Nem vádolható meg a Nintendo azzal, hogy sokáig húzta a Switch 2 egyik legerősebb korai zászlóshajója, a Donkey Kong Bananza vásárlóinak agyát egy kis plusz tartalommal: a pár hete adásba ment Nintendo Direct egyik meglepetése volt az “available now” felirattal bemutatott DK Island & Emerald Rush címet viselő DLC. Természetesen azonnal lángra kapott bennem a kisördög, hogy itt most vagy valami, az alapjátékról későbbi monetizálás okán lemaradt, vagy valami - stílszerűen - el-rush-olt plusztartalomról van szó. És bár a valódi ok valószínűleg sose derül ki, az előző mondatból a “vagy” szócskát sajnos akár le is cserélhetjük “és”-re…
A kiegészítő nem ígér kevesebbet, mint egy retro életérzésekkel jócskán megtolt kirándulást DK szigetére, amely a legendás Country szériának ikonikus helyszíne, (de 25 évvel ezelőtti DK64-nek is ez adott otthont) valamint egy teljesen új játékmódot, amelyben zöld színű drágakövekkel kell televerni a zsebeinket.
Mint ős-DKC játékos, természetesen első körben a szigetre vetettem rá magam. Nem voltak túl nagy elvárásaim, de sajnos sikerült alaposan alulmúlni őket. Ugyanis mindamellett, hogy felsorakoztatja a legismertebb helyszíneket, DK viskóját vagy akár Kaptain K. Rool hajóját, finoman szólva a DK Island nem úgy viselkedik mint az alapjátékban ismert bármelyik hagyományos layer. Kicsit kevésbé finoman szólva: csak úgy KONG az ürességtől. Se füle, se farka, se egy nyúlfarkonyi történet szálacska, aminek nyomán elindulhatsz, se egy kihívás elé állító szoba, se egy nyomorult ellenség, ez egy teljes mértékben céltalan kirándulás. Ráadásul olyan veszélyesen nagynak sem nevezhető: körülbelül 10 perc alatt bejárható, ha rendesen szét akarod csapkodni, akkor számolhatsz maximum fél órával.

De itt jön a mentőöv, az Emerald Rush, ami az alapjátéktól szignifikánsan elkülönül. Ez egyfajta roguelike erőpróba-láncolat, melyben első körben a szigeten (majd később a többi pályán) kell adott időre egyre több és több zöld drágakövet felkutatni (kibányászni, ellenségből kitermelni) majd magunkhoz szólítani. Ebben nagy segítséget nyújtanak a különféle perkek, amiket banánokból és fosszíliákból tudunk kinyerni és különféle helyzetekben különféle növekményekkel áldja meg a zsákmányt. Aki kedveli az ilyesfajta kihívásokat, könnyedén lehet, hogy kellemes órákat fog eltölteni az Emerald Rush-sal, ámbár jómagam közel sem éreztem a késztetést, hogy néhány menetnél többet kövezzek. Én úgy érzem, kellenek világos és motiváló célkitűzések ami rajta tartja az ember majmát a játékon - a menj még egy kört és virítsd a zöldhasút számomra emiatt hamar kifullad.

Valahogy olyan érzésem van ezzel kapcsolatban, mint amit régen az alapjáték mellé járó, “ha végigviszed, jutalomból megnyílik egy plusz játékmód” típusú plusz tartalmak adtak. Örülsz neki és hálából mész is egy-két kört vele, aztán gyaníthatóan sosem indítod el többé. Csakhogy ezért a nem túl decens kis “jutalomjáték”-ért rezzenéstelen arccal elkér a nagy N húsz csilingelő euró-coinkát. Ismerjük a Nintendo-t és tudjuk jól, hogy nagyra értékelik a termékeiket (szó szerint) - de egy üres szigetért (nosztalgia ide vagy oda) és egy felejthető játékmódért (amibe írd és mondd, egyetlen darab assetet nem kellett legyártaniuk) ez sajnos minden kétséget kizáróan a pofátlanság kategóriája. Nem tudom, hol van az a pont, ahol a leghithűbb szamurájok is elkezdik csóválni a fejüket - lehet hogy pont itt és most, ez az.
Donkey Kong Bananza - DK Island & Emerald Rush | Kiadó: Nintendo | Fejlesztő: Nintendo | Platformok: Switch 2 | Megjelenés: 2025. szeptember 12. | Ára: 20 EUR