CHASE2014.06.28. 15:32

101 játék, amivel játszanod kell

Korábban már ellőttem minden fennhéjázó vagy hangzatos szöveget, szóval most csak belinkelném azokat a játékokat, amikkel szerintem minden kicsit is magára adó gamernek játszania kell. De nem, még pár szó...

Először is nem véletlenül használtam a "játszanod kell", és nem "ismerned kell" szöveget.

Ismerned a Pongot és Space Invaderst is kell természetesen (sőt!), de játszanod velük nem feltétlenül szükséges.

Ebből adódik az én listához való megközelítésem. Kétféleképpen lehet egy ilyet összeállítani: vagy időrendben haladva összeszedni a legbefolyásosabb, legmaradandóbb címeket, amik az adott korra leginkább hatottak, ilyenekből sül ki a fent említett Pong vagy a Super Mario Bros, vagy a GTA III; vagy ellenkezőleg, visszafelé haladva kiválasztani mindig a legújabb, legjobb játékokat, hiszen ezekben van a legtöbb ötlet, tartalom, legkezelhetőbb felület, legjobb grafika.

Mindkét megközelítésnek van alapja, én azonban inkább a második mellé tettem le a voksomat: különösen azért, mert én magam is ezekkel játszom szívesebben. Ez azonban nem azt jelenti, hogy nélkülöznünk kell a klasszikusokat: cseppet sem!

Mielőtt rátérnék a listára, azonban még pár szabály, vagyis inkább kitétel:

1. Nem vettem MMO játékot a listára. Az oka az, hogy én nem játszom ilyenekkel, és a seggem alól nem akartam előrántani címeket. De főleg azért nem, mert ezekben a játékélmény annyira a közösségtől függ, hogy igazából nem is lehet eldönteni, melyikkel érdemes játszani elsősorban. Persze a World of Warcraft neve mindenkiben felmerül, ha gondolod csapd oda képzeletben a listához.

2. Mivel elsősorban konzolos játékos vagyok, ezért a Pc még mindig alulprezentált, noha próbáltam kiegyenlítő szerepet játszani. Ennyire sikerült.

3. Próbáltam leszorítani az egyes franchise-ok számát annyira, amennyire lehet. Ennek áldozata lett pl. a Final Fantasy XII, mert egyszerűen nem akartam 4-5 különböző Final Fantasy játékot a listán, és ettől volt a legkönnyebb megválni, dacára annak, hogy talán ez a legkedvencebb epizódom mind közül.

4. No casual. Egy ilyen listán megszokottak a casualek-nek való kikacsintások, de ezt ezúttal elvetettem. Biztonsági játéknak, pótcselekvésnek tűnik egy-egy ilyen játék felsorolása, gondolok itt mondjuk az Angry Birdsre vagy a WiiSports-ra - a The Sims közel állt a bejutáshoz, de végül az is kiesett.

5. És a legfontosabb: ezek NEM a legjobb játékok, mert azt szubjektíve úgyse tudnám meghatározni, és nem is lenne értelme: hanem azok, amiket játszanod, ismerned kell, mert valamilyen szegmensükben kiemelkedőt, különlegeset nyújtanak (más szegmensükben lehetnek bénák). Mondjuk úgy, ez az 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz játékos verziója.

És ahogy az ilyenkor lenni szokott, a kiszavazottak, kiszórtak listája:

*Geometry Wars: Retro Evolved

Final Fantasy XII

Deus Ex

Maniac Mansion

Dungeon Keeper

Chrono Cross

Devil May Cry

LIMBO

Super Mario World 2: Yoshi's Island

Silent Hill

LittleBigPlanet

Killer Instinct

Mortal Kombat II

Pikmin

Tom Clancy's Splinter Cell Chaos Theory

Grand Theft Auto: San Andreas

Uncharted 2: Among Thieves

Prince of Persia: The Sands of Time

The Lost Vikings

The Last of Us

The Sims

Metal Gear Solid 3: Subsistence*

Ezek közül - szívem szerint - a Final Fantasy XII-nek itt lenne a helye, továbbá közel állt a bejutáshoz a San Andreas, a The Lost Vikings és a The Last of Us is. Ez utóbbit azért vetettem el, amiért eredetileg listára akartam tenni: ha valakinek be kéne mutatni a hetedik generáció játék kínálatát, közel se lehetne jobb példát mondani a The Last of Us-nál, de vajon van-e értelme egy ilyen, elemeiben átlagos játékot együtt emlegetni a klasszikusokkal?

És akkor íme a lista, amibe bele lehet kötni, lehet javasolni mást, vagy csak nyugtázni, hogy én ezeket tartom fontos daraboknak és kötelezően végig játszandóknak:

*Advance Wars - A taktikai anyagok élmezőnyébe tartozó, stílusában is reneszánsz széria, ami egyébként a +1-ik a listán, tehát ha sima 100-ast csináltam volna, akkor ez repülne leghamarabb.

Assassin's Creed II - Az Assassin's Creed széria legjobbja, és a középkori/open-world játékok legjobb vegyítése, ami egy nagyobb sci-fi világ al epizódja. Ennél összetettebb játék nemigen van.

Batman: Arkham City - Az Arkham Asylum a kedvencem, és eredetileg azt is akartam itt szerepeltetni, de két Batman játékot mégiscsak nehezen tudtam volna indokolni a legjobb 101 közt. Játékmenet, történet és összetettség tekintetében a legjobb open-world játékok között van.

Bayonetta - A hack & slash játékok hagyományainak legjobb folytatója, és az új generáció egyik legösszetettebb játéka. Stílusa vagy magával ragad, vagy elundorít, de mindenképp különleges.

Beyond Good & Evil - Szokatlan, érzékeny, európai stílusú akció-rpg. Bár ez utóbbit nem a megszokott értelemben kell érteni, de ebben a játékban semmi sem a megszokott.

BioShock - Az új generáció legművészibb darabja. FPS-nek is kifogástalan, de a BioShock főleg története miatt ér fel oda, ahova. Benne van a TÍZ leginkább kipróbálandó darabban.

Blade Runner - A '97-es kalandjáték remek film adaptáció, ami mindig változó történetével és megoldásaival az interaktív filmek előfutára (?). Fenét, egyik legjobbja.

Bomberman - Megannyi iterációja és változata van, de a Bombermant bárhol is játszod (lehetőleg társaságban), mindig a legjobb élmények között fog szerepelni. Amikor tavaly egy játékkiállításon voltam, a négyfős Saturn verzió körül volt mindig a legnagyobb tömeg. Nem véletlen, a Bomberman örök.

Braid - A klasszikus platformer/logikai stílus megkeverve. A játékmenet csak egy dolog: a játékmenetből építkező történet pedig a másik, ami a végére ad egy akkorát, hogy belekoldulsz.

Broken Sword - Amikor a klasszikus kalandjátékok a 90-es évek közepén kimerültek, akkor jött a Broken Sword, és új életet vitt a műfajba. Ez az új energia azóta is repíti, és különleges hősei, magával ragadó története interaktivitást visznek a korábban halottnak hitt műfajba.

Call of Duty 4: Modern Warfare - Ha egy katonai FPS van, amivel életedben játszol, annak ennek kell lennie. Egy új szint volt történetvezetésben, és egy más szint multiplayerben. A generáció egyik legbefolyásosabb címe.

Castlevania - A NES verzió, amelynél jobbakat csináltak ugyan, de jobbat soha, már ami a klasszikus platformer játékmenetet illeti. Metroidvania változatáért lásd az alatta lévő jelentkezőnket...

Castlevania: Symphony of the Night - A Castlevania metroidvaniaként született újra, és a 3D-s korszak elő utcáján talán a valaha volt legjobb 2D-s játékot rakta le az asztalra. A kiemelkedő zenei anyag és a képi világ hozzátartozik a varázshoz.

Cave Story - Ez egy ingyenes Pc játék. I N G Y E N E S. És a legjobb logikai platformer, ami valaha létezett. Ha ezt nem játszod, magadra vess.

Chrono Trigger - Sokak szerint minden idők legjobb JRPG-je, és a J jelzőt akár ki se kell tenni, mert minden idők legjobb RPG-jeként is emlegetik. De ha nem a legjobb, hanem csak a harmadik akkor is itt a helye, nem igaz? A Chrono széria bizonyítja, hogy a Final Fantasy után is van élet a zsánerben.

Contra III: The Alien Wars - Ha egy jó SNES, vagy 16 bites játékot keresel, ne keress tovább. Ez magába ömleszti mindazt, amiért a 16 bites akciójátékokat szeretni lehetett.

Counter-Strike - Egy pálya, egy élet. Egy golyó, egy halál. Amíg nem játszottad, nem tudod mi az a taktika, csapatjáték és megfontolt előrehaladás.

Dark Souls - Egy ideig komolyan gondolkoztam azon, hogy ennek a listán van-e a helye. Na nem azért, mert nem jó, hanem mert halálba küldeni másokat nem szép dolog. De igen, azt hiszem ezért megéri meghalni (egy párszor..tízszer...százszor..).

Day of The Tentacle - A legjobb LucasArts kalandjátéknak is nevezhetnénk, de a Day of The Tentacle-nekl igazából túlnyúlnak az érdemei a kalandjáték műfajon. Humor, szerethetőség, remek puzzle-k és fergeteges képi világ. Nem csalás, nem ámítás, ezek egy játék jellemzői voltak.

Daytona USA - Egészen addig, amíg nem mentél be egy játékterembe, és nem nyomtál (minimum) egy kört a Daytona USA-vel, nem tudod mire képes az autós zsáner.

Dead Space - Magam se tudom, miért választottam be a Dead Space-t a 101 közé. Talán azért, mert ellenállhatatlan. Mert olyan atmoszférát teremt, amit semelyik másik játék. A Dead Space akkor is az egyik legjobb survival horror, ha ennek a jelzős szerkezetnek semelyik elemében nem nyújt kimagaslót.

Disney's Aladdin - A (rajz)film átíratok valamiért sose sikerülnek jól. De volt idő, amikor egy kivétel született Megadrive-ra, és ez volt az Aladdin. Az Aladdin nem a megszokott értelemben vett platformjáték - ha jó platformjátékot akarsz, az Aladdint kerüld is el - , hanem egy rajzfilm, amit játszhatsz. Memento a játékkészítés egyik hőskorából, amikor úgy látszik, a Disney-nek volt még bizonyítani valója.

Donkey Kong Country - Ha jó platformjátékot akarsz, mindenekelőtt a Donkey Kong Country-t kell kipróbálnod. Az [i]eredetit*. Nem hiszem, hogy a platformjátékok valaha is emelkedtek magasabbra, pedig csak két dzsungellakóról van szó.

Doom I-II - Összevonásokat általában nem igen alkalmaztam, de itt azt hiszem kivételt kell tennem. A Doomot, félreértés ne essék, nem (csak) korszakalkotó mivolta miatt kell tisztelni - hanem mindenekelőtt csodás pályatervezéséért, félelmetes atmoszférájáért, ma már ikonikusnak mondható fegyver arzenáljáért. Benne van a tíz legbefolyásosabb játékban valaha.

EarthBound - A(z) (J)RPG-k ritkán alkalmaznak jelenünkben játszódó sztorit. Pedig itt egy példa rá, hogy a stílus mindennél alkalmasabb rá, hogy köznapi helyszínekből, köznapi szereplőkből építsen valami félelmeteset, valami lenyűgözőt.

Fallout 3 - A mennyiség néha lenyűgözi az embert. És a Fallout 3-ba tett mennyiség valóban lenyűgöző. De még inkább az atmoszféra kialakítása, amellyel meggyőzi az embert, hogy egy apokalipszis utáni, lerombolt világban mászkál.

Fallout II - Sok játéknál olvasni, hogy hatással vagy a történetre, ami jó esetben egy-két új cutscene megnyitását jelenti. A Fallout II-ben tényleg hatással vagy a történtekre, ami új irányok, új lehetőségek megnyitását jelenti, megspékelve egy jó fejlődési rendszerrel, ami összességében a Fallout II-t minden idők egyik legjobb RPG-jévé teszi.

Final Fantasy Tactics - Ritka madár az, és a legszerencsésebb eset a videojátékok, filmek, zenék közt, amikor egy zsánerteremtő darab a legjobbnak is bizonyul hosszú idő után. Persze a FFT nem is zsánerteremtő, de a legtöbbünk e játék formájában találkozhatott a taktikai RPG stílussal. És valamiért ez egy olyan játék, ami valamennyi (!) legjobb játékok listán rajta szerepel.

Final Fantasy VI - Készülj fel, mert innentől hosszú kaland következik. De hát mit lehetne csinálni, a Final Fantasy a játékvilág egyik nagy szereplője, és a főbb játékok mind különböznek. A Final Fantasy VI a sorozat legjobb történetével és szereplőivel büszkélkedhet, még harcrendszerével is szereplői sajátosságait támasztja alá, miközben zenéje igazi időtálló darab. Csoda, hogy mit hoztak ki 1994-ben a SNES-ből, és ha csak ezért, ha másért, a FF VI-ot ismerni kell.

Final Fantasy VII - Rajongói fórumokon és játéklistákon általában megoszlanak a vélemények a VI és a VII között - de biztos, hogy el kell ezt dönteni egyáltalán? A FF VII egy igazi magnum opus, és igazából mindent jól csinál. Lehet, hogy nem ennek a résznek van a legjobb harcrendszere, lehet hogy nem ez rendelkezik a legjobb szereplőgárdával, és biztosan nem ennek a legszebb a grafikája. De mindenben közel van a tökéleteshez, és egy-két ecsetvonással olyan illúziót teremt, hogy valami nagynak a részese vagy. Nekem a Final Fantasy VII első pár órája a legkedvesebb single player élményem.

Final Fantasy VIII - A gyermetegséget érettséggel lehet felülmúlni, és pontosan ez az, amiben a Final Fantasy VIII több a VII-nél. A harcrendszere örök vita tárgya marad, és azt is felesleges taglalni, hogy nem olyan karizmatikus mint a VII, de így is egy katartikus utazás, ami egy fura tetőponttal zárul.

Final Fantasy X - A PS2 első Final Fantasy-jét sokan már érkezésekor leírták, mások meg szívükbe fogadták. Egy biztos: a Final Fantasy X nem "játék jogán" áll itt. Egy elégikus utazás, mely a kedélyességtől az elmúlásig tart; egyfajta metafora az emberi életre, mely a felhőtlen (és tudatlan) gyermekkortól a realizálásokkal teli öregkorig tart. A sorozat talán legszebb zenéivel.

Final Fight - A húszasokkal működő játéktermek sztárja. A zsánerteremtő epizód, amely a mai napig ugyanolyan maradt. A beat'em up stílus jó pár évig népszerű volt, de soha nem akadt egy újabb ilyen állomása.

God of War - Kevesen gondolták, hogy a PlayStation sikerét felül lehet múlni: pedig lehetett, a PS2-vel, melyből másfélszer többet adtak el. A sikernek azonban kellett egy cégér, és Kratos tökéletesnek bizonyult erre a szerepre. A görög mondavilág pedig arra, hogy egy erőszakos, beat'em up és hack & slash vonásokat ötvöző játékot készítsenek belőle, mely a platform ékessége lett.

GoldenEye 007 - Különlegesebb, vagy egyedibb pályadesignnal kevés játék rendelkezik. Úttörő volt a maga korában intelligens ellenfeleivel, helyzethez idomuló megoldásokkal, négy fős multiplayerével. A GoldenEye 007 az a játék, amelynek sokat köszönhet a konzolos szféra. És személyében megleljük a legjobb mozifilm adaptáció várományosát is.

Gran Turismo - Nehéz eldönteni, hogy a Gran Turismo-ról, mint egyedi jelenségről beszéljek vagy pedig a sorozatról, amely azóta számtalan gépen tiszteletét tette. Szerintem mindenki érti, amikor azt mondom, a Gran Turismo a 90-es évek egyik legmeghatározóbb játéka.

Grand Theft Auto III - Itt pedig a 2000-es évek legmeghatározóbb játéka. Hogy miért nem a IV, miért nem a Vice City és miért nem a San Andreas? Először is a GTA III tényleg minden idők egyik legmeghatározóbb játéka, ami azóta is alapja minden sandbox játéknak. De a választ a következő bejegyzés adja meg...

Grand Theft Auto V - Kényelmes dolog a GTA V-öt jó játéknak nevezni. Nincs igazán olyan pontja, amelybe relevánsan bele lehetne kötni, és egy személyben eliminálja a IV-et, a VC-t és a San Andreast is. Bár ez utóbbi még mindig egy különlegesen jó játék, az V szinte minden pozitív tulajdonságát átvette. Ritkán látunk a játékiparban ennyire részről részre megújulni tudó és egységesen magas színvonalat tartó folytatásokat, de a GTA a példa, hogy (sok száz millió dollárból) meg lehet csinálni.

Grim Fandango - A kalandjátékok a tetőponton purcantak ki (legalábbis egy időre), a legjobb játékkal. Ez olyan, mintha több filmet nem készítettek volna A keresztapa után. A Grim Fandango okos, humoros, fanyar noir elbeszélésű játék, Tim Schafer valószínűleg legnagyobb szerelemgyereke. Na ja, hát nem öregedett jól.

Gunstar Heroes - A Megadrive erejét nem igazán a Sonic, de még csak nem is az Aladdin vagy a vérben tocsogó Mortal mutatta meg. A Gunstar Heroes a legjobb run & gun játéknak bizonyult hosszú távon, őrült pályadesignjával és kikeverhető fegyvereivel.

Half-Life 2 - "Hol az első rész?" - szól a kérdés. Nos, nincs itt, a második rész ellenben igen. Ritka, amikor egy játék (szinte) kizárólag technológiai újításai révén képes jobb játékká válni, ami a Half-Life 2 esetében a részletesebb fizikai modell. A Half-Life 2 ezt vezérfonalként használja a változatos, puzzle-kkel kombinált játékmenetet kialakítására, és csak annyit kér tőled, hogy figyelj oda. Itt semmit nem fognak a szádba rágni, ellenben minden falat jól fog esni.

Halo: Combat Evolved - Eredetileg RTS-ként, és új belépőként a konzolpiacra nagy teher hárult a Halo-ra. Ha bukott volna, bukik az Xbox projekt. De a Halo-n láthatóak az RTS jegyek, és talán pont ezért vált ilyen játékká. Unikumként a zsánerben a nyitott terepeken zajló harcokra helyezte a hangsúlyt, és ezzel új értelmet adott a taktikázásnak - multiplayerével pedig a végső kétkedőket is meggyőzte, hogy érdemes Xbox-ba fektetniük. A Halo a mai napig egy fura, mégis bizsergetősen ismerős, egyedi FPS élményt jelent, melyet az első rész testesít meg legjobban.

Heavy Rain - Bár hízelgő a Heavy Raint egyfajta kalandjáték pluszként beállítani, a Heavy Raint nem azért játsszuk, hogy kalandjáték élményben részesítsen minket. A Heavy Raint a története teszi nagyszerűvé, és még inkább a szereplőihez való viszonya. Szokás a videojáték szereplőkre mint egyfajta megingathatatlan nemezis, vagy kifogyhatatlan poénpatron tekinteni, de a Heavy Rain okos távolságtartással és bizonytalanság lebegtetésével eléri, hogy ne tudj igazán azonosulni, miközben folyamatosan berántani készül az ismeretlenbe. Idegeket kikészítő alkotás és páratlan mestermunka.

Ico - A művészet iskolájában két tantárgyat tanítanak. Az ICO-tanszéken a szereplők közti interakció és környezet hatása a játékosra címmel tartanak órákat. Siess, ha most jelentkezel, még nem maradsz le.

Ikaruga - A shoot'em up-ok hiányáért a játékos listák általában az Ikarugával szoktak törleszteni. Én se vagyok kreatívabb, az Ikaruga az, amit játszanod kell, a többi bónusz. (a klasszikus Defenderen felül természetesen...)

Impossible Mission - A klasszikus köszöntés (another visitor, stay a while...) az egyik legmodernebb játék designt takarja, amit egy 1984-es játék képében tudsz végigjátszani. Szobáról szobára haladva bejárni a komplexumot egy nyavalyás kódért, miközben őrrobotok elektromos nyalábbal válaszolnak a közeledésedre, random map-pel kiegészülve. Amíg nem játszol vele, úgyse hiszed el, mennyire jó.

Jet Set Radio - A Dreamcast nagy futára mindenestül különbözik másik kult játékától, a Shenmue-tól. Színpompás Tokyo cel-shaded ábrázolással, görkorin suhanó suhancok, akik graffitivel birkóznak meg az alattomos mega korporációval. Az ötlet a 80-as évekből származik, a megvalósítás a jövőbe tart.

Journey - A videojátékok mindig is a Technológia és a Művészet jelű utcák találkozásánál álltak. Valójában minden művészet technológia alapú, és minden technológia valamilyen művészet irányába törekszik, de ez sehol nem annyira látványos, mint a videojátékok esetében. A Journey csak egy kreatív valami, egy szabad felhasználása a rendelkezésre álló technológiának; nem biztos, hogy ez játék; nem biztos, hogy művészet: de hogy nagybetűs videojáték, az egészen biztos.

killer7 - A killer7 a nagybetűs ellenmondás. Ellenmondása mindannak, ami a videojátékokat jellemezte mindig. A játékélményre való törekvés akkor is ott van a játékokban, ha azt történettel igyekeznek elfedni. A killer7 azonban szarik rá, hogy te mit hívsz játéknak és mit nem, öntörvényűen megalkotja a maga szabályait a valóságon belül. Játék egy párhuzamos dimenzióból, ahol mást neveznek videojátéknak.

Mario Kart 64 - Azt, hogy a 32/64 bites korszakban végleg berobbant a multiplayer, nem kell ecsetelni. De a Mario Kartnál jobb példát nem nagyon tudnánk mondani, miért is jó ez a feature. Jobb/rosszabb Mario Kart részek készültek az évek során, de a 64 volt a legvégső szó a sorozat felívelésében.

Mass Effect-trilógia - Még egy ok az összevonásra, de hát a Mass Effect-ekről nem érdemes külön beszélni. A Mass Effect nem is igazán egy játék, hanem egy univerzum, amelybe a játékok révén betekintést nyerhetünk. A sok minden között, amiről érdemes beszélni a Mass Effect kapcsán meg kell említenünk a szereplők közti kapcsolatot, a fajok ábrázolását, a konfliktusok sajátos rendezését, a játékos bevonását a döntési folyamatokba és azt a kvázi-szabadságot, amit űrhajónkon a galaxis térképét vizsgálva átélhetünk. A BioWare magasra tette a lécet, de szerencsére volt ereje átugrani azt.

Mega Man 2 - A NES egyik legjobb játéka, ami egy tökéletes folytatás, és talán a legjobb epizódja a robotember kalandjainak.

Metal Gear Solid - Időnként jön valaki, aki a feje tetejére állítja a konvenciókat, akció helyett lopakodást, macsó monológok helyett szentimentalizmust tesz bele a játékába, és ezzel új trendet indít el. Mindezt ráadásul olyan coolnak látatja, mintha a világ legfontosabb kérdése lenne, hogy kicsoda Solid Snake és megállítja-e a terroristák terveit. Ha a tökéletességet lehetne fokozni...akkor is Metal Gear Solidnak hívnák, de a lényeg, hogy a Metal Gear Solid a nagybetűs perfekcionizmust rakta le az asztalra, és mindenki várakozását felülmúlta.

Metroid Prime - A 3D-be váltás soha nem volt könnyű, főleg ha egy olyan legendás (2D-s) játéksorozatról van szó, mint a Metroid. A Retro Studiosnak valamiképp sikerült összehozni a lehetetlent, és szinte egy külön al-ágat hozott létre az FPS játékokon belül.

Minecraft - Ha eltekintünk attól az "arcátlanságtól", hogy milyen 2010-ben 94-es technológiával megjelentetni játékot, a Minecraft az évszázad ötlete. Ne tervezz játékot, hagyd, hogy a játékosok maguk építsék meg maguknak kis blokkokból. Nem játék; és mégis. A LEGO is az, nem?

NBA Jam - Mindaddig unalmasnak és értelmetlennek tűnik a játék, míg rá nem jössz, hogy a Street Fighter II kosaras verzióját tartod a kezedben.

Ninja Gaiden - A NES-es verziók bár nagyszerűek voltak, a bomba az Xbox-szal robbant, és a nehézséggel, amivel valami olyasmit csempészett vissza a játékvilágba, amit az épp készült elfelejteni. Kemény, emberpróbáló játék, nem vagy igazán játékos, míg nem próbáltad.

Oddworld: Abe's Oddysee - "Szemtelen varangy, méltóztatsz leszállni a pofámról!" - üvöltötte a hercegnő a békának. De te ne mondd ezt Abe-re, aki bármilyen ronda, megérdemli, hogy megismerd a játékát.

Okami - A művésziséget már sokszor pedzegettük játékok esetében, de amikor az olyan egyértelmű, mint az Okami esetében, akkor kevéssé kell magyarázni.

Out of This World - Más néven Another World. Eric Chahi állítólag úgy kreálta a játékot, hogy a motorral kísérletezett, mennyit, mit bír el, így jött létre a pályadesign, mely köré sajátos narratívát varázsolt. Az Another World megismerési folyamata is hasonló: meghalni mindenhol, míg rá nem jössz a helyes megoldásra. Talányos, rejtélyes játék a hőskorból.

Pac-Man Championship Edition DX - Klasszikus arcade játéknak folytatást írni kb. olyan nehéz, mint feltalálni újra ugyanazt, de a Pac-Man Championship Editionnek sikerült, nem csak működőképessé, de jobbá is tenni az eredeti verziót. Az eredeti Pac-Mant nyilván nem kell bemutatni senkinek, de nem is azt ajánlom: próbáld ki a Championship Editiont helyette.

Panzer Dragoon Saga - Fényesen vágtázó hátasok, magasan lebegő bárkák. Lépj be az egyik legfantasztikusabb világba, amelyet ember valaha alkotott. Mindegy, hogy az eredeti rail-shooter, vagy a JRPG változattal nyomulsz, a hatás mindenképp lehengerlő lesz.

Parappa The Rapper - A zsánerteremtő daraboknak általában megvan az az előnyük, hogy velük azonosítják a műfajt a későbbiekben, de a ritmusjáték hallatán ma az emberek vajmi kevéssé asszociálnak a Parappára, sokkal inkább a Guitar Hero-ra vagy a Rock Bandre - de azoknak a játékoknak sokkal inkább a kiegészítőikben rejlik a varázsuk. A Parappa ellenben kortalan szereplőivel, hamisítatlan rap hangulat becsempészésével kötelező kaland mindenkinek, aki kicsit is érdeklődik a műfaj iránt.

Parasite Eve - Kiváló japán novella adaptáció, egyedi atmoszférával; RPG-vel vegyített vett játékmenetével, survival horrorból örökölt hangulatával, egyedi jelenség a játékpiacon.

Populous - "Isten vagyok!" - kiáltott fel Molyneux, miközben bepötyögte a Populous utolsó kódjait. Oké, ez nem pontosan így történt, de mennyire jellemző, hogy az első Isten-szimulátort a legönelégültebb, legfennhéjázóbb fejlesztő készíti el?

Portal - Az új generáció talán legeredetibb játéka. A 3D-t ilyen mértékben még senki nem használta ki, mint a Portal alkotó fejlesztők, de a Valve faragta olyanra, ahogy mi ismerjük. A The Orange Box részeként megjelenő darab egymagában igazolta a vásárlást.

Prince of Persia - Minden idők legjobb platformjátékának is lehet nevezni. Habár a stílusa nem csak platform, sőt minél inkább mélyre merülsz, a platform elemek annál inkább elhomályosodnak. Példa rá, hogy a legegyszerűbb eszközökből, legegyszerűbb képi megjelenítéssel is kiváló játékot lehet alkotni.

Red Dead Redemption - "Mit nekem te zordon kárpátoknak vadregényes tája..." - Nem tehetek róla, a Red Dead Redemption láttán mindig verselni támad kedvem. Talán Sergio Leone is erre érzett rá, amikor elkészítette Dollár trilógiáját - a Red Dead Redemption pedig ennek a legjobb játék nyelvre való átültetése. Egyesek a legjobb sandbox játéknak is mondják. De a Red Dead Redemption nem sandbox játék: a Red Dead Redemption tömény líra.

Resident Evil 1/2 - Ez itt most nem megosztás, hanem választás kérdése. Minden idők leghíresebb túlélő horrorja 1996-ban robbant be, és mindent maga alá temetett, annyira, hogy nem is emlékszünk, hogy korábban lett volna ilyen stílus (volt). A Resident Evil 1 precízen berendezett helyszíneivel, a második rész összetettségével emelkedett a videojátékos átlag fölé, és a mai napig a műfaj csúcsának számítanak.

Resident Evil 4 - Ha létezik a videojátékon belül popkultúra, a Resident Evil 4 a popkultúra csúcsát jelenti. Az a játék, amelyben kritikusoktól játékosokig mindenki egyetért, hogy remek, és játszásra érdemes. De hogyan sikerült mindezt elérnie? Úgy, hogy szemérmetlenül a látványra helyezte a hangsúlyt, és ezáltal a cselekedeteidnek önálló értelmet adott. A Resident Evil 4-ben minden a lehető legnagyobb átéléssel történik, és bravúros játéktervezésével minden igényedet kielégíti.

Rez - Hogy a szinesztézia nem csupán egy szó, azt a Rez mutatja meg. Rail-shooternek is tökéletes, de a lényeg itt a színek és a formák, a ritmusok és a dallamok precíz váltakozásán van.

Ridge Racer - Vérbeli arcade klasszikus, amely egy új vezetési modellt talált fel. A drift nyilván nem itt fordult elő először, de a Ridge Racer emelte szinte már művészi szintre ezt a versenyzési módot.

Shadow of The Colossus - A kard fényesen mutatja az utat, de mintha senki nem akarná észrevenni. Fumito Ueda elmesél egy történetet, melyben nincsenek jók és rosszak, csakis áldozatok és mi, emberek. "A Colossus abban különbözik minden mástól, hogy míg más szabadon bejárható világokban a szabadság illúzióját kapjuk, itt az illúzió szabadsága a miénk." - részlet egy jobb sorsra érdemes író tollából.

Shenmue - A SEGA majdnem belerokkant, de a rajongók szerint megérte. Minden idők legambiciózusabb vállalkozása, amit az első két rész jelentett...illetve a továbbiak, hiszen a Shenmue eredetileg hosszabbra nyúlt volna. Olyan időszakban próbálkozott valós idejű sandbox stílussal, amikor még nem igazán lehetett, és egy olyan hardveren, amely örült, ha feleennyit ki tudott préselni magából. De a Shenmue-t nem ezért lehet/kell szeretni, hanem mert - videojátékos közhellyel élve - , elrepít egy másik világba, ahova másként nem juthatnál el. Ha megbocsátod a lassúságát, körülményességét, olykor szentimentalizmusát, a legkedvesebb videojáték élményben lehet részed.

Shin Megami Tensei: Persona 4 - Ha már egyszer eljutottál Japánba, klassz. De ha nem, megspórolhatsz magadnak egy repjegyet a Persona 4-gyel, ami olyan mélységig mutatja be Japánt, ahogy kevés játék tette előtte. Ráadásként megkapod minden idők egyik legjobb JRPG-jét, ami örökölte stílusának minden vonzerejét, és sikeresen kerülte el a csapdáit. Oké, azért a japán utazás nyer.

Sid Meier's Civilization - Sid Meier soha nem fogta kis fába a fejszéjét, de a Civilization az ő magnum opusa, amelyen át a játékosoknak adott leckéket történelemből. A Civilizationt méltán nevezhetjük minden idők legjobb stratégiai játékának. A játékos ezer és ezer elágazás és opció közül választhat, mígnem a tökéletesedés útján keresztül eljut a világuralomig. Sid Meier játékát leginkább a méretek (lehetőségek) és a vízió különbözteti meg a legtöbb játéktól. Benne van a TÍZ játékban, amit mindenképp ki kell próbálni.

Silent Hill 2 - A videojáték történetszövés netovábbja. A felszínen alkalmas arra, hogy kellemesen megijesszen, de ha mélyre merülsz, az egyik legfelforgatóbb utazásban lesz részed, amit játék kínálhat.

SimCity - A SimCity-ről célszerűbb sorozatként beszélni, mint különálló játékként, de ha egy játékot kellene kiemelni, akkor az valószínűleg a SimCity 2000 lenne. Klasszikus várostervezős játék, a későbbi The Sims, és megannyi Sim- előtagú játék kitalálójától, Will Wrighttól.

Sonic the Hedgehog 2 - Második résznek még nem volt ekkora hatása franchise-ra. A pörgés csak a második részben került bele, de a Sonicot mindenki ezzel azonosítja. A SEGA mascot-ja, és Mario legnagyobb kihívója a 90-es években, a platformjátékok egyik fura átértelmezésében.

Star Fox 64 - A SNES-es Star Fox-szal két baj volt: az hogy csúnya, és az hogy nehéz. A 64-es Star Fox könnyebb és szebb lett. Any questions?.

StarCraft - Minden idők legjobb RTS-e, ami multiplayer komponense révén valóságos őrületté vált. Nekem elég annyi, hogy három kibalanszírozott faj markánsan eltérő tulajdonságaik révén végeláthatatlan fejlődést és megunhatatlan játékmenetet biztosít. Ha nem lenne, akkor valamelyik Warcraftnek lenne itt a helye.

Street Fighter II - Minden idők legjobb második része, ami nemcsak forradalmasította, de tulajdonképpen feltalálta a verekedős játék formulát. Azóta a verekedős játékokat az egymással szemben felálló, aréna szerű harccal azonosítjuk. De a Street Fighter II-nél jobb (beleértve itt a variánsait is) azóta se született. Persze ha most leülsz játszani, nem a Street Fighter II-vel fogod tenni; de a SF II az, amit ismerned, játszanod kell. Változatos szereplői, ikonikus támadásai a mai napig irányító bójaként jelölik ki a verekedős játékok útját.

Super Mario 64 - Miyamoto rögtön első három dimenziós játékával betalált, ugyanúgy, mint annak idején a 2D-s kistestvérével. A Super Mario 64 semmit nem ad, csak ami egy platformjátéktól elvárhatsz: változatos pályákat, nagyszerű pályadesignt, szabadságot biztosító játékmenetet. És az utódra tizenegy évet kellett várni...

Super Mario Bros. - Ipart forradalmasító játék 1985-ből. A Super Mario Bros. egy más minőséget képviselt az addigi játékokhoz képest, és minősége a mai napig nem fakult meg. Ha másképp nem, a SNES-re kiadott Super Mario All-Stars részeként kell ismerned.

Super Mario Galaxy - Egészen a Mario Galaxy 2007-es megjelenéséig csak sejthettük, hogy milyen lehetőségek vannak a 3D-s ábrázolásban. Azt azonban senki nem gondolhatta volna, hogy kisbolygók felszínén fogunk kóricálni. Mario rácáfolt a kétkedőkre: a Super Mario Galaxy ugyanolyan friss, mint elődei és bebizonyította, hogy nem Mario öreges, mi vagyunk kevesek a dimenzió ugráshoz.

Super Mario World - A legjobb 2D-s Mario viták állandó főszereplői a Super Mario World és a Super Mario Bros. 3. Az ingát nálam az dönti el, hogy a Super Mario World távolabb került a klasszikus alapoktól, és a végletekig feszíti a platforming fogalmát.

Super Metroid - Sötét, atmoszferikus, dark. És akkor még csak a felszínt kapargattuk. A Super Metroid a csúcsok csúcsa a 2D-s játékok tervezésében: csúcs a kalandozásban, csúcs a pályadesignban, csúcs a megvalósításban.

Látszólag nem fog rajta az idő, de ez csak a látszat: valójában mindig egy-egy időalagutat nyit meg előtted, amikor leülsz vele játszani.

System Shock 2 - Intelligens történetből van egy pár, de kevés olyan, ami kiállta az idők próbáját. A System Shock esetében nehéz választani az első és a második rész között, de talán a második rész nyer, megközelíthetősége és a játékosra gyakorolt hatása miatt.

Team Fortress 2 - Multiplayer játékok ennél humorosabbak nem lesznek, vagy okosabbak. Minden kaszt, minden fegyver egy különálló egész, amivel megoldások egész sorát tudjuk felsorakoztatni.

Tetris - Ezer sor is kevés lenne ide, hogy a Tetris nagyságát zengje, pedig a Tetrisnek elég volt négy is, hogy a halhatatlanok közé kerüljön. A Tetris a videojátékok alfája és omegája. Nem itt kezdődött minden, de ide tart. A Tetris a világ legjobb videojátéka, a formátum bajnoka.

The Elder Scrolls V: Skyrim - Az RPG játékok évtizedeken át törekedtek arra az élményre, amit a Skyrim produkál. Most amikor itt van, ne üldözzük el.

The Legend of Zelda: A Link to the Past - Ha a Link to the Past nem létezne, bizonyára az első Zeldának kéne itt állnia. De a Link to the Past - számos 16 bites társához hasonlóan - tudott fejleszteni a formulán, és a legjobb 2D-s Zeldává vált az idők távlatában. A két világ, a hadakozás, a kalandozás mind olyan elemek, amik nem hagyhatják nyugton egy gamer lelkivilágát.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time - "Hivatalosan" is minden idők legjobb játéka. A Zelda játékmenetbe epikusságot csempészve volt képes szert tenni erre a titulusra. Az Ocarina of Time olyan újításokat vezetett be mint a szabad világ, automatikus célzás, napszakok váltakozása, amelyek máig megállják a helyüket, de a lényeg maga a Zelda-világ, mint hangulat, mint érzés, amely végigvezet egy fantasztikus történeten...és a kisfiúkból felnőtt férfiak lesznek.

Lebilincselő és epikus kaland a műfaj legjobbjától.

The Legend of Zelda: Wind Waker - Ha a Wind Waker nem nézne ki úgy, ahogy, talán ki is lehetne hagyni. Ha nem kínálna egy végtelenül egyedi, szerethető világot; ha nem lenne a hajózás, ami önmagában képes elvinni a hátán a játékot; ha nem lenne időtálló, sőt, kortalan grafikája; ha nem lenne olyan jó története, telis-tele meghökkentő momentumokkal, talán ki is lehetne hagyni. Így azonban játszanod kell vele. Mert a Wind Waker egy életre szóló kaland.

The Secret of Monkey Island - Erősen gondolkodtam, hogy a Curse of Monkey Island álljon-e itt, de végül is olyan mindegy. A Monkey Island sorozat bármely tagja kihagyhatatlan, humorával, egyediségével, rejtvényeivel, megannyi emlékezetes helyszíneivel.

The Settlers - A The Settlers az első volt azon játékok sorában, amelyek a szimulációt egy stratégiai játék alapanyagaként szolgáltatták. A későbbi játékok mind eltértek fókuszukban (leginkább a csatározás felé), de a legelső Settlersben még az építésen volt a hangsúly.

Tomb Raider - Mielőtt valaki megijedne, természetesen az eredetiről van szó. Összefolynak a kezdeti Tomb Raider részek, szóval nem vagyok biztos benne, hogy melyik a legjobb, de Lara legelső kalandjai mérföldkövet jelentettek a játékkészítésben.

Vagrant Story - A minőségi JRPG-ket PlayStation-re vég nélkül lehetne sorolni, de az biztos, hogy a Vagrant Story-val jutottak el a műfaj csúcsára, mind művészileg, mind játéktervezésben. Innen már csak lefele vezetett az út.

Vanquish - Akciójátékok aligha emelkedtek ennél magasabbra. A Vanquish az utóbbi évek és minden idők egyik legjobb akciójátéka, ami büszkén forrasztja magába műfajának minden jellegzetességét, de grafikája miatt könnyedén emelkedik föléjük. Szemkápráztató vizualitása a példa, hogy jó játékot bárhol, bármikor lehet csinálni.

Virtua Fighter - A legjobb 3D-s verekedős címre a legtöbben a Tekkent mondanák. Mások a SoulClaiburt. De ha egy van, amit ismerni kell, az a Virtua Fighter. A Virtua Fighter, amely máig megőrizte sajátos harcrendszerét, ismert szereplőit, mindeközben az első komoly verekedős játék is volt 3D-ben. Hibái nagyjából az erényei is; itt nem fogsz egy menetet "csak úgy" megnyerni. De a múltat ismerni, s tisztelni kell, ezért a Virtua Fighternek itt a helye.

WarioWare Inc. - És a végére stílszerűen az a játék - ki se jöhetett volna jobban - ami az összes korábbi játékot (oké, csak Nintendo) magába foglalja. A WarioWare a múlt ékes gyűjteménye, és kívánni se lehetne jobb handheld játékot. Game Over.[/i]


Egy kis érdekesség a végére.

Sorrendet ugyan nem csináltam, nem is lenne értelme, de ha meg kéne nevezni tíz "kötelező érvényű" játékot, vagy ki kéne szórni tíz játékot ezek közül, akkor a következők lennének:

**Civilization

BioShock

Half-Life 2

Super Metroid

Super Mario Bros.

Portal

Prince of Persia

The Legend of Zelda: Link to The Past

Tetris

Resident Evil 4**

Ezek a "kötelezők".

És ezeket szórnám ki legelőször, ha kéne:

*Advance Wars

Ninja Gaiden

Blade Runner

God of War

Populous

Oddworld: Abe's Odyssey

NBA Jam

Jet Set Radio*

és meglepetés vagy sem, de Chrono Trigger.


UPDATE Aug. 21.

Ment a listáról:

  • Oddworld: Abe's Odyssey

  • NBA Jam

Rákerült:

  • The Sims

  • The Last of Us

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

7 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==