[Teszt] Agatha Christie: Death on the Nile

Agatha Christie: Death on the Nile

mcmackoGéczy Attila2025.10.02. 22:00

A kalandjáték műfajának van egy stabil rajongóbázisa, akikre birodalmat ugyan nem lehet építeni, de pontosan kiszámított üzleti sikert talán igen. Persze ez pontosan az a zsáner, amelyik a művészi szemlélet nélkül szinte mit sem ér, szóval a két pont között kell lavírozni. A relatíve kicsi létszámot mozgató piacra kell tehát lőnünk, ugyanakkor egyediség és érték nélkül nincs is értelme belevágni, mert a közönség kiveti magából a lelketlen terméket.

A Microids nagyon ügyesen lavírozik ezen a területen. Játékai alapvetően nem kiemelkedőek a technológiai megoldások tekintetében, de érdekes franchise-okhoz tudnak hozzányúlni, és tele vannak szívvel-lélekkel, na meg tipikusan franciás művészeti megoldásokkal. A Death on the Nile is illeszkedik a felvázolt sorba. Grafikája idejétmúlt, játékmenete és kezelése teljesen átlagos, de a fejtörői kiválóak, a karaktereit lehetetlen nem szeretni, és szerencsére a művészeti víziót és mondanivalót is eltalálták a Lyonban dolgozó Microids-csapat fejlesztői.

A legutóbbi "Agatha Christie: Murder on the Orient Express" után a gallok ismét egy népszerű Poirot történethez, a Death on the Nile, azaz a Halál a Níluson című Agatha Christie örökbecsűhöz nyúltak. Az új Poirot-filmes univerzum is ezzel a résszel folytatódott, így ha nem is hivatalosan, de a Microids megint együtt halad a popkultúrával. A sztori kifejezetten izgalmas, és a mostani feldolgozás több csavart is tartogat. Például azt, hogy a 70-80's évek fordulópontján járunk, a diszkókorszak mellett betörőfélben vannak az árkád videojátékok, a munkásosztály pedig újszerű problémákkal küzd. Persze a dúsgazdagok intrikái pontosan úgy működnek, mint az írónő korában, így az alapkonfliktus valóban az eredeti regény vonalát követi. A lyoniak azonban nem elégedtek meg ennyivel, mert egy párhuzamos szálon egy váratlan gyilkosság nyomait is fel kell göngyölítenünk...

Játékmenet tekintetében körülbelül ugyanott járunk, mint az Xbox360-korszak kalandjátékainál. A kalandozás már nem point and click, hanem sétálgatós, ránézős, beszélgetős, minijátékos. Emlékeimben a The Raven meg a Sherlock játékok képe dereng fel, de ezektől sokkalta áramvonalasabb már minden felület. A fő mozgatórugó a dialógusok menete, és az ehhez köthető "elmepalota". A két nyomozónk (nem árulok el nagy titkot Jane Royce személye kapcsán, aki a korábban emlegetett másik szál) fejében összeköthetjük a nyomozásunk főbb sarokpontjait. Időrendi síkon és térben is összeállíthatjuk az eseményeket, vagy csak simán kiemelhetjük a kutakodásunk fontosabb elemeit a vörös hering információk közül. Emellett a gameplay másik jellegzetes eleme a különböző mechanikus tárgyak megjavítása, átszerelése, operációja - ezek klasszikus mini-puzzle feladványok, amelyek a játék talán legszórakoztatóbb részeiként maradnak majd meg emlékeinkben. Így szereljük meg a bezupált jukebox-ot, így lelünk rá a kézikamerába rejtett, elrabolt smukkra, értitek.

A tárgyhasználat szinte jelentéktelen már; ebben a címben az információmorzsák összeszedése jelenti azt, amit a régi point and click kalandjátékokban a felvehető eszközök jelentettek. Apropó, azért felvehető dolgoknak itt sem leszünk híján. Minden fejezet helyszínein elrejtettek kb. 10-10 aranybajuszt, amelyeket az én "minden sarok mögé kétszer is benézek" játékstílusommal sem sikerült megtalálni. Olyannyira nem, hogy néha a bajuszok felét sem sikerült összeszedni. Így, ha valaki ki akarja maxolni a játékot, alaposan körbe kell majd néznie. Szerencsére a bajuszokat átfogó módon kezeli az acsi-rendszer (és a játék is), így az újra betöltött mentéseinknél a pályákon csak azok maradnak, amelyek hiányoznak, és nem kell következetesen újra játszani az egészet, ha hiánytalan bajuszvadászatra adnánk a fejünket. Vannak még arany hanglemezek is, de ezek nem annyira hangsúlyosak, mint az amúgy valóban vicces aranybajuszok.

Microidsék kiváló hangulattal locsolják meg a Death on the Nile-t. Nézzétek meg a játék színeit, a karakterek jellegzetes, már-már képregényes kidolgozását. De hallgathattok is füleitekkel. Az új Poirot-kaland nagyon frankó, jazzes, funky, máskor klasszikus témákkal operáló zenei háttérrel rendelkezik, ami ráadásul házimozi rendszeren igencsak szépen szóló mixet és mastert is kapott. Egy nagy para van a prezentációval. Amíg a játék az egzotikus lokációkon elfogadhatóan néz ki, addig a városi részeken tizenöt évet ugrunk vissza az időben. A bronxi pálya, vagy a prológus diszkója és a környékbéli utcák nálam kiverték a biztosítékot. Hogy ez mennyire zavarja a közönséget? Valószínű kevésbé, de muszáj megjegyeznem a a teljes kép jegyében.

A Death on the Nile nagy előnye a pályatársakhoz képest, hogy kevesebbet használja újra a helyszíneit, tehát változatos az összkép. De ennek az az ára, ahogy fentebb is írtam, hogy hány terep kidolgozottsága (na meg a motor önmagában) borzasztó korszerűtlen képet fest a kijelzőnkre. És nem tudunk teljesen megszabadulni ettől az aspektustól sem: a játék vége felé azért visszatérünk a Karnakra meg a hotelbe is. Szerencsére játékot törő bugokkal, mint a Blacksad vagy a Tintin esetében, nem találkoztam.

A Death on the Nile meglepően hosszú, tartalmas kaland. Szerintem húsz órát is el tudsz benne vacakolni, ha nem sietsz, és próbálod végiggondolni, átlátni a képet. Van hint-rendszer, ha elakadnál, de igazából csak pár puzzle esetében éreztem, hogy eltúlozták a srácok a dolgokat. (Ezek is leginkább azért voltak nehezek, mert nem volt közvetlenül elérhető a játékképernyőn a megfejtéshez szükséges információ.) Szóval egy hangulatos, kalandorok elvárásainak megfelelően tartalmas és stílusos játékot kapunk, amely technikai színvonala, feltételezhetően a cikk elején emlegetett piaci struktúrának köszönhetően elmaradt az elvárásoktól. De talán a műfaj rajongójaként ezen már meg sem lepődünk - nemigaz, mes amis!?

Death on the Nile | PLATFORM: PC, PS4, PS5 (tesztelt), Xbox One, Xbox Series, Switch | KIADÓ: Microids | FEJLESZTŐ: Microids Studio Lyon | MEGJELENÉS 2025. szeptember 25. | ÁR: 40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Bejelentések és bepillantások - ez történt csütörtökön

Benne: Tides of Annihilation, Reanimal, 007 First Light, Raji: Kaliyuga, Crowsworn, Zoopunk, Total Chaos, Erosion, Carmageddon: Rogue Shift, Armatus.

12 órája
6

Echoes of the End: Enhanced Edition

A megjelenéskor elment mellettünk az Echoes of the End, az Enhanced Edition változat azonban remek alkalmat biztosított arra, hogy begördítsük a tesztlaborba a fantasy akció-kalandot.

23 órája
10

Epic x Unity partnerség - ez történt szerdán

Továbbá: Tales of Berseria, PGA TOUR 2K25, Ghost of Yōtei, Mafia: The Old Country, Dispatch.

1 napja

Two Point Museum - a Switch 2 változat

A kilencvenes évek szórakoztató menedzsment-stratégiai címeire sokan emlékszünk meleg szívvel, és a Two Point Studios veteránjai is úgy érezték, hogy van tér-idő a Theme sorozat szellemiségének továbbvitelére. Most a Múzeumos Two Point epizód járt nálunk, mégpedig Switch 2 platformon. Teszt!

2 napja
4

Bővült az Assassin's Creed Mirage, F1 2026 fejlemények – ez történt kedden

Továbbá: Tomb Raider: Definitive Edition, Megabonk, Norse: Oath of Blood, Dragon's Dogma II, Kill It With Fire! 2, Guild Wars Reforged, Bandit Trap.

2 napja
7

The Finals - Mit tud az Embark döntő erejű FPS játéka?

Az Arc Raiders elemzése előtt belenézünk az Embark felvezető remekművébe.

3 napja
5

The Game Awards-jelöltek, képeken a Zelda-film – ez történt hétfőn

Továbbá: Lost Soul Aside, Xbox Partner Preview, Cozy Marbles, Everdream Village, City Tales: Medieval Era, Ghost Master: Resurrection.

3 napja
15

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

1986. május 27. Történelemi dátum, minden JRPG-t kedvelő játékos számára. Ezen a napon jelent meg a Dragon Quest. Az alkotó Yuji Horii, egy olyan játékot akart létrehozni, ami túlmutatott a korban inspirációt jelentő Wizardy-n és Ultimán, és lehetőséget teremt megreformálni a szerepjátékokat....

4 napja
10

Heti megjelenések

4 napja
3

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

6 napja
5

The Outer Worlds 2

6 napja
4

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

6 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

7 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

8 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

8 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

8 napja
47

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

9 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

9 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

9 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

9 napja
2