[Teszt] Anno 117: Pax Romana

Anno 117: Pax Romana

KR4K3NGábor Bálint2025.12.09. 10:33

Az Anno 117 elhozza a Római Békét, de mit szól ehhez a tesztelő? Megnéztük, hogy az idei egyik legnagyobb stratégiai játékmegjelenés mit tud felmutatni, ha az idő kereke egészen az ókorig forog.

Közel sem nevezném magam a legnagyobb Anno-rajongónak, ugyanis a sorozat előző része volt az egyedüli, amit kipróbáltam - igaz, az már az első órákban megfogott.

Az Anno sorozat történelme egészen 1998-ig nyúlik vissza, 27 év alatt pedig 8 részt alkottak meg a fejlesztők. A Ubisoft eleinte csak kiadóként vett részt a produkciókban, majd 2009-től már ők adták a fejlesztői gárda egy részét. A 2019-ben megjelent Anno 1800 volt a sorozat első epizódja ami megjelent konzolokra, így már a Pax Romana bejelentését is lényegesen nagyobb figyelem övezte.

Az 1800-as évek után a római korba repít minket a Ubisoft városépítős játéka - ami személy szerint az egyik, ha nem a kedvenc történelmi korom. Az új korszak egyben új gondolkodást, új felületet és mondhatni teljesen új játékot hoz magával az előző rész után - gondolnánk, ám az élet máshogy alakította.

Elismerem, hogy óriási változásokra nem számítottam az 1800 után, hiszen egy adott széria általában tovább használja a működő elemeit, nem véletlen látható kevés változás az egyes Crusader Kings, vagy Age of Empires címek közt. Azonban a római kor, maga a valódi Római Birodalom területe, kiterjedtsége és földrajzi adottságai miatt azt hittem, komolyabb változásra is számíthatunk. Az Anno 117: Pax Romana azonban az egyértelmű változásokon kívül sokkal inkább áll közel egy DLC-szerű bővüléshez, mintsem egy 60 Eurós standalone játékhoz.

A játék mechanikája és alaptörténete igazán egyszerűnek mondható: új helytartóként megkapunk egy területet, amely felett uralkodnunk kell, és a mindenkori uralkodó számára a lehető legjobban kell vezessük azt. Amennyiben nem teljesítünk az elvárások szerint, úgy leváltanak minket (ez gyakorlatilag a csőd), ami egyben a játék végét is jelenti. A feladatunk tehát a kietlen pusztaságból egy virágzó várost emelni, ami mind gazdaságilag, mind katonailag megállja helyét a vetélytársakkal szemben.

A már korábban ismert szigetes rendszer továbbra is szerves része a játéknak, ahogyan az egyes polgári szintek is megmaradtak - velük együtt pedig a folyamatosan növekvő igények, amint nekünk, a vezetőnek kell teljesítenünk. Az elérhető termékek természetesen az adott korhoz lettek igazítva, így jelenleg nem pezsgőt, hanem amfórákat, nem ágyúkat, hanem kardokat készítünk a szigetlakókkal.

Megmaradt a játék másik kiemelt fontosságú része, a diplomácia is, de szigetek közti terjeszkedés és a vízi közlekedés szinte teljesen változatlan maradt.

Az igazság az, hogy a játék legtöbb eleme csak részeiben változott, a meglévő épületek és szolgáltatások az eddigiek szerint működnek, csak új néven, új külsővel.

Négy fő változtatás azonban mégis történt az előző részhez képest, így már vannak szárazföldi harcok és az Albion térségben kétféle úton is lehet fejleszteni a polgárságot - mindezek mellett pedig helyet kapott a vallás és a tudásalapú fejlesztés is.

Vegyük is sorra ezeket a változásokat.

A szárazföldi harcok esetében több egység közül választhatunk, így vannak a légiósok, íjászok, parittyások és lovasok is a nehézfegyverzet (például katapultok) mellett. Az egységek irányítása igen egyszerű, előállításuk, fenntartásuk pedig idő- és pénzigényes. A legnehezebb azonban a szárazföldi egységek szállítása hajóval, valamint az egységek partra való lerakása, mivel könnyen a vízbe lehet dobni teljes seregeket, ha a játék nem jól érzékeli, hogy mit szeretnénk (eleve nem értem miért fordulhat elő vízbe dobni egy sereget a parttól 2 méterre, de ebbe inkább már ne menjünk bele).

A játékban a megszokottak szerint két térség kapott helyet, míg az 1800-ban a gyarmatok a dél-amerikai területek voltak, addig itt Britannia térségében lehet városokat építeni - igaz a helyi lakosok ennek nem annyira örülnek. A térség egyben egy újításnak is teret ad, a polgári házak fejlesztésekor ki lehet választani, hogy inkább a római, vagy inkább a britanniai hagyományokat akarjuk alapul venni. A választás azonban nem végleges, későbbi fejlesztések során még újra lehetőségünk van megváltoztatni döntésünk. A két ággal azonban több igény és épület is érkezett a játékba, hiszen a két polgárságnak eltérő szükségletei vannak.

További fontos eleme a játéknak a vallás. Az egyes városok külön istenekhez fohászkodhatnak, így minden egyes sziget más erősségekre építhet. Például míg Mars, a háború istene a szárazföldi egységek számára nyújt előnyöket, addig Neptunusz a vízi egységek számára hasznos. Különösebb tennivaló a vallások terén nincs, de egy kis pluszt visz az eddig ismert játékmechanikába.

Hasonló a tudásalapú fejlődés is, ami a grammaticus épület általi research pontokon alapul. Itt egy skill-fa mentén választhatjuk ki, hogy merre szeretnénk fejlődni, a játék pedig írja, hogy milyen előfeltételeknek kell megfelelni és mennyi idő a fejlesztés. Ez alapvetően nem lenne probléma, ám sokszor több óra eljutni egy fontosabb skillig, ami lehetővé teszi egy adott épület lerakását. Sajnos a kialakítás miatt ez inkább érződik időhúzásnak, mintsem valódi plusznak - jó példának a Cossacks: Back to War, vagy az Age of Empires korai részeit tudnám felhozni, ahol súlya volt a fejlesztésnek és az adott kornak megfelelő opciók voltak.

Mindezeken újításokat pedig tökéletesen szőtték bele a sztoriba, ami betekintést nyújt - még ha nem is hűen - a korszakba, és kicsit átélhetjük azt, amit a provinciák lakói. Hogy lehetne rómaibb? Abszolút. Lehetne ez a játék még sok minden, és egyszer, kiegészítők mentén talán még lesz is.

A technológiai részbe nagyon mélyen nem érdemes belemenni, hiszen a játék alapjai szinte teljesen megegyeznek az előző, 2019-es epizóddal, melyet kicsit csinosítottak, foltozgattak, és persze új külsőt kapott, római stílusban. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy nem fejlődött semmit a sorozat, csupán nem kockáztattak és nem változtattak az egyébként is jól működő formulán.

Mindent egybevetve az Anno 117. Pax Romana képes volt fejlődni az elődhöz képest, ami már maga is érdekes, szép és jó értelemben időigényes darab volt. A probléma továbbra sem az, hogy a jelen cím ne lenne hasonló minőségű, csupán az 1800 után nem érzem magamban a késztetést, hogy teljesáron beszerezzem azt, amit inkább inkrementális tartalmi bővítésnek tartok. Persze ettől még mindazoknak érdekes lehet, akiknek nincs meg az előzmény, és a korszak miatt ruházna be rá.

A fenti kritikáim bár helyenként erősnek tűnhetnek, fontos, hogy úgy értelmezzük ezt a játékot, mint egy új standalone az 1800 után. Az azonos motor, grafika, az interface, és szinte minden szinten való túlságos egyezés miatt pedig nem tudom rávenni magam arra, hogy azt mondjam erre fizetnék 60 eurót - igaz, ha nem hajtottam volna szét az előző játékot, akkor már lehet másképp vélekednék.

Anno 117: Pax Romana | Kiadó: Ubisoft | Fejlesztő: Ubisoft Mainz | Platformok: PC, Xbox, PlayStation | Megjelenés: 2025. november 12. | Alapverzió ára: 59.99 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Anno 117: Pax Romana

Az Anno 117 elhozza a Római Békét, de mit szól ehhez a tesztelő? Megnéztük, hogy az idei egyik legnagyobb stratégiai játékmegjelenés mit tud felmutatni, ha az idő kereke egészen az ókorig forog.

11 órája
1

11 bit studios újdonságok – ez történt hétfőn

Benne: Katsuhiro Harada, King of Tokyo, System Shock Remake, Incantation, I Am Future, Death Howl, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Frostpunk 1886, Frostpunk 2, Rune Factory: Guardians of Azuma.

13 órája
3

Endorfy Thock V2 - kellemes kopogtatást mindenkinek!

Az Endorfy egy masszív, sokszínű, kellemes hangú, egyben pénztárcabarát termékkel örvendezteti meg a mechanikus kapcsolók szerelmeseit. Az Endorfy Thock V2 a tesztlaborban járt és kellemes benyomásokat, na meg a fejünk búbjáig ható, kellemesen kopogó hangokat hagyott nálunk.

1 napja
1

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

1 napja
107

Heti megjelenések

1 napja
5

Cleared Hot - a Desert Strike-klónok reneszánsza!

Szűk három évtized után újra felpörögtek az izometrikus rotorok, az Electronic Arts Strike-sorozata ugyanis egy hamisítatlan szellemi örökössel bővült. Az új bevetés a MicroProse támogatásával az indie szférából érkezik, és bár a helikopteres világmentés még csak pár órányi lőporos sétarepülést kínál, már most imádjuk.

2 napja
9

Retrace the Light

2 napja
2

A Netflixhez kerülnek a Warner játékai – ez történt pénteken

Továbbá: Code Vein II, Monster Hunter Showcase, Silent Road, 2XKO, Postal: Bullet Paradise.

3 napja
3

Total Chaos - Jönnek a számból a lények

3 napja
2

PC Gaming Show: Most Wanted traileráradat– ez történt csütörtökön

Továbbá: Total War, Cast Outs, Replaced.

4 napja
33

Twinkleby

5 napja
1

Kínai istenmészárlás – ez történt szerdán

Benne: The God Slayer, Gran Turismo 7, 4PGP Four-Player Grand Prix, Postal: Bullet Paradise, Serpent's Gaze.

5 napja
2

The Berlin Apartment

6 napja
6

Pieces of the Past

6 napja
1

Váratlan visszatérések - ez történt kedden

Benne: Elden Ring Nightreign, Let It Die, Pumuckl and the Crown of the Pirate King, Helldivers, Splinter Cell, 11 bit studios.

6 napja
5

Arc Raiders

7 napja
31

Game Pass: a decemberi mozgolódás

Marvel Cosmic Invasion. Death Howl. ROUTINE. Többek között ezzel zárja az évet a Microsoft előfizetéses szolgáltatása.

7 napja
4

Megjelenések és tease-elgetések - ez történt hétfőn

Benne: Styx: Blades of Greed, Neon Giant, NeocoreGames, God of War, Cult of the Lamb, Bleach: Rebirth of Souls.

7 napja
7

Heti megjelenések

8 napja
17

Sacred 2 Remastered

A második rész már a maga idejében sem futott sima uton, a most megérkezett remastered pedig úgy tűnik pár kátyút befoltozott, párat viszont a nosztalgia kedvéért meghagyott. TESZT!

9 napja
3