[Teszt] EA Sports FC 26

EA Sports FC 26

GhzSzabó Ákos2025.10.10. 09:00

Újabb év, újabb FIFA. Illetve, bocsánat, FC. Mert most már harmadik éve így hívják. A világ egyik legnézettebb cirkuszának digitális kivetülése, borzasztó renoméval, de mellé 20+ milliós eladásokkal. Nem számítva azokat az irdatlan összegeket, amiket a mikrotranzakciókra költenek a fanatikusok. Megnéztük, idén mivel szúrták ki a szemünket. Vagy esetleg tényleg történt valami változás? Tesztünkből kiderül! Talán.

Nagyon szeretem a The Office sorozatot, simán a TOP3-ban van nálam, főleg az amerikai verzió. Van benne egy híres epizód, amikor Michael, Dwight és Jim álruhában akarnak megint valami őrültséget csinálni, és innen származik az a híres gif/mém, amikor a bajszos Jim, Dwight kocsijának anyósülésén tekeri le magát a földig, hogy ne látszódjon. Na, és hogy ennek mi köze van a focihoz? Az égvilágon semmi – azon kívül, hogy manapság kb. így érzi magát az ember, amikor az internet népe előtt kiderül, hogy megint kiadott 30+ ezret „ugyanazért” a játékért. Ami természetesen erős sarkítás sok szempontból, de ha őszinték vagyunk, bőven van benne igazság.

Például az FC 24 és 25 között egészen a pofátlanságig ment a másolás: még arra sem vették a fáradságot sok helyen, hogy a UI rendszeren változtassanak. Így 300+ óra FC 25 után nyugodtan kijelenthetem, hogy az egyik legrosszabb „Fifa” volt az az epizód valaha. Hatalmas visszalépések történtek a 24 után, és nulla fejlesztés. Illetve voltak azok, csak sajnos visszafelé. Nos, ebből az enyhén szólva hátrányos helyzetből ugrottunk bele a 26-ba.

Kezdjük a lényeggel, aztán jöhet a körítés. Mivel játékfejlesztőként és játékosként is vallom: ha a „core” játékmenet – ez esetben a foci része – rendben van, akkor minden rendben van. Nos, dobpergés: az nagyon rendben van!

Egyelőre!

Ez manapság fontos megjegyzés, mert a fejlesztők hajlamosak a hangos, de nem feltétlenül hozzáértő közönségre hallgatni, és emiatt elrontani jó dolgokat valami random csoport sírása miatt.

De a lényeg: jó vele játszani. Hosszú idő után újra igazán jó. Újra lehet passzolni rendesen, működnek a beadások, lehet irányítani a kapust. Nem teljesen hülye a kapus. Nem teljesen hülyék az MI-játékosaink.

Sikerült végre club módban azt a mezt betölteni, amit választottunk. Sikerült megoldani, hogy szabadrúgásnál lásd a saját karaktered. Óriási dolgok ezek!

Egy „realisztikus” sportjátéknál a legnagyobb kihívás mindig is az animációk és a játékmenet kohéziójának egyensúlya volt. Értsd: nézzen ki jól, legyen hihető, de ne lassítsa a játékot, és ne törje meg a flow-t. Olyan ez, mint amikor egy akciójátékban a főhős fegyvere belelóg a ruhájába – technikailag lehetetlen hibátlanul megoldani, és a játékosok 99%-át nem is érdekli.

Itt viszont sikerült: végre egészében gatyába rázták az animációs rendszert. Most tényleg elhiszed, hogy valós focimeccset irányítasz.

Ebből fakadt az idei „botrány” is, hiszen nincs FC/FIFA játék enélkül. Most épp a „nem lehet védekezni” a sláger. Az alacsonyabb védekező statú játékosok lassabban reagálnak, így nem elég ész nélkül nyomkodni a szerelésgombot – időzíteni kell, különben a támadó jelentős előnyre tesz szert és valóban szinte lehetetlen lesz utolérni. Valószínűleg volt vele valami balansz probléma, mivel az első patchben már adresszálták és azóta lenyugodni látszanak a kedélyek.

Az MI is változott: karrier- és Ultimate-módban úgy tűnik, idén nagyobb szerepet kell vállalnunk védekezésben, a védők több irányítást igényelnek. Ez természetesen frusztráló lehet a kezdők, vagy a lényegesen gyengébb csapattal rendelkezők számára de a jó hír, hogy némi gyakorlással nagyon szépen rá lehet érezni, elkapni a váltások ritmusát, azt, hogy mikor érdemes becsúszni és mikor csak odapiszkálni. Szóval ha elsőre bosszant, adj neki még egy esélyt – megéri.

A játékmódok is frissültek, ha nem is egyenlő mértékben. A Manager-karrier élő eseményeket kapott, ami feldobja a szezonokat. Ez a funkció megjelenik a Club, a Rush és az Ultimate Team módban is. Utóbbiban átalakult a Rivals és Champions rendszer: eltűntek a kvalifikációk, bejöttek a Bounties (extra kihívások) és a Win Streaks, amik az egymás utáni győzelmeket jutalmazzák. Hétvégi bajnokságok segítik a kevésbé profi játékosokat, és az Evo-kihívásokkal idén sokkal egyénibbé tehetők a játékoskártyák.

A legnagyobb újítás az archetype-rendszer, ami a játékoskarrierben és a Clubban is megjelent. Hasonló, mint az NBA-ben: karakteralkotás után 13 fix játékostípusból választunk, és AP-pontokból fejlesztjük az attribútumokat. Ezzel nyithatók a playstyle-ok, amik idén erősebbek, mint valaha.

Végre megújult a rendszer, ami a Clubban évek óta ugyanaz volt. Ennek az új megközelítésnek van jó és rossz oldala is. Természetesen a jó, hogy ha elértük az egyikkel a 100-as szintet, akkor nem csak nézzük a kimaxolt XP csíkot jövő szeptemberig, hanem tudunk kezdeni egy másikat, egy másik pozícióra. A hátránya pedig pont az, hogy ha másik pozícióban szeretnénk játszani, akkor már nem elég egy előre beállított presetet választani, hanem fel kell építeni a semmiből egy új játékost. Ettől függetlenül nem arra kell azért gondolni, hogy ide is áthozták a grindelést, mivel a legtöbb típus legalább 4-5 pozícióra használható, inkább az a nagy különbség, hogy a playstyle+, az fix egy adott típusnál. Szóval egy főleg szélsőnek tréningelt támadó, soha nem fogja tudni a 16oson belül erőből beforgatni a nála 2x nagyobb védőt.

Menő újítás, hogy most már három különböző klubba is leigazolhatjuk magunkat, így folyamatosan lehet játszani attól függően, ki érhető el. A Rush módban szintén jönnek élő események, és már ott is lehet 5v5 meccseket tolni – ideális terep azoknak, akik jobban szeretik kerülgetni a kispályás csellómájsztrókat.

Tudom, hogy sikk utálni és köpködni a FIFA-t, hiszen az EA egy igazi pénzéhes banda, aki minden évben lenyomja ugyanazt a torkunkon és tudom, hogy ennyi idő után még nagyon nehéz ítéletet hozni egy teljes szezonra tervezett sportjátéknál de ahogy fentebb is írtam, a kezdeti jelek nagyon, nagyon bíztatóak. Valahogy a gameplay, ami a legfontosabb elem, nagyon egyben van idén. Régen volt már olyan, hogy karrier vagy kickoff módban egymás után indítottam a meccseket, mert annyira élveztem. Igen, az Ultimate Team még mindig a legfontosabbnak tűnő rész, hiszen onnan ömlik be a pénz és mivel őszintén bevallom abba a részébe soha nem ugrottam fejest komolyabban, nem tudom, hogy a meta oldalon történtek e olyan változások amik negatív irányba vinnék el a véleményemet, de addikt PRO Club playerként és a focit szerető átlagos játékosként, kategóriákkal jobban élveztem az elmúlt egy hét összes meccsét, mint bármikor is bármit az FC 25-be tett 300 órám alatt. Ezt így visszaolvasva eléggé sad story, hogy mennyire kegyetlenül rossz lett a tavalyi rész és nagyon biztató, hogy idén talán, de tényleg csak talán, újítottak annyit, hogy kimondhassuk: megcsinálták! (És ígérem, a FC 27 tesztnél, ha én írom, ha nem, beszámolok róla, hogy mi lett a vége.)

EA Sports FC 26 | PLATFORM PC, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch 1-2 | KIADÓ Electronic Arts | FEJLESZTŐ EA Canada, EA Romania | MEGJELENÉS 2025. szeptember 26. ÁR 70 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Alig valami - ez történt pénteken

Benne: Build A Rocket Boy, Tavern Keeper, MachineGames.

10 órája
3

Real Bout Fatal Fury 2: The Newcomers

1 napja
3

EA Sports FC 26

Újabb év, újabb FIFA. Illetve, bocsánat, FC. Mert most már harmadik éve így hívják. A világ egyik legnézettebb cirkuszának digitális kivetülése, borzasztó renoméval, de mellé 20+ milliós eladásokkal. Lássuk, mit tud az idei epizód!

1 napja
4

Bloober Team tervek - ez történt csütörtökön

Továbbá: Sacred 2: Fallen Angel Remaster, Code Vein II, Synth Riders: Overdrive, Indiana Jones and the Great Circle, Skate Story.

1 napja
1

Mind Diver

A Mind Diver egy kicsit szürreális, kicsit gondolkodós sétaszimulátor, mely egyenesen az emberi elme legmélyére invitál meg minket, egy ütős merülés keretein belül.

2 napja
3

Bővül az Expedition 33, megalakult a Sackbird Studios – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo – Close to You, Sportia, Indika.

2 napja
4

Little Nightmares III – visszatérő gyermeki (rém)álmok

A világ elképesztően sötét hely. Aprócska cipellőink erőtlen kopogása, balsorsú társunk gyámoltalan suttogása szinte teljesen elenyésznek a felnőttek birodalmának penetráns atmoszférájában. A Tarsier után szabadon most a Supermassive kezében volt feladat, hogy trilógiává érjen a Little Nightmares, lássuk milyen lett a harmadik epizód.

3 napja
3

A titokzatos Nintendo rövidfilm – ez történt kedden

Továbbá: Starseeker, Vampire Survivors, Ion Fury, PowerWash Simulator 2, Metaphor: ReFantazio.

3 napja
3

PXN P5 8K - villámgyors gamepad, pénztárcabarát formában

A PXN-ről a Gamer365 hasábjain nem sok információt olvashattatok eddig, ám a P5 8K kontrollerük kapcsán úgy éreztük, tollat kell ragadnunk. Lássuk, milyen is valójában a bíboresőt idéző „nyolckás" csoda.

3 napja
10

Bővül az Assassin's Creed Mirage, bezár a The Outsiders – ez történt hétfőn

Továbbá: Blackwood, Broken Sword: The Smoking Mirror – Reforged, 2XKO, Marathon.

4 napja
8

Heti megjelenések

5 napja
12

Towa and the Guardians of the Sacred Tree

A japán művészetet idéző látványvilág, hagyományos fantasy vonallal és némi roguelite játékmechanikával megspékelve – ami papíron és összevágott trailereken kimondottan izgalmas, az nem biztos, hogy hosszabb távon is szórakoztató. Tesztlaborban a Brownies RPG-je.

5 napja
4

Minimális mozzanatok - ez történt pénteken

Benne: skate., Blood West, Scurge: Hive.

7 napja

Donkey Kong Bananza - DK Island & Emerald Rush DLC

Miután Donkey Kong felfalta az összes banánt és Pauline elénekelte az összes dalt, nincs más hátra, mint visszatérni a gyökerekhez: irány DK Island! És egy elbűvölő ráadás.

8 napja
7

Dungeons & Dragons bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Demeo x Dungeons & Dragons: Battlemarked, Dragon Ball: Sparking! Zero, Pokémon Legends: Z-A, Project Baxter, Crashout Crew.

8 napja
1

Agatha Christie: Death on the Nile

A kalandjáték műfajának van egy stabil rajongóbázisa, akikre birodalmat ugyan nem lehet építeni, de pontosan kiszámított üzleti sikert talán igen. A Death on the Nile is ennek a társaságnak szól, Poirot főszereplésével. Lássuk a bajszot!

8 napja
12

Sonic Racing: CrossWorlds

Hogy valaha képes volt-e legyőzni Sonic a nagy riválisát, Mario-t? Erre egyértelmű a válasz, de talán sosem került még olyan közel ehhez a tetthez, mint most, a Sonic Racing CrossWorlds kapcsán. Teszteltük a SEGA kartjátékát!

9 napja
12

Átszervez a Ubisoft - ez történt szerdán

Továbbá: Maid of Sker VR, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Marvel Cosmic Invasion, Hellreaper, Rock Band 4.

9 napja
2

Teljesen átalakult az Xbox Game Pass

A mai naptól Essential, Premium és Ultimate előfizetéseket kínál a Microsoft. Tartalombővülés. Áremelés. Mutatjuk mi változott!

2025.10.01.
62

Alien: Rogue Incursion - Evolved Edition

Az űrben senki nem látja a VR-szemüveged, az Alien: Rogue Incursion Evolved Edition pedig ebből a virtuális világból érkezett. De hogy milyen a VR-játék VR nélkül? Erre a kérdésre már kaptunk ilyen-olyan válaszokat, a Rogue Incursion pedig a jó irányba billenti a mérleg nyelvét. Teszt!

2025.10.01.
2