[Teszt] Little Nightmares III – visszatérő gyermeki (rém)álmok

Little Nightmares III – visszatérő gyermeki (rém)álmok

fcsabaFarkas Csaba2025.10.08. 15:00

A világ elképesztően sötét hely. Aprócska cipellőink erőtlen kopogása, balsorsú társunk gyámoltalan suttogása szinte teljesen elenyésznek a felnőttek birodalmának penetráns atmoszférájában. Miközben a rideg, visszataszító és hanyatlásba csúszott miliő ormótlanul tornyosul fölénk, egyik trauma követi a másikat, a legnyugtalanítóbb kérdés pedig nem más, mint hogy hol húzódik a határ a végtelen fantáziánk iszonyatos félelmei, illetve a szemünk láttára megelevenedő borzalmak között, melyek minden bizonnyal mély és kitörölhetetlen megrázkódtatásokat okoznak. A Tarsier után szabadon most a Supermassive kezében volt feladat, hogy trilógiává érjen a Little Nightmares, lássuk milyen lett a harmadik epizód.

Horrorral tele van a padlás (arról nem is beszélve, hogy a padlás mennyi horrorral van tele), számomra azonban a Little Nightmares kulisszái, hatáskeltő metódusai egyértelműen a spektrum minőségibb tartományába esnek. Klisék ide vagy oda (legyenek azok századszorra látott cirkuszi kellékek, vagy rusnya bibircsókos szörnyetegek), a gondosan és odaadással megkonstruált részletekre mindig fogékonyak vagyunk. Vagy mondhatnánk, fogékony az ember szépérzéke. Különösen akkor, ha a képi kompozíciók - fényekkel, formákkal, tereptárgyakkal, színekkel, dinamikus hátterekkel - önmagukban is rengeteget mesélnek.

Ha egyszerűbben akarjuk leírni: játék közben valószínűleg nem tudsz olyan állóképet rögzíteni, ami ne lenne szemet gyönyörködtető.

A pályák mind emlékezetesek és tartalmas gondolatiságot hordoznak. A harmadik felvonásban többek között egy sivatagi nekropolisz (és annak kővé vált lakossága), egy rettenetes édességgyár, valamint a műfajban teljesen megszokottnak nevezhető, groteszk karnevál járható be, sokszor nagy szerepet adva az iparosodott, emberi lélektől kiüresedett, rothadásnak indult világképnek. Mindez pont úgy történik a Little Nightmares III-ban, ahogyan azt az ilyen típusú atmoszférikus utazásokban leginkább szeretjük.

Két főhősünk ezúttal Low és Alone, akiknek a sorozat korábbi hőseihez hasonlóan most is együtt kell működniük, hogy átverekedjék magukat a válogatott borzalmakon. A páros barátsága a játékmenet magvában, a kooperációban is megjelenik. Ám amíg Low az íjával fog érvényesülni - leginkább rút madarak és kisebb ellenfelek hatástalanításával, illetve elérhetetlen gombok megnyomásával (vagy más környezeti akadályok leküzdésével) - Alone számára jutnak a kontaktus-jellegű támadások, közeli püfölködések, legyen szó például rozoga átjárók meglazításáról, vagy jól időzített zárómozdulatokról, melyek egyes csetepaték végére kívánkoznak.

A kihívások megoldásai a legtöbb esetben adják magukat, a kooperáció során pedig sokszor tapasztalt doboztologatásokra, egymás feljebb segítésére, lopakodásra és figyelemelterelésre, vagy harc közben történő összedolgozásra készülhetünk fel. Maga a kihívás kellemesnek nevezhető: gördülékeny és haladós, kevés a sziszifuszi szöszölés (Ezt öröm hallani! – mcmacko). Viszont, ha társunk irányítását a gépre bízzuk, sajnos előfordulhat, hogy pont a partnerünk fog frusztráló kerékkötővé válni. A tesztverzióban többször újra kellett töltenem a játékállást, mert hiába is vártam, hogy kisbarátom megérkezzen, a kétemberes feladatnál teljes egyedüllétbe ragadtam. Rosszabb esetben még jelen is volt, csak épp megmozdulni nem volt hajlandó, vagy beleragadt az adott viselkedési ciklusába. Reméljük ezt a megjelenés után javítani fogják a fejlesztők.

Bármilyen gigantikus is legyen a világ (melyhez képest joggal érezhetjük porszemnek és jelentéktelennek magunkat), parányi, ügyetlen és ártalmatlannak tűnő piszmogásunkra mégiscsak felfigyelhetnek az ellenfelek, a korábbi tapasztalatokhoz hűen pedig most is kapunk pár igazán undok, eltorzult és drabális (és minden bizonnyal kellőképpen büdös) “útitársat”. A teremtmények kerülgetése sokszor menekülésbe fajul, de akár settenkedésről, akár eliszkolásról van szó, jó hír, hogy egyik szekvencia sincs az unalom határáig nyújtva, vagy túlságosan nehézre hangolva.

A hasonlóan rövidke (kb. 5 órás) játékoknál kulcskérdés, hogy mennyi ismétlődéssel találkozunk, és bár a Little Nightmares III nem tobzódik az eszközök és cselekvési lehetőségek számában, a néhány adottságot mégis sikerül élvezetesen és szórakoztatóan variálgatni. Ha valami megnehezítheti a dolgunkat az AI ügyetlenkedésén túl, az a nézőpontból adódó bizonytalanság. Velem legalábbis többször fordult elő, hogy mellé gyalogoltam a lefektetett pallónak, vagy egy kötél megragadása helyett a mélybe zuhantam. Bizonyos esetekben nehéz megszokni, hogy mozgásunk nem csupán kétdimenziós, ebből adódóan érdemes finomhangolni a pozíciónkat és irányvektorunkat, amikor rizikós ugrások előtt állunk. De az ilyesmi nem teljesen idegen a hasonló nézőpontban játszódó címektől...

A Little Nigthmares III legnagyobb erőssége továbbra is a gyermekfejjel gondolkodás, és ennek rendkívül hatásos képekbe kódolása. Bár a tipikus traumákat rengetegszer vizualizálták (melyekben minden bizonnyal ki-ki megtalálta már a személyes ifjúkori megrázkódtatásait), ezekre a mintázatokra és toposzokra - ha értő kézzel nyúlnak hozzá - a rengeteg újrahasznosítás után sem lehet ráunni. “Pusztán” kooperatív élményként felejthető, a hangulat, az átszellemülhető képi impresszió viszont megéri az árát.

Little Nightmares III | Kiadó: Bandai Namco Entertainment Inc. | Fejlesztő: Supermassive Games. | Platformok: PlayStation 5 (tesztelt platform), Xbox Series S/X, Xbox One, PlayStation 4, PC, Nintendo Switch 1-2 | Megjelenés: 2025. október 10. | Alapverzió ára: 40 EUR, a dobozos verzió kb 16.000 Ft-ért lesz kapható

A játékot a Cenegától, a dobozos verzió hazai forgalmazójától kaptuk tesztelésre.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Keleti oldalról - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Onimusha 2: Samurai’s Destiny, Varsapura, PUBG: Black Budget, Street Fighter 6, Morkull Ascend to the Gods

1 napja

Bejelentések és bepillantások - ez történt csütörtökön

Benne: Tides of Annihilation, Reanimal, 007 First Light, Raji: Kaliyuga, Crowsworn, Zoopunk, Total Chaos, Erosion, Carmageddon: Rogue Shift, Armatus.

2 napja
6

Echoes of the End: Enhanced Edition

A megjelenéskor elment mellettünk az Echoes of the End, az Enhanced Edition változat azonban remek alkalmat biztosított arra, hogy begördítsük a tesztlaborba a fantasy akció-kalandot.

2 napja
10

Epic x Unity partnerség - ez történt szerdán

Továbbá: Tales of Berseria, PGA TOUR 2K25, Ghost of Yōtei, Mafia: The Old Country, Dispatch.

3 napja

Two Point Museum - a Switch 2 változat

A kilencvenes évek szórakoztató menedzsment-stratégiai címeire sokan emlékszünk meleg szívvel, és a Two Point Studios veteránjai is úgy érezték, hogy van tér-idő a Theme sorozat szellemiségének továbbvitelére. Most a Múzeumos Two Point epizód járt nálunk, mégpedig Switch 2 platformon. Teszt!

4 napja
4

Bővült az Assassin's Creed Mirage, F1 2026 fejlemények – ez történt kedden

Továbbá: Tomb Raider: Definitive Edition, Megabonk, Norse: Oath of Blood, Dragon's Dogma II, Kill It With Fire! 2, Guild Wars Reforged, Bandit Trap.

4 napja
7

The Finals - Mit tud az Embark döntő erejű FPS játéka?

Az Arc Raiders elemzése előtt belenézünk az Embark felvezető remekművébe.

5 napja
5

The Game Awards-jelöltek, képeken a Zelda-film – ez történt hétfőn

Továbbá: Lost Soul Aside, Xbox Partner Preview, Cozy Marbles, Everdream Village, City Tales: Medieval Era, Ghost Master: Resurrection.

5 napja
15

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

1986. május 27. Történelemi dátum, minden JRPG-t kedvelő játékos számára. Ezen a napon jelent meg a Dragon Quest. Az alkotó Yuji Horii, egy olyan játékot akart létrehozni, ami túlmutatott a korban inspirációt jelentő Wizardy-n és Ultimán, és lehetőséget teremt megreformálni a szerepjátékokat....

6 napja
10

Heti megjelenések

6 napja
3

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

7 napja
5

The Outer Worlds 2

7 napja
4

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

8 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

9 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

2025.11.13.
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

2025.11.13.
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

2025.11.12.
47

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

2025.11.12.

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

2025.11.12.
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

2025.11.12.
4