[Teszt] PXN P5 8K - villámgyors gamepad, pénztárcabarát formában

PXN P5 8K - villámgyors gamepad, pénztárcabarát formában

mcmackoGéczy Attila2025.10.07. 22:00

A gaming perifériák ritkán tartogatnak nagy meglepetéseket, de annyit elismerhetünk, hogy a külsős hardvergyártók sokszor mernek messzebb merészkedni a Sony-Microsoft-Nintendo belsős gyári megoldásain túlra. A gamepad piac is szépen virágzik, és az „elite” típusú kontrollerek után sokan próbálkoznak hasonló megoldásokkal, és a pénztárcabarát hozzáállást is megtapasztalhatjuk több helyen. A PXN-ről a Gamer365 hasábjain nem sok információt olvashattatok eddig, ám a P5 8K kontrollerük kapcsán úgy éreztük, tollat kell ragadnunk. Lássuk, milyen is valójában a bíborba mártott „nyolckás" csoda.

A hongkongi vállalat baromi izgalmas portfólióval rendelkezik, a profi kormányokon keresztül a flight stickeken (és a fight stickeken) át a gamepad és headset készletekig. Mi a kézi vezérlőik közül a legtáposabb kiadásnak estünk neki, amely 8000Hz-es lekérdezési sebességgel bír, kapacitív elemeket tartalmaz, Hall-szenzoros triggerekkel, speciális rezgésekkel, beépített giroszkóppal, valamint PC/Switch/Android (és autós infotainment) rendszerekhez alkalmas vezetéknélküli kapcsolattal bír.

A 8K a címben nem egy alaptalan lózung; a kontroller vezetékes módban 8000Hz polling rate-el bír. Ez bizonyos tesztek szerint persze túlzás, mert a netszerte fellelhető mérések szerint 6000-7000Hz a valóság, de ezzel együtt is, elvi 0,125 és valós 1,5 ms gomb késleltetést, valamint 10 ms körüli analóg kar latency-t lehet igazolni a kis kontrollernek, ami a kb. 20.000 Ft alatti árkategóriában kiváló érték. Már persze annak, aki tud millisec nagyságrendben reagálni. (Tudom Oldi, SF6-ban ez nélkülözhetetlen!) Az csak ráadás, hogy a készülék az első olyan kontroller a világon, amely a kapacitív szenzorokat használja analóg vezérlésre, és ezzel együtt ilyen sebességre képes. A kapacitív érzékelés lényege ezesetben a sokkal tartósabb, megbízhatóbb működés, ami 4000 DPI felbontásra tud fordulni, ha az ember egy összevetésre alkalmas, közös mértékegységet keres az összehasonlításhoz. A gyártó a KSG által szolgáltatott analóg karokhoz driftmentességet, mágnesezhetőség elleni kialakítást, 6-milliós klikkelési élettartamot kínál, és ez csak a hardver – a szoftver ehhez teszi hozzá a magáét.

Kézbe fogva a fekete-lila csinoskát feltűnhet, hogy mennyire könnyű a gamepad, és ez nem csak az Xbox Series kontrollerrel összevetésben van így. Oké, az Xbox gamepad-je (amire egyébként megszólalásig hasonlít a hardver) eleve nehezebb a két AA elem miatt, de a PXN-ben is találni akksit, szóval nem ezen múlik a dolog. Kézben fogva a kontrollert nincsen ergonomikus panaszunk. Minden úgy siklik a tenyerünkben, ahogy kell. Még azzal a gyanúperrel is élhetnénk, hogy a készítők konkrétan leszkennelték az Xbox kontroller geometriáját, és arra építették a saját formavilágukat, annyira jellegzetes az alap. Viszont a műanyag alsó részének textúrája és a gombok tapintása is egyedi jellegű. A könnyűséget leszámítva nincs olcsó érzete a kialakításnak.

A gombok lenyomása amúgy jól eltalált, a vállgombok (azaz triggerek) lenyomási útján mechanikus kapcsolókkal lehet váltanunk, ahogyan magasabb szériás kontrollereknél szokás. 256 szinten érzékelnek ezek a vezérlőegységek, a felfüggesztő rugók pedig (állítólag) zongorahúr-minőségű drótból lettek kialakítva. Az érzetről tudok valóban nyilatkozni, az pedig nagyon korrekt, egyszerre feszes, de egyben kellemes lenyomási úttal is bíró. A D-PAD nem kiemelkedő, de nem rosszabb pl. az X gyári megoldásánál (egy kis Tony Hawknál kifejezetten jól működött), a jobboldali akciógombok pedig szépen követik a felszín ívét. Ez óriási probléma volt a Switch második pró kontrollerével, ahol a gombok éle gyalulja a jobb hüvelykujjat. Igen, ezzel azt is szerettem volna jelezni, hogy ha a friss Switch 2-d mellé keresel irányítót, lehet jobban jársz egy ilyen motyóval, mint a Nintendo saját eszközével.

Középen egy szokatlan ikon- és gombsor található, amelyek közül a fenti pár a szokásos Select/Start (Switchen - és +) funkcionalitást hozzák. Ezen felül középen a screenshot- és a home-gombokat találhatjuk, alul pedig a funkciógombot (egyfajta softkey-ként). Ezek között helyezkedik el a négy csatorna státusz LED-je. A hátoldalon négy programozható gombot lelhetünk kíváncsi ujjainkkal, amely nekem a Steam Deck konfigurálható gombjait és szintén a magasabb kategóriás verseny-padok lehetőségeit juttatta az eszembe.

A sok gomb azonban messze nem minden! A 3rd party cuccokra jellemző makrók konfigurálásán szinte nem is lepődünk meg, de a gombok különböző kombinációi rejtett funkciókkal is bírnak. Például konfigurálhatjuk az analóg karok "dead zone" holtterét, a játékból kimaradó középrészt, vagy a kerületet, ahol a mozdulatunkkal az analóg skála végére érünk (magyarul: összébb húzhatjuk az analóg valódi érzékelési korlátait). Emellett a motor rezgésének erősségét, a turbó-beállításokat, na meg a kontroller nullázását, és asztali kalibrálását is elvégezhetjük gyorsgombokkal. Erről a jópofa kézikönyvből is tájékozódhatunk, de nálam itt jött egy újabb meglepetés. A kontrollert ugyanis egy modern felületű applikációval, a PXN Nexussal is konfigurálhatjuk. A szoftver nálam Androidon azonnal párosult a P5 8K készülékkel. Itt nem csak olyan alapadatokat tudunk megnézni, mint a töltöttség, vagy a Firmware státusza, de frissíthetjük is az eszközt, sőt makrókat konfigulhatunk, a rezgés erejét állíthatjuk, vagy kimeneti görbéket szabhatunk az analógok számára, egy grafikus interfészen keresztül.

Tudjátok, a progiban amúgy különböző konfigurációs setupokat is elmenthetünk, saját accountot hozhatunk létre, de a netes tutorialok is várhatóak a közeljövőben. Addig is elérhetjük a telóról az user manualt, amely angolul segít a beállításokban. A dolog nagyon komplex és jól használható – bár azt is megértjük, ha valaki nem szeret ilyesmi 3rd party appokkal vacakolni.

Amúgy az appban is indítható, de gyorsgombokkal is előhívható az asztali kalibrálás. Miért van erre szükség? Mert a PXN P58K rendelkezik beépített giroszkóppal is, hogy teljes legyen a kép. Szóval borzasztó sokrétű kontrollerről beszélünk, és nem csak a sokrétűsége kirívó, hanem, hogy ezen az áron szinte minden aspektusában kiemelkedő, elfogadható teljesítményt produkál. Oké, nincs idő egy hónapos teszt során széthajtani egy ilyen vasat, és lehet, valódi problémák is előjönnek 1-2 év után, de egyelőre nem érződik hardveres kompromisszum, és redditen olvasgatva se talál az ember túl sok negatívumot a cég korábbi termékeiről.

A cucc jól használható PC játékhoz, azonnal érzékeli magát Bluetooth-on keresztül a P5 8K, de jár mellé egy gusztusos kis dongle is, amelyen saját 2,4 GHz-es kommunikációt is tud végrehajtani. A Switch kapcsolódás sem bonyolult, és az Androiddal is gyorsan összehangolódott. A Steam Decknél kicsit macerásabb volt a helyzet, de oda talán eleve felesleges is az extra irányító, hacsak nem dokkolva használjuk a gépet. A dongle kapcsán egy érdekesség felmerült bennem, hogy a 8bitdo termékeihez hasonlóan kipróbáljam speciális szerepben, pl. Xbox konzolhoz csatlakoztatva. Sajnos ez azonban nem jött be, nincs titkos muníció a kontroller tarsolyában; kompatibilitásában azt tudja, amit a dobozon is vállal.

Játék közben gyakorlatilag bármilyen műfajnál úgy éreztem, hogy jól teljesít. Értitek, a default beállítása, a hardver fizikai jellege nem teljesen ugyanaz, mint mondjuk a gyárilag megvásárolt X-kontrolleré, de ez természetes. Pár perc után azonosulunk a P5 8K-val, mert ergonómiájában, működésében semmi zavaró nincs. Akit pedig valami a finomhangolásoknál zavarna, az tovább pöcögtetheti a konfigurációs értékeket.

A kontroller belsejében egyébként átlagostól nagyobb méretű akksi tanyázik. Az USB-C-n keresztül tölthető belső telep 1000mAh-s, amely wireless módon kábé 20 óra működést tesz lehetővé rezgés nélkül. A rezgést aktiválva a fogyasztás akár meghatszorozódhat, de ugye nem folyamatos az effektus, így 10-15 órányi működést lehet becsülni, amit 2-3 óra visszatöltéssel tudunk ismét csutkára tornászni. Ehhez 5V-on 300mA-re van szükség, tehát ha minden jól megy, még USB2.0-ás kiállásról is visszatölthető a szerkezet, nem kell hozzá durva töltőkábel, vagy keményebb töltőkocka.

A PXN kontrollere abszolút meglepetés. Az Xbox-irányító alakjával, szexi színkombinációjával, PC, Bluetooth (tehát okostelefonos), valamint Nintendo Switch csatlakoztathatóságával egy komoly alternatíva lehet, nem csak kezdők és pénztárcabarát játékosok számára. Ha valahol ismerkednél külsős irányítókkal, vagy csak önmagában a PXN színvonalára vagy kíváncsi, a P5 8K egy remek kiindulópont lehet.

A PXN P5 8K 40 Dolláros áron rendelhető a hivatalos webshopból, hazai ára 20.000 Ft körül mozog.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

3 órája

Heti megjelenések

16 órája
7

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

1 napja
5

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

2 napja
9

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

2 napja
3

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

3 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

3 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

4 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

4 napja
6

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

4 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

5 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

5 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

6 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

7 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

8 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

9 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

2025.10.31.
6