[Teszt] Sonic Racing: CrossWorlds

Sonic Racing: CrossWorlds

KennyKern Péter2025.10.02. 13:27

Van abban valami nosztalgikus, amikor újraéled a régi konzolháborúk szelleme. Az 1990-es évek elejének hírhedt „Blast Processing” reklámjai pont azt sugallták, hogy a Super Nintendo nem veheti fel a versenyt a Sega Mega Drive erejével. A Sega közösségi médiás csapata a Sonic Racing: CrossWorlds promóciós anyagaival hasonló, csípős humorral támadta be a Nintendo legújabb üdvöskéjét. Ezúttal azt hangsúlyozták, hogy nem mindenki vágyik arra az open-world irányra, amit a sorozat legújabb része, a Mario Kart World képvisel. A Sega, amely egykor az Out Run, a Daytona USA és a Sega Rally révén az arcade-versenyek koronázatlan királya volt, most is inkább a hagyományos, klasszikus versenyzésre esküszik - ez a döntés kifejezetten jó húzásnak bizonyult!

Amióta az első Super Mario Kart 1992-ben megjelent SNES-en, minden más gokart-játék hozzá lett mérve, és a legtöbb esetben az elkerülhetetlen mondat így hangzott: „jó-jó, de hát azért a Mario Kart jobb…”. Most viszont picit rezeg a léc, és a Nintendo aranytojást tojó tyúkja is kap hideget-meleget. A széles pályák, a minden játékba erőszakolt open world szekciók és a sokszor csaló játékmenet nem nyerik el mindenki tetszését. A CrossWorlds ezzel szemben egy pengeéles arcade-versenyjáték, amely pontosan azokban a területekben villog, ahol a Mario Kart World lemarad: sebesség, testreszabhatóság és a jutalmazó fejlesztési rendszer. Jobb lenne a vetélytársnál? Nem mondanám. A Mario Kart 8 Deluxe továbbra is érinthetetlen etalon, és még a World-del szemben sem lehet kijelenteni, hogy a SEGA üdvöskéje egyértelműen jobb – két, első pillantásra szinte azonos magasságokban tanyázó gokart-játék, de valójában teljesen más élményt kínálnak. A Sonic-versenysorozat is hosszú múltra tekint vissza. Az első cím, a Sonic Drift 1994-ben jelent meg a Sega Game Gear-en. Később, 2006-ban a Sonic Riders sorozat dobta fel a játékmenetet futurisztikus lebegődeszkákkal, az ún. „Extreme Gear”-ekkel. A Sonic & Sega All-Stars Racing (2010) és különösen a Sonic & All-Stars Racing Transformed (2012) nagy népszerűségnek örvendett: az átalakuló járművek (autó, hajó, repülő) új szintre emelték a kart-racing élményt. A Team Sonic Racing (2019) a csapatjátékra koncentrált, ám sokan hiányolták belőle a széles crossover karakterválasztékot. A CrossWorlds most mindezt egybegyúrta: visszatértek a lebegődeszkák, itt vannak az átalakuló járművek, elérhető a csapatverseny és a crossover karakterek garmadája is.

A CrossWorlds legnagyobb erénye, hogy nagyon is Sonic és végtelenül Sega. Ez egy hihetetlenül gyors, színpompás, remek hangulatú versenyjáték, tele boostokkal, élvezetes arcade-os driftekkel, mindez a Sonic-gyűrűk csilingelő hangjával. A pályán egyszerre 12 karakter versenyez (a Mario Kart World 24 karakterével szemben), a játék összesen nyolc Grand Prix kupát kínál, mindegyikben négy versennyel. A klasszikus háromkörös rendszer visszatért, a nehézségi fokozatok a Mario Kart-féle 50cc, 100cc és 150cc megfelelői, plusz egy titkos „Super Sonic Speed” szint, ami gyakorlatilag a 200cc osztály. A futamok első köre után portálok jelennek meg, amelyeket az első helyen álló játékos választ, a második körben mindenki arra a pályára teleportál, majd a harmadik körre visszatér az eredeti pályára. A negyedik futam minden kupában a korábbi három pályát remixeli, így a hagyományos háromkörös struktúra változatossággal egészül ki. Bár technikailag három pálya jut egy kupára, valójában 39 különböző helyszín vár ránk a rajtnál.

Minden futam elején a játék kijelöl egy rivális karaktert, aki erősebb AI-val és sebességgel száll szembe velünk, ráadásul mindegyikkel egyedi párbeszédeink vannak– ezek a rövid interakciók feldobják a futamokat. A pályák a teljes Sonic-repertoárból válogatnak, így a személyes kedvenceim, mint a Sonic Unleashed Holoska és Apotos, vagy a Sonic Colours Galactic Parade is szerepelnek. Az új Sonic játékok világai is megjelennek, így a Frontiers és a Shadow Generations újra gondolt helyszínei is színteret adnak a versengésnek. A zenei aláfestést pedig klasszikus számok átdolgozott változatai kínálják. Egy-két pályánál azért felkaptam a fejem, mert szinte szó szerint átemelték őket a konkurensből. Ilyen a dínós pálya, a gombás szakasz és a szellemes helyszín is. Ettől függetlenül mindegyiknek fantasztikus hangulata van, a zenéjük pedig kimagasló. A főtéma különösen fülbemászó, olyannyira, hogy sokszor azon kaptam magam, hogy dúdolgatom.

A pályákon természetesen jelen van a jellegzetes Sonic-tempó. Boostot szerezhetsz drifteléssel, trükkökkel, boost padekről vagy a gyűrűk felszedésével – ahogy a Mario Kartban is. A pályák tele vannak gyűrűkkel, amelyek extra sebességet adnak. Míg a Mario Kartban a coinok maximum 10 (a World-ben 20) sebességi bónuszt biztosítanak, itt az alap maximum 100, amit különféle fejlesztésekkel tovább növelhetünk. A sima gyűrűk mellett piros csillaggyűrűket is felszedhetünk, amelyek elszórva találhatók a pályán; ezek összegyűjtéséhez szinte minden pályazugot ismerni kell, ami plusz motivációt ad. Az irányítás sima és reszponzív, a játék egyértelműen a skillre épít, és erősen drift-központú. Míg a Mario Kart asszisztjaival a kezdők is élvezhetik a futamokat, itt, ha valaki nem tud csúsztatni, még 50cc-n is a mezőny végére szorulhat. A felszedhető power-upok viszont jóval jelentéktelenebbek a riválisnál, és nem túl erősek – még a Blue Shell-klónok is alig sebeznek, alig hátráltatnak, legalábbis a kisebb kategóriákban.

A CrossWorlds egyik legnagyobb erőssége a testreszabhatóság. A járművek öt kategóriába sorolhatók: Sebesség, Gyorsulás, Kezelhetőség, Erő és Boost, de akár teljesen saját versenygépet is építhetünk különböző alkatrészekből. A karosszériától a kerekeken át a színekig minden személyre szabható. Az új járművek, fejlesztések és alternatív kinézetek feloldása, valamint a kiegészítők megvásárlása a játék saját jutalompontjaival, a Donpa-jegyekkel történik. Ezeket a virtuális kuponokat a versenyek során szerzett eredményeinkért kapjuk: ha végig első helyen haladunk, vagy a legtöbb gyűrűt szedjük össze, több jutalmat kapunk. A jegyeket akár egy elbukott futam újrajátszására is felhasználhatjuk, így nem kell a bajnokságot teljesen újrakezdeni (bár az éremtáblán jelzi, hogy segítséggel szereztük). Emellett ott vannak a „gadgetek” is, azaz speciális kiegészítők, amelyek slotokat foglalnak, és különféle extrákat adnak. Néhány gadget a sebességet vagy az egyszerre felszedhető tárgyak számát növeli, mások ideiglenes páncélt vagy boostot biztosítanak a verseny elején. A versenyek során folyamatosan nyithatjuk a gadget-slotokat, így mindig van motiváció újra rajthoz állni és fejleszteni a felszerelést.

A Grand Prix mellett a Time Trial is bőséges kihívást kínál, míg a Race Park a csapatversenyekre épül, ami a Team Sonic Racing rajongóinak lehet ismerős. Itt a csapattársak pontjai összeadódnak, és velük együtt kell megnyernünk a versenyt. Ebben a Race Parkban nyithatunk ki új járműveket is.

A játék kezdettől tele van Sonic-karakterekkel, de a crossover szereplők választéka elképesztő: találkozhatunk Spongya Bobbal, Jokerrel (Persona 5), Steve-el (Minecraft), Hatsune Mikuval, és hamarosan Mega Man is csatlakozik. (Tiszta Smash Bros, csak épp SEGA-módra. – mcmacko) A legtöbb crossover karakter DLC-ként érhető el, így a választék hatalmas, mindenki megtalálhatja a kedvencét. A karakterekhez egyedi világok is tartoznak – például Spongya Bob esetén Bikinifenék. Tetszik, hogy figyeltek a részletekre, így ha mondjuk Sonic-vérsündisznóval nyerjük meg a kupát, akkor a Sonic Unleashed témája csendül fel – hasonló ez, mint a Super Smash formula, csak gokartban. (Mondomén. – mcmacko)

Az elején feltettem a kérdést, hogy jobb-e a CrossWorlds, mint a Mario Kart World, és azt mondtam, hogy nem feltétlen. Eddig végig csak a játék erősségeiről beszéltem, ideje, hogy a negatívumokra is kitérjek. A játékot Series X-en teszteltem, de a vizualitástól nem voltam elájulva. Bár vannak látványos helyszínek, sokszor az az érzésem volt, mintha a Wii-s érából származna a kép, csak kapott egy HD patchet. A pályaelemek egyszerűek, a háttérben a közönség darabosan, kb. 10 FPS-sel mozog, a talaj pedig túlságosan laposnak és egyszerűnek hat. Valószínűleg a multiplatform megjelenésnek köszönhető, amelyben a Switch volt az alapplatform. Series X-en a performance mód 60 FPS-sel egyébként remekül fut (30 frémes quality is választható, de nem igazán lesz szebb tőle, csak megkapjuk a darabos képet).

A Switch-es változat csak 30 FPS módot tartalmaz, de a ricegős éleket és a kevésbé éles képet leszámítva hasonló a látvány, mint a többi platformon (Switch 2 változat majd valamikor jövőre érkezik meg). Közvetlenül utána betettem a Mario Kart World-öt, és mintha legalább egy generációval feljebb lenne - sokkal aprólékosabb és részletesebb ennél a vizualitása.

A másik negatívum, hogy verseny közben több bugba is belefutottam. Egyszer egy repülős szakasz közben a pálya alá kerültem, és ott maradtam, így buktam a teljes versenyt. A Mario Kartból ismerős gombás pályán a gombákon pattogásnál egyiknek a szélébe ragadtam, amivel szintén nem tudott mit kezdeni a program, így a 4 futamból álló versenyt kezdhettem elölről. Ilyenkor éreztem azt, hogy a Mario Kart World mennyire minőségi, és profi iparos munka. Gondolom ezek javítva lesznek, mivel hosszútávra terveznek a számos DLC-vel.

A Nintendo továbbra is lekörözi a Segát a pályatervezés és a fizika terén is. A World pályái komplexebbek, változatosabbak, és olyan platformjátékszerű elemeket kínálnak (rail-grind, wall-ride), amit a CrossWorlds hiába próbál utolérni. A CrossWorlds fizikája időnként „súlytalan” és kiszámíthatatlan, míg a Mario Kart földhözragadt, kézzelfogható. A Mario Kartban a magasabb kategóriákban (150cc) sokkal jobban éreztem azt, hogy a nyeréshez ügyesség és nem csak a szerencse kell. A CrossWorlds-ban viszont véleményem szerint nehezebb szinteken az AI sokkal jobban csal! Hiába lövöd ki az első helyezettet, nem lassul, és mindig előtted végez, ha a gép úgy akarja. Ha te kapsz be valamit, olyan mértékben büntetnek, hogy azonnal visszacsúszol 8 helyet.

Az online mód sem nyerte el teljesen a tetszésemet. Bár van crossplay lehetőség, stabil, és a matchmaking is rendben működik, de kevés az opció: nincs Grand Prix-sorozat, és a Race Park-féle mód sem, csak szimplán haladunk az online ranglistán. Ráadásul illúzióromboló volt az online meccsen, hogy a 12 karakterből 8 Sonic és 3 Tails volt…

Összeségében a Mario Kart World sokkal több lehetőséget kínál. A klasszikus Grand Prix mellett megtalálható a kieséses rendszerű Knockout Tour, a nyílt világban játszódó Free Roam, valamint a rengeteg speciális aréna-pályát tartalmazó Battle mód is, ahol például léggömbpukkasztó vagy érméket gyűjtő mini-játékok várják a játékosokat. A Sonic játékban ezzel szemben egyelőre szinte kizárólag a Grand Prix van.

A negatívumok ellenére a Sonic Racing: CrossWorlds a valaha volt legjobb Sonic-versenyjáték. Remek az irányítás, látványosak a pályák, a testreszabás mély, a versenyek izgalmasak, és a jutalmazó rendszer is jól működik. A játék szívvel-lélekkel készült, és abszolút méltó kihívója a Mario Kartnak, még ha bizonyos aspektusokban elmarad is tőle. Ami igazán kiemeli a CrossWorlds-t, az a Sonic-érzés: a sebesség, a boostok, a driftelés és a gyűrűk csilingelése mind-mind visszahozza az arcade-hangulatot, amit a játéktermekben és az otthoni SEGA játékokban élhettünk át. A testreszabás és a gadgetek folyamatos motivációt adnak, a crossover karakterek és egyedi pályák pedig mindig friss élményt nyújtanak. Ha valaki szereti a gyors, skill-alapú, színes és változatos gokart-versenyeket, a CrossWorlds egy igazi élménycsomag, amely garantáltan leköti a rajongókat – akár Sonic, akár kart-racing fanatikusokról van szó.

Sonic Racing: CrossWorlds | Kiadó: Sega | Fejlesztő: Sonic Team | Platformok: Nintendo Switch (kipróbált), PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S/X (tesztelt), PC | Megjelenés: 2025. szeptember 25. | Ár: Standard Edition 25.990 HUF / Deluxe Edition (Session Pass-el): 33 990 HUF

A játékot a Cenegától kaptuk tesztelésre - ők hozzák a hazai piacra a dobozos példányokat. Köszönjük a lehetőséget!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Agatha Christie: Death on the Nile

A kalandjáték műfajának van egy stabil rajongóbázisa, akikre birodalmat ugyan nem lehet építeni, de pontosan kiszámított üzleti sikert talán igen. A Death on the Nile is ennek a társaságnak szól, Poirot főszereplésével. Lássuk a bajszot!

1 órája

Sonic Racing: CrossWorlds

Hogy valaha képes volt-e legyőzni Sonic a nagy riválisát, Mario-t? Erre egyértelmű a válasz, de talán sosem került még olyan közel ehhez a tetthez, mint most, a Sonic Racing CrossWorlds kapcsán. Teszteltük a SEGA kartjátékát!

10 órája
12

Átszervez a Ubisoft - ez történt szerdán

Továbbá: Maid of Sker VR, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Marvel Cosmic Invasion, Hellreaper, Rock Band 4.

15 órája
2

Teljesen átalakult az Xbox Game Pass

A mai naptól Essential, Premium és Ultimate előfizetéseket kínál a Microsoft. Tartalombővülés. Áremelés. Mutatjuk mi változott!

1 napja
60

Alien: Rogue Incursion - Evolved Edition

Az űrben senki nem látja a VR-szemüveged, az Alien: Rogue Incursion Evolved Edition pedig ebből a virtuális világból érkezett. De hogy milyen a VR-játék VR nélkül? Erre a kérdésre már kaptunk ilyen-olyan válaszokat, a Rogue Incursion pedig a jó irányba billenti a mérleg nyelvét. Teszt!

1 napja
1

Demók és borzongás – ez történt kedden

Benne: BrokenLore: Dark Dawn, Hazard Levels, Psycho Dead, Godbreakers, Cairn, PowerWash Simulator 2.

1 napja
4

Borderlands 4

Őrület, pusztítás, sci-fi Mad Max, több milliárd fegyver, felfedezésre váró világok és Vaultok, Hunterek és áldozatok, vér, repülő szörnyek és végtagok. Berobbant a Borderlands következő ámokfutása: Pandora már a múlté, most irány Kairos! Győzzük le a gonoszokat, és ne felejtsünk el közben folyamatosan vigyorogni. Teszteltük a Borderlands 4-et!

2 napja
9

Electronic Arts felvásárlás, Silent Hill f sikerek – ez történt hétfőn

Továbbá: PlayStation: The First 30 Years, Fading Echo, Terminator 2D: NO FATE, Pax Dei, Nintendo Singapore.

2 napja
29

Heti megjelenések

3 napja
12

Moros Protocol

Egy elhagyatott űrhajó, csúszó-mászókkal és szörnyszülöttekkel fertőzött fedélzetek, rougelite alapmechanikára épített brutális és taktikus lövöldözés, valamint bőkezűen mért pixelek - csak hogy a 90-es évek gyermekei is otthonosan érezzék magukat. Ha téged is felcsigáz egy múltidézésben sem fukarkodó sci-fi horror, tarts velünk és nézzük meg alaposabban, hogy mit is kínál a Pixel Reign belsőnézetes akciójátéka.

4 napja
2

Daemon X Machina: Titanic Scion - J-Pop démonvadászok

Az eredetileg Switch-exkluzív Daemon X Machina 2019-ben igyekezett betölteni az Armored Core által hagyott űrt, amely a küldetésalapú mech-akciójátékok etalonja. Bár nem volt hibátlan, a játékmenete élvezetes akciót kínált. Azóta a FromSoftware előállt a Armored Core VI-tal, amely új szintre emelte a műfajt, és magasra emelte a lécet a stílusban. Jogosan merül fel a kérdés: a folytatás, a Titanic Scion képes volt-e túlszárnyalni mesterét?

5 napja
5

A nagy EA-üzlet - ez történt pénteken

Továbbá: Lethal Honor: Order of the Apocalypse, ROG Xbox Ally, Possessor(s).

5 napja
2

PlayStation Plus: az októberi hármas

Díjnyertes alkotásokkal bélelték ki a szolgáltatás belépő szintű ajánlatát a következő hónapra. Érdemes rá odafigyelni!

6 napja
4

Bejelentések a TGS-ről - ez történt csütörtökön

Benne: 007 First Light, Petit Planet, Winter Burrow, Ninja Gaiden 4, Professor Layton and the New World of Steam, Gungrave G.O.R.E: Blood Heat, Ananta, Arknights: Endfield, Fire Emblem Shadows, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater.

6 napja
1

A Forza Horizon 6 oda visz majd minket, ahová régóta vágyunk

7 napja
3

Ghost of Yōtei

Öt év várakozást követően ismét egy japán szigetre csábít minket a Sucker Punch. De vajon képesek lesznek megismételni az előd sikerét az Assassin's Creed árnyékában? Tesztünkből kiderül!

7 napja
29

Capcom különkiadás – ez történt szerdán

Benne: Onimusha: Way of the Sword, Pragmata, Street Fighter 6, Monster Hunter Wilds, Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Mega Man Star Force Legacy Collection, Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy, Professor Layton and the New World of Steam.

7 napja
7

State of Play

A Tokyo Game Show árnyékban rendezett adás biztosra ment és nem tartogatott igazán nagy meglepetést.

7 napja
19

Pac Man World 2 Re-PAC

A Pac Man World 2: Re-PAC is egy újrakevert régiség, a nem is olyan nagyon távoli múltból. Lássuk, hogyan működik a PS2 korában lefektetett Pac-platforming!

8 napja
6

Rally Arcade Classics

8 napja
3