[Teszt] Mind Diver

Mind Diver

KharexSzőllősi Kristóf2025.10.09. 19:00

Valószínűleg mindenkivel előfordult már, hogy a múltba révedve megpróbálta kielemezni egy balul elsült szituáció minden kis részletét, miközben azon töprengett, hol hibázott, mit kellett volna máshogy csinálnia az adott helyzetben. A mindössze pár főből álló Indoor Sunglasses kreatív vezetője – Victor Breum – például egy interjú során elárulta, hogy ő általában a régi, tönkrement párkapcsolatain rágódik hasonló módszerrel, ez a szokása pedig végül a kicsiny koppenhágai stúdió elő játékában csúcsosodott ki.

A Mind Diver annak idején egyszerű diplomamunkaként kezdte meg a pályafutását, ám a projekt annyira belopta magát a készítői szívébe, hogy az egyetem elvégzése után is folytatták a fejlesztését. Kitartó munkájuknak hála a programhoz először egy demo érkezett, ami amolyan vertikális szeletként igyekezett bemutatni a játék koncepcióját, aztán idén októberben a teljes verzió is debütálhatott. És bár a Mind Diver egyes aspektusain abszolút érződik, hogy egy párfős indie csapat munkája, a végeredmény így is bátran ajánlható bárkinek, aki szeretne valami nyugodtabb és formabontóbb cím elé odaülni az őszi megjelenésdömping alatt.

A Mind Diver története a közeli jövőbe, netán az alternatív jelenbe kalauzol el minket, ahol egy jelentősebb technológiai áttörésnek hála lehetővé vált elmerülni az emberi elme legmélyebb bugyraiban, és visszanézni, valamint manipulálni egy személy emlékeit. Ilyen háttérvilág mellett talán mondanunk sem kell, hogy a kampányban mi magunk is egy elmebúvárt alakíthatunk majd, aki azzal keresi a kenyerét, hogy napi rendszerességgel turkál mások tudatában, és közben újraéli múltjuk legmeghatározóbb pillanatait.

Merüléseink során általában az Alzheimer kór gyógymódja után kutatunk, azonban a sztori elején egy sokkal izgalmasabb megbízás is landol az asztalunkon, mikor egy Lina névre hallgató fiatal nő megjelenik a minket foglalkoztató szervezetnél, és bejelenti, hogy eltűnt Sebastian nevű párja. Lina elmondása szerint előző éjjel egy különös bulin vettek részt a férfival, akinek ma reggel már csak a hűlt helyét találta, ráadásul az estével kapcsolatos emlékei is jóval ködösebbek, mint azt az általa fogyasztott csekély mennyiségű alkohol indokolná. Innentől kezdve a mi feladatunk lesz alászállni a lány elméjébe, és kideríteni, mégis mi történt vele tegnap, miközben mintegy mellékesen Lina és Sebastian kapcsolatának legfontosabb fordulatait is megismerhetjük.

Zsánerét tekintve a Mind Diver egy logikai fejtörőkkel feldobott sétaszimulátorként írható le a legkönnyebben, a kampány javát pedig ennek megfelelően rengeteg sétálással, vagy pontosabban mondva rengeteg úszkálással fogjuk tölteni. Lina elméjét ugyanis egy hatalmas óceánként jelenítik meg a készítők, így vizsgálódásunk közben szó szerint elmerülhetünk a nő múltjában.

Az egyes emlékek buborékba zárt állókép formájában jelennek meg ebben az óceánban, azonban ezek a jelenetek a legritkább esetben kerek egészek, amikor rájuk találunk. Általában mindegyik helyszínről hiányzik egy vagy több kulcsfontosságú tárgy, melyeket nekünk kell előkerítenünk, és a megfelelő helyre raknunk ahhoz, hogy helyrehozhassuk Lina elméjének adott porcióját. A fejlesztők ebben a kérdésben lényegében teljesen szabad kezet adnak nekünk, a Mind Diverben ugyanis szinte bármivel interakcióba léphetünk, amit csak látunk. Ha olyan kedvünk van, akár komplett biciklitárolókat is áthelyezhetünk, hátha éppen azok hiányoznak az adott emlékből, ahogy az sem ritka jelenség, hogy három-négy állókép között kell zsonglőrködnünk a különféle tárgyakkal a továbbjutáshoz.

Mindez egy egyszerű, de nagyszerű játékmenetet eredményez, amin érződik, hogy alaposan átgondolták a készítők. A hiányzó tárgyak kitalálása nem triviális feladat, de néhány kivételtől eltekintve nem is frusztrálóan nehéz, inkább pont azt az arany középutat képviseli, ahol vak találgatással ritkán lehet eredményt elérni, de ha odafigyelünk az adott emlék kontextusára, akkor mindig kitalálhatjuk, pontosan mit is kéne pótolnunk.

A történet maga sajnos már gyengébb lábakon áll. Az „elmemerülés” technológiája, valamint a központi rejtély az eltűnéssel még teljesen rendben van, viszont a fontosabb karakterekből azért ki lehetett volna hozni többet is. Ezen a téren Sebastian lett jobban kidolgozva, neki akad is pár érdekes vetülete, mint például az anyjával ápolt viszonya, Lina viszont fájdalmasan egysíkú lett. Az egész kampány során nagyjából annyit tudunk meg róla, hogy extrovertált, gondoskodó és szeret fotózni, ez pedig enyhén szólva is kevés, főleg annak a fényében, hogy elvileg pont az ő elméjében barangolunk.

Mindez pedig azért kellemetlen, mert az ilyen jellegű sztorik, ahol a narrátor csak egy kívülálló szemlélő, egyedül akkor tudnak igazán jól működni, ha a középpontjukban álló alakok elég érdekesek a játékos figyelmének fenntartásához. A Mind Diver esetében az embert azért viszi előre a misztikum, a kíváncsiság, hogy mégis mi történt abban a bizonyos buliban, és hová tűnt Sebastian, azonban amint ezekre a kérdésekre megkapjuk a választ, egyből elillan a sztori varázsának nagyja. Ennek a legfényesebb példája az epilógus, ami papíron egy érdekes utózöngéje kéne hogy legyen a történetnek, hiszen azt mutatja be, miként alakult Lina és Sebastian kapcsolata a játék fő sztorija után, azonban a gyakorlatban csak egy vontatott toldaléknak érződik, ami számunkra szinte teljesen érdektelen emberek sorsával foglalkozik.

Utólag könnyű okosnak lenni, ezt aláírom, de a fejlesztők valószínűleg jobban jártak volna, ha egy névtelen, arctalan elmebúvár helyett Linát teszik meg játszható karakternek, és a kampányban arra fókuszálnak, ahogy a fiatal nő a saját szétroncsolt gondolatait bejárva próbál rájönni, hová tűnt a párja. Így a sztori egyből ütősebbnek érződne, nagyobb tétekkel és komolyabb következményekkel, plusz Lina személyiségének elnagyoltsága se lenne olyan kirívó, hiszen a játékos karakterek esetében a kevésbé összetett jellem bocsánatos bűn.

Amire viszont semmi panasz nem lehet, az a Mind Diver technikai oldala. Az Indoor Sunglasses csapata mind a szereplőket alakító színészeket, mind a játékban feltűnő tárgyakat 3D szkennelte, majd az így kapott modellekre ráhúztak egy torzító filtert, ami kimondottan egyedi látványvilágot kölcsönöz a programnak. A Mind Diver tájai egyszerre ismerősök és vadidegenek, tisztán kivehetőek és elmosódottak. Lina elméjét járni fura, álomszerű érzés, pont olyan, mintha egy félig-meddig elfeledett emléket szeretnénk felidézni, ez a stílus pedig nem is lehetne a jelenleginél nagyobb telitalálat.

Dicséretet érdemelnek továbbá a szinkronszínészek is, ugyanis mind Lina és Sebastian, mind a mellékszereplők esetében remek munkát végeztek, ahogy az optimalizáció mellett sem érdemes elmenni szó nélkül. Mi a teszt során semmi szaggatásba vagy bugba nem futottunk bele, ami mindenképp örömteli fejlemény, ahogy az is, hogy a Mind Diver Decken is abszolút megállja a helyét. A Valve kézi PC-jén egyedül az lehet a gond, hogy egyes sűrűbben írt szövegek nagyon kicsi betűvel jelennek meg, így ha tehetjük, mindenképp érdemes nagyobb képernyőn belevetni magunkat a kalandba.

A Mind Diver egy kissé sekély, de ennek ellenére kimondottan erős játék lett, ami a sétaszimulátorokkal most ismerkedőknek és a zsáner veteránjainak egyaránt tartogathat kellemes meglepetéseket. A tárgyak pakolgatására épülő logikai fejtörők jópofák, a központi rejtély izgalmas, a grafika pedig a végletekig stílusos. Igaz ugyan, hogy a főbb karakterekre ráfért volna még pár extra réteg, mert jelenleg kissé laposnak érződnek, de összességében a Mind Diver így is egy olyan merülés, amiről kár lenne lemaradni, már ha valakinek piszkálják a fantáziáját az ilyen visszafogottabb, minimalista irányból közelítő indie címek.

PLATFORM PC | KIADÓ PLAYISM | FEJLESZTŐ INDOOR SUNGLASSES | MEGJELENÉS 2025. szeptember 28. ÁR 18 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

2 órája

Heti megjelenések

16 órája
7

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

1 napja
5

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

2 napja
9

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

2 napja
3

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

3 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

3 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

4 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

4 napja
6

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

4 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

5 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

5 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

6 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

7 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

8 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

9 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

2025.10.31.
6