Újabb év, újabb FIFA. Illetve, bocsánat, FC. Mert most már harmadik éve így hívják. A világ egyik legnézettebb cirkuszának digitális kivetülése, borzasztó renoméval, de mellé 20+ milliós eladásokkal. Nem számítva azokat az irdatlan összegeket, amiket a mikrotranzakciókra költenek a fanatikusok. Megnéztük, idén mivel szúrták ki a szemünket. Vagy esetleg tényleg történt valami változás? Tesztünkből kiderül! Talán.
Nagyon szeretem a The Office sorozatot, simán a TOP3-ban van nálam, főleg az amerikai verzió. Van benne egy híres epizód, amikor Michael, Dwight és Jim álruhában akarnak megint valami őrültséget csinálni, és innen származik az a híres gif/mém, amikor a bajszos Jim, Dwight kocsijának anyósülésén tekeri le magát a földig, hogy ne látszódjon. Na, és hogy ennek mi köze van a focihoz? Az égvilágon semmi – azon kívül, hogy manapság kb. így érzi magát az ember, amikor az internet népe előtt kiderül, hogy megint kiadott 30+ ezret „ugyanazért” a játékért. Ami természetesen erős sarkítás sok szempontból, de ha őszinték vagyunk, bőven van benne igazság.

Például az FC 24 és 25 között egészen a pofátlanságig ment a másolás: még arra sem vették a fáradságot sok helyen, hogy a UI rendszeren változtassanak. Így 300+ óra FC 25 után nyugodtan kijelenthetem, hogy az egyik legrosszabb „Fifa” volt az az epizód valaha. Hatalmas visszalépések történtek a 24 után, és nulla fejlesztés. Illetve voltak azok, csak sajnos visszafelé. Nos, ebből az enyhén szólva hátrányos helyzetből ugrottunk bele a 26-ba.
Kezdjük a lényeggel, aztán jöhet a körítés. Mivel játékfejlesztőként és játékosként is vallom: ha a „core” játékmenet – ez esetben a foci része – rendben van, akkor minden rendben van. Nos, dobpergés: az nagyon rendben van!
Egyelőre!
Ez manapság fontos megjegyzés, mert a fejlesztők hajlamosak a hangos, de nem feltétlenül hozzáértő közönségre hallgatni, és emiatt elrontani jó dolgokat valami random csoport sírása miatt.
De a lényeg: jó vele játszani. Hosszú idő után újra igazán jó. Újra lehet passzolni rendesen, működnek a beadások, lehet irányítani a kapust. Nem teljesen hülye a kapus. Nem teljesen hülyék az MI-játékosaink.
Sikerült végre club módban azt a mezt betölteni, amit választottunk. Sikerült megoldani, hogy szabadrúgásnál lásd a saját karaktered. Óriási dolgok ezek!

Egy „realisztikus” sportjátéknál a legnagyobb kihívás mindig is az animációk és a játékmenet kohéziójának egyensúlya volt. Értsd: nézzen ki jól, legyen hihető, de ne lassítsa a játékot, és ne törje meg a flow-t. Olyan ez, mint amikor egy akciójátékban a főhős fegyvere belelóg a ruhájába – technikailag lehetetlen hibátlanul megoldani, és a játékosok 99%-át nem is érdekli.
Itt viszont sikerült: végre egészében gatyába rázták az animációs rendszert. Most tényleg elhiszed, hogy valós focimeccset irányítasz.
Ebből fakadt az idei „botrány” is, hiszen nincs FC/FIFA játék enélkül. Most épp a „nem lehet védekezni” a sláger. Az alacsonyabb védekező statú játékosok lassabban reagálnak, így nem elég ész nélkül nyomkodni a szerelésgombot – időzíteni kell, különben a támadó jelentős előnyre tesz szert és valóban szinte lehetetlen lesz utolérni. Valószínűleg volt vele valami balansz probléma, mivel az első patchben már adresszálták és azóta lenyugodni látszanak a kedélyek.
Az MI is változott: karrier- és Ultimate-módban úgy tűnik, idén nagyobb szerepet kell vállalnunk védekezésben, a védők több irányítást igényelnek. Ez természetesen frusztráló lehet a kezdők, vagy a lényegesen gyengébb csapattal rendelkezők számára de a jó hír, hogy némi gyakorlással nagyon szépen rá lehet érezni, elkapni a váltások ritmusát, azt, hogy mikor érdemes becsúszni és mikor csak odapiszkálni. Szóval ha elsőre bosszant, adj neki még egy esélyt – megéri.

A játékmódok is frissültek, ha nem is egyenlő mértékben. A Manager-karrier élő eseményeket kapott, ami feldobja a szezonokat. Ez a funkció megjelenik a Club, a Rush és az Ultimate Team módban is. Utóbbiban átalakult a Rivals és Champions rendszer: eltűntek a kvalifikációk, bejöttek a Bounties (extra kihívások) és a Win Streaks, amik az egymás utáni győzelmeket jutalmazzák. Hétvégi bajnokságok segítik a kevésbé profi játékosokat, és az Evo-kihívásokkal idén sokkal egyénibbé tehetők a játékoskártyák.
A legnagyobb újítás az archetype-rendszer, ami a játékoskarrierben és a Clubban is megjelent. Hasonló, mint az NBA-ben: karakteralkotás után 13 fix játékostípusból választunk, és AP-pontokból fejlesztjük az attribútumokat. Ezzel nyithatók a playstyle-ok, amik idén erősebbek, mint valaha.
Végre megújult a rendszer, ami a Clubban évek óta ugyanaz volt. Ennek az új megközelítésnek van jó és rossz oldala is. Természetesen a jó, hogy ha elértük az egyikkel a 100-as szintet, akkor nem csak nézzük a kimaxolt XP csíkot jövő szeptemberig, hanem tudunk kezdeni egy másikat, egy másik pozícióra. A hátránya pedig pont az, hogy ha másik pozícióban szeretnénk játszani, akkor már nem elég egy előre beállított presetet választani, hanem fel kell építeni a semmiből egy új játékost. Ettől függetlenül nem arra kell azért gondolni, hogy ide is áthozták a grindelést, mivel a legtöbb típus legalább 4-5 pozícióra használható, inkább az a nagy különbség, hogy a playstyle+, az fix egy adott típusnál. Szóval egy főleg szélsőnek tréningelt támadó, soha nem fogja tudni a 16oson belül erőből beforgatni a nála 2x nagyobb védőt.
Menő újítás, hogy most már három különböző klubba is leigazolhatjuk magunkat, így folyamatosan lehet játszani attól függően, ki érhető el. A Rush módban szintén jönnek élő események, és már ott is lehet 5v5 meccseket tolni – ideális terep azoknak, akik jobban szeretik kerülgetni a kispályás csellómájsztrókat.

Tudom, hogy sikk utálni és köpködni a FIFA-t, hiszen az EA egy igazi pénzéhes banda, aki minden évben lenyomja ugyanazt a torkunkon és tudom, hogy ennyi idő után még nagyon nehéz ítéletet hozni egy teljes szezonra tervezett sportjátéknál de ahogy fentebb is írtam, a kezdeti jelek nagyon, nagyon bíztatóak. Valahogy a gameplay, ami a legfontosabb elem, nagyon egyben van idén. Régen volt már olyan, hogy karrier vagy kickoff módban egymás után indítottam a meccseket, mert annyira élveztem. Igen, az Ultimate Team még mindig a legfontosabbnak tűnő rész, hiszen onnan ömlik be a pénz és mivel őszintén bevallom abba a részébe soha nem ugrottam fejest komolyabban, nem tudom, hogy a meta oldalon történtek e olyan változások amik negatív irányba vinnék el a véleményemet, de addikt PRO Club playerként és a focit szerető átlagos játékosként, kategóriákkal jobban élveztem az elmúlt egy hét összes meccsét, mint bármikor is bármit az FC 25-be tett 300 órám alatt. Ezt így visszaolvasva eléggé sad story, hogy mennyire kegyetlenül rossz lett a tavalyi rész és nagyon biztató, hogy idén talán, de tényleg csak talán, újítottak annyit, hogy kimondhassuk: megcsinálták! (És ígérem, a FC 27 tesztnél, ha én írom, ha nem, beszámolok róla, hogy mi lett a vége.)
EA Sports FC 26 | PLATFORM PC, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch 1-2 | KIADÓ Electronic Arts | FEJLESZTŐ EA Canada, EA Romania | MEGJELENÉS 2025. szeptember 26. ÁR 70 EUR