[Teszt] Sonic Wings: Reunion

Sonic Wings: Reunion

StingerCsere Krisztián Gábor2025.10.16. 22:20

A kilencvenes évek elején, az árkád korszak talán utolsó aranykorának kezdetén szinte minden zsánerben ontotta a jobbnál-jobb játékokat. A shooterek evolúciója is valahol ezekben az években élte a legaktívabb időszakát, így számtalan újító jellegű próbálkozás és remixelt gameplay tette tiszteletét a füstös termekben, amelyek közül viszont csak keveseknek sikerült kitörnie.

Ennek a korszaknak egy jeles képviselője volt az Aero Fighters (Japán területeken Sonic Wings) is, amely a generikus lövöldék táborát erősítette. Az 1991-es Turbo Force spirituális utódja hónapokig volt a toplisták élén, így nem csoda, hogy később Super NES-re is megjelent és vonzerejét főként a mangás karaktereivel, a tuningolható-fejleszthető tűzerejének és a (részben) random sorrendben érkező pályaszakaszainak köszönhette. A sors fintora, hogy a konzolos port nem sikerült túl jól, amelyet a lassulások és monotonsága miatt inkább negatív rivjúkkal “jutalmazták” az ítészek.

Ettől függetlenül, a széria számtalan folytatást megélt később a játéktermekben. Az Aero Wings ötletgyárosa, Shin Nakamura azonban nem igazán repesett az ötletért, hogy a folytatásokat az akkori elit platformnak tekintett Neo Geo-ra készítse el, mert a vertikális monitorokon nehezebb volt ezt a játékmenetet megvalósítani. Néhány kollégájával inkább úgy döntött, hogy megalapítja a Psyko-t, így a sorozat következő epizódjaira már nem maradt meg mindenki az eredeti csapatból. A folytatások ennek ellenére egész szép utat jártak be egészen 1998-ig, olyan platformokat is megcélozva az árkád csapásirány mellett, mint a Playstation, vagy a Sega Saturn. 1998 után azonban hosszú időre visszavonult a sorozat, hogy most huszonöt évvel később egy frappáns (?) ráncfelvarrással próbáljon meg visszatérni a Sonic Wings Reunion c. folytatással a célkeresztbe.

A játékot jegyző SUCCESS Corp. ezidáig kisebb indie-jellegű átiratokkal próbálkozott, ám miután sikerült behúzni a franchise jogait, megpróbálkoztak az Aero Wings visszahozatalával is. Az igazság az, hogy ennél a címnél különösen igaznak hat a retroid mondás, hogy: “...ha sikerjátékhoz nyúlsz, háromszor akkora erővel igyekezz jót alkotni belőle” - ezt a mantrát pedig nem igazán sikerült úgy elsajátítani, ahogy kellett volna - mindjárt ki is térünk rá, miért. Mint ahogy a legtöbb shooterben (leszámítva az olyan legendákat, mint az R-Type (amelynek egy legendás epizódjából amúgy érkezik nemsokára egy ígéretes felújítás), itt sem kell filozófiai magasságokba szárnyaló sztoriról elmélkedni: van a “Fata Morgana” nevű szeparatista szervezet, aki világuralomra törő tervekkel készül, néhány vagány égmetsző pilóta pedig megpróbálja őket visszalőni a sötétségbe. Nyolc, nemzetiségileg is jól elkülönülő karakter, férfiak-nők, ikrek, vagy magányos orosz marconák próbálkoznak a lehetetlennel - akár ketten, akár egyedül mennénk neki a kalandnak. A karakterek jelentősége az egyedi vadászgépek és a lövedéktípus mellett mindösszesen annyi, hogy egyjátékos módban a repertoárból akár egy másodlagos segítőt is felfogadhatunk, aki a saját speciál támadásait is behozhatja a harcba (vagy egy special wing bomb-ot), ez pedig fel tudna dobni kicsit az amúgy eléggé monoton lövöldözést némi kombinatorikai lehetőséggel. Többjátékos módban mindösszesen annyi változik, hogy az ellenfelek száma egy kicsit vaskosabb, de annyival nem, hogy nehéz legyen kooperatív módban ezt a kb. egy órácskát végig lövöldözni.

Hőseinknek egyébként eléggé sajátságos nézetük van a világról amelynek hangot is adnak a küldetések pihenői közt (különösen a kakukktojás Whity-nek, aki egy beszélő DELFIN), azaz: akadnak párbeszédek, és ezek a magasröptű mondatocskák annak megfelelően folytatódnak, milyen felállásban küzdünk a Fata Morgana ellen. Érdemes egyébként mindegyikkel legalább egy-egy gyors kört futni, mert a speciális képességeik közt akadnak egész használhatóak is: na nem azok az orosz tesók, akik robbanó matroska-babákat lövöldöznek, vagy a japán csóka, aki süvítő shurikenekkel szórja meg az ellenséges repülőket. Inkább az olyanokra gondoltam, mint Mao Mao, az időlassítós karakter - persze, ha elég kitartóak vagyunk, akár még újabb rejtett karakterek megnyitására is lehetőség adódik.

Összesen nyolc, a valóságból félig-meddig átvett helyszín váltogatja egymást (illetve néhány bónusz pálya) - ezek mind-mind modern környezetben, javarészt ismert nagyvárosok - New York, vagy Tokió - feletti küzdelmet jelentenek és alapvetően egyre nehezebb és nehezebb szakaszokra épülnek. Mivel a játék a klasszikus földi küzdelmet másolja, ezekkel együtt sajnos limitációk is járnak, az ellenfelek nagy része ugyanis valamilyen helikopter, vadászgép, vagy ezek keverékéből újraálmodott öszvér, így a setting nem túl sok elrugaszkodott ötletnek hagy teret (sajnos). A pályák Bump mappingot használnak, ezáltal kapunk egy eltérően ábrázolt felületeket tartalmazó illúziót, hogy a táj valójában változatos(nak tűnjön), de sajnos inkább nem az. Ami viszont jó ötlet, hogy némely objektum akár akadályként is funkcionál, sőt - van, amin egyenesen át kell lőni magunkat, hogy nehogy csúnyán beragadjunk, ha már eleve szűkül a játéktér - az ezt követő robbanások viszont egész csinosak, kifejezetten jól festenek a Switch kis képernyőjén, handheld módban. A játékmenet viszont a fentiek ellenére is viszonylag monotonnak mondható, a finoman szólva is középszerű patternek kiismerése után tényleg csak a kerülgetés, lövöldözés és a melegebb helyzetekben a speckó támadások használata az, amit ismételgetni kell a darához.

*A végső támadások közt egyébként van néhány izgalmasabb, de a gyakorlott-shooter arcokat még így is be fogja darálni néhány pálya után a roppant unalmasnak ható, kb. tucatnyi ellenfél típus, nem beszélve az izzadságszagú pályavégi bossoktól. Sajnos be kell látni, hogy ami nagyot ütött huszonöt évvel ezelőtt, az változtatás nélkül, csupán a textúrák felhúzásával (ami ráadásul nem is tűnik szépnek, cserébe legalább gyors) manapság már nem mindig állja meg a helyét, ahogy a jelenlegi példa is mutatja. Ha azt az energiát, amellyel a játék alatt variálható soundtrackek lejátszását, keverését, válogatását lehetővé tették (gyakorlatilag majdnem a teljes Sonic Wings diszkográfia visszaköszön a szerzők információival - de minek?), ebből sokkal, de sokkal többet ki lehetett volna hozni. Játékmódokból sincs túl sok, van az árkád mód, a tréning, négy nehézségi szint, és… ennyi. Ja, igen: van online leaderboard, és megváltoztatható a játék neve az Aero Fighters és Sonic Wings között, ha valakinek ez igazi örömet okoz, de ennél sajnos jóval több kellett volna, hogy csak kettőt is emelkedjen a pulzusom a játék erőtlen felkonfja után.

Ez van - nem sikerülhet minden jól, egyszerűen egy Gun Vein, vagy egy Crimson Clover (de vehetném akármelyik legendás Dreamcast shooter származékot) után csak azért, mert a széria őse egy korának kiváló vertikális shooterje volt, 2025-ben sajnos többre volna szüksége a rivaldafényhez. *

PLATFORM PC Steam, Switch (tesztelt), PS5 | KIADÓ Success Corp. | FEJLESZTŐ Success Corp. | MEGJELENÉS 2025. október 6. ÁR ~30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

1 órája

Heti megjelenések

15 órája
7

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

1 napja
5

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

1 napja
9

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

2 napja
3

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

3 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

3 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

4 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

4 napja
6

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

4 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

5 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

5 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

6 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

7 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

8 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

9 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

2025.10.31.
6