Talán nem túlzás azt állítani, hogy 2025 eddigi legizgalmasabb hetén vagyunk túl, legalábbis a virtuális valóságra kihegyezett játékbejelentések tekintetében. Összeszedtem a 10 általam legjobban várt idei megjelenést!
A VR/XR világában hardveres fronton semmi jelentősebb, sokakat érintő változás nem történt az elmúlt egy-másfél évben, a 4000€-ért kínált Apple Vision Pro piacra dobását ugyan meg lehet említeni, de a játékos világra gyakorolt hatása érzékelhetetlen. Két évvel megjelenése után, az aktuális konzolgeneráció ötödik évében jelentősebb árcsökkentést és PC támogatást kapott a PlayStation VR2, néhány hete a Days of Play promóció keretében a PlayStation 5 Digital Edition konzoljával egyetemben ennek pontosan tizedéért, 400€-ért kínálta második generációs headsetjét a Sony. A "szuperolcsó" - jelenleg éppen 300€-ért beszerezhető - Quest 3S piacra dobásával a Meta egy modern, PC-vel és önmagában is használható ár/teljesítmény bajnokot küldött a ringbe, amivel sokak számára a megfizethető kategóriába helyezte a VR-gaminget, de egyelőre nem sikerült még így sem a Quest 2 sikerének közelébe érnie. Értesülések szerint - részben talán ennek hatására, részben talál azért, mert soha nem a játékos társadalom meghódítása volt a cél - egyelőre jegelték a Quest 4 projektet és helyette egy ultrakönnyű, vezetékes külső dobozkába száműzött chippel és akksival felszerelt, nyitott, vastagabb keretes szemüvegre emlékeztető XR eszközön dolgoznak "Puffin" kódnév alatt. Erős kétségeim vannak afelől, hogy a mindent lebíró akaraton kívül bármit is nyújtanának nekünk, játékosoknak, a Valve "Deckard" kódnéven futó nextgen megoldása az 1200€-s árcímkével a high-end kategóriában ellenben ígéretesnek tűnik, még ha komoly konkurenciára is találhat a Meta Horizon OS-ének megnyitása után hadba induló Asus vagy Lenovo zsoldos egységekben.
Ennyi elég is volt a vasakról, hiszen ahogy mondani szokás: Content is King, azaz beszéljünk a lényegről, jöjjenek a VR játékok! Itt jegyzem meg, hogy lassan szokjon hozzá a fülünk a VR [virtual reality] kifejezés használata helyett az XR [mixed reality] rövidítéshez, ami nem csak a virtuális, hanem a kiterjesztett valóságot [augmented reality] is magába foglalja. Míg a VR egy számítógép által létrehozott, teljesen digitális környezet, addig az AR csak kiegészíti a valóságot digitális tartalmakkal, ezeket összefoglaló néven kevert valóságként kezdték az utóbbi időkben definiálni. A tavalyi év rendkívül nehezen indult be, idén sem volt ez másként. 2025 első felében kaptunk néhány izgalmas indie-t (Arken Age, The Midnight Walk, Ghost Town), volt egy-két ígéretes projekt, amit annak ellenére is kiadtak, hogy egymás hegyén-hátán mászkáltak a bogarak (Wanderer: The Fragments Of Fate, Civilization VII VR), az én tetszésemet eddig leginkább a Hitman: World of Assassinationhöz kiadott VR-mód nyerte el.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy az idei év eddigi legizgalmasabb hetén vagyunk túl, legalábbis a virtuális valóságra kihegyezett játékbejelentések tekintetében. A régi idők Electronic Entertainment Expóinak szellemét megidő Summer Games Fest alatt számos újdonságot lepleztek le, a technológia elkötelezettjeként én magam is egy kicsit nyugodtabban fürkészem a közeljövőt. A VR/XR a várakozásoknak megfelelően ugyan most sem sorolt át a mainstreambe, de a károgók is hoppon maradtak: 2025 sem az az év lesz, amikor potyogó könnycseppekkel szemünk sarkában temetni fogjuk a HMD-nket. A tavalyi évhez hasonlóan most is összeszedtem azt a 10 címet, amire érdemes lesz odafigyelni és a legjobb az egészben, hogy egy kivételével már idén rájuk tehetjük a kezünket, jobban mondva feltehetjük őket a fejünkre.
1. Reach
Az nDreams neve sokak számára ismerősen csenghet, a VR korszak kezdetétől jelen vannak a piacon és folyamatosan ellátnak minket VR játékokkal: Phantom: Covert Ops, Fracked, Synapse, Ghostbusters, Vendetta Forever. Az nDreams Elavation névvel létrejött harmadik divíziójuk debütáló játékát maga Yoshida Shūhei jelentette be a Future Games Show-n, aki saját bevallása szerint nagy rajongója a stúdió munkásságának és a Synapse-t tartja minden idők eddigi legjobb VR játékának. Az akció-kalandjátékban egy föld alatti civilizáció titkait kutatjuk majd, lélegzetelállító parkour mutatványaival nem állna távol a valóságtól a Mirror's Edge virtuális valóságba transzformálásaként hivatkozni rá. A fejlesztők tényleges fizikán alapuló interakciókat ígérnek, valamint a VR-natív harci és mozgási mechanikák is magabiztosan alkalmazzák az elmúlt évek tapasztalatait.
2. Marvel's Deadpool VR
Ha már a parkournál tartunk, érdemes megemlítenünk egy Wade Wilson nevű urat, a Marvel's Deadpool VR a Meta Quest 3/3S exkluzív VR-játékaként érkezik késő ősszel. A Ryan Reynoldsot váltó Neil Patrick Harris narrálásában debütáló trailer végén elhangzó mondat azt hiszem garantálja a szokásos önreflexív humort: "Spider-Man az Insomniacet kapta, én meg ezt a sz@rt?" A képregényes art design, az intenzív színek mozgásban-élőben sokkal lenyűgözőbbek a videón látottaknál a szerencsés újságírók szerint, a vizualitás komolyan épít a Quest 3 erejére és képességeire. A játékmenet erősen futós-lövős-árkádos, viszont a Road to VR munkatársa szerint sok fogaskerék nincs még a helyén, többek között a közelharc is nagyon sok finomításra szorul a megjelenésig. Örülök, hogy egy mostanában rendkívül népszerű popkultúrális ikonnal a főszerepben képzeli el idén a Meta az exkluzív blockbusterét, ezzel sokak kívácsiságát felkeltheti. Egy őrülten humoros, intenzív, folyamatos mozgásra/helyzetváltoztatásra épülő akcióorgiára lehet számítani, ugyanakkor az újonnan belépőkre is gondolnak a kényelmi funkciók széles palettájával.
3. Thief VR: Legacy of Shadow
A Vertigo Games gondozásában a Metro után idén egy másik népszerű játéksorozat is a virtuális valóságba költözik. A Thief VR: Legacy of Shadow fejlesztését ezúttal a Maze Theoryra bízták, akik hozzájuk hasonlóan több éves VR-játékfejlesztési tapasztalattal rendelkeznek (Doctor Who, Peaky Blinders, Infinite Inside) és az Eidos-Montréalt is besegít a munkálatokba. A Thief-sorozat sötét-steampunk világában természetesen a lopakodás a kulcsszó, az utcákon nevelkedett Magpie-al Garett eszköztárával felszerelkezve tetőkön és árnyékban suhanunk, zárakat törünk fel, elemelünk ezt-azt, titkos kapcsolókat kutatunk, fényforrásokat oltunk ki jól bevált vizes nyílvesszőinkkel vagy akár el is fújhatjuk azokat. Ha harcra kerül sor, elsősorban az íjászatban kell remekelnünk, de ha rám hallgattok, inkább kerülitek a zajkeltést.
4. Lumines Arise
Az Enhance játékaiban tökéletes kiegészíti egymást az ámulatba ejtő audiovizuálitás és a könnyen tanulható, de hosszabb távon is kihívást nyújtó addiktív játékmenet. Ugyan egyik sem (Rez Infinite, Tetris Effect, Humanity) natív VR játék - fogalmam sincs, mennyire működnek ezek egy TV-n vagy monitoron - de VR-ban inkább a zene, látvány és játékmenet fúziójával létrejövő pszichedelikus flow-élményként lehet értelmezni, mintsem klasszikus értelemben vett játékként. Bevallom őszintén, anno én sem nagyon értettem a Tetris Effect körüli felhajtást, csak megvontam a vállam, hogy "Oké, még egy tetrisz, hová kakiljak?", aztán 1-2 évvel később kipróbálva teljesen belebolondultam, utána hosszú ideig azzal demóztam a (PS)VR-t a kíváncsiaknak, mert pár gombbal fél perc alatt megtanulja mindenki az irányítást és motion sicknesst sem okoz, csak tátott szájakat meg leesett állakat!
5. Demeo x Dungeons & Dragons: Battlemarked
A Resolution Games és a Wizards of the Coast együttműködésének eredményeként készülő, VR-ban és hagyományos formában is játszható stratégiai játék, amely a Demeo körökre osztott, kártyaalapú mechanikáit ötvözi a D&D ikonikus világával. A játékmenet hűen követi a klasszikus asztali szerepjátékok világát, miközben automatizált Dungeon Master vezeti a kampányt. Egyedi D&D karakterosztályok, varázslatok és jól ismert szörnyek, például beholderek teszik még izgalmasabbá az élményt.
6. Syberia Remastered VR
Benoît Sokal 2002-ben megjelent point & click kalandjátéka idén remaster kiadást kap, amivel egyidejűleg érkezik egy VR változat is, jelen állás szerint kizárólag Quest 3/3S-re. A VR kiadás sokkal immerzívebb elmerülést ígér a játék ikonikus helyszíneinek virtuális térbe helyezésével, de ennél többet csak a következő hónapokban osztanak meg a fejlesztők.
7. World War Z VR
A Saber Interactive klasszikus zombis shootere szintén utat talált a virtuális valóságba, soha nem látott méretű zombisereggel nézhetnek szembe a headsetesek. A dolog szépséghibája "csupán" annyi, hogy mindezt egyedük kell megtennünk, ugyanis teljesen érthetetlen módon kooperatív mód nélkül tervezik a megjelenést.
8. Roboquest VR
A következő cím olyan szempontból kakukktojás, hogy már régebben bejelentették, viszont a finishez közeledve a napokban mélyebben megismerhetjük majd a laposképernyőn már bizonyított francia indie VR-sajátosságait. A Flat2VR Studios legjobban várt játéka egy temérdek fegyver- és ellenségtípust felvonultató villámgyors FPS, cell-shaded grafikai stílussal és roguelite játékmechanikával.
9. Crossings
A Neat Corporation (Budget Cuts, Garden of the Sea) új akció-kaland-roguelitejában a skandináv mitológia túlvilágán kell megküzdenünk trollokkal, draugrokkal és más sötét lényekkel, akár egy barátunkkal vállvetve. A Crossings nagy hangsúlyt fektet a közelharcra: kardokkal, fejszékkel és mindenféle ütőeszközökkel kell támadnunk és hárítanunk, miközben kezeinkkel rúnajeleket rajzolva varázsolhatunk.
10. Teenage Mutant Ninja Turtles: Empire City
A Gorn 2 fejlesztője "Empire City" alcímmel bejelentette az első VR-ra készülő Tini Nindzsa Teknőcök (idősebbeknek: Tini Titán Teknőcök) játékot, egy teaseren és néhány screenshoton kívül sajnos még mást nem lehet tudni, de jó előérzetem van, ez elég zúzós lesz!
Amint azt észrevehettétek, minden játéknál megjelöltem a jelen pillanatban megerősített platformokat. Ez a későbbiekben persze változhat, a Lumines Arise előbb-utóbb minden bizonnyal utat talál magának Questekre is, illetve több játéknál lehet számítani PlayStation VR2 portolásra. Bízom benne, hogy a történelem nem ismétli önmagát és nem fogják a fenti játékokat az év utolsó két hónapjába besűrítve, bugos-félkész állapotban kiadni, csak hogy kaszáljanak az ünnepi rohamban. A történet nem ért véget, a kevert valóság hozzánk hasonlóan folyamatosan mozgásban van. A holnapi (június 10.) magyar idő szerint 18 órától megrendezésre kerülő VR Developer Directen lehet még számítani kisebb bejelentésekre, illetve lehet mazsolázni az UploadVR megjelenési naptárában található több tucatnyi címből. Meg imádkozni a Sonynak/Capcomnak a Resident Evil Requiem VR támogatásért.