[Teszt] Anno 1800: a konzolos változat

Anno 1800: a konzolos változat

mcmackoGéczy Attila2023.04.05. 09:39

Már gyerekként is vonzódtam a városépítős játékokért - a klasszikus Sim City-be számtalan órát pakoltunk az első, valamire való PC-men. Az EGA monitor óta azonban eltelt néhány év, és már konzolon is megvetette lábát a műfaj. Az Ubisoft nemrég próbálkozott a Settlers revitalizálásával, ami szintén várományos tétel konzolokon. Most viszont az 2019-ben dobbantott Anno 1800 jelent meg a nappali gépeire, ami a műfaj szélesebb közönség számára történő értelmezésében is segíthet.

Az Anno 1800 PC-re már korábban megjelent, számtalan tartalommal bővült (ezek egy része konzolon sajnos nem lesz majd elérhető), és ma is jó szájízzel gondol rá a közönsége. Az Anno széria egyedisége az iparosodás, a kolonizáció és más történelmi témák vaskos beemeléséből, valamint a tengeri kereskedelem, hajózás fontos mechanikáiból fakad. Aztán a rétegek tovább épülnek a diplomáciával, minimális 4X kikacsintásokkal, harci elemekkel, multiplayer-lehetőségekkel, és az Anno 1800 esetében a komoly narratívával.

Valószínű ezért gondolhatták, hogy az Anno 1800 konzolon is működőképes lesz, mivel a játék folyamatosan mesél, a megjelenített világ karakterei csacsognak, küldetéseket adnak, tolják előre a kb. 20 órás kampány szekerét. Ez remek dinamikát ad az egyjátékos módnak, és szamárvezetőt a birodalomépítéshez. A játék nehézsége vállalható (a legkönnyebb módon van terünk hibázni, stratégiai baklövéseket kijavítani), de a "hajóra szállás", az úgynevezett onboarding elég nyögvenyelős. Nehézkes, bár szokható a kontrolleres irányítás, és a játék nem segít túl sokat az UX felfedezésében. Az Anno 1800 első órája bizony hegymenet lesz azoknak, akik nem elég elszántak. Szerintem sokan itt le is fognak morzsolódni a játékról...

Pedig megéri maradni. A sztori íve szépen építkezik - riválisok, segítők, és egy idővel (nagyot) nyíló világ bontakozik ki a szemünk előtt, ami aztán sandbox módban tovább játszható. A mechanikák is fokozatosan nyílnak meg. Nincs erőltetett RTS-fókusz, lehet időt lassítani-gyorsítani, és a birodalom épülése-szépülése, mondhatni szintlépéseinek követése is egy örök örömforrás.

Sajnos PC-n nem láttam a játékot, de techikailag a Series X nem mindig állt a helyzet magaslatán. Apró belassulások mellett volt egy olyan textúra-bug, amitől a képernyő cikázó lebernyegekkel lett megzuhantva - ez jellemzően ott jött elő, ahol sok minden történt egyszerre a képernyőn. Ezt egy "quick resume"-ból való kilépés-belépés megoldotta, de sokat görcsöltem a problémával. A látvány is összességében szép, részleteiben jó és hangulatos. De ugyanaz az érzésem most is, mint a PC-s Settlers-nél, hogy screenshotokon baromi jól fest a játék, viszont élőben olyan az egész, mintha még mindig a 10-15 évvel ezelőtti megoldások szépítésével, na meg a mennyiségi megjelenítéssel akarnak a grafikusok csatát nyerni. A hangok leginkább a hangulati alapozást segítik. A játék zenéit kifejezetten kedveltem, a szinkron viszont az euro-karakterek ripacskodásához illeszkedett, ami nekem, mondjuk így, nem kedvencem.

Egy nehézkesen induló, de idővel aztán kellemes kikapcsolódássá váló élményt kaptam az Anno 1800 konzolos portjától. Az a helyzet, hogy a kiadás főleg a kizárólag konzolon játszó játékosoknak készült. PC-n egész egyszerűen szebb, könnyedebb és kézreállóbb tud lenni egy ilyen játék. Tehát ha választani kellene, hosszú távon biztos a PC kiadás mellett maradnék. Viszont a konzolosoknak meg nincs sok választásuk, ha a műfajon belül szeretnének játszani. Kijelenthetjük, városfejlesztő barátaim, az Anno 1800-al nem fogtok zavaros vizekre hajózni.

PLATFORM PC, PS5, Xbox Series
KIADÓ UBISOFT FEJLESZTŐ BLUE BYTE MEGJELENÉS 2023. március 16. ÁR 14-16.000 Ft

A cikk illusztrálásához a játék hivatalos artwork ábráit használtuk, a játékmenet részleteit a trailerben tudjátok megtekinteni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

1 órája

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

18 órája
3

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

1 napja
10

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

1 napja
28

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

1 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

1 napja
1

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

1 napja
1

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

1 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

2 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

3 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

3 napja
2

Heti megjelenések

4 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

4 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

5 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

6 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

6 napja
2

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

7 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

7 napja
39

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

7 napja
8

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

8 napja
4