theSickness2008.05.08. 21:39

Hármas demóteszt

A hosszú hétvégén nem tartózkodtam itthon és a héten sem voltam sokat konzolközelben, így kimaradtak az elmúlt napok játszható demói, amit a mai nap tudtam bepótolni. Gondoltam írok róluk egy kis szösszenetet, milyenek voltak az első benyomásaim. A három alany a Race Driver GRID (PS3/X360), a Haze (PS3) és az Operation Darkness (X360).

Race Driver GRID

(PlayStation 3, XBox 360)

Fejlesztő: Codemasters

Kiadó: Codemasters

Stílus: autószimulátor

Tulajdonképp nem más, mint a Codemasters saját TOCA sorozatának legújabb verziója, immáron utcai versenyekkel is. Legalábbis ezt mondják a népek, mégis, mégis valahogy az irányításból nem ez jött le: ez már kevésbé szimulátor, de még messze áll az arcade kocsikázástól (a beállítható segítségek ugyanúgy bent vannak). Maga az irányítás elég érdekesre sikeredett, valahogy olyan érzésem volt, mintha nem a pályára való gumikkal mentünk volna ki a versenyre (ez leginkább a Nissan Silvia esetében jött ki - a BMW 320Si és a Ford Mustang GT-R Concept esetében kevésbé). Az autók a kanyarokban pláne nem tűnnek tapadósnak, egy pont után hírtelen fordulnak át, lehet is nyomni a szép piruetteket.

Ahogy a TOCA-kban, itt is rendesen deformálódnak a járművek, keményen oda lehet zúzni a kasznit, ami még a kezelhetőséget is befolyásolhatja. A legutóbbi NFS-t idézi, hogy tropára is vághatók a járművek.

Amú új, hogy az utcai pályákon vannak tereptárgyak (bólyák, oszlopok, parkoló kamionok, korlátok), amelyek bezavarhatnak a vezetésbe, ill. össze is törhetjük velük/rajtuk a járgányt.

A hangok annyira nem tetszettek. A törések és egyéb effektek a helyükön vannak, de az autók hangjai nem tűntek túl élethűnek. Mondjuk annyira nem zavart, mert annyira nem is zavaró, emellett nem vagyok annyira szimulátor-függő, hogy erősen befolyásoljon ez az apróság.

A látvány nagyon ott van, full hádés megjelenítőn is csinos, szépek a füsteffekt, jó a kameramozgás és a színhasználat is. Pontosabban: beszarás jól néz ki. Minden részlete komoly háttérmunkát sejtet. Az említett kameramozgás barmi látványosan csapódik el az autó mögül a koccanásoknál, repülnek a kasztnidarabok, az elsodort gumifal darabjai úgy szállnak, ahogy kell.

A két verzió között jelentős különbséget nem véltem felfedezni.

A replay látványos, szépen ki lehet kockázni mindent, a fix nézetekből még tudunk kamerát forgatni. Sluszz poén, hogy lehet a versenyt onnan folytatni, ameddig visszatekerjük (ehhez nyernünk kell ún. flashback-lehetőséget).

Majd meglátjuk kategória. Az irányításon erősen elhasalhat, bár lehet, hogy szokni kell és onnantól már az is klappolni fog. A külső meg önmagáért beszél, akinek ez számít a leginkább, nem lesz baja vele.

Haze

(PlayStation 3)

Fejlesztő: Free Radical

Kiadó: Ubisoft

Stílus: first person shooter

Free Radical. Ennek a csapatnak a keménymagja rakta le a Rare anno legendás FPS-eit (GoldenEye és Perfect Dark) az asztalra, majd a cégből kiválva megalakultak és természetesen bősz FPS-gyártásba is kezdtek, ennek gyümölcs a TimeSplitters-trilógia lett. Jópofa, inkább multiplayer lövöldék remek zenével és egész jó hangulattal. Semmi több.

Épp ezért nem vártam semmit sem a Haze-től, a kiadott képek és videók sem nagyon tudtak meggyőzni.

A demó egy dzsungeles pályán indul, a sztori szerint üldözzük a rebellis katonákat, akik leszedtek egy Mantel Industries gépet (ebben a pillanatban ennek a megakorporációnak a szolgálatában állunk).

A legnagyobb egyedi fícsörként beharangozott Nectar-belövés itt kipróbálható, minek hatására az ellenfeleket egy hőlátás-szerűséggel kiemelve látjuk és jobban is bírjuk a találatokat. Ennyi. A játék a választható legnehezebb fokozaton (a negyediket nem engedi) sem igazán kemény, lévén segghülyék és kiszámíthatóak a lázadók, a rambózás mellőzésével nem okoznak gondot - a Nectar-t beinjektálva még ennyi gondunk sem akad, ráadásul ebből végtelen lehetőségünk lesz, mivel társainktól akármikor kérhetünk egy-egy adagot (egyszerre hat ampullát vihetünk magunkkal). Az L2 lenyomásának hosszúságától függ, mennyi ideig tart a hatás, de csínján kell bánni vele, mert ha túllőjük magunkat, akkor karakterünk kezelhetetlenné válik, forogni kezd és addig húzza a ravaszt, amiíg a skuló tart. Jópofa.

Az irányításról sok mindent nem tudnék mondani, korrekt a gombkiosztás, bár manapság nem is nagyon találkozni nagyobb bakikkal. Egyetlen bajom, mint az összes PS-es FPS-sel, hogy az analógok nem elég merevek és az analóg karok szimetrikus elosztásánál is létezik kézreállóbb (érdekes módon ez az egyetlen játékstílus, amiben a PS-es irányítókra többen is panaszkodnak, minden másnál rendben van).

Grafikailag kettősnek mondható a játék. Egyrészt nagyon szépek a színek, a HDR még nem indokolatlanul erős használata egyből feltűnik és jólesik ránézni a képre, a karakterek (legalábbis a társaink) elég mutatósak, a legpozitívabb a szépen rápakolt élsimítás. :) A negatív oldalon mindenképp megemlíteném, hogy a textúrázás erős közepes, a poligonszám elég alacsonynak tűnik (rendre szögletes fákba és sziklákba ütközik az ember), de a mi a legzavaróbb, hogy valahogy nem akar összeállni a dzsungel kinézete, rendkívül sterilen hat, hogy az egyes növények és tereptárgyak nincsenek összhangban - tessék megnézni, talán így leírva annyira nem csapódik le a lényeg.

Az M.I. gyenge, túl erősek vagyunk a drogozással - ezt simán belőhetik még a megjelenésig. Több helyen be-beakadhat az ember a kisebb tárgyakba, bizonyára ez sem marad bent. A grafikát én inkább szépnek mondanám, az árkád-fíling egy kicsit lehúzza az egészet (szerencsére közel sem annyira plasztik az egész, mint a 360-as Perfect Dark Zero-ban). Egy jó sztori, egy kellően monumentális díszlet, a beígért Nectar-trükkök, a jó co-op és egy jól sikerült járműhasználat talán kiemelheti a TimeShift és a Blacksite által képviselt középszint posványából, ám ehhez a nektár-bevitel és a jellegzetes sárga katonai cucc nem lesz elég.

Operation Darkness

(XBox 360)

Fejlesztő: Success

Kiadó: Atlus Co.

Stílus: stratégiai szerepjáték (S-RPG)

Nem lepődik senki sem, ha az Atlus (kissé öreg és az utóbbi időben erősen megtépázott) zászlaja alatt egy újabb körökre osztott RPG-t látunk felbukkanni, ők már a 16 bites konzolok idejében is ezzel a stílussal arattak. Nyugatabbra sohasem lett olyan népszerű, mint a távol-keleti szigetországban, ott a mai napig jelennek meg a stílus egyre újabb képvidelői különböző platformokra (leginkább PS2-re, handheldekre és már mobilokra is).

Lényeg a lényeg: a sztori a II. Világháborút vegyíti az okkultizmussal, így egy csatatéren lehetnek fritzek, vérfarkasok, nyelesgránátok és csontvázhadak. Ez így első hallásra jól hangzik, és a játékstílus olyan kiéhezett rajongóinak, mint amilyen jómagam is vagyok, egyből fel is keltette az érdeklődésemet az első hírmorzsa is. Nem érdekelt a videókon a rendkívül puritán 3D-s megjelenítés, már nagyon vártam a szereplők felvértezését, a csapatos texhnikák alkalmazását és egyéb nyalánkságokat, ami a stílus velejárója.

A demó egyből a mélyvízbe dob. Oszd ki a skill-eket a karaktereidnek és mehetsz is a csatába. Már a menü nem az igazi, elég egyszerű a látvány és a már szokássá vált egyszerűsítések (mint a „több az üres slot, mint a skill, rakjon be mindent”” hiányoznak. Mindegy, csak demó, irány a csata.

Egyből szembetűnt, hogy az imént rosszul fogalmaztam: a külső nem puritán, hanem szimplán pocsék. A textúrák emléítést sem érdemelnek, minden szögletes, a paddlóból néhol egy-egy csoprt fűszál égtelenkedik ki ízléstelenül. A karakterdizájn még úgy-ahogy elfogadható, az animáció ebben a stílusban sosaem volt annyira mérvadó (persze azért öröm a szemnek egy Front Mission 4), viszont egy nagyobb Lego-készlettel természetesebb hatású városszerűséget lehet alkotni, mint amit a kedves fejlesztő urak itt 2008 derekán próbálnak prezentálni.

Maga a harc a szokásos: gyorsaság szerint jönnek a karakterek, mozgás a négyzethálósra felosztott pályán, utána cselekvés (gyógyítás, támadás, satöbbi), majd a kör befejezése, majd jön a következő karakter.

És mint ilyen, elég lassú menetű, aki nem szokta a stílust, lehet, hogy most sem fogja, sőt, még engem is levert a víz, mert a szokásosnál is lassabb az egész. Már-már kínszenvedés, pedig én aztán türelmes vagyok, ha S-RPG-ről van szó.

A kamerakezelés egy katasztrófa. Alapból lenne ez az izometrikus-szerű, teljesen korrekt beállítás, de amint megindulnak a karakterek, megy a kamera is néhol valami félelmetesen hülyén kicsavarodik az egész. Támadásnál dettó, számomra érthetetlen szögekre vált a kamera, és az egészen még a jobb analóg karral történő korrigálás sem segít (sőt…). A kurzor mozgatása külön móka, hogy ezt ki találta ki… ne kapjon többet munkát az iparban, ha lehet ilyet kérni. :)

Nem nagyon értem az alkotói szándékot: miért épp most, miért ép ezt, és miért épp 360-ra akarják kiadni? Még PS2-n sem lenne kiemelkedő, de ott most már ínségesebb idők járnak, ráadásul ott van a stílusnak már egy jól bejáratott célközönsége is - ezzel a produktummal nem szerencsés egy újabb csoprtot betámadni. Az OD nemhogy nem rak semmi pluszt a stílus alapjaihoz (az új környezeten kívül), de még alul is múlja az átlagot. Primitív, lassú, csúnya, idegesítő a kamerakezelése.

Nem hiszem, hogy ehhez a megjelenésig nagyon hozzá fognak nyúlni. Így viszont kár kiadni.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

9 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==