[Teszt] The Settlers: New Allies

The Settlers: New Allies

mcmackoGéczy Attila2023.03.08. 12:00

A Settlers-játékmenet maga a terápia. Az ember ül és nézi ahogyan a birodalom apró fogaskerekei megvalósítják a tökéletes tervet: a lassú, de biztos fejlődést és totális uralmat a vidék felett. A sorozat követői közül sokan még Amiga-n kezdték a Setllersezést, és a DOS-os időből kilépve, a disznót gyártó kovácson át sok-sok epizódon keresztül vezetett a széria útja. De a Blue Byte (illetve annak utódja) utoljára 2010 környékén villantott, a sorozat azóta parkolópályán állt. A The Settlers: New Allies nagyon sokáig fortyogott a kondérban, de a végeredmény kapcsán nem vagyunk biztosak abban, hogy a szakács tudta, hogy mit is akar ebből az egészből kifőzni.

A korábbi béta alapján mi is óvatosak voltunk a friss epizód kapcsán, és be is vált a számításunk. Még toltak is a New Allies megjelenésén, ám hiába, a gondok mélyebb tőről fakadnak. Az új epizódot ugyanis megpróbálták egy ilyen furcsa hibriddé kalapálni. Van benne városmenedzsment, megmaradt a kereslet-kínálat alapú játékmenet, de a harcok hangsúlyosabbak lettek. Az alap ismerős lehet: elindulunk a térképen egy alap csapattal, felépítjük aaz elemi szükségleteket kiszolgáló létesítményeket. Először fa, kő, aztán bányászat, farmok, eszköztermelés, végül a magasabb rendű megfejtések következnek. Mialatt épül-szépül a birodalom, minden egyes kőhasáb, bogyóputtony és pajzs útját nyomon követhetjük. A fejlődő környék apró téglái lassan a helyükre kerülnek, és ha jól optimalizáltuk az útvonalakat és az egymáshoz tartozó feladatok intézményeinek a csoportosítását, akkor a településünk virágzásában lesz mérhető minden korábbi megfontolásunk.

Viszont amíg a korábbi Settlers játékok rétegei még a 4X játékok felvetéseivel is kacérkodtak, addig itt egy erőteljes áramvonalasításnak lehetünk tanúi. Minden arra fut ki, hogy a katonáink termelése idejekorán elindulhasson, aztán a sok lúd disznót győz alapon ki lesz az, aki leradírozza a másik birodalmát a térképről. A Settlers komótos tempójú birodalomduzzasztása és a harcias megközelítés azonban folyamatos súrlódást okoz a mechanikák között, és a játékos fejében is. Az olyan részletek is a csata fókuszára hajtják a vizet, mint hogy a kaját sem a lakosság számára termeljük, hanem segítségükkel "boostolható" a bánya, a kovács, meg a fémöntöde. Értitek, hogy több kard és páncél készülhessen.

És ha már ennyire a csatákra van kihegyezve a hangsúly, akkor gondolhatnánk, hogy ilyen téren kapunk majd izgalmas ütközeteket, nagyívű felvonulásokat, csapatmenedzsmentet, vagy valamilyen más jellegű fifikás megfejtést. De nem, tényleg az elemi mennyiségen van a hangsúly; aki előbb sereget állít elő, az nyer. Nem nagyon tudod az egységeket mikromenedzselni sem a mozgatás sem a támadások során, vagy legalábbis nincs túl sok értelme a dolognak. Nincsenek komolyabb, a környezetet bevonó faktorok, nincs jelentőssége a formációknak. Sőt, a frakciók sem különülnek el úgy igazán. Kicsit az az érzésem, hogy a multiplayer terén is csak egy közepes próbálkozás tud a játék maradni, mert hiába van stratégiai megfontolás amögött a meccs korai szakaszában, hogy effektív ellátási láncot építs a katonagyártáshoz, a harcok során már nem feltétlen a taktikai érzéked fog számítani. Különösképp furcsa az, hogy a játék emellé mikrotranzakciók sorát rendezi. Bocs Ubisoft, én nem szeretem a nagykiadók felé irányított proli prükszölést, de a játék ezen rétege tényleg csak kérdőjeleket hoz magával. Mindamellett sehol nem látom az F2P opciót a multi/skirmish módok mellett, szóval semmilyen formában nem tartom elfogadhatónak 2023-ban a koinokkal meg tököm tudja mikkel való üzérkedést, amiért kemény pénzeket kell pluszban leszurkolni.

Sajnos a humort is többnyire mellőzi a friss epizód. Amíg egyes korábbi részek ebben kiemelkedőek voltak, vagy legalább egyfajta euro-chibi (már elnézést) stílust kaptak, addig a New Allies teljesen komolyra veszi a figurát. A sekély sztoriban gyarmatosító "követek" nyomában járunk, az átvezetők alatt feltűnik az öreg Haytham Kenway, a szervizes rasztacsaj a random francia képregényből, meg a tetszőleges középkori 4X játékból előbújt pipogya törzsfőnök. Egyszerűen a művészeti stílus kapcsán nem jutott elég figyelem a karakterekre, ami az átvezetőkben csúcsosodik. Miért szerepeltetünk valós idejű átvezetőkben hősöket, ha azok a legutolsó Settlers korából idézik a minőséget? A kérdés költői persze, de nagyon bántó látni a gyengén animált arcokat és a tufán faragott karaktermodelleket.

Tehát a látvány egésze is kettős érzéseket kelt az emberben. A Snowdrop motor ügyesen teszi a dolgát, 2060-as kártyámmal 1080p-nél sima liba a 60 FPS, de 4K-ban is 40 frém körül mérek, elég stabil frame-időkkel. A látvány részeteiben csinos, a New Allies nem felejtette el, hogy a Settlers élmény jelentős részét adja az, hogy az ember perceken át mélázik a sürgő-forgó városközponton. Azon, ahogy a hordárok mennek egy kört az akadémia körfolyosóján, ahogy a disznófarmról kijön a húskocka, vagy ahogyan az unatkozó lakosok énekelnek és táncolnak. Viszont kizoomolva az összkép kapcsán az a benyomásunk, hogy nem sok idő telt el azóta, hogy a legutóbbi Settlers játékot telepítettük. A környezet kialakítása viszont hangulatilag nagyon eltalált, és őszintén mondom, ilyen szépen kevert, jó ízléssel komponált OST-t is rég hallottam, ami perfekt mód illeszkedik a képi világhoz. Nagy pacsi ezért a művészeti oldalnak! Külön jópofa a nevezetes elemek szerepeltetése a pályákon, amelyek nem csak bónusz javakat kínálnak, de a sztoriban is színes elemként jelenhetnek meg, és hát a vidék látványát is feldobják.

A The Settlers: New Allies pontos tanulmánya annak, mikor két koncepció között súrlódva felőrlődik a lényeg. A városépítés egyszerű, élvezetes, de túlságosan egy irányba, a harc irányába mutató lábakra lett felhúzva. A harcok hangsúlyosak, de kevés bennük a rétegzett stratégiai lehetőség, így az a mélység, ami hosszan felszín felett tud tartani egy ilyesmi címet, az hiányzik. A New Allies konzolos megjelenése (ami később esedékes) mondjuk hozhat új közönséget a Settlers számára. El tudom képzelni, hogy ott jobban fog csúszni ez a rendszer, és esetleg komolyabb címek felé tereli majd az újoncokat a friss epizód. PC-n, a korábbi évtizedes Settlers-kalandok után, ennyi várakozást követően viszont nehezen tudjuk értelmezni ezt a rebootot. Van egy olyan érzésünk, hogy a sorozatra megint ráfér majd (ismét) egy teljes újraindítás, vagy egy "anniversary" kiadás. Csak kelljen erre megint tizensok évet várni.

PLATFORM PlayStation, Xbox, PC (tesztelt), Amazon Luna
KIADÓ | FEJLESZTŐ Ubisoft | Blue Byte / Ubisoft Düsseldorf
MEGJELENÉS 2023. február 17. ÁR kb. 21.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Monster Hunter Wilds béta jön - ez történt szerdán

Továbbá: Guilty Gear: Strive, The Wolf Among Us 2, No Man's Sky, Minecraft, Towers of Aghasba, Ubisoft projektek.

3 órája
2

Wilmot Works It Out

Wilmot a raktárházból hazatérve is szívesen pakolgat különböző elemeket, így rövidesen feliratkozik egy puzzle klub előfizetői közé. Hasonlóan addiktív és megnyugtató az élmény? Tesztünkből kiderül!

16 órája
1

Night Slashers (Remake)

A remake-hullám már a 90-es évek beat’em up játékait is utolérte. Tesztünk a Data East 1993-as arcade klasszikusát, a Night Slashers-t dolgozza fel!

23 órája

Soul Reaver boss-mustra, új Sakurai-játék a láthatáron – ez történt kedden

Továbbá: Metal Slug Tactics, Tetris Forever, Lollipop Chainsaw RePOP, Double Dragon Revive.

1 napja
3

Vampire Survivors X Castlevania, Alan Wake II frissítések – ez történt hétfőn

Továbbá: Edens Zero, Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven, Black Myth: Wukong.

2 napja
5

Diablo 4 - Vessel of Hatred

A Diablo 4 önmagában sem kis falat, de most, hogy megérkezett a dzsungeles DLC, mi is újra elmerültünk a szépségeiben. Lássuk, mire megyünk a Spiritborn karakterrel, meg hogy a belső, komplex rendszereket hogyan húzta újra a Blizzard! Mélyelemzés következik.

2 napja
18

Killing Time: Resurrected

A Nightdive ismét belenyúl a régibe - a 3DO-n és PC-n dobbantó Killing Time kapja a következő definitív kiadást. Vissza a múltba, előre a halloweeni őrületbe. A Killing Time: Resurrected ismét egy nyalánkság a boomer shooterek kedvelői számára. Kérdés, hogy mit szeretünk szagolni és ízlelni a nyalnivaló végén.

2 napja

Steam Next Fest 2024 ősz #2: rókabőrre hímezett depis kémek

Folytatódik a Steam Next Fest szemezgetésünk, ezúttal is a 2024-es őszi felhozatalból nézzük a finomságokat. A mostani témában kémekkel, depis sétaszimmel, rókával és népies ugrabugrával foglalkozunk.

2 napja

Heti megjelenések

3 napja
7

Zero the Kamikaze Squirrel - Aero után szabadon

Emlékszem, az egyik pesti üzletben sokáig kinn volt egy dobozos Zero, mégpedig a MegaDrive-os verzió. Az akkori árakhoz képest most minimum egy tízes szorzót lehet rátenni a számokra... A ritkaság most újrakiadást kapott és tesztlaborba repültünk vele.

4 napja
2

Új projekt a Hazelighttól, PC-re költözik a Spider-Man 2 - ez történt pénteken

Továbbá: Granblue Fantasy Versus: Rising, Certain Affinity, FBC: Firebreak, Surgent Studios.

5 napja
10

Europa - Álmaimban egy holdon jártam

Az Európát korábban is elképesztőnek találtuk; a Ghibli-szerű vizualitás, valamint Earl Fisher páratlan narrációja villámgyorsan elhiteti, hogy a terraformált holdon tényleg olyan lehet a levegő, mint a frissítő nyári vízpermet.

6 napja
8

Xbox Partner Preview és egyéb bejelentések - ez történt csütörtökön

Továbbá: Project Ethos, Void Crew, 33 Immortals, Arma 4, Dragon Ball Z: Kakarot.

6 napja

Xbox Partner Preview

A Microsoft közel 30 percben adott színpadot új bejelentéseknek és friss információknak.

6 napja
3

Parking Garage Rally Circuit - SEGA Saturn rajongók, szevasztok!

Mondhatni a semmiből jött a Walaber játéka, amely a Sega Saturn korszak legszebb pillanatait próbálja megidézni. A Parking Garage Rally Circuit egyszerre driftelős csapatás, egyszerre árkád ügyességi verseny és szegás' autókázás. Teszt!

6 napja

Steam Next Fest 2024 ősz #1: soulslite, horror, wholesome és misztikus sci-fi

Elkezdődött az őszi Steam Next Fest, ahol több mint háromezer megjelenés előtt álló játékot vihetünk el egy próbakörre. Ezekből szemezgetünk ismét néhány érdekes darabot.

7 napja
3

A SteelSeries az Apex Pro Gen 3 billentyűzet technikai megoldásaival tör a csúcsra

A SteelSeries megint a csúcsra törekszik, a világ leggyorsabbjaként számontartott Apex Pro Gen 3 billentyűzet új finomságokkal érkezik.

7 napja

Egymillióan Silent Hillben, sztárok az Expedition 33-ben – ez történt szerdán

Továbbá: Astro Bot, Monster Hunter Wilds, Resident Evil 4, Rogue Flight, Exodus, It Takes Two, Space Marine 2.

7 napja
4

Jön a PlayStation koncert, bővül a Space Marine 2 – ez történt kedden

Továbbá: The Legend of Heroes: Trails Through Daybreak II, Petit Island, Dragon Ball: Sparking! Zero.

8 napja
11

Game Pass: mozgolódás október második felében

Premier napján érkezik a Call of Duty: Black Ops 6 és a MechWarrior 5: Clans a PC Game Pass vagy Ultimate előfizetőknek, de más érdekesség is akad.

8 napja
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==