[Teszt] The Settlers: New Allies

The Settlers: New Allies

mcmackoGéczy Attila2023.03.08. 12:00

A Settlers-játékmenet maga a terápia. Az ember ül és nézi ahogyan a birodalom apró fogaskerekei megvalósítják a tökéletes tervet: a lassú, de biztos fejlődést és totális uralmat a vidék felett. A sorozat követői közül sokan még Amiga-n kezdték a Setllersezést, és a DOS-os időből kilépve, a disznót gyártó kovácson át sok-sok epizódon keresztül vezetett a széria útja. De a Blue Byte (illetve annak utódja) utoljára 2010 környékén villantott, a sorozat azóta parkolópályán állt. A The Settlers: New Allies nagyon sokáig fortyogott a kondérban, de a végeredmény kapcsán nem vagyunk biztosak abban, hogy a szakács tudta, hogy mit is akar ebből az egészből kifőzni.

A korábbi béta alapján mi is óvatosak voltunk a friss epizód kapcsán, és be is vált a számításunk. Még toltak is a New Allies megjelenésén, ám hiába, a gondok mélyebb tőről fakadnak. Az új epizódot ugyanis megpróbálták egy ilyen furcsa hibriddé kalapálni. Van benne városmenedzsment, megmaradt a kereslet-kínálat alapú játékmenet, de a harcok hangsúlyosabbak lettek. Az alap ismerős lehet: elindulunk a térképen egy alap csapattal, felépítjük aaz elemi szükségleteket kiszolgáló létesítményeket. Először fa, kő, aztán bányászat, farmok, eszköztermelés, végül a magasabb rendű megfejtések következnek. Mialatt épül-szépül a birodalom, minden egyes kőhasáb, bogyóputtony és pajzs útját nyomon követhetjük. A fejlődő környék apró téglái lassan a helyükre kerülnek, és ha jól optimalizáltuk az útvonalakat és az egymáshoz tartozó feladatok intézményeinek a csoportosítását, akkor a településünk virágzásában lesz mérhető minden korábbi megfontolásunk.

Viszont amíg a korábbi Settlers játékok rétegei még a 4X játékok felvetéseivel is kacérkodtak, addig itt egy erőteljes áramvonalasításnak lehetünk tanúi. Minden arra fut ki, hogy a katonáink termelése idejekorán elindulhasson, aztán a sok lúd disznót győz alapon ki lesz az, aki leradírozza a másik birodalmát a térképről. A Settlers komótos tempójú birodalomduzzasztása és a harcias megközelítés azonban folyamatos súrlódást okoz a mechanikák között, és a játékos fejében is. Az olyan részletek is a csata fókuszára hajtják a vizet, mint hogy a kaját sem a lakosság számára termeljük, hanem segítségükkel "boostolható" a bánya, a kovács, meg a fémöntöde. Értitek, hogy több kard és páncél készülhessen.

És ha már ennyire a csatákra van kihegyezve a hangsúly, akkor gondolhatnánk, hogy ilyen téren kapunk majd izgalmas ütközeteket, nagyívű felvonulásokat, csapatmenedzsmentet, vagy valamilyen más jellegű fifikás megfejtést. De nem, tényleg az elemi mennyiségen van a hangsúly; aki előbb sereget állít elő, az nyer. Nem nagyon tudod az egységeket mikromenedzselni sem a mozgatás sem a támadások során, vagy legalábbis nincs túl sok értelme a dolognak. Nincsenek komolyabb, a környezetet bevonó faktorok, nincs jelentőssége a formációknak. Sőt, a frakciók sem különülnek el úgy igazán. Kicsit az az érzésem, hogy a multiplayer terén is csak egy közepes próbálkozás tud a játék maradni, mert hiába van stratégiai megfontolás amögött a meccs korai szakaszában, hogy effektív ellátási láncot építs a katonagyártáshoz, a harcok során már nem feltétlen a taktikai érzéked fog számítani. Különösképp furcsa az, hogy a játék emellé mikrotranzakciók sorát rendezi. Bocs Ubisoft, én nem szeretem a nagykiadók felé irányított proli prükszölést, de a játék ezen rétege tényleg csak kérdőjeleket hoz magával. Mindamellett sehol nem látom az F2P opciót a multi/skirmish módok mellett, szóval semmilyen formában nem tartom elfogadhatónak 2023-ban a koinokkal meg tököm tudja mikkel való üzérkedést, amiért kemény pénzeket kell pluszban leszurkolni.

Sajnos a humort is többnyire mellőzi a friss epizód. Amíg egyes korábbi részek ebben kiemelkedőek voltak, vagy legalább egyfajta euro-chibi (már elnézést) stílust kaptak, addig a New Allies teljesen komolyra veszi a figurát. A sekély sztoriban gyarmatosító "követek" nyomában járunk, az átvezetők alatt feltűnik az öreg Haytham Kenway, a szervizes rasztacsaj a random francia képregényből, meg a tetszőleges középkori 4X játékból előbújt pipogya törzsfőnök. Egyszerűen a művészeti stílus kapcsán nem jutott elég figyelem a karakterekre, ami az átvezetőkben csúcsosodik. Miért szerepeltetünk valós idejű átvezetőkben hősöket, ha azok a legutolsó Settlers korából idézik a minőséget? A kérdés költői persze, de nagyon bántó látni a gyengén animált arcokat és a tufán faragott karaktermodelleket.

Tehát a látvány egésze is kettős érzéseket kelt az emberben. A Snowdrop motor ügyesen teszi a dolgát, 2060-as kártyámmal 1080p-nél sima liba a 60 FPS, de 4K-ban is 40 frém körül mérek, elég stabil frame-időkkel. A látvány részeteiben csinos, a New Allies nem felejtette el, hogy a Settlers élmény jelentős részét adja az, hogy az ember perceken át mélázik a sürgő-forgó városközponton. Azon, ahogy a hordárok mennek egy kört az akadémia körfolyosóján, ahogy a disznófarmról kijön a húskocka, vagy ahogyan az unatkozó lakosok énekelnek és táncolnak. Viszont kizoomolva az összkép kapcsán az a benyomásunk, hogy nem sok idő telt el azóta, hogy a legutóbbi Settlers játékot telepítettük. A környezet kialakítása viszont hangulatilag nagyon eltalált, és őszintén mondom, ilyen szépen kevert, jó ízléssel komponált OST-t is rég hallottam, ami perfekt mód illeszkedik a képi világhoz. Nagy pacsi ezért a művészeti oldalnak! Külön jópofa a nevezetes elemek szerepeltetése a pályákon, amelyek nem csak bónusz javakat kínálnak, de a sztoriban is színes elemként jelenhetnek meg, és hát a vidék látványát is feldobják.

A The Settlers: New Allies pontos tanulmánya annak, mikor két koncepció között súrlódva felőrlődik a lényeg. A városépítés egyszerű, élvezetes, de túlságosan egy irányba, a harc irányába mutató lábakra lett felhúzva. A harcok hangsúlyosak, de kevés bennük a rétegzett stratégiai lehetőség, így az a mélység, ami hosszan felszín felett tud tartani egy ilyesmi címet, az hiányzik. A New Allies konzolos megjelenése (ami később esedékes) mondjuk hozhat új közönséget a Settlers számára. El tudom képzelni, hogy ott jobban fog csúszni ez a rendszer, és esetleg komolyabb címek felé tereli majd az újoncokat a friss epizód. PC-n, a korábbi évtizedes Settlers-kalandok után, ennyi várakozást követően viszont nehezen tudjuk értelmezni ezt a rebootot. Van egy olyan érzésünk, hogy a sorozatra megint ráfér majd (ismét) egy teljes újraindítás, vagy egy "anniversary" kiadás. Csak kelljen erre megint tizensok évet várni.

PLATFORM PlayStation, Xbox, PC (tesztelt), Amazon Luna
KIADÓ | FEJLESZTŐ Ubisoft | Blue Byte / Ubisoft Düsseldorf
MEGJELENÉS 2023. február 17. ÁR kb. 21.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

3 órája

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

10 órája
6

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

20 órája
23

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

21 órája

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

21 órája
1

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

1 napja

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

1 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

1 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

2 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

2 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

3 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

4 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

5 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

6 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

6 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

6 napja
39

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

6 napja
8

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

7 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

8 napja
3