A márciusi megjelenés előtt volt lehetőségünk kipróbálni a The Settlerst, amely zárt bétakörökkel próbálta felhívni a figyelmet a régóta fejlesztési stádiumban lévő játékról. Most összeszedtünk öt pontot, ami miatt nagyot szólhat az új rész, és öt pontot, ami miatt akár el is hasalhat.
ÖT DOLOG, AMI MIATT NAGYOT SZÓLHAT A THE SETTLERS
BÉKEBELI HANGULAT
Régen volt már igazi Settlers játék, és a készítők bevallottan a harmadik-negyedik epizódot lőtték be referenciának. Ezek sokunk kedvencei, így nem csodálkozunk majd, ha a régisuliból merített hangulati elemekkel próbálnak a készítők a lelkünkre hatni. A béta alapján ez leginkább amúgy abban jelent meg, hogy az újabb részek mechanikai frissítéseit egy picit megnyirbálták a készítők egy egyszerűbb játékmenet felé orientálódva.
PÖRGŐS TEMPÓ
A béta körben leginkább skirmishezni lehetett, amely egyelőre csak azt hozta, amit ígért - agresszív gép elleni kompetitív játékot. Ebben azért most is fontos szerepe van a logisztikának, a keresleti-kínálati elven alapuló birodalomépítésnek, valamint a másik birodalmának leigázásának. Ami tuti, a tempó valóban pörgős - és jól van ütemezve az egyes fejlődési szakaszok menedzseléséhez szükséges időablak, így nem kell félni a tökörészős játékmenettől, amire sokunknak már nincs úgy ideje, mint annak idején volt.
VÁLTOZATOSSÁG
Három nép, három biom, a terepen elszórt speciális helyszínek és kiemelt lokációk biztosítják, hogy a játékos azt érezhesse: egy rég letűnt világ romjain építi újra a saját birodalmát. Ez hoz egyfajta extra motivációt, a nevezetes helyszínek pedig a térképek kulcspontjait jelenthetik, az ott található bónuszok miatt.
LÁTVÁNY ÉS TECH
A Snowdrop motor jól teljesít stratégiai játék alatt is. A Settlers nem szuperlátványos, de az izgő-mozgó város jól fest most is, és a gépigény sem annyira durva, mint vártuk. Emellett a színvilág is pozitív érzéseket kelt az emberben. Bár abszolút Euro-művészeti szemmel készült a játék, az art design egyben van, és keveri a vicces apróságokat a komolyabb ábrázolásmóddal.
MULTIPLAYER
Ha már pörgős játékmenet, akkor nem lehet elmenni a multiplayer mellett, amelyben a Settlers összehozhatja a régi telepeseket. A Skirmish/Multi mód ilyen téren sokáig kitarthat. Bár jó lett volna látni azt is, hogy a kampány narratíva tekintetében mit tud felmutatni, a multi jól láthatóan kiemelt fókusza volt a fejlesztési terveknek. A szolgaltatásokról viszont még nem sokat tudunk. Már hogy egyáltalán lesznek-e, és ha igen, milyen formában?
ÖT DOLOG AMIN ELHASALHAT A THE SETTLERS
GYORS TEMPÓ
Aki az első pár játékon nőtt fel, az tudja, milyen érzés percekig bambulni a népet, akik szorgosan építik a birodalmat, és százasával végzik a mindennapi teendőiket. Na, a The Settlersben nem nagyon lesz lehetőséged bámészkodni, hisz a játék dinamikája ezt nem nagyon teszi lehetővé - a béta tapasztalatai alapján legalábbis egyelőre ez érződik.
EGYSZERŰSÍTÉSEK
Akarva-akaratlanul is sztrímlájnosítani (sic!) kell 2022-ben a régi koncepciókat, a The Settlers pedig sok ponton visszább vett a komplexitásból, már csak azért is, hogy az RTS jellegét erősítse. Ez sok rajongónak nem fog tetszeni. A kérdés már csak az, hogy az ÚJ JÁTÉKOSOKNAK hogy fog feküdni a modernizált mechanika.
HARCKÖZPONTÚSÁG
Az építkezés/diplomácia, light 4X-es megoldások és a supply/demand játékmenet megoldások egyszerűsödnek vagy elmaradnak, a harc viszont most is olyan hangsúlyos, mint régebben, ha nem hangsúlyosabb. A harcközpontúság mellett a csapatok irányítása sem túl kiforrott, ehhez pedig szimpla UX megoldások és oktondi AI társul. A béta után ez még finomodhat, de ezen a ponton a játéknak biztosan van még tere a fejlődésre...
HÁROM FRAKCIÓ
Egy RTS-nél általában nem baj, ha csak három frakció áll egymással szemben, de a birodalomépítős játékok mertek ettől bátrabbak lenni és többféle civilizációt felsorakoztatni egymással szemben. Elég lesz a három frakció? Kellő sztorit tud az ex-Blue Byte három különböző népcsoport mögé felfűzni? A megjelenés után meglátjuk...
DISZNÓT GYÚRÓ KOVÁCS
Oké, az utolsó pontot már csak viccből húztuk elő a kalapból, és már csak azért sem akarunk álszentkedni - sokan, nagyon sokan találkoztunk ugyanis a fenti poénnal. Bizonyára sokan emlékezünk a törésre, ami a Settlers III-ban elrontotta a kovács outputját. Így lett a kard helyett hús, és sokan így váltunk mit sem sejtő, másolt lemezekkel operáló kölykökből iciri-piciri komolyságot magunkra szedő játékosok.
A The Settlers március 17-én érkezik PC-re.