[Teszt] Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

mcmackoGéczy Attila2025.10.13. 23:10

Az egyik legvitatottabb retro-visszatérés az ex-Rare csapathoz köthető, akik Kickstarteren felbukkant játékukkal, a Yooka Laylee-vel próbálták az N64-korszakot újra megidézni. A platformert sokan szerettük (köztük én is), mások pedig csalódásként élték meg a spirituálisan Banjo Kazooie folytatásként kezelt játékot. A Playtonic a kötelező patcheken-finomításokon túl már nem foglalkozott a 2017-es platformerrel. Jött egy kiváló oldalnézetes folytatás, de az eredeti kód sem Xbox One X/PS4 Pro patchet, sem pedig next-gen változatot nem kapott. Egészen mostanáig.

A Yooka-Replaylee ugyanis egy remaster, de bizonyos szempontból inkább remake-nek tűnik. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi, jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Az eredmény pedig magáért beszél. Lássuk, hogy a kaméleon háton rodeózó denevér tudja-e még, mitől döglik a dongó!

Ha játszottatok valaha a Banjo & Kazooie-vel, akkor tudjátok, miről szól a fáma. Egy kedves-pajkos hős párt alakítunk, akik ketten alkotnak egyet. Mozdulataik kiegészítik egymást, az animációikban egymásra utaltságot közvetítenek, de mégis kerek egészként működnek együtt. A pályák jól elkülönülő biomokban játszódnak, egy-egy tematika köré fűzve. Vannak dél-amerikai romok, jeges vidékek, mocsaras terepek, kaszinó, gyár és űrkikötő. A nagy méhipari gyárkomplexum egyébként a játék hub-része, külön pálya a többi szint között. A terepeken különböző mini-küldetéseket találhatunk, de nem csillagokat, vagy puzzle darabkákat, hanem mosolygós könyvlapokat vadászunk. Ezek mennyisége, na meg a gyűjtögetnivaló apróságok szavatolják, hogy órák is beleszaladjanak egy-egy pálya kimaxolásába. Vérbeli collect-a-thon játékmenetről beszélünk tehát, amely a Rare szép hagyományait követi.

A Replaylee kiadás nagy újítása, hogy pályánként immár 50 mini Pagie van elszórva a pályákon, emellett pedig 5-5 szellemet, 150 quill-írótollat, újdonsült kalóz kincseket, Rextro-retro játékokat és még sok más apróságot tudunk összegyűjtögetni a terepen. A pályák borzasztóan szellemesen vannak kialakítva. Rétegeltek, nagyok, és bár a kampány közepére (a mocsaras szekcióra) kicsit leül a móka, a végjáték felé vezető út ismét izgalmas lesz. Ráadásul az újdonságok egy része miatt a korábbi kiadás rajongóinak is érdemes lehet elővenni a játékot, garantáltan tisztább-szárazabb-biztonságosabb lesz az élmény, mert lépten-nyomon változtattak Playtonic-ék, ahogy az a One Book-ban meg van írva.

Pedig esküszöm nektek, az első óra után volt egy olyan érzésem, hogy ez pontosan ugyanaz a játék, mint amivel 2017 környékén játszottam először. Látszólag sem a grafika, sem a tartalom terén nem tűnt fel nagy változás. Aztán 2-3 játékóra után betettem az első részt Xbox-on, és ledöbbentem. A 720p környéki felbontás, a 30 FPS és a lapos bevilágítás triója konkrétan valóban két generációval vetette vissza az élményt… Pedig a Yooka Laylee a maga korában egy igencsak csini játék volt. A látvány mellett a pálya layout is sokat finomodott, valóban olyan érzése van az embernek a régi verzió után visszatérni a Replaylee-be, mintha mindent, de tényleg minden aspektust jóval finomabbra hangoltak volna. A pályákon gyorsutazási pontokat helyeztek el, a térkép segít a gyűjtögetésben, látványosabbak a betekintési szögek, ennélfogva a kameranézet is ügyesebben követi az akciót. Több a jutalom, bárhova nézel, bárhová ugrasz vagy pördülsz, mindenhol jutalmaz a játék néhány éremmel, tollal vagy lapocskával. A gurulás intézménye végre nem a „stamina” rendszerhez kötött, az ugrások és az irányítás is mintha pontosabb lenne. A bónuszokat-tonikokat áruló karakterek (Vendi és Trowzer) a pályák elején helyezkednek el, és eskü a dumájuk is jobb, mint volt. Szóval sokkal könnyedebb módon csúszik az élmény, olyan kis tip-top az összbenyomás. És mintha könnyítettek is volna a játékon: még az utolsó, űrvilágban is ritka volt, hogy túlzónak érezzem a kihívást: a Replaylee a munkából hazatért platformer-harcost is képes úton-útfélen jutalmazni. Bár azt nem garantálom, hogy a 100%-hoz most is mindenki teljes türelemmel és jó pofával fog ugrabugrálni.

Akár az azték romtorony tetejéről nézel le, akár a jégbe fagyott kastélyon akad meg a szemed, a látvány is elképesztő. Bár a PS5-ös Ratchet színvonalát nem éri el, garantáltan a legszebb platformerek közé sorolnám a mostani kiadást. Nézzétek majd meg, hogy a letaposott fű, vagy a futkosásunkra szétszéledő köd milyen jópofa elem, ami esküszöm a platforming-élményt is fizikaibbá teszi. Sajnos azonban van hátulütő is; konzolon sajnos a teljesítmény nem tökéletes. A kép ugyan tűéles (közel lehet a 4K-hoz), de bizonyos forgásoknál, látószögeknél minimális drop érezhető. Ez főként olyan esetekben jön elő, amikor mondjuk egy Pagie-t felkapunk, és a győzelmi animáció elindul, de a terepen is érződik ritkásan némi röccenés. Olyan, ami mondjuk a Mario Galaxy 1+2 után érkezve teljesen idegennek hat. Nem deal-breaker a dolog szerencsére, és talán 1-2 patch után jobb lesz ez a része a történetnek. A játékmenet 99%-a azonban puhán siklik, mintha tejen-vajon gurulnánk a mókás hőseinkkel. Meglepetés, de pl. Steam Decken is váratlanul ügyesen fut a cucc, direkt SD-optimalizált beállításokkal, fix 45 FPS értékkel, olykor itt is előforduló frame pacing problémákkal. (A Steam Deck-en kitakart grafikai opciókat amúgy SteamDeck=0 %COMMAND% idítási paranccsal hozhatjuk vissza. Van játéktér a cuccban, konkrétan jobban fut jelenleg Decken a Replaylee, mint Switch 2-őn!) A régi 2060 RTX-emen is elkaristol a játék, de ott a gyakrabban előforduló beszaggatást már szerintem memóriaproblémák okozták.

Ha már az előbb tejet meg vajat emlegettünk – a puhaság érzésével kiegészülve a Yooka Replaylee sokkal lebegősebb irányítást ad a játékos kezébe, mint ahogy nekem emlékeimben élt az első cím kapcsán. A modern Mario epizódokhoz képest is alacsonyabb a gravitáció érzete, és könnyebben leszaladunk a peremek éléről. Nem feltétlenül pontatlanságnak mondanám ezt, mert a játék elég precíz a mostani formájában: inkább megszokás kérdése. Egy bő hét SM Galaxy után nagyon furcsa volt ez a finomság, de kábé egy óra alatt átszoktam, úgyhogy inkább jellegzetességnek mondanám az irányítás mikéntjét, mint tervezői dőreségnek. Kritizáljunk viszont még egy kicsit? Jó!

Sokszor leírtam már, hogy az indie platformerek alkotóinak a harcba törik bele leginkább a bicskájuk. Vannak, akik ezt inkább teljesen elhagyják, mások pedig a végletekig egyszerűsítik a kérdést. A Yooka Replaylee talán leggyengébb eleme is ide köthető. A játékos pontosan ugyanolyan, szerény képességű mobok között szaladgál az összes világban, és a legfájóbb az egészben, hogy elég csak megállni középen, és nyomni a pörgés gombot. A mazsolák vicsorogva gravitálódnak a hőspáros támadásinak kellős közepébe, így némi gombpépesítés után boldogan számolhatjuk az ellenfelek után becsilingelő érméket és mehetünk tovább a dolgunkra. Ezt a monotonitást feldobja ugyan pár extrább monszta, törhetetlen guruló kőtömb, detektorral ellátott akadály, vagy vécécsészét megszálló vérmes szemgolyó, de ilyen téren erősíthetett volna még az újrakiadás; túl kevés az ellenféltípus a játék változatosságának a tükrében.

Továbbra sem mondhatom, hogy a Yooka-Replaylee mindenki platformjátéka lesz, de számomra sokkal inkább jelentette a zsáner modernkori megfejtését, mint az akcióorientált, bombasztikus társak. Nagyon mufurcnak kell lennünk, vagy előítéletek vaskos bundáinak sorát kell magunkra ölteni, hogy műfaji ínyencként ne élvezzük fenemód Yooka és Laylee kalandjait. Az egész szépen áramlik. Szórakoztat. Úgy beleszalad 2-3 óra egy ültő helyedben, hogy észre se veszed. Lehet több is. Az újításai valóban előrelépést jelentenek, a tartalma pedig elképesztő, szerteágazó. És ami a legnagyobb érdeme, hogy ennek ellenére sem ül a nyakadba, nem nyomaszt. Játszi természetességgel szórakoztat. Oh, gyerekek, úgy felhájpolom magam itt a végén, hogy mindjárt elkezdek egy folytatásért motyorogni. Lehet épp ez volt a Playtonic szándéka?

Yooka-Replaylee | PLATFORM: Playstation 5, Xbox Series, PC, Nintendo Switch 2 | KIADÓ: PM Studios, Inc., Playtonic Friends | FEJLESZTŐ: Playtonic | MEGJELENÉS 2025. október 09. | ÁR: 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

2 órája

Heti megjelenések

15 órája
7

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

1 napja
5

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

1 napja
9

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

2 napja
3

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

3 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

3 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

4 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

4 napja
6

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

4 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

5 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

5 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

6 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

7 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

8 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

9 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

2025.10.31.
6