Tíz évvel később a Valve most ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck sikere után ezúttal a nagyobb képernyőket célozza meg egy kompakt PC-vel, egyedi kontroller és VR headset kíséretében. A kirklandi óriás ugyanis némileg váratlanul bejelentette a jövő év elején érkező teljes hardverpalettáját, amivel a piac több jelentős szelete felé is nyújtózkodnának egyszerre. Lássuk pontosan miről is van szó!
STEAM MACHINEKONZOL HELYETT?

A Valve 2015 végén már megpróbált betörni a nappalinkba ezen a néven. Hamar kiderült, hogy a külsős partnerek által megalkotott gépek és a Linux alapú rendszer sem állt még igazán készen erre - alig három év után szinte nyomtalanul el is tűnt a kezdeményezés. Most azonban itt az új Steam Machine, ezúttal a Valve saját fejlesztésében! Az aprócska (156mm x 152mm x 162mm) “Gabecube” központi dizájn eleme a mágneses és cserélhető előlap, a személyre szabható és bizonyos rendszerfunkciókra (letöltés státusza) reagáló LED csík, valamint a gép hátoldalán kikukucskáló hatalmas ventillátor, ami köré az egész belső felépítését felhúzták az optimális szellőzés érdekében.
A pontos specifikációk még nincsenek kőbe vésve, de a hivatalos kommunikáció szerint hatszor erősebb lesz, mint a Steam Deck és a tervek egy 512GB és egy 2TB változatot is körvonalaztak - természetesen mindkét esetben szabadon bővíthető formában. Ha picit mélyebbre ásunk, akkor egy némileg módosított AMD Zen 4 (6C/12T | 4.8GHz | 30W TDP) processzor, egy AMD RDNA 3 (28CUs | 2.45GHz |110W TDP | 8GB GDDR6) GPU egység, valamint 16GB DDR5 memóriát (szintén bővíthető) találunk a kis kockában a beépített tápegység mellett.
A masina természetesen alapból a kényelmes és optimalizált Steam OS-en fut majd, de a Valve ezúttal sem fog senkit visszatartani attól, hogy operációs rendszert váltson vagy bármi egyéb módon piszkálja meg a saját példányát. A fentiekből már sejthető, hogy a cég egy nagyjából belépő szintű mini PC-vel szeretné átütni a piacot, ami stabil, könnyen kezelhető és személyre szabható. Ehhez már csak egy kellően csábító árcédulát kell találniuk, ami egyelőre még nem körvonalazódott teljesen, de a Steam Deck után azért óvatosan bizakodhatunk.
STEAM CONTOLLERA KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓ

Bár a Steam Machine bármilyen perifériát szívesen fogad, a tervek szerint (szigorúan opcionálisan) az új Steam Controller-rel is rendelhető lesz. A Valve megoldása sem válogatós: Windows, Mac, Linux, iOS és Android eszközökkel is elboldogul, természetesen a házon belüli Steam Deck, Steam Machine és Steam Frame mellett. 2.4GHz vezeték nélküli módban az akár egyszerre 4 eszközt is kezelő saját töltő/vevő egységével vagy Bluetooth, illetve USB kapcsolaton keresztül. A cél ismételten az volt, hogy bármilyen Steam játékkal elboldoguljon.
Függetlenül attól, hogy azt alapból kontrollerekre vagy teljesen a billentyűzet és egér párosra tervezték! Ennek érdekében ismét beszorítottak két méretesebb tapipadot, az analóg karok a legmodernebb TMR mágneses elven működnek (igen, viszlát drifting!), négy haptikus motor rezeg a testében, a GripSense technológiának köszönhetően pontosan tudja hogy hol fogjuk és akár mozgásérzékeléssel is célozhatunk vele. Természetesen a már megszokott akció és funkció gombok, triggerek, valamint bumperek mellett. 35+ óra üzemidővel.
STEAM FRAMEA VR HALOTT, DE ÉLVEZI

A Steam család utolsó tagja pedig a Valve régóta várt saját VR headset megoldása! Hogy miért különösen izgalmas ez? Egyrészt mert a Frame új szintre emelheti a vezeték nélküli streaming opcióját a Steam VR játékoknak a szemkövetésre építő “Foveated Streaming“ segítségével. Bár a PlayStation VR2-ben már bizonyított a technológia alapja, valamiért a PC headsetek körében egyelőre nem terjedtek el ezek a szenzorok. A kirklandi óriás ráadásul rögtön a renderelési folyamatig nyúl vissza vele, ami jelentősen növelheti a stabilitást, reszponzivitást és képélességet azon a ponton, ahol az adott pillanatban nézünk.
A Steam Frame azonban önmagában is megállja a helyét, hiszen a másik fontos újítás a Steam OS megérkezése ARM-re. A headsetben ugyanis egy Snapdragon (8 Gen 3), 16GB (Unified LPDDR5X) memória, 256GB vagy 1TB háttértár (bővíthető) és a korrekt méretű akkumulátor (21.6 Wh | Li-On) is helyet kapott. Nyilván a két pántba épített hangszóró, két mikrofon, négy monochrome kamera, valamint IR szenzor mellett. Ennek köszönhetően elvileg a “Frame Verified“ hagyományos játékokat és válogatott VR címeket akár közvetlenül a headsetről is játszhatjuk majd - a példa a Hades II volt, 1440p felbontás és 90Hz képfrissítés mellett. Remélhetőleg hamarosan megtudjuk pontosan milyen felhozatallal készülnek az induláskor!
A Valve természetesen már a modern Pancake lencséket használja, az LCD kijelző pedig szemenként 2160x2160 felbontást, 72-144Hz (utóbbi egyelőre kísérleti stádiumban) képfrissítést és egy horizontális és vertikális irányba is 110 fokos betekintési szöget kínál. Az irányításért a mozgásértékelős Frame Controllel felel, ami úgy lett kialakítva, hogy teljes értékű kontrollerként működjön a nem VR játékok esetében is. Így hagyományos társa minden fontosabb funkcióját megörökölte, mint a kapacitív érzékelők, TMR analóg karok és a haptikus rezgőmotorok. Hagyományos AA elemekkel 40+ óra üzemidőt kínálva.
Egy unalmas szerda este, igaz? A Steam Machine, Controller és Frame headset a hivatalos bejelentés szerint valamikor 2026 elején érkezik. A Valve által kiadott bemutatkozó videó megtekinthető a lent beágyazott lejátszóban.
