Sziasztok! A nevem Guybrush Threepwood, és kalóz akartam lenni. Azért mentem a Melee Islandre, hogy kitanuljam ezt a "mesterséget", és olyan legyek, mint a többi piáló, kellemetlen illatú disznaja. Végül azonban olyan kalandokba keveredtem, amit a *{1} is megjátékosított, így most ti is élvezhetitek ennek a gyümölcsét. Bizony, hamisítatlan kalandjátékot kaptam... ööö... kaptatok.
A LucasArts nem most először dolgozza fel kalandjaimat - tulajdonképpen már 1990-ben megjelent a The Secret of Monkey Island, aminek most Xbox LIVE Arcade-re készítették el a különleges, felújított, mindenféle jópofa extrával ellátott változatát - ez kapta a Special Edition alcímet. A program maga egy point 'n click játék, vagyis a játékos nem közvetlenül engem irányít, hanem egy kurzorral kattintgat a képernyő bizonyos részeire, és én oda megyek, illetve azt csinálom, amit akar. Történetemet végig kisebb-nagyobb, nem egyszer roppantul humoros logikai feladványok kísérik, így egyszerre garantált a szórakozás és a kihívás. A játékot belengi egy nagyon egyedi, fantasztikus hangulat, kiváló humor, és mindez most már a kor követelményeinek megfelelő minőségben élvezhető.
Én eredetileg számítógépes kalóz akartam lenni, de az irányítás tökéletesen "ül" az Xbox 360 irányítóján is. A fejlesztők remek munkát végeztek. A felújított változatban eltűntek a képernyőről a cselekvéseket mutató szövegek és az inventory is, de ezeket egy-egy gomb lenyomásával bármikor behozhatjátok a képre. Az "A" és "B" gombok jelentik az "egér gombjait", sőt, még a d-pad (csúnya magyar nyelven az i-választó) is kapott funkciót: A nyolc lenyomható irány ugyanennyi cselekvéshez jelent gyorsgombot. A kalandok későbbi részében megéri majd használni őket.
Külön örömömre szolgált, hogy most már szinte akárki megpróbálkozhat elnavigálni engem a Majom-sziget titkainak közelébe, elakadni ugyanis szinte lehetetlen. A készítők egy nagyon ötletes tipprendszert alakítottak ki a játékhoz, amely bármikor előhívható az "X" gombbal. Az első lenyomásra egy apró tipp jelenik meg, hogy mit kéne csinálni éppen. Ha ez nem elég, a második lenyomásra kicsit részletesebben tárgyalja a dolgot a program, a harmadik próbálkozásra pedig már részletesen, akár nyilakkal mutatja, merre kéne menni, és mit kéne csinálni. Ha nekem akkoriban ilyenem lett volna! (Volt valami hasonló, de ezt csak azok tudják meg, akik eljutnak a játék végefelé.) Ennek a funkciónak egyébként néha a tesztelő is nagyon örült...
A The Secret of Monkey Island egy hamisítatlan, klasszikus, örökérvényű kalandjáték, olyan, amilyen manapság már nem készül. Igazán "kalózos" zenék, figurák és kalandok, rejtelmes sziget, és rengeteg humor. Mégpedig kiváló, kiváló humor, amely az évtizedek során sem fakult meg egyáltalán. A tesztelő elmondása szerint rég nem kuncogott, nevetett ilyen jót egyetlen játékon sem, és ez azért jelent valamit. (Talán azt, hogy öregszik, de inkább a játék érdeme mindez.) A logikai feladványok ötletesek, nem túl nehezek, bár azért néha komoly fejvakarásba kerül továbbjutni. Nem érdemes minden elakadásnál azonnal a beépített tippekhez nyúlni, sokkal nagyobb a sikerélmény, ha a játékos a saját erejéből oldja meg a feladatokat. A helyszínek változatosak, ugyan lehettek volna méginkább azok. A játék első fele Melee Islanden, a második fele Monkey Islanden játszódik, sok ide-oda mászkálással, és a mai sztenderdekhez mérten kevés helyszínnel és karakterrel. De azok a karakterek! Mindenki egytől-egyig egyéniség, saját stílussal, szöveggel, humorral - fantasztikus. A játék viszonylagos kis mérete és rövidsége pedig érthető, hiszen a remake nem tesz hozzá semmit az 1990-es eredetihez.
Térjünk rá arra, mit kínál a felújított változat. Megfiatalodtam! Pontosabban átalakultam! A The Secret of Monkey Island Special Edition teljesen újrarajzolt, HD felbontású grafikát kapott, ami a maga rajzfilmes stílusában remekül néz ki, színes, hangulatos, aprólékos. A készítők nemcsak újrarajzolták a helyszíneket és a figurákat, de sokat további effektekkel keltettek életre. Ilyenek a különleges fényhatások, a hullámzó tenger, néhány helyen a jobb animációk, és még sorolhatnám. Gyönyör a művészi értékre érzékeny szemnek, egyúttal az egyik legszebb 2D-s Xbox LIVE Arcade játék. Kiváló munka, és hihetetlenül sokat dob a hangulaton. Szerintem ez új rajzstílus jobban is illik a játék humorához, mint a régi. Ezzel egyébként a tesztelő is egyet ért.
Nemcsak grafikában, de hangban is megújult legkedvesebb kalandom, mégpedig nem is akárhogy: Minden szöveg teljes szinkront kapott! Ezt a munkát a későbbi játékaim színészei végezték el, vagyis mindenkinek ugyanaz a hangja, mint a későbbi játékokban. Ez remek atmoszférát teremt, a régi szövegek új értelmet kapnak a kiváló hangok és hangsúlyozások által, nem utolsó sorban pedig a poénok is sokkal nagyobbat ütnek. A helyszíneket különböző hangeffektek keltik életre, mint a hullámzó tenger moraja, vagy a dzsungelben a sok rovar picergése, netán a szél süvítése, a hajópadló recsegése. És nemcsak a hangok, de a zenék is megújultak - a főcímdal sosem szólt még ilyen jól, ahogyan a többi zene sem. Gyönyör a fülnek is.
A legjobb ebben a játékban, hogy gyakorlatilag benne van mindkét verzió: A "Back" gomb lenyomásával bármelyik pillanatban átválthatunk az újról a régire, utóbbi szinkron nélküli, pixeles, menüvel együtt, ahogy annak idején megszoktuk - már ha ti éltetek már akkor, mert akkor én már javában szeltem a tengert! Egyszer egyébként mindenképp érdemes megnézni a régi változatot, Achievement jár érte...
Beszélgettem a tesztelővel a végigjátszás után, és azt mondta nekem, hogy rosszat gyakorlatilag nem is nagyon lehet mondani erre a játékra. A mai felhozatal közepette különösen kiemelkedő, hogy fegyverek és lövöldözés nélkül is mennyire élvezetes, kreatív, emlékezetes kaland. A történet szinte végig varázslatos, egyedül talán a kardvívós rész idegesítő, ahol "be kell szólni" egymásnak. A poénok itt is durrannak, de egy idő után már unalmas. További sajnálatos dolog, hogy az eredeti játék ilyen rövid volt, ám az is biztos, hogy aki először játszik vele, fel akar fedezni mindent, és nem használja a segítséget, annak sok-sok óra lesz, amíg eljut a történetem végére. Ezeket az apróságokat leszámítva viszont nemhogy az utóbbi évek, hanem minden idők egyik legélvezetesebb, legfelhőtlenebb és leghumorosabb játéka, így mindenkinek csak ajánlani tudjuk (én és a tesztelő), 800 Pontos áron pedig tényleg kötelező vételnek számít.
Vitorlát bonts, ágyút tölts, kalandra fel! Én viszont indulok, mert még el kell mesélnem jónéhány kalandomat, hogy azokból is játékok készülhessenek. Sziasztok!
9