A Gran Turismo már hosszú ideje nem csupán egy autós videójáték-sorozat: maga a PlayStation egyik ikonikus mérföldköve, immár 28 éve. Az első PlayStation generáció óta tartó sikerszéria, amely több mint 100 millió eladott példánynál jár, egyedülálló Sony-franchise-ként és az egyik legnevesebb autóversenyeként íródott be a videójáték-történelembe. Ezt az elért mérföldkövet immáron egy aranylogó is hirdeti a játékban. A GT7 pedig nem csak örökölte ezt az 5 generáción át megőrzött hagyományt, hanem folyamatosan tovább is vitte azt a legújabb generáció technológiai lehetőségeivel. December 4-én pedig újabb mérföldkő érkezett a Polyphony alkotásához: az ingyenes Spec III update nyolc új járművel, két új pályával (Yas Marina és Circuit Dejio Vner), valamint további bónuszokkal ajándékoz meg, a 30 eurós Power Pack DLC pedig, amely (kizárólag) PS5-re kapható, elhozza a sorozat eddigi talán legkomplexebb, legmélyebb és legautentikusabb versenyélményét.
VALÓDI VERSENY, VALÓDI KIHÍVÁS - A POWER PACK ÚJDONSÁGAI

A Power Pack nem egy egyszerű autóscsomag vagy néhány extra futam: egy teljesen új játékmód, amely a versenyzés minden rétegét átadja, a gumimelegítéstől az utolsó körig. Ez a DLC 50 új versenyt tár eléd, 20 különböző tematikus kategóriában, 6 különböző fő részlegben, kvázi minden fontosabb autósport-hagyományból, országokból és túra- , rally- vagy akár endurance-stílusokból merítve.
A versenyek nem instant sprintek: a Power Pack teljes „versenyhétvégéket” kínál, ahol csekély nevezési díjért cserébe van gyakorlás, kvalifikáció és maga a főverseny, tehát pont úgy, mint az igazi motorsportban. Ez az, ami még nagyobb hangsúlyt ad a kvalifikációnak: ha rossz helyről indulsz, a mezőnyben maradni egy igazi művészet, nyerni pedig szinte lehetetlen. A futamok pedig rendre repülő rajttal indulnak, sorra bemutatva kérve / kéretlenül az összes járművet, ahol a mezőny gyakran 20 autóval teljes, és minden versenyt végig kell csinálni az újraindítás lehetősége nélkül, vagy feladni, és komplett a gyakorlástól újrakezdeni nevezési díjjal.
A versenyek általában mindennel együtt 20–30 percig tartanak, vagy hosszabb gyakorlással és kvalifikációval akár tovább is, ha pedig Endurance futamról van szó, az akár 6-24 órás klasszikus kihívást is jelenthet, egyébként brutálisan jó versenyélményt is nyújtva, hatalmas hangsúlyt fektetve a pit stratégiára (Fuel Map kezelése fontos), váltakozó időjárást, így akár gyakori gumicserét is beleértve.
(Itt hivatalos mentés sajnos nincsen, pitben sem, de a sima Pihenő mód is működik, és a Forced Close App is - PS5 dashboardba kilépve a Játék Bezárása - , de utóbbi kissé következetlenül hozza vissza a Progress-t az Eventet újra elindítva: akár köröket visszavet, az előnyöket pedig levágja, repülőrajttal újraindítva az összes versenyzőt adott körtől. A Pihenő mód tehát megbízhatóbb.)
SOPHY 3.0: AZ ÚJ AI, AMELY VALÓDI VERSENYZŐKÉNT VISELKEDIK

A legnagyobb újítás talán mégsem önmagában az események mennyisége és kihívás mértéke, hanem az ellenfelek „intelligenciája”. A Power Pack minden egyes futamot az AI Agent „Gran Turismo Sophy” 3.0-val futtat: a GT7 eddigi legfejlettebb mesterséges intelligenciájával. Ez a rivális már nem csak szimpla „virtuális vas” a pályán: sokkal élethűbb versenyzőként harcol a pozíciókért, tolakszik a kanyarokban, elhagyja a helyeket, blokkol, vagy kihasználja a legapróbb hibáidat is, röviden úgy viselkedik, ahogyan azt egy igazi riválistól is várnád.
Ez a dinamika és nehézség olykor Dark Souls-szintű sokkhatást ad a kezdőknek. Egyetlen apró hiba elég, hogy a mezőny közepére / végére ess vissza, vagy teljesen elveszítsd az esélyed a győzelemre. Ám ha sikerül alkalmazkodni, minden egyes előzés és tiszta kör külön jutalomként érződik, amit meg is dicsér a mindig mosolygós Sarah a verseny végén, aki egyébként állandóan mindent kommentál, ami olykor nagyon hasznos (pl. Endurance közben), máskor meg unalmas.
Fontos megjegyezni, hogy egy top-10 helyezés sokszor már ünneplésre adhat okot.
CSILLAGOK, JUTALMAK ÉS AUTÓK

Minden Power Pack verseny végén csillagokat kapsz a helyezésed alapján: az első hely 20 csillagot is ér (sajnos Endurance is, viszont itt 3 millió kreditet kaptam), és lefelé csökken a többi pozíció. Ezek a csillagok kulcsok: számos jutalom, esemény és bónuszautó feloldásához szükségesek.
A DLC ráadásul 5 millió kreditet is ad már az első pillanatban, de közel 30 óra alatt én további 9 milliót szedtem itt össze, és rengeteg autót nyerve / összevásárolva vagy 10 szintet növeltem Collector levelben. A versenyekkel feloldott jutalmak között nem csak pénz, hanem 6 egyedi, speciálisan optimalizált autó is helyet kap, például klasszikusok és tuning-ikonok.
HOSSZÚ TÁVÚ ÉLMÉNY: LEGALÁBB 50-100 ÓRA JÁTÉKIDŐ

A Power Pack véletlenül sem egy rövid karrierélmény. Az egy hetes teszt során nekem 27 versenyt az 50-ből közel 30 óra alatt sikerült teljesítenem, és ebben volt egy nagyon élménydús 6 órás Endurance-győzelmem is, mégis alig fél tucat aranykupa szerepelt csak a mérlegemben. A teljes „kimaxolás” messze túlmutat mindezen, és számos versenyt érdemes újra teljesíteni: legalább 50–100 órás vagy még komolyabb elköteleződés szükséges ahhoz, hogy minden kategóriát, jutalmat és csillagot begyűjtsünk. Minden egyes verseny felold egy újabb darabot a világból, és fokozatosan érezni a fejlődést, nem csak a győzelmekben, hanem a versenyzői tudásunkban is.
A nehézségi skála viszont kiegyenlítetlen is tud ám lenni: minden versenyen dedikáltan mindig fixen 3 előre beállított járművet ajánl fel a játék, három különböző nehézséget jelképezve, de amíg valahol a nehezebb verzióval is könnyebben nyerhetsz, addig más versenyen a három jármű kb. a nehéz, nagyon nehéz és extrémen nehéz szinteket jelképezi. Sokszor már a rajtpozíció megszerzése is önmagában egy taktikai diadal. A rendszer viszont egy pontig engedi a durvább manővereket, levágásokat és agresszív előzéseket is, ugyanakkor pályára reseteléssel bünteti az indokolatlanul nagy pályalevágást, rengeteg időt veszítve. Lökdösődés is belefér, és javaslom is, hogy bátran éljünk ezzel a lehetőséggel (persze csak gépi ellenfelek ellen), mert ők is simán tesznek róla, hogy akár az utolsó kanyarban kipördüljünk (elveszítve a teljes versenyt), de nem ritkán az utolsó pillanatig izgalmas párharcot vívtam egy AI ellenféllel, és szinte pislogni sem mertem, nehogy hibázzak.
Érdekesség, hogy még sárga zászlós balesettel is találkoztam (ilyenkor tilos előzni).
Nekem jellemzően Daytona, Rally versenyek és az igen veszélyes és nagy sebességet követelő Nürburgring Nordschleife feküdt. Közel 21m-es hossz, mely versenykategóriától függően 6 és 10 perc között teljesíthető. Utóbbi szakaszon sajnos több, mint 140-en veszítették már el életüket, és többek közt Niki Laudának 1976-ban és pont a 2023-as Gran Turismo filmet is inspiráló Jann Mardenborough-nak is ezen a versenypályán volt brutális balesete 2015-ben.
PS5 TECHNIKAI VARÁZSLAT: LÁTVÁNY ÉS SEBESSÉG

A Power Pack tartalmát élvezni nem csak a játék mechanikája miatt nagy élmény: grafikailag is lenyűgöző a mai napig. Base PS5-ön is, de PS5 Pro-n már az ingame Ray Tracing vagy stabil 120 FPS kombinációja pedig még komolyabb látványt és vizuális élményt nyújt. Már a versenyek elején is intenzíven fotózgattam a gyönyörű kocsikat és pályákat, egyszerűen önmagában is csodálni valóak. Nem minden a grafika, de teljesen más élmény volt ebben a formában 150+ kört leróni, és gyönyörködni Suzuka Circuit-en a felhős borús idő után a gyönyörű naplementében.
VÉGSZÓ: A POWER PACK, MINT A GT7 SZENVEDÉLYÉNEK KORONÁJA

A Gran Turismo 7 Power Pack DLC nem egyszerű bővítmény: szinte egy önálló játék a játékban. Megköveteli a türelmet, a gyakorlást és az elhivatottságot, miközben az igazi versenyek autentikus, izgalmas és sokszor kegyetlenül reális élményét adja vissza (minimális engedménnyel manőverek és lökdösődés terén). A vállalkozó szellemű kezdő autós gamerek könnyen érezhetik úgy, mintha egy Dark Souls-szintű kihívással néznének szembe, hiszen minden apró előrelépés ünneplésre méltó, hiba nem nagyon fér bele, és minden győzelem személyes győzelem.
Másrészt viszont azoknak, akik már a kezdetektől szerették a Gran Turismo-t, akik tudják, milyen érzés a pályán maradni minden kanyarban és sebességben, sorra körrekordokat felállítva, nekik a Power Pack igazi telitalálat. Ez a tartalom nemcsak bővíti a GT7-et, hanem újra is definiálja a gameplay-t. Még ha a teljesítéshez sok tucat órát is kell befektetni, minden percét megéri: a verseny izgalma, a technikai mélység és a grafikailag lenyűgöző prezentáció együtt egy olyan motiváló, mély versenyélményt nyújt, amely sokáig emlékezetes marad.
