[Teszt] Sonic Racing: CrossWorlds

Sonic Racing: CrossWorlds

KennyKern Péter2025.10.02. 13:27

Van abban valami nosztalgikus, amikor újraéled a régi konzolháborúk szelleme. Az 1990-es évek elejének hírhedt „Blast Processing” reklámjai pont azt sugallták, hogy a Super Nintendo nem veheti fel a versenyt a Sega Mega Drive erejével. A Sega közösségi médiás csapata a Sonic Racing: CrossWorlds promóciós anyagaival hasonló, csípős humorral támadta be a Nintendo legújabb üdvöskéjét. Ezúttal azt hangsúlyozták, hogy nem mindenki vágyik arra az open-world irányra, amit a sorozat legújabb része, a Mario Kart World képvisel. A Sega, amely egykor az Out Run, a Daytona USA és a Sega Rally révén az arcade-versenyek koronázatlan királya volt, most is inkább a hagyományos, klasszikus versenyzésre esküszik - ez a döntés kifejezetten jó húzásnak bizonyult!

Amióta az első Super Mario Kart 1992-ben megjelent SNES-en, minden más gokart-játék hozzá lett mérve, és a legtöbb esetben az elkerülhetetlen mondat így hangzott: „jó-jó, de hát azért a Mario Kart jobb…”. Most viszont picit rezeg a léc, és a Nintendo aranytojást tojó tyúkja is kap hideget-meleget. A széles pályák, a minden játékba erőszakolt open world szekciók és a sokszor csaló játékmenet nem nyerik el mindenki tetszését. A CrossWorlds ezzel szemben egy pengeéles arcade-versenyjáték, amely pontosan azokban a területekben villog, ahol a Mario Kart World lemarad: sebesség, testreszabhatóság és a jutalmazó fejlesztési rendszer. Jobb lenne a vetélytársnál? Nem mondanám. A Mario Kart 8 Deluxe továbbra is érinthetetlen etalon, és még a World-del szemben sem lehet kijelenteni, hogy a SEGA üdvöskéje egyértelműen jobb – két, első pillantásra szinte azonos magasságokban tanyázó gokart-játék, de valójában teljesen más élményt kínálnak. A Sonic-versenysorozat is hosszú múltra tekint vissza. Az első cím, a Sonic Drift 1994-ben jelent meg a Sega Game Gear-en. Később, 2006-ban a Sonic Riders sorozat dobta fel a játékmenetet futurisztikus lebegődeszkákkal, az ún. „Extreme Gear”-ekkel. A Sonic & Sega All-Stars Racing (2010) és különösen a Sonic & All-Stars Racing Transformed (2012) nagy népszerűségnek örvendett: az átalakuló járművek (autó, hajó, repülő) új szintre emelték a kart-racing élményt. A Team Sonic Racing (2019) a csapatjátékra koncentrált, ám sokan hiányolták belőle a széles crossover karakterválasztékot. A CrossWorlds most mindezt egybegyúrta: visszatértek a lebegődeszkák, itt vannak az átalakuló járművek, elérhető a csapatverseny és a crossover karakterek garmadája is.

A CrossWorlds legnagyobb erénye, hogy nagyon is Sonic és végtelenül Sega. Ez egy hihetetlenül gyors, színpompás, remek hangulatú versenyjáték, tele boostokkal, élvezetes arcade-os driftekkel, mindez a Sonic-gyűrűk csilingelő hangjával. A pályán egyszerre 12 karakter versenyez (a Mario Kart World 24 karakterével szemben), a játék összesen nyolc Grand Prix kupát kínál, mindegyikben négy versennyel. A klasszikus háromkörös rendszer visszatért, a nehézségi fokozatok a Mario Kart-féle 50cc, 100cc és 150cc megfelelői, plusz egy titkos „Super Sonic Speed” szint, ami gyakorlatilag a 200cc osztály. A futamok első köre után portálok jelennek meg, amelyeket az első helyen álló játékos választ, a második körben mindenki arra a pályára teleportál, majd a harmadik körre visszatér az eredeti pályára. A negyedik futam minden kupában a korábbi három pályát remixeli, így a hagyományos háromkörös struktúra változatossággal egészül ki. Bár technikailag három pálya jut egy kupára, valójában 39 különböző helyszín vár ránk a rajtnál.

Minden futam elején a játék kijelöl egy rivális karaktert, aki erősebb AI-val és sebességgel száll szembe velünk, ráadásul mindegyikkel egyedi párbeszédeink vannak– ezek a rövid interakciók feldobják a futamokat. A pályák a teljes Sonic-repertoárból válogatnak, így a személyes kedvenceim, mint a Sonic Unleashed Holoska és Apotos, vagy a Sonic Colours Galactic Parade is szerepelnek. Az új Sonic játékok világai is megjelennek, így a Frontiers és a Shadow Generations újra gondolt helyszínei is színteret adnak a versengésnek. A zenei aláfestést pedig klasszikus számok átdolgozott változatai kínálják. Egy-két pályánál azért felkaptam a fejem, mert szinte szó szerint átemelték őket a konkurensből. Ilyen a dínós pálya, a gombás szakasz és a szellemes helyszín is. Ettől függetlenül mindegyiknek fantasztikus hangulata van, a zenéjük pedig kimagasló. A főtéma különösen fülbemászó, olyannyira, hogy sokszor azon kaptam magam, hogy dúdolgatom.

A pályákon természetesen jelen van a jellegzetes Sonic-tempó. Boostot szerezhetsz drifteléssel, trükkökkel, boost padekről vagy a gyűrűk felszedésével – ahogy a Mario Kartban is. A pályák tele vannak gyűrűkkel, amelyek extra sebességet adnak. Míg a Mario Kartban a coinok maximum 10 (a World-ben 20) sebességi bónuszt biztosítanak, itt az alap maximum 100, amit különféle fejlesztésekkel tovább növelhetünk. A sima gyűrűk mellett piros csillaggyűrűket is felszedhetünk, amelyek elszórva találhatók a pályán; ezek összegyűjtéséhez szinte minden pályazugot ismerni kell, ami plusz motivációt ad. Az irányítás sima és reszponzív, a játék egyértelműen a skillre épít, és erősen drift-központú. Míg a Mario Kart asszisztjaival a kezdők is élvezhetik a futamokat, itt, ha valaki nem tud csúsztatni, még 50cc-n is a mezőny végére szorulhat. A felszedhető power-upok viszont jóval jelentéktelenebbek a riválisnál, és nem túl erősek – még a Blue Shell-klónok is alig sebeznek, alig hátráltatnak, legalábbis a kisebb kategóriákban.

A CrossWorlds egyik legnagyobb erőssége a testreszabhatóság. A járművek öt kategóriába sorolhatók: Sebesség, Gyorsulás, Kezelhetőség, Erő és Boost, de akár teljesen saját versenygépet is építhetünk különböző alkatrészekből. A karosszériától a kerekeken át a színekig minden személyre szabható. Az új járművek, fejlesztések és alternatív kinézetek feloldása, valamint a kiegészítők megvásárlása a játék saját jutalompontjaival, a Donpa-jegyekkel történik. Ezeket a virtuális kuponokat a versenyek során szerzett eredményeinkért kapjuk: ha végig első helyen haladunk, vagy a legtöbb gyűrűt szedjük össze, több jutalmat kapunk. A jegyeket akár egy elbukott futam újrajátszására is felhasználhatjuk, így nem kell a bajnokságot teljesen újrakezdeni (bár az éremtáblán jelzi, hogy segítséggel szereztük). Emellett ott vannak a „gadgetek” is, azaz speciális kiegészítők, amelyek slotokat foglalnak, és különféle extrákat adnak. Néhány gadget a sebességet vagy az egyszerre felszedhető tárgyak számát növeli, mások ideiglenes páncélt vagy boostot biztosítanak a verseny elején. A versenyek során folyamatosan nyithatjuk a gadget-slotokat, így mindig van motiváció újra rajthoz állni és fejleszteni a felszerelést.

A Grand Prix mellett a Time Trial is bőséges kihívást kínál, míg a Race Park a csapatversenyekre épül, ami a Team Sonic Racing rajongóinak lehet ismerős. Itt a csapattársak pontjai összeadódnak, és velük együtt kell megnyernünk a versenyt. Ebben a Race Parkban nyithatunk ki új járműveket is.

A játék kezdettől tele van Sonic-karakterekkel, de a crossover szereplők választéka elképesztő: találkozhatunk Spongya Bobbal, Jokerrel (Persona 5), Steve-el (Minecraft), Hatsune Mikuval, és hamarosan Mega Man is csatlakozik. (Tiszta Smash Bros, csak épp SEGA-módra. – mcmacko) A legtöbb crossover karakter DLC-ként érhető el, így a választék hatalmas, mindenki megtalálhatja a kedvencét. A karakterekhez egyedi világok is tartoznak – például Spongya Bob esetén Bikinifenék. Tetszik, hogy figyeltek a részletekre, így ha mondjuk Sonic-vérsündisznóval nyerjük meg a kupát, akkor a Sonic Unleashed témája csendül fel – hasonló ez, mint a Super Smash formula, csak gokartban. (Mondomén. – mcmacko)

Az elején feltettem a kérdést, hogy jobb-e a CrossWorlds, mint a Mario Kart World, és azt mondtam, hogy nem feltétlen. Eddig végig csak a játék erősségeiről beszéltem, ideje, hogy a negatívumokra is kitérjek. A játékot Series X-en teszteltem, de a vizualitástól nem voltam elájulva. Bár vannak látványos helyszínek, sokszor az az érzésem volt, mintha a Wii-s érából származna a kép, csak kapott egy HD patchet. A pályaelemek egyszerűek, a háttérben a közönség darabosan, kb. 10 FPS-sel mozog, a talaj pedig túlságosan laposnak és egyszerűnek hat. Valószínűleg a multiplatform megjelenésnek köszönhető, amelyben a Switch volt az alapplatform. Series X-en a performance mód 60 FPS-sel egyébként remekül fut (30 frémes quality is választható, de nem igazán lesz szebb tőle, csak megkapjuk a darabos képet).

A Switch-es változat csak 30 FPS módot tartalmaz, de a ricegős éleket és a kevésbé éles képet leszámítva hasonló a látvány, mint a többi platformon (Switch 2 változat majd valamikor jövőre érkezik meg). Közvetlenül utána betettem a Mario Kart World-öt, és mintha legalább egy generációval feljebb lenne - sokkal aprólékosabb és részletesebb ennél a vizualitása.

A másik negatívum, hogy verseny közben több bugba is belefutottam. Egyszer egy repülős szakasz közben a pálya alá kerültem, és ott maradtam, így buktam a teljes versenyt. A Mario Kartból ismerős gombás pályán a gombákon pattogásnál egyiknek a szélébe ragadtam, amivel szintén nem tudott mit kezdeni a program, így a 4 futamból álló versenyt kezdhettem elölről. Ilyenkor éreztem azt, hogy a Mario Kart World mennyire minőségi, és profi iparos munka. Gondolom ezek javítva lesznek, mivel hosszútávra terveznek a számos DLC-vel.

A Nintendo továbbra is lekörözi a Segát a pályatervezés és a fizika terén is. A World pályái komplexebbek, változatosabbak, és olyan platformjátékszerű elemeket kínálnak (rail-grind, wall-ride), amit a CrossWorlds hiába próbál utolérni. A CrossWorlds fizikája időnként „súlytalan” és kiszámíthatatlan, míg a Mario Kart földhözragadt, kézzelfogható. A Mario Kartban a magasabb kategóriákban (150cc) sokkal jobban éreztem azt, hogy a nyeréshez ügyesség és nem csak a szerencse kell. A CrossWorlds-ban viszont véleményem szerint nehezebb szinteken az AI sokkal jobban csal! Hiába lövöd ki az első helyezettet, nem lassul, és mindig előtted végez, ha a gép úgy akarja. Ha te kapsz be valamit, olyan mértékben büntetnek, hogy azonnal visszacsúszol 8 helyet.

Az online mód sem nyerte el teljesen a tetszésemet. Bár van crossplay lehetőség, stabil, és a matchmaking is rendben működik, de kevés az opció: nincs Grand Prix-sorozat, és a Race Park-féle mód sem, csak szimplán haladunk az online ranglistán. Ráadásul illúzióromboló volt az online meccsen, hogy a 12 karakterből 8 Sonic és 3 Tails volt…

Összeségében a Mario Kart World sokkal több lehetőséget kínál. A klasszikus Grand Prix mellett megtalálható a kieséses rendszerű Knockout Tour, a nyílt világban játszódó Free Roam, valamint a rengeteg speciális aréna-pályát tartalmazó Battle mód is, ahol például léggömbpukkasztó vagy érméket gyűjtő mini-játékok várják a játékosokat. A Sonic játékban ezzel szemben egyelőre szinte kizárólag a Grand Prix van.

A negatívumok ellenére a Sonic Racing: CrossWorlds a valaha volt legjobb Sonic-versenyjáték. Remek az irányítás, látványosak a pályák, a testreszabás mély, a versenyek izgalmasak, és a jutalmazó rendszer is jól működik. A játék szívvel-lélekkel készült, és abszolút méltó kihívója a Mario Kartnak, még ha bizonyos aspektusokban elmarad is tőle. Ami igazán kiemeli a CrossWorlds-t, az a Sonic-érzés: a sebesség, a boostok, a driftelés és a gyűrűk csilingelése mind-mind visszahozza az arcade-hangulatot, amit a játéktermekben és az otthoni SEGA játékokban élhettünk át. A testreszabás és a gadgetek folyamatos motivációt adnak, a crossover karakterek és egyedi pályák pedig mindig friss élményt nyújtanak. Ha valaki szereti a gyors, skill-alapú, színes és változatos gokart-versenyeket, a CrossWorlds egy igazi élménycsomag, amely garantáltan leköti a rajongókat – akár Sonic, akár kart-racing fanatikusokról van szó.

Sonic Racing: CrossWorlds | Kiadó: Sega | Fejlesztő: Sonic Team | Platformok: Nintendo Switch (kipróbált), PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S/X (tesztelt), PC | Megjelenés: 2025. szeptember 25. | Ár: Standard Edition 25.990 HUF / Deluxe Edition (Session Pass-el): 33 990 HUF

A játékot a Cenegától kaptuk tesztelésre - ők hozzák a hazai piacra a dobozos példányokat. Köszönjük a lehetőséget!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

1 órája

Heti megjelenések

15 órája
7

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

1 napja
5

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

1 napja
9

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

2 napja
3

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

3 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

3 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

4 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

4 napja
6

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

4 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

5 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

5 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

6 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

7 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

8 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

9 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

2025.10.31.
6