[Teszt] The Midnight Walk

The Midnight Walk

sQrNagy Csaba2025.05.29. 23:00

A Lost in Random és a Ghost Giant egykori fejlesztőiből verbuválódott MoonHood stúdió debütáló alkotása le sem tagadhatná a készítők korábbi munkásságát. Mint ahogy a legendás Tim Burton és Henry Selick műveiből merített egyértelmű inspirációt sem. A PlayStation által megtámogatott, narratív központú hibrid projekt audiovizuális szempontból kiemelkedően egyedi és emlékezetes darab, játékmenet szintjén viszont a címadó hosszú sétán kívül nem képes túl sok kreatív elemet felmutatni. Persze a szubzsáner gyakran nem is kíván többet, igaz?

A nap kihunyt. Minden sötétségbe borult. Az árnyak közül előmerészkedő groteszk lények céltalanul bolyongnak és már a tűz is csak ritkán hoz gyorsan elillanó fényt és meleget a kartonfalak közé. A játékos a The Burnt One összeégett bőrébe bújva lép be ebbe a barátságtalannak tűnő világba, hogy a lángot hordozó Potboy szótlan kísérője és védelmezője legyen a Moon Mountain csúcsa felé tartó hosszú út során. Bizonyára már a sokszor látott felütés alapján körvonalazódhatnak a várható sarokkövek és túl sok meglepetést nem is tartogatnak az események a prognosztizált végjátékig - ahol a két lehetséges befejezés miatt először adnak érdemben döntési lehetőséget a kezünkbe.

Szerencsére az átívelő szálon túl az öt fejezet mindegyike egy önmagában is kerek egészet alkotó történetet ölel fel, olyan érett témaköröket boncolgatva, mint a halál, gyász, bűntudat, bosszú vagy a szülői nyomás. Bár nem feltétlenül képes mindegyikkel kellően erős érzelmi gyomrost bevinni, az olykor furcsa melegséget árasztó "cozy" horror kaland hangulata így is könnyedén rátelepszik az emberre. A jó érzékkel megírt dialógusokat könnyed természetességgel keltik életre a remek szinkronhangok. A karakterek emlékezetesek. Mi pedig óhatatlanul is kötődni fogunk kedvesen botladozó társunkhoz a szűk öt-hat órán át tartó bandukolás végére.

A korrekt narratív ívet azonban kevés és rendkívül egyszerű játékelem támogatja csupán. Bár ez abszolút nem idegen a zsubzsáner számára. A szörnyek elől szűk helyekre és ruhásszekrényekbe menekülhetünk, valamint gyertyák meggyújtásával manipulálhatjuk az útjukat vagy mozdíthatjuk el őket a kívánt pontra. Néhány esetben rá leszünk kényszerítve, hogy az árnyékba húzódva lopakodjunk el az egyszerű algoritmust követő ellenfelek között, máskor pedig fejvesztve rohanhatunk az életünkért egy rövid lineáris szakaszon. Bár idővel egy gyufavető fegyver is a kezünk közé akad, ez önvédelemre teljesen alkalmatlan. Csupán a nehezebben elérhető környezeti puzzle feladványoknál lesz segítségünkre.

Ezek a kötelező logikai akadályok nem minden esetben tudnak organikusan beépülni a környezetbe vagy a történetszálakba, de idővel legalább nem különülnek el élesen a sunnyogós mechanikáktól és Potboy barátunkat is terelgethetjük közvetve néhány alapvető feladat megoldásához. Az agysejtjeinket komolyabban azért biztosan nem piszkálja majd fel. Halvány kreatív szikrának könyveltem el a szemünk lehunyásával manipulálható tereptárgyakat és szörnyeket, valamint azokat a csöndesen megbúvó elemeket, amelyek csak az ilyenkor felerősödő térhangzással találhatóak meg. Erre külön dedikált gombot hagytak a kontrolleren, de a PlayStation VR2 esetében szimplán a szemkövetésre is hagyatkozhatunk.

A korábban már említett, műfajon belül nyilván nem szokatlan, de tagadhatatlanul szűkös játékidőt négy különböző gyűjtögetni valóval próbálták kitolni. A mókás elnevezésű Shellphone kagylók mindegyikében egy emlékfoszlány visszhangzik. A gyurmafigurák modelljeivel a fontosabb karaktereket ismerhetjük meg közelebbről. A kitépett papírlapok az átívelő történetet mélyítik, míg a bakelit lemezek a Housy gyomrában töltött pihenőidőt teszi komfortosabbá. Legyünk őszinték: egyik sem különösebben hasznos vagy érdekes, de legalább ürügyként szolgál, hogy egy kicsivel több időt töltsünk ebben a lenyűgöző világban.

A The Midnight Walk legerősebb eleme ugyanis egyértelműen az audiovizuális rész. Minden egyes karakter, szörny és tereptárgy valódi gyurmából lett megformálva! Több mint 700 modell készült a játékhoz, amit később fotogrammetria segítségével ültettek digitális formába és klasszikus stop-motion stílusban animáltak. Az Unreal Engine legújabb változata korrekt felbontásban, néhány töltést / mentést érintő röccenéstől eltekintve stabil 60 képkockával mozgatja a Tim Burton és Henry Selick munkáit idéző látványvilágot. Egészen lenyűgöző az összkép, amit Joel Bille és Bortre Rymden fülbemászó zenei anyaga támogat magabiztosan. Maradandó, egyedi, minden részletében tökéletesen kidolgozott élmény.

Még ha egyelőre nincs is finomra csiszolva. Hibrid projektként ugyanis a teljes történet átélhető PlayStation VR2 segítségével, a headsetben tapasztalt képminőség azonban túlságosan drasztikus visszaesésnek tűnik. Jelenlegi állapotában sem élvezhetetlen, de a fejlesztők szerencsére már dolgoznak az optimalizáción. A méretekkel is ügyesen játszó világ egyértelműen ordít azért, hogy elnyeljen az OLED sötétségével. Néhány foltozás egyébként sem árt, mert pár előrehaladást akadályozó script hibába és kimondottan a VR opciót érintő kamera / mozgásérzékelési anomáliába belefutottam azért a végigjátszás során.

A MoonHood stúdió debütáló alkotása tehát egy audiovizuális szempontból tagadhatatlanul egyedi és emlékezetes kaland. Néhány történetszála meglepően érett témákat feszeget és hatásosan nehezedik a mellkasunkra. De a gameplay elemei nem igazán bővítik érdemben a szubzsáner minimális eszköztárát és néhány foltozás feltétlenül szükséges még ahhoz, hogy ne rondítson bele semmi a készítők által megcélzott “barátságos horror élménybe”. De mindenképpen érdemes odafigyelni rá. A kis svéd csapat munkássága izgalmas területekre kalauzolhat még a jövőben!

PLATFORM PlayStation VR2 (tesztelt), PlayStation 5 (tesztelt), PC KIADÓ Fast Travel Games FEJLESZTŐ MoonHood MEGJELENÉS 2025. május 8. ÁR 39.99 USD

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

19 órája
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

21 órája
9

and Roger

Egy apró, letisztult, de kreatív megoldásokkal narratív kaland, amely három fejezetben mesél el egy apránként összeálló történetet.

1 napja
2

Pihenőre megy a Splitgate 2 - ez történt szerdán

Továbbá: Borderlands 4, Out of Time, Slopecrashers, Cronos: The New Dawn, NoCode.

1 napja
2

Wheel World

Ki mondta, hogy bringáról nem lehet megmenteni a világot? Bele is vágtunk a kalandba, de amilyen izgalmasan indult, olyan döcögősen folytatódott.

2 napja
7

Battlefield 6 teaser, Supermassive Games leépítés – ez történt kedden

Továbbá: Clive Barker's Hellraiser: Revival, Viewfinder, Pokémon Champions, Borderlands 4.

2 napja

Wuchang: Fallen Feathers

Újabb képviselő lép a soulslike címek telített ringjébe, a Leenzee pedig csatlakozni az ígéretes újoncok táborába. De vajon megvan bennük és játékukban ami ehhez kell?

3 napja
34

Phantom Squad

A SWAT-os játékok visszatértek, ám még így sincs belőlük túlkínálat. A Phantom Squad egy érdekes próbálkozás a felülnézetes kommandózgatások között. Doorkickers és Rainbow Six Siege fanok, most figyeljetek!

3 napja
2

Avatar: Frontiers of Pandora frissítés, magyar szinkron az Elflockban – ez történt hétfőn

Továbbá: Atari 50: The Anniversary Celebration, The King is Watching, Nicktoons & The Dice of Destiny, Descenders Next.

3 napja
4

Irem Collection 3: Az arcade történelem egy apró szelete

Harmadik szcenáriójához érkezett a nagyot vállaló japán videójátékos gyűjtemény, mely a vérbeli shmupokat is gyártó Irem történelmét hivatott bemutatni.

4 napja
2

RoboCop: Rogue City - Unfinished Business

A Robocop: Rogue City - Unfinished Business az alapjáték rövidebb, tömörebb és koncentráltabb változata, ennek minden előnyével és hátrányával.

4 napja
2

Heti megjelenések

4 napja
16

Death Stranding 2: On the Beach

Olyat csak a legritkább esetben láthatunk, hogy egy nagyszabású AAA produkció minden ízében excentrikus kiállást, illetve kontroll nélküli, karakteres szerzői víziókat engedhessen meg magának. De vizsgáljuk meg közelebbről, hogy Kodzsima Hideo a széles közönség számára is befogadhatóbb élményt álmodott-e meg. TESZT!

6 napja
32

Csendes zárás - ez történt pénteken

Benne: FromSoftware, Dreams of Another, PixelJunk Eden 2, Infamous, Inazuma Eleven: Victory Road.

6 napja

Itt minden a halálról szól – East of West, Fekete Orchidea és Lucifer

East of West, Fekete Orchidea és Lucifer a házban! A Fumax kiadványai közül szemezgettünk.

7 napja
12

Adaptációk és megjelenési dátumok - ez történt csütörtökön

Benne: Mortal Kombat II, Agatha Christie – Death on the Nile, Void Crew, Lollipop Chainsaw, Loaders, Echoes of the End, Assassin's Creed.

7 napja
4

The Drifter – Pokoli vándorút

A The Drifter egy klasszikus point and click kalandjáték, ami a horror és a thriller elemeit vegyíti egymással elég magabiztosan.

8 napja
3

EA Sports FC 26 bejelentés, Zelda-film fejlemények – ez történt szerdán

Továbbá: Cyberpunk 2077, Dead Take, Sudden Strike 5, Danger Mouse, Sonic Racing: CrossWorlds

8 napja
5

Tony Hawk's Pro Skater 3+4

Két gigászi klasszikus tér vissza a THPS 3+4 kiadványban, amelyeket nem hogy megunni nem lehet, de csak fokozzák a Tony Hawk iránti étvágyunkat. Lássuk, mit tud felmutatni a két legendás rész remake-je!

9 napja
23

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

9 napja
8