[Teszt] Agatha Christie: Death on the Nile

Agatha Christie: Death on the Nile

mcmackoGéczy Attila2025.10.02. 22:00

A kalandjáték műfajának van egy stabil rajongóbázisa, akikre birodalmat ugyan nem lehet építeni, de pontosan kiszámított üzleti sikert talán igen. Persze ez pontosan az a zsáner, amelyik a művészi szemlélet nélkül szinte mit sem ér, szóval a két pont között kell lavírozni. A relatíve kicsi létszámot mozgató piacra kell tehát lőnünk, ugyanakkor egyediség és érték nélkül nincs is értelme belevágni, mert a közönség kiveti magából a lelketlen terméket.

A Microids nagyon ügyesen lavírozik ezen a területen. Játékai alapvetően nem kiemelkedőek a technológiai megoldások tekintetében, de érdekes franchise-okhoz tudnak hozzányúlni, és tele vannak szívvel-lélekkel, na meg tipikusan franciás művészeti megoldásokkal. A Death on the Nile is illeszkedik a felvázolt sorba. Grafikája idejétmúlt, játékmenete és kezelése teljesen átlagos, de a fejtörői kiválóak, a karaktereit lehetetlen nem szeretni, és szerencsére a művészeti víziót és mondanivalót is eltalálták a Lyonban dolgozó Microids-csapat fejlesztői.

A legutóbbi "Agatha Christie: Murder on the Orient Express" után a gallok ismét egy népszerű Poirot történethez, a Death on the Nile, azaz a Halál a Níluson című Agatha Christie örökbecsűhöz nyúltak. Az új Poirot-filmes univerzum is ezzel a résszel folytatódott, így ha nem is hivatalosan, de a Microids megint együtt halad a popkultúrával. A sztori kifejezetten izgalmas, és a mostani feldolgozás több csavart is tartogat. Például azt, hogy a 70-80's évek fordulópontján járunk, a diszkókorszak mellett betörőfélben vannak az árkád videojátékok, a munkásosztály pedig újszerű problémákkal küzd. Persze a dúsgazdagok intrikái pontosan úgy működnek, mint az írónő korában, így az alapkonfliktus valóban az eredeti regény vonalát követi. A lyoniak azonban nem elégedtek meg ennyivel, mert egy párhuzamos szálon egy váratlan gyilkosság nyomait is fel kell göngyölítenünk...

Játékmenet tekintetében körülbelül ugyanott járunk, mint az Xbox360-korszak kalandjátékainál. A kalandozás már nem point and click, hanem sétálgatós, ránézős, beszélgetős, minijátékos. Emlékeimben a The Raven meg a Sherlock játékok képe dereng fel, de ezektől sokkalta áramvonalasabb már minden felület. A fő mozgatórugó a dialógusok menete, és az ehhez köthető "elmepalota". A két nyomozónk (nem árulok el nagy titkot Jane Royce személye kapcsán, aki a korábban emlegetett másik szál) fejében összeköthetjük a nyomozásunk főbb sarokpontjait. Időrendi síkon és térben is összeállíthatjuk az eseményeket, vagy csak simán kiemelhetjük a kutakodásunk fontosabb elemeit a vörös hering információk közül. Emellett a gameplay másik jellegzetes eleme a különböző mechanikus tárgyak megjavítása, átszerelése, operációja - ezek klasszikus mini-puzzle feladványok, amelyek a játék talán legszórakoztatóbb részeiként maradnak majd meg emlékeinkben. Így szereljük meg a bezupált jukebox-ot, így lelünk rá a kézikamerába rejtett, elrabolt smukkra, értitek.

A tárgyhasználat szinte jelentéktelen már; ebben a címben az információmorzsák összeszedése jelenti azt, amit a régi point and click kalandjátékokban a felvehető eszközök jelentettek. Apropó, azért felvehető dolgoknak itt sem leszünk híján. Minden fejezet helyszínein elrejtettek kb. 10-10 aranybajuszt, amelyeket az én "minden sarok mögé kétszer is benézek" játékstílusommal sem sikerült megtalálni. Olyannyira nem, hogy néha a bajuszok felét sem sikerült összeszedni. Így, ha valaki ki akarja maxolni a játékot, alaposan körbe kell majd néznie. Szerencsére a bajuszokat átfogó módon kezeli az acsi-rendszer (és a játék is), így az újra betöltött mentéseinknél a pályákon csak azok maradnak, amelyek hiányoznak, és nem kell következetesen újra játszani az egészet, ha hiánytalan bajuszvadászatra adnánk a fejünket. Vannak még arany hanglemezek is, de ezek nem annyira hangsúlyosak, mint az amúgy valóban vicces aranybajuszok.

Microidsék kiváló hangulattal locsolják meg a Death on the Nile-t. Nézzétek meg a játék színeit, a karakterek jellegzetes, már-már képregényes kidolgozását. De hallgathattok is füleitekkel. Az új Poirot-kaland nagyon frankó, jazzes, funky, máskor klasszikus témákkal operáló zenei háttérrel rendelkezik, ami ráadásul házimozi rendszeren igencsak szépen szóló mixet és mastert is kapott. Egy nagy para van a prezentációval. Amíg a játék az egzotikus lokációkon elfogadhatóan néz ki, addig a városi részeken tizenöt évet ugrunk vissza az időben. A bronxi pálya, vagy a prológus diszkója és a környékbéli utcák nálam kiverték a biztosítékot. Hogy ez mennyire zavarja a közönséget? Valószínű kevésbé, de muszáj megjegyeznem a a teljes kép jegyében.

A Death on the Nile nagy előnye a pályatársakhoz képest, hogy kevesebbet használja újra a helyszíneit, tehát változatos az összkép. De ennek az az ára, ahogy fentebb is írtam, hogy hány terep kidolgozottsága (na meg a motor önmagában) borzasztó korszerűtlen képet fest a kijelzőnkre. És nem tudunk teljesen megszabadulni ettől az aspektustól sem: a játék vége felé azért visszatérünk a Karnakra meg a hotelbe is. Szerencsére játékot törő bugokkal, mint a Blacksad vagy a Tintin esetében, nem találkoztam.

A Death on the Nile meglepően hosszú, tartalmas kaland. Szerintem húsz órát is el tudsz benne vacakolni, ha nem sietsz, és próbálod végiggondolni, átlátni a képet. Van hint-rendszer, ha elakadnál, de igazából csak pár puzzle esetében éreztem, hogy eltúlozták a srácok a dolgokat. (Ezek is leginkább azért voltak nehezek, mert nem volt közvetlenül elérhető a játékképernyőn a megfejtéshez szükséges információ.) Szóval egy hangulatos, kalandorok elvárásainak megfelelően tartalmas és stílusos játékot kapunk, amely technikai színvonala, feltételezhetően a cikk elején emlegetett piaci struktúrának köszönhetően elmaradt az elvárásoktól. De talán a műfaj rajongójaként ezen már meg sem lepődünk - nemigaz, mes amis!?

Death on the Nile | PLATFORM: PC, PS4, PS5 (tesztelt), Xbox One, Xbox Series, Switch | KIADÓ: Microids | FEJLESZTŐ: Microids Studio Lyon | MEGJELENÉS 2025. szeptember 25. | ÁR: 40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

2 órája

Heti megjelenések

15 órája
7

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

1 napja
5

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

1 napja
9

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

2 napja
3

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

3 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

3 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

4 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

4 napja
6

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

4 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

5 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

5 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

6 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

7 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

8 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

9 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

2025.10.31.
6