[Teszt] Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

V. Miki2025.10.19. 22:00

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, biztosak lehetünk ugyanis benne, hogy az egyes részek rajongói puskaporos vitákat tudnak erről folytatni. Az ősrajongók talán elmondanák, hogy miért is imádták az első négy részt, az ötödik kapcsán dicsérnék a kasztrendszert, a hatodikról sokan kijelenthetik, hogy egy csoda – és persze igazuk is van! –, amit azóta se sikerült meghaladni, nem csupán az FF, de talán a JRPG-k történetében sem. A hét egy érzelmi hullámvasút, olyan világgal, karakterekkel és főgonosszal, amely méltán termelt ki milliónyi rajongót a szériának, de akár a nyolc, akár a kilenc, akár a tíz, sőt talán a modern epizódok mellett is felsorakoztathatók érvek, hogy elnyerje a Címet. A saját egyéni ízlésvilágomban persze úgy merült fel a dolog, hogy hat vagy hét? El is merengtem ezen, aztán egy Hanry Cavill mém jutott eszembe, amikor a büszke nerd hírében álló színésznek felteszik a kérdést, hogy válasszon, Star Wars vagy Star Trek, ő meg értetlenül csak annyit felel: Stargate! Szóval melyik is a legjobb Final Fantasy? Erre ebben a pillanatban csak egy szóval tudok felelni: Tactics!

Tudjátok mi az érdekes? Hogy én ezzel nem voltam tisztában mostanáig. Persze "tudtam, de nem sejtettem", vagy "sejtettem, de nem tudtam". Ott voltam 1998-ban amikor a Final Fantasy Tactics eredetileg megjelent angolul PS1-re, beleöltem végtelen számú órát, imádtam, de valahogy nem rajongtam érte. Hogy ennek mi az oka? Idősebb fejjel az embernek benő a feje lágya? Vagy csak a hetedik rész árnyékából nem tudott kitörni? Passz, nem tudom! Így visszaemlékezve, milyen jó volt pedig az FFT! Egy csoda, már-már drog, amit egyszerűen lehetetlen volt abbahagyni. A Square akkori alkotói megcsinálták a valaha volt legjobb SRPG-t, egy olyan taktikai és stratégiai játékot, ami még most, ennyi év távlatából is tökéletesen működik. Most persze biztos azt gondolod, hogy már megint a nosztalgia köde homályosítja a szemem, pedig erről szó nincs! Az FFT egy hihetetlenül addiktív cucc, és hogy mennyire egy rétegzett és tökéletes játék, azt most ismertem csak fel, az újrakiadás alkalmával.

A Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles címen megjelent csomag teljesen kielégíti a játék eredeti rajongóit. Mindjárt választhatunk melyik változattal akarunk játszani. Ott van először is a Classic mód, ez hasonlít a legjobban a PS1-es kiadásra, csak van autosave, a bugokat kiiktatták, a fordítás pedig a PSP-s változatot használja. Ha pedig új élményben akarunk részesülni, akkor a modernizált – Enhanced – változatot ajánlom, ami felturbózott grafikát és fontos plusz tartalmakat találunk. A legjobb újdonság, hogy teljes szinkront – angol és japán változat is választható – kapott ez a mód. Nem gondoltam volna, hogy ez milyen sokat számít! A hang, főleg hála a kiváló színészi játéknak, rengeteget hozzá tesz a játékhoz, és annak is a történetéhez. A karakterek ezzel életre keltek. A szinkronnak hála egy újabb, hitelesebb fordítást kapott a játék, sőt egyes karakterek plusz sorokat is kaptak, a szöveg sokkal életszerűbbek és átélhetőbbek lettek, a sztori élvezhetőbb.

Azt tudni kell, hogy annak idején úgy játszottam a FFT-t, hogy egyáltalán nem érdekelt a története, az átvezetőket a lehető leggyorsabban nyomkodtam át, az egész sztori átfolyt rajtam. De tényleg, ha össze kellett volna foglalnom mi történt benne és miért, akkor óriási bajban lettem volna. Egyszerűen nem érdekelt, azért, mert egy dologra vágytam a játékkal kapcsolatban: a harcra! Minél több, a logikámat, stratégiai érzékemet, tudásomat maximálisan megtornáztató csatákra, így a sztorit úgy kezeltem, mint egy szükséges kelléket, amit persze érdekes, de inkább csak az időt veszi el a harcok elől. Ma már látom, hogy micsoda hiba volt ez. A FFT sztorija egy nagyon komplex királydráma, ahol megtapasztalhatjuk, hogy az emberi sorsokat mozgató történelem hogyan is működik.

A főhős Ramza figurája kicsit olyan, mint Gárdonyi Géza A láthatatlan ember című regényének főszereplője, aki tanúja, sőt alakítója a történelmi eseményeknek, mégis, az utókor emlékezete nem őriz meg alakjából szinte semmit. Ramza szerencséje, hogy végül megtalálják az elveszett Durai Iratokat – ez a fordulat szolgáltatja a narratív keretet –, amelyek igazságot szolgáltat az elfelejtett hősnek. A sztori során megismerjük Ivalice világát, amit mellesleg a Tactics vezetett be – később itt játszódik a legendás Vagrant Story és a Final Fantasy XII is.

Van itt minden: árulás, szerelem, osztályharc, gyűlölet, a vallás a hatalom és a politika működésének minden sötét és világos oldala. Érdemes elmélyedni benne, mert sokkal többet kapunk mint egy átlagos FF játékban. Újdonság, hogy a sztori követéséhez a játék jól összefoglalókat készít, sőt bizonyos esetekben kontextusokat is teremt, amiket bármikor előhívhatunk. Ha valós történelmi párhuzamokat keresünk a játék sztorijával, akkor az angol történelmet és a Rózsák Háborúját érdemes tanulmányozni, mivel izgalmas párhuzamokra lelhetnek az erre fogékony játékosok.

Az FFT azonban hiába SRPG, valójában egy klasszikus FF játék abban az értelemben, hogy világa tipikusan középkori, az utolsók egyike a sorozatból a kilenc mellett, ami megidézte az első öt rész settingjét. És ez milyen jól áll neki! Ki is használja, és nem csak a design, de gameplay és fejlesztési elemeket is átvett onnan.

Az FFT legnagyobb erénye, ahogy erre már utaltam a szinte függőséget okozó harci rendszere. Egy kiválóan működő, jól balanszolt mechanikára kell gondolni, ami annyira jól sikerült, hogy szinte alig lehet abba hagyni. Most is ez történt. Ki akartam próbálni egy húsz percre, erre majdnem az óvodában felejtettem a gyereket. A nehézsége még ma is elképesztő. Az első perctől nem cicózik, a hibáinkra kíméletlenül lecsap, és apránként végez ki bennünket, hibát ritkán követ el. Tervezni kell, okosnak lenni, és bizony a grindről sem feledkezhetünk meg. Szerencsére kivették az új változatból a random csatákat, mi magunk dönthetjük el, hogy egy parlagon lévő területen akarunk-e harcolni. Megjegyzem, mindenképpen érdemes, mert bizonyos csatákat lehetetlen megnyerni, ha nem vagyunk elég felkészültek.

Az alapszabály az elején, de talán később is, hogy minden körben valamit csinálni kell, elhajítani egy követ, használni egy itemet, mert az ettől függő EXP és Job pontok gyűjtögetése ebben a játékban mindennél fontosabb. És arról sem feledkezhetünk meg, hogy a kasztjaink fejlesztése közben, hogy csak kasztváltásokkal tudunk sokoldalú karaktereket megalkotni – pld. egy item használó lovaghoz két kasztban kell kiteljesedni –, de bizonyos kasztok csak akkor jönnek elő, ha egy-egy foglalkozásban az előmenetelünk folyamatos.

A rendszer mélysége még ma is lenyűgöző, mert komplex mégis átlátható. Később, amikor a speciális karakterek elkezdenek csatlakozni, akkor hajlamos kicsit billegni – emlékszem amikor Cid csatlakozott, az olyan volt mintha egy Tigris tankkal mentem volna a lovasságra –, de még így is bőven felső kategóriás az egész.

Emlékszem mennyire kemény volt anno nyomni a játékot, hisz nem volt szabad egyik nevelgetett karakternek sem elhaláloznia. Ha valaki elesik akkor van néhány kör idő feltámasztani, aztán ha ezt nem teljesítjük, akkor több tucat óra grinddel tápolt emberünk örökre elvész. Igaz bizonyos dolgait kristályba zárva meg lehet szerezni. Ezek miatt tulajdonképpen a játék arra kényszerít, hogy mindent tökéletesre, csont nélkül megcsinálj. Szerencsére ebben az új változatban a mentési rendszernek köszönhetően nem szükséges egy-egy elrontott ütközetet teljesen az elejéről kezdeni, ami sokkal játszhatóbbá teszi a programot. Sőt még a sebesség és a nehézség is skálázható, és igazodik a képességeinkhez.

A tökéletességet egy dolog töri csak meg. A PSP-s változatban voltak olyan bónusz tartalmak – karakterek, jelenetek – amelyek ebből a változatból érthetetlen módon kimaradtak. Nem nagy tragédia ez, de az igazsághoz hozzá tartozik. Tény az is, hogy a grafikán még csiszolhattak volna. Az alapjáték grafikája kiválóan öregedett – főleg, ha összevetjük a ’97-98-as 3D-s kortársaival –, bőven megállja a helyét ma is. Azonban az igazsághoz hozzátartozik, hogy néha az összhatás olcsó, felskálázós érzetet kelt. A kamerával is lehetett volna valamit kezdeni, mert kicsit nehéz betájolni a megfelelő látószöget.

Mindezekkel együtt kiadással én elégedett voltam. Elégedett, mert olyannyira régen játszottam az eredetivel, hogy már csak érzések maradtak utána, de konkrét jelenetekre már alig emlékeztem, így néha egészen újszerű volt átélni újra a csaták izgalmát, a szorongást, hogy mit is fog lépni az ellenfél, és a dühöt, amikor kulcspillanatban üt mellé az emberünk. A sztori pedig így, érettebb fejjel egészen fergeteges élményt jelentett. Mindenkit biztatok tehát, régi harcosokat és új belépőket egyaránt, hogy tegyenek a játékkal egy próbát.

A Final Fantasy Tactics még mindig az, ami egykor volt. Egy kiváló taktikai RPG, egy szinte majdnem tökéletes Final Fantasy kaland.

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles | PLATFORM: Playstation, Xbox, PC, Nintendo Switch | KIADÓ: Square Enix | FEJLESZTŐ: Square Enix | MEGJELENÉS 2025. szeptember 30. | ÁR: 50 EUR

A játékot a Cenegától kaptuk tesztelésre, köszönjük. A hazai piacot támogatod, ha a dobozos verziót itthoni kereskedőktől vásárolod.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

3 órája

Battlefield 6

1 napja
5

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

1 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

2 napja
2

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

2 napja
11

Sonic Wings: Reunion

3 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

3 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

3 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

4 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

4 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

5 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

5 napja

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

5 napja
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

6 napja
4

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
2

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

7 napja
5

The Knightling

Egy kis lovag útra kél, hogy rátaláljon az ünnepelt hősre, az út során azonban olyan felfedezéseket tesz, amikre kicsit sem számított. Mi is így jártunk a játékkal.

7 napja
3

Alig valami - ez történt pénteken

Benne: Build A Rocket Boy, Tavern Keeper, MachineGames.

8 napja
5

Real Bout Fatal Fury 2: The Newcomers

9 napja
4