[Teszt] The Settlers: New Allies

The Settlers: New Allies

mcmackoGéczy Attila2023.03.08. 12:00

A Settlers-játékmenet maga a terápia. Az ember ül és nézi ahogyan a birodalom apró fogaskerekei megvalósítják a tökéletes tervet: a lassú, de biztos fejlődést és totális uralmat a vidék felett. A sorozat követői közül sokan még Amiga-n kezdték a Setllersezést, és a DOS-os időből kilépve, a disznót gyártó kovácson át sok-sok epizódon keresztül vezetett a széria útja. De a Blue Byte (illetve annak utódja) utoljára 2010 környékén villantott, a sorozat azóta parkolópályán állt. A The Settlers: New Allies nagyon sokáig fortyogott a kondérban, de a végeredmény kapcsán nem vagyunk biztosak abban, hogy a szakács tudta, hogy mit is akar ebből az egészből kifőzni.

A korábbi béta alapján mi is óvatosak voltunk a friss epizód kapcsán, és be is vált a számításunk. Még toltak is a New Allies megjelenésén, ám hiába, a gondok mélyebb tőről fakadnak. Az új epizódot ugyanis megpróbálták egy ilyen furcsa hibriddé kalapálni. Van benne városmenedzsment, megmaradt a kereslet-kínálat alapú játékmenet, de a harcok hangsúlyosabbak lettek. Az alap ismerős lehet: elindulunk a térképen egy alap csapattal, felépítjük aaz elemi szükségleteket kiszolgáló létesítményeket. Először fa, kő, aztán bányászat, farmok, eszköztermelés, végül a magasabb rendű megfejtések következnek. Mialatt épül-szépül a birodalom, minden egyes kőhasáb, bogyóputtony és pajzs útját nyomon követhetjük. A fejlődő környék apró téglái lassan a helyükre kerülnek, és ha jól optimalizáltuk az útvonalakat és az egymáshoz tartozó feladatok intézményeinek a csoportosítását, akkor a településünk virágzásában lesz mérhető minden korábbi megfontolásunk.

Viszont amíg a korábbi Settlers játékok rétegei még a 4X játékok felvetéseivel is kacérkodtak, addig itt egy erőteljes áramvonalasításnak lehetünk tanúi. Minden arra fut ki, hogy a katonáink termelése idejekorán elindulhasson, aztán a sok lúd disznót győz alapon ki lesz az, aki leradírozza a másik birodalmát a térképről. A Settlers komótos tempójú birodalomduzzasztása és a harcias megközelítés azonban folyamatos súrlódást okoz a mechanikák között, és a játékos fejében is. Az olyan részletek is a csata fókuszára hajtják a vizet, mint hogy a kaját sem a lakosság számára termeljük, hanem segítségükkel "boostolható" a bánya, a kovács, meg a fémöntöde. Értitek, hogy több kard és páncél készülhessen.

És ha már ennyire a csatákra van kihegyezve a hangsúly, akkor gondolhatnánk, hogy ilyen téren kapunk majd izgalmas ütközeteket, nagyívű felvonulásokat, csapatmenedzsmentet, vagy valamilyen más jellegű fifikás megfejtést. De nem, tényleg az elemi mennyiségen van a hangsúly; aki előbb sereget állít elő, az nyer. Nem nagyon tudod az egységeket mikromenedzselni sem a mozgatás sem a támadások során, vagy legalábbis nincs túl sok értelme a dolognak. Nincsenek komolyabb, a környezetet bevonó faktorok, nincs jelentőssége a formációknak. Sőt, a frakciók sem különülnek el úgy igazán. Kicsit az az érzésem, hogy a multiplayer terén is csak egy közepes próbálkozás tud a játék maradni, mert hiába van stratégiai megfontolás amögött a meccs korai szakaszában, hogy effektív ellátási láncot építs a katonagyártáshoz, a harcok során már nem feltétlen a taktikai érzéked fog számítani. Különösképp furcsa az, hogy a játék emellé mikrotranzakciók sorát rendezi. Bocs Ubisoft, én nem szeretem a nagykiadók felé irányított proli prükszölést, de a játék ezen rétege tényleg csak kérdőjeleket hoz magával. Mindamellett sehol nem látom az F2P opciót a multi/skirmish módok mellett, szóval semmilyen formában nem tartom elfogadhatónak 2023-ban a koinokkal meg tököm tudja mikkel való üzérkedést, amiért kemény pénzeket kell pluszban leszurkolni.

Sajnos a humort is többnyire mellőzi a friss epizód. Amíg egyes korábbi részek ebben kiemelkedőek voltak, vagy legalább egyfajta euro-chibi (már elnézést) stílust kaptak, addig a New Allies teljesen komolyra veszi a figurát. A sekély sztoriban gyarmatosító "követek" nyomában járunk, az átvezetők alatt feltűnik az öreg Haytham Kenway, a szervizes rasztacsaj a random francia képregényből, meg a tetszőleges középkori 4X játékból előbújt pipogya törzsfőnök. Egyszerűen a művészeti stílus kapcsán nem jutott elég figyelem a karakterekre, ami az átvezetőkben csúcsosodik. Miért szerepeltetünk valós idejű átvezetőkben hősöket, ha azok a legutolsó Settlers korából idézik a minőséget? A kérdés költői persze, de nagyon bántó látni a gyengén animált arcokat és a tufán faragott karaktermodelleket.

Tehát a látvány egésze is kettős érzéseket kelt az emberben. A Snowdrop motor ügyesen teszi a dolgát, 2060-as kártyámmal 1080p-nél sima liba a 60 FPS, de 4K-ban is 40 frém körül mérek, elég stabil frame-időkkel. A látvány részeteiben csinos, a New Allies nem felejtette el, hogy a Settlers élmény jelentős részét adja az, hogy az ember perceken át mélázik a sürgő-forgó városközponton. Azon, ahogy a hordárok mennek egy kört az akadémia körfolyosóján, ahogy a disznófarmról kijön a húskocka, vagy ahogyan az unatkozó lakosok énekelnek és táncolnak. Viszont kizoomolva az összkép kapcsán az a benyomásunk, hogy nem sok idő telt el azóta, hogy a legutóbbi Settlers játékot telepítettük. A környezet kialakítása viszont hangulatilag nagyon eltalált, és őszintén mondom, ilyen szépen kevert, jó ízléssel komponált OST-t is rég hallottam, ami perfekt mód illeszkedik a képi világhoz. Nagy pacsi ezért a művészeti oldalnak! Külön jópofa a nevezetes elemek szerepeltetése a pályákon, amelyek nem csak bónusz javakat kínálnak, de a sztoriban is színes elemként jelenhetnek meg, és hát a vidék látványát is feldobják.

A The Settlers: New Allies pontos tanulmánya annak, mikor két koncepció között súrlódva felőrlődik a lényeg. A városépítés egyszerű, élvezetes, de túlságosan egy irányba, a harc irányába mutató lábakra lett felhúzva. A harcok hangsúlyosak, de kevés bennük a rétegzett stratégiai lehetőség, így az a mélység, ami hosszan felszín felett tud tartani egy ilyesmi címet, az hiányzik. A New Allies konzolos megjelenése (ami később esedékes) mondjuk hozhat új közönséget a Settlers számára. El tudom képzelni, hogy ott jobban fog csúszni ez a rendszer, és esetleg komolyabb címek felé tereli majd az újoncokat a friss epizód. PC-n, a korábbi évtizedes Settlers-kalandok után, ennyi várakozást követően viszont nehezen tudjuk értelmezni ezt a rebootot. Van egy olyan érzésünk, hogy a sorozatra megint ráfér majd (ismét) egy teljes újraindítás, vagy egy "anniversary" kiadás. Csak kelljen erre megint tizensok évet várni.

PLATFORM PlayStation, Xbox, PC (tesztelt), Amazon Luna
KIADÓ | FEJLESZTŐ Ubisoft | Blue Byte / Ubisoft Düsseldorf
MEGJELENÉS 2023. február 17. ÁR kb. 21.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ez volna a 10 legszebb grafikájú Nintendo Switch játék? A pixelszámlálóból jelentjük...

A Digital Foundry munkatársai összeszedték, hogy szakmailag melyik 10 játékot látják legcsinosabbnak a korosodó Switch könyvtárából.

54 perce

Heti megjelenések

13 órája

Riven

Az 1993-as ős-Myst négy évig váratta a rajongóit a folytatással, annak újraálmodása viszont most csak három évet vett igénybe: végre a Riven is megkapta az őt megillető gondoskodást.

1 napja
1

CONCORD

A PlayStation Studios 2018-ban alapított új fejlesztőstúdiójának debütáló alkotását vihettük el egy próbakörre a hétvégén. Az első benyomások alapján profi munkával van dolgunk, de nehezen látjuk a helyét a piacon.

2 napja
24

Kaszálták a Halo TV sorozatot - ez történt pénteken

Továbbá: koROBO, River City Saga: Three Kingdoms Next, Pacific Drive, Forestrike.

2 napja
7

Splitgate 2 bejelentés, A Quiet Place gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: PowerWash Simulator, Unknown 9: Awakening, BioGun, The Mortuary Assistant, Gimmick! 2, Guayota, C-Smash VRS: New Dimension.

3 napja
2

Folytatódik az Orcs Must Die! és az EA Sports FC – ez történt szerdán

Továbbá: The Plucky Squire, Hollow Cocoon, Just Crow Things, Nocturnal II, No Man's Sky, Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club.

4 napja
1

Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

A leginkább a történetre fókuszáló játékairól elhíresült The Chinese Room nemrég ügy döntött, hogy a 2013-as Amnesia: A Machine for Pigs után visszatér a horrorhoz, méghozzá egy eléggé érdekes koncepcióval, ami a Dolog hangulatát vegyíti a tengeri olajfúrótornyok zárt és veszélyes világával.

4 napja
6

NeoSprint - Mázli újratöltve

A már veterán-korúnak számító Atari NeoSprint c. játékával a klasszikus izometrikus versenyek kedvelőinek készített be némi adrenalinpótlékot: színpadon a Sprint 2 ük-ükunokája!

5 napja
2

Game Pass: mozgolódás július második felében

Izgalmas premier címek érkeznek a következő napokban, de elvileg hamarosan újabb bejelentések várhatóak!

5 napja

Horrorisztikus hírcsokor – ez történt kedden

Benne: The Casting of Frank Stone, Sylvio: Black Waters, Neverness to Everness, Crossy Road Castle, NetEase Games, Amber Isle.

5 napja

Jonathan Green: Drakula - A vámpír átka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal az Ace Gamebooks sorozat Drakulája kerül terítékre Jonathan Greentől.

6 napja

Dupla adag Call of Duty: Black Ops 6 béta közeleg, nem lesz Crash Bandicoot 5 – ez történt hétfőn

Továbbá: Spark the Electric Jester 3, Shoulder of Giants.

6 napja

Schim - Az Árnyugró

A nagyvilágban nem könnyű megtalálni a helyünket, vagy épp a helyes utat, akkor meg pláne, ha csak árnyról árnyra közlekedhetünk. Tesztlaborba vittük az utóbbi idők egyik legérdekesebb indie-koncepcióját, az árnyékugró Schim-et.

7 napja

Heti megjelenések

7 napja
3

The Case of the Golden Idol

Kalandjáték? Igen is, meg nem is. Talán szerencsésebb lenne narratívával rendelkező puzzle játéknak hívni a The Case of the Golden Idolt, amely a dedukciós játékmenetével vált kultikussá. Teszteltük a Game Pass-on is megjelent Xbox változatot...

7 napja

Retro hangulat bűvöletében - ez történt pénteken

Benne: Paraside: Duality Unbound, The Karate Kid: Street Rumble, Undergrounded, Tekken 8, Castaway, The First Descendant.

9 napja
2

Planet Coaster 2 bejelentés, GreedFall II megjelenés - ez történt csütörtökön

Továbbá: Double Dragon Revive, Daydream: Forgotten Sorrow, Aero the Acro-Bat, Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed.

2024.07.12.
5

Anger Foot – Vadláb akcióban

Itt van végre a lábbal lerúgós FPS játék, amely a klasszikus trutymós akció-rajzfilmek rajongói mellett az FPS, az árkád és az egykori Shiny-fanok számára is hozhat érdekes pillanatokat. Vigyázat, lábszag érkezik szemből!

2024.07.11.
5

Új Double Dragon, terjeszkedik a Palworld - ez történt szerdán

Továbbá: Nobody Wants to Die, NBA 2K25, FRENZIES, Operation: Tango, Emio, Black State.

2024.07.11.
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==