Krisz5762019.10.24. 12:59

LED vs OLED (2019) - MEGABLOG 3. rész / 4

(3. rész / 4) Sony ZD9 vs Pana FZ800 és további modellek Részletes összevetés a két technológia kvázi legjobbjaival (filmekhez és játékokhoz), a Sony ZD9 (prémium FALD LED) és a Panasonic FZ800 (OLED) főszereplésével, megemlítve korunk legajánlottabb modelljeit is: pl. Sony XF90 (melyhez közel áll a még újabb XG95), Samsung Q90R és Q85R, valamint az új OLED-ek (LG, Pana, Sony és Philips).

  1. rész (csak 4 részletben tudtam feltölteni)

Az 1. rész KATT TARTALMÁBÓL:

előszó, tesztelt modellek, más modellek, dizájn, OLED-ről és LED-ről, dizájn, kontraszt (+ feketék kezelése, fekete közeli árnyalatkezelés, blooming, shadow detail), mély fekete és blooming kapcsán, fényerő, SDR, HDR, helyi fényerő, csúcsfény és relatív fényesség

A 2. rész KATT TARTALMÁBÓL:

kontrasztjavítás és tone mapping, színek, színhűség, színtér, jelfeldolgozás, (1080p) SDR-ből (4K) HDR, UHD filmek színtere, Trónok harca 8. évad 3. epizód - A hosszú éjszaka (The Long Night) (HBO tömörített változat), mozgásábrázolás, stutter, ghosting és beégés, a speciális Panasonic által tuningolt panelű high end Panasonic GZ2000 OLED

  1. rész TARTALOM:
  • dinamikus HDR - Dolby Vision és HDR10+

  • 3D Bluray

  • uniformity, tükröződés és betekintési szög

  • gaming (LED gaming / OLED gaming)

  • trükk HDR játéknál (Sony) LED esetében

  • trükk SDR (vagy HDR) játéknál (Pana) OLED esetében

  • HDR optimalizáló update PS4

  • gaming fényerő(probléma) OLED vs LED

DOLBY VISION ÉS HDR10+

FZ800 sajnos nem tud DV-t, ZD9 igen. A Pana viszont HDR10+ -t támogat, míg a Sony nem. Hozzá kell azonban tegyem, hogy az FZ800 Tone mappingje eleve hasonló (vagy legalábbis majdnem olyan jó) munkát végez utómunkával, tehát kiváló dinamikus HDR-t eredményez, mint a Dolby Vision / HDR10+ natívan.

MÁS MODELLEK

QLED-ek nem tudnak Dolby Visiont, HDR10+ t viszont precízen. Sony LED-ek és OLED-ek tudnak DV-k, de nem olyan hatékonyan, mint LG vagy Pana. LG OLED-ek egyébként mindig is kiválóak voltak Dolby Visionre, de HDR10+ -et nem tudnak. Pana már tud idén DV-t, és OLED-en legalább annyira jó. A Pana GZ2000 pláne kiemelkedő. HDR10+ -t már tavaly is tudtak a Pana OLED-ek. Philips OLED-ek Dolby Visiont és HDR10+ -t is támogatnak, és elviekben Pana / LG szinten tudnak DV-t.

3D BLURAY

Csak a ZD9 támogat 3D-t, és 2018-ban nálunk a ZD9 volt az UTOLSÓ forgalmazott TV, amely tudott 3D-t (a ZD9 2016 végi TV, de még 2017-ben és 2018-ben is forgalmazták). Az utolsó bemutatott TV (közepes minőségű) 3D-vel a 2017-es Pana EX750/780 LED volt (legalábbis nálunk).

Személy szerint még mindig rajongója vagyok a 3D-nek, ugyanis mozisan BESZIPPANT a film, és a ZD9-nek precíz éles fényes 3D-je van, sőt ilyenkor a komolyabb kontraszt hatás miatt simán HDR jellegű, és a képjavítókkal kvázi 4K-HDR-3D hatású. (Olykor szellemképpel jön be elsőre, ez androidos szoftverbaki, ami reseteléssel azonnal orvosolható.)

Igazság szerint még mindig látványosabbnak tartom egy film 3D verzióját, mint a HDR-est. Ez főleg régebbi - utólag 4K HDR-ré konvertált - filmek esetében igaz, de akár moderneknél is.

A legjobb és legkényelmesebben nézhető 3D-t a 2016-os LG-k tudták C6-tól felfelé.. de sajnos nem folytatták. Lelőtték a 3D-t TV-knél. Akinek ilyen TV-je van, javaslom NE adja el soha!

Aki még mindig vágyik 3D-re (és nem csak moziban, ahol IMAX a tuti), az vagy nézegessen régi kifutott modelleket, vagy gondolkozzon projektorban. A jó hír, hogy minőségi 1080p projektort bőven 1 millió alatt, vagy akár fél millóért is találhatunk akár 3D-vel is. Ami drága projektorban, az a 4K buli. Minőségi 1080p 3D projektort viszont könnyű találni, amire viszont figyeljünk, hogy a legtöbb - főleg olcsó projektor - sötét 3D-hez.

UNIFORMITY, TÜKRÖZŐDÉS ÉS BETEKINTÉSI SZÖG

Ezeket már direkt egy csomagba vettem az egyszerűség kedvéért.

A ZD9 egy hátsó világítású Full Array Local Dimming LED. Kikapcsolt local dimminggel látok némi (halvány) világosabb részt az egyik sarokban (sötétben vizslatva), de bekapcsolva a local dimminget számomra kiválóan homogén. Pláne, hogy korábban Edge LED-em volt (előtte meg plazma), aminél volt „felhősödés”. ZD9-en ennek nyoma sincsen.

Az FZ800, mint 2018-as OLED kiemelkedően homogén, legjobb LED-eknél is jobbak. Egyedül a sötét háttéren fordulhat elő banding, vagy dirty screen effekt. Én sosem láttam semmi zavarót, mindkét TV szuper homogén számomra, OLED pláne.

A ZD9 bizony tükröződik, és ez zavar is. Ha van mögöttem ablak, az bizony látszik. Erre érdemes odafigyelni, így hiába a komoly fényerő, nem tesz neki jót, ha van mögöttünk bármi fényforrás.

Az OLED-ek, valamivel kevésbé tükröződnek, mint LED-ek (kivéve a szupi QLED-eket), de azért ablak itt se legyen mögötte, ráadásul a nagy fényerő itt hiányzik kompenzáláshoz.

A KÖZVETLEN NAPFÉNY AMÚGY SEM TESZ JÓT „ORGANIKUS LEDNEK” (OLEDNEK)!

Hallottam, és találtam is már róla esetet neten, hogy napfény beégést okozhat OLED-en!

A ZD9, mint VA panelű LED korlátozott betekintési szögű, szemből érdemes nézni. Ha jó 2 méterről, és a bal szélével szemben ülök, a jobb oldala számomra már veszít kontrasztból és szaturáltságból színek), ez zavaró. Ez akkor is problémásabb, ha többen nézünk filmet. Persze minél távolabb van a TV, annál kedvezőbb a csoportos filmezés betekintési szög tekintetében.

Egy másik probléma, hogy sötét háttérnél, ha a local dimming egy fényes objektum körül sötétíti a képet, oldalról nézve egyre fényesebb aura látható (ennek a hibának segítségével mérnek/számolnak zónaszámot is), tehát a mély fekete ilyenkor szemből a legideálisabb.

Hozzáteszem simán élvezhető oldalabbról is a TV (a korábbi Edge LED-em pl. színhibás volt oldalról, a ZD9 ahhoz képest istenes), de aki perfekt képre vágyik, azt zavarhatja.

OLED ezzel szemben TÁG betekintési szögű, ha nem is annyira, mint plazmáknál vagy a klasszikus CRT TV-knél, de hasonlóan. Ez igen kényelmes és szeretem is OLED-ekben és a csoportos filmezés is kényelmesebb.

TÖMÖREN

Mindkét TV homogén, de technikailag az OLED még jobban. A ZD9 tükröződik, az OLED valamivel kevésbé. Ablak nem ajánlott egyik TV-nél sem mögöttem. A ZD9 szemből és max kicsit oldalabbról ajánlott, míg az OLED majdnem olyan tág betekintési szögű, mint plazma vagy CRT.

Tipp tükröződés teszteléséhez: tekintsük meg kikapcsolva is a kiszemelt TV-nket plázákban.

MÁS MODELLEK

XF90 és QLED - A Sony LED-ek és a FALD QLED-ek is nagyon homogének LED-ekhez képest, de amíg Sony LED-kre jellemző sarkokban kis sötétedés, addig QLED-eknél enyhe kékes beütés. Ezek azonban inkább csak tesztábrán észrevehetőek.

(Az illusztráció csak hozzávetőleges.)

Az XF90 VA panelű LED-ként tipikus szűkebb betekintési szöggel bír. Szemből az igazi. A Q90R és Q85R (valamint a Q80R és 8K QLED-ek) azonban érezhetően tágabb betekintési szöggel rendelkeznek egy speciális rétegnek köszönhetően (Ultra Viewing Angle layer), mely ha nem is OLED szintű, de sokkal kényelmesebb. A QLED-ek ezért némi natív kontraszt vesztéssel fizettek, ami szerencsére közel sem olyan drasztikus, mint a Sony X-Wide Angle esetében (pl. ZF9, ám még ott is jobb a helyzet kontrasztra, mint IPS panelnál), és alpixel szinten kicsit elmosottabbak lettek, ami csak nagyon közelről feltűnő 4K QLED-eknél, ám 8K modelleknél - az LG szerint - ez már elvesz a 8K szintű részletgazdagságból (a 4x kisebb pixel miatt).

Az XF90 / XG95 hasonlóan tükröződik, mint a ZD9, az OLED-ek kicsit kevésbé, míg a top QLED-eknek már 2018 óta (pl. Q9FN) igazi bajnok antireflektív filterük lett, mint egy (szinte) mindent elnyelő feketelyuk. Egy HDTVTest videóból kivágott képpel megmutathatom milyen hatékony:

2019-es OLED-ek - Az OLED panelek évről évre egyre homogénebbek, és bizony teszteknél túltesznek LED-eken homogenitás terén. Két ponton akadnak észrevételek. Full fehér képnél egy idő után akadhatnak halvány elszíneződések (talán a melegedés miatt, azt hiszem ezt hívják tintingnek), a másik pedig a tipikus banding, avagy halvány függőleges csíkozottság fekete közeli sötét képnél, melyek a gyakorlatban film közben szinte észrevehetetlenek, viszont a dirty screen effekt jellemzőbb OLED-re. A Pana idén tisztább ezen a téren átlagabb modelljeivel is, a spéci panelű GZ2000 a fejlettebb hőkezelésnek hála szinte teljesen mentesül ezektől a hibáktól is. A LEGTISZTÁBB fekete közeli képet adja OLED-ek közt. A Philips világos képnél szinezősés(tinting)mentes, ám sötét képnél a széleken sötétít.

GAMING

A tesztelést PS4-el tudtam futtatni, és nem Pro-val, vagy XOneX-el, de egyrészt jól ismerem a különbséget ZD9-en PS4 és Pro között (kiváló jelfeldolgozó rendszerrel nem olyan nagy a differencia, mint azt sokan gondolnák), másrészt jó párszor láttam már Pro-t ÉS XOneX-et is X930E-n, X900E-n és A1 OLED-en is, harmadrészt mozgásábrázolás és HDR tekintetében szinte mindegy, hogy 4K-ban vagy 1080p-ben tesztelek (leszámítva persze, hogy pár stuff Pro-n magasabb FPS-el bír), viszont a precíz HDR fények 4K felbontásban még precízebbek lehetnek valamivel, ezt pláne az OLED-nél írtaknál vegyük figyelembe.

LED GAMING

ZD9-nél a gaming nekem kezdettől fogva egy élénk színes képorgia volt, akár SDR-ben, akár HDR-ben. Egészen más érzés volt Edge LED után ilyen tűéles precíz kontrasztos képpel szembesülni, bármit is kötöttem rá, legyen az PS4, Pro, vagy akár Nintendo Switch. A Zelda (Breath of the Wild) is egészen másképp fest ezen a TV-n, mint a kis handheld kijelzőn, ami Switch-hez tartozik.

Egy színes életteli világ, aminek egyik mai konzol mellett sem kell szégyenkeznie. Más - kifejezetten 1080p-s - stuffok meg kifejezetten élesnek tűntek Switch-en. A PS4 1080p RGB (vagyis nem színtömörített) megjelenítését is remeknek tartom ZD9-en, ami többek közt az X1 Xtreme chipset szuper jelfeldolgozásának köszönhető.

Volt a kijelzőn „tesztelve” Pro is, és bár érezhetően élesebb 4K-ban, a különbség valójában nem egetrengető, szimplán mert komolyabban feljavítja az 1080p jelet is. Ami a fényerőt és kontrasztot illeti, a képjavítóknak, és főleg az XDR-nek, valamint a ZD9 sajátos képi világának köszönhetően sokszor nem tudtam elsőre megmondani, hogy SDR-ben vagy HDR-ben játszom. Illetve mikor Pro-n HDR-es stuffot (Tomb Raider) indítottunk el 4K-ban, elhittük, hogy HDR, hiszen annyira komoly fényereje volt. Utánanézve derült ki, hogy RGB-re állítva csak SDR-t tudott megjeleníteni a HDMI 2.0 sávszélesség miatt (4K 60Hz RGB SDR 8 bit), és csak akkor működött a HDR 4K-ban, ha automatic-ra lett téve a színkezelés. Ilyenkor 4K 60Hz HDR 10 bit YUV422 lesz.

„Apróbetűs” magyarázat SZÍNTÖMÖRÍTÉSHEZ, azaz YUV422-höz és YUV420-hoz:

A színtömörítés egy hatékony adatráta csökkentés, relatíve alacsony optikai adatvesztéssel.

A YUV422 a színfelbontást - chroma-t - a felére csökkenti (minden 2. pixel az előtte lévő színértékét veszi fel), minimális minőségromlás eredményezve, míg a luma - fény - felbontás 4K marad. Tehát, a fény által megadott árnyalatok (ha fekete-fehérben néznénk) felbontása marad 4K, azaz 3840x2160, de a chroma, tehát a valódí szín felbontása a felére csökken, így 1920x2160 lesz.

Filmeknél YUV420-t használnak, itt minden 2. sor is átveszi az előző színértékét, így a színek sorfelbontása is a felére csökken. A fényesség felbontása marad 4K, azaz 3840x2160, ám a színfelbontás a negyede lesz, avagy FULL HD, tehát 1920x1080.

Teljes YUV444 vagy RGB színfelbontással 10 bites HDR képet 4K 60 Hz-en CSAK HDMI 2.1-el tudnánk jelenleg megjeleníteni. Pl. LG C9 OLED és Sony ZG9 / Samsung Q950R 8K LED-ek tudnak ilyet, de ahhoz olyan kimenetű konzol is kell, tehát majd a következő generációban tudjuk kihasználni.

Ami az SDR vs HDR-t illeti, SDR-ben szerintem teltebbek, de valamivel egyszerűbbek a színek ZD9-en például Horizon Zero Dawnnál, míg HDR-ben szebbek és természetesebbek, és határozottabban erőteljes jó pár objektum fényereje, de némi túlzással olykor így is kicsi a különbség, vagy pontosítok: az SDR is bőven erős fényű marad, és sokszor megérhet Pro-n is egy HDR stuffot inkább 4K 60Hz SDR 8 bit RGB-re tenni (legalább kipróbálni). Ugyanakkor például The Last of Us-ban lenyűgözött egy naplementénél, hogy milyen gyönyörűen és vakítóan süt a nap HDR-ben.

Amitől az elején féltem, hogy a ZD9 65-ös verziója relatív lassabb pixelreakciójú panelt kapott (nem input lagról van szó), míg a 75-ös jóval gyorsabb, és a mai LED-ek legtöbbje is mind gyors. Megnyugtatott, hogy a Doomnál kipróbálva abszolút élvezhető volt, ám mivel az egy 60 Hz-es FPS, nem az a legideálisabb mérvadóság tekintetében. Valójában a 30 FPS gammák a keményebb diók, így például a GTA 5 vezetésnél a fordulásoknál nekem nagyon blurös ZD9-en gamer módban, és bizony átkapcsoltam sokszor Cinema Pro-ra, hogy interpolációt használjak, hiába magas ilyenkor az input lag.

kép100

A „Tisztaság” opciót is lehet használni Gamer módban, ez sötétíti a képet, melynek a legerősebb fokozata már a villózó Black Frame Insertion lenne (ez utóbbi nekem élvezhetetlen és borzasztóan sötét), de az 1-es fokozatot gyakran kipróbáltam például Driveclubnál és Doomnál. Ez valamit javított a mozgás élességén, és (tesztek szerint - HDTVTest) még mindig marad 900 nit fényerő, amit lehet kompenzálni fullra tekert fényerővel és egyéb opciókkal, szóval sötétben bőven fényes marad a kép… de utána visszakapcsolva SOKKAL élénkebbnek tűnik újra az eredeti kép, tehát azért vesz el bőven fényességből, így én nem szeretem, miután megszoktam a ZD9 élénk fényerejét, és annyit amúgy sem segít.

Fontos megemlítenem, hogy az újabb 9-es Sony-kon, tehát pl. XF90-en, XG95-ön (stb.) , ha bekapcsoljuk a Tisztaság 1-es fokozatot, akkor az X-Motion Clarity aktiválódik, alig kb. 50 nit fényerőveszteséggel.

Újra hangsúlyozom, hogy itt ZD9-nél egy akár 2000 nites TV HDR-ben nem fog a képedbe tolni 2000 nitet, csak a szükséges kis apró fényeknél, felvillanásoknál, SDR-ben viszont nagyon is durván tolja a fényerőt, ám ilyenkor nagy terünk marad játszani a gammával, és a klasszikus fényerő szabályzóval, hogy igazán kontrasztos telt színű képet kapjak, így én akár 100 %-os (panel)fényerőt is engedek mondjuk GTA-nál, piszkosul kontrasztos látványt és telt színeket kapva.

Aki attól tartana, hogy a színeket túltolhatjuk, nyugtatásul írom, hogy NEM így van. Egyszer egy videoreview-ban hallottam, hogy „egy Sony LED-et nem lehet túlszaturálni”. Ez persze túlzásnak hangozhat, de annyi legalábbis igaz, hogy bátran felmehetünk 80%-ra is (vagy akár feljebb), akkor sem kapunk természetellenesen túltolt színeket. Ugyanez igaz amúgy a Pana OLED színeire is.

OLED GAMING

FZ800-nál először nyugtatónak találtam, hogy már elsőre felkapcsolt lámpánál is milyen teltnek találtam a PS4 menüjét, ám hamar kiderült, alapból „normálon” van a Pana OLED-ek RGB tartománya, és nem automatán (ellentétben a Sony-val), és ez Korlátozott RGB Range-t jelent, így levágta a PS4-ről küldött kiterjesztett RGB jelet (amit egyébként akár képjavító trükknek is használhatunk, de erről később). Átállítva a „helyes” értékre kissé gyengébb lett a szaturáció, de így is rendben találtam.

A részletekre később kitérve kipróbáltam SDR-ben is HDR-ben is a Panát, és habár a fényerőt már SDR-ben is rendben találtam, azért bőven elmarad a ZD9-en tapasztalt élénkségtől, és valahogy SDR-ben olyan teltnek sem éreztem a színeket, mint Sony LED-nél, vagy legalábbis nem mindig. Beállításokkal, mint például a szín igen magasra vétele már javult a helyzet, de még 100%-on sem volt brutál telt a színvilág, de legalább nem is kaptam irreális túlszaturált képet.

SDR és HDR között most nem éreztem AKKORA különbséget színekben, mint filmeknél (SDR vs HDR), és hasonlóan ZD9-hez, a fényerő is alig nőtt. Ám amíg ZD9-nél ezt annak tudom be, hogy Sony LED-ek SDR-ben is élénkek, addig ezt itt Pana OLED-nél annak tulajdonítom, hogy furi módon nem lett annyival intenzívebb a HDR játékok fényessége SDR-hez képest, mint azt filmeknél láttam. Tulajdonképpen mondhatnám azt is, hogy míg a ZD9 SDR-ben és HDR-ben is intenzíven élénk, addig FZ800-on mindkettő visszafogottabb, de egyáltalán nem sötét szerencsére.

A fényeffektusok „élessége” most nem nyűgözött le „annyira”, mint HDR filmeknél. Igaz, sötétben hangsúlyosabbak lettek, és nagyon apró fényobjektumok, mint pl. kiírások, vagy csillagok picit pontosabbak, de nem olyan látványosan, mint egy HDR film esetében, melyek egyszerűen precízebben lettek masterelve! Persze igazi 4K felbontás Pro-n és XOneX-en javíthat valamit precizitáson.

A mélyebb feketék is nagyon ritkák játékoknál, így az OLED-ek pixelpontosságú fényvezérlő előnye itt annyira nem érvényesül LED-ekkel szemben, de sötét jeleneteknél (avagy „pályaszakaszokon”) azért már inkább több „OLED-esség” kerül előtérbe.

A mozgásábrázolás persze egyértelműen tisztább, ám mint ahogy azt feljebb a STUTTER résznél már előrevetítettem, a natív mozgásélesség itt sem jobb, mint ZD9-nél (OLED és LED ugyanolyan Sample&Hold mozgástípusú), csak a pixelreakció sebessége gyorsabb, és amíg ZD9-en például 30 Hz-es játékok esetében fordulásoknál elmosódást látunk, addig OLED-en „vibráló” pásztázást. Azt azonban hangsúlyozom, hogy „vibráló” pásztázás ide vagy oda, AZ a tisztább, tehát jobb, mint az elmosódás / blur LED-en, mely számomra zavaróbb volt. Persze mikor gamer LED-ről beszélünk, ne a ZD9-et vegyük alapul, mert annak átlagosnál lassabb a pixelreakció ideje, míg a mai komolyabb LED-ek pixelreakciója jóval gyorsabb, de mindenképpen lassabb OLED-nél.

A Pana OLED 1080p elsimítása, avagy felskálázása SZUPI. A felskálázás talán nem 100%-ig olyan éles részletgazdagnak tűnő filmeknél, mint ZD9-en már önmagában az X1 Xtreme chipset, vagy pláne az X-Reality Creationnel (ami 4K élesítésére is hatásos), viszont amennyire tudom a Pana játékmódban jobban érvényesülni hagyja a jelfeldolgozó rendszert, mint a Sony, így itt a Pana legalább olyan jó, mint a Sony, legalábbis az X-Reality Creationt és XDR-t leszámítva, de bátran ki lehet próbálni milyen szépen simítja el a Pana (is) a betűk kontúrjait már a menüben is, aki venne egy Pana OLED-et. Az FZ800 menüjében ugyanis ki/be kapcsolható az 1080p skálázás. Kikapcsolva 4 (2x2) pixelen jeleníti meg FULL HD (1920x1080) kijelzőként funkcionálva az 1080p forráskép egy-egy pixelét. Skálázva jobb a kép, anélkül egyszerűen tompábbak a játékok! Tehát ha nem is skáláz az FZ800 (vagy a ZD9) 4K PS4 Pro szintűvé egy 1080p PS4 játékot, sokan meglepődnének mennyivel jobb az 1080p kép ilyen komoly 4K TV-ken, mint egy FULL HDTV-n:

Nézzük meg még közelebbről a különbséget:

Sony-nál külön nem fotóztam le külön, de egy youtube (valós ingame) videóból kiscreeneltem zoomolva, hogy mit csinál például egy XE90 Sony LED X-Reality Creation-ja:

kép105

Tehát ez már NEM puszta felskálázás (mivel Sony-n nem lehet 1080p-t 2x2-t pixelen skálázatlanul prezentálni), hanem itt azt mutatom meg, hogy azon az 1080p felskálázáson TÚL(!) - tehát akár 4K anyagnál is - , amit mutattam Panánál is, milyen a Sony virtuális felbontásnövelés / élesítő /részletkiemelő funkciója még „pluszban”.

Ilyen hatékony képjavító opció nincsen a Panánál. Ugyanakkor valakit zavarhat is ez a mesterkélt túltolt mű-részletgazdagság, de nagyon finoman adagolható. (Felrakható az Élességgel együtt akár 70-80%-ra is.) Én mindenesetre nagyon szeretem, és az X1 Xtreme chipset (pl. XF90, ZD9, A1) még hatékonyabb jelfeldolgozórendszerű, mint az XE90-ben lévő 4K HDR X1 proci (igaz, gyakorlatban nem sokkal, és mivel kevésbé bravúros számításokat végez, kevesebb a bug is). Az XG95-ben duruzsoló X1 Ultimate pedig 2-4x erősebb az X1 Xtreme-nél, tehát ott a leghatékonyabb az X-Reality Creation.

Pontosítok: a leghatékonyabb a 4000 nites highend 8K ZG9-ben található 8K X-Reality Pro, természetesen az említett X1 Ultimate-el meghajtva, melynek legfőbb célja 4K anyagokat 8K közelivé varázsolni, és ott a 8K panel miatt 4x annyi pixel - 7680x4320 - áll rendelkezésre képjavításhoz.

Ami egyébként tetszett, hogy nem csak Játék mód volt alkalmas gamingre, hanem a kedvenc képmódunkon (pl. Normál, Egyéni stb.) belül is „bekapcsolható” Játék mód, sőt úgy tapasztaltam magától átváltott (bekapcsolt) PS4 csatlakozásakor.

OLED-eket még külön dicsérve megjegyzem (és ebben a Pana KÜLÖNÖSEN jó!), hogy a HDR Tone mapping kiválóan működött, 4000 nites játékoknál is (digitalfernsehen tesztekből tudom, hogy 10000 nites forrást is jól kezel), mint a Horizon Zero Dawn, remekül át lettek konvertálva a panel képességeihez, így fényes és kontrasztos képet kapunk, mely egyben világos részletekben sem szenved hiányt, mint például napfény és felhőrendszer. A ZD9 persze erőteljesebben adja vissza, és mindezt natívan, egészen 1500-1600 nitig talán, ami nagyon decens ugyan, de a Pana a sokkal magasabb nitű részletekre is figyel.

SDR vs HDR gaming kapcsán azt is megjegyezném, hogy nem minden játék jobb HDR-ben, így mindenképpen nézzük meg az SDR verziót is, már csak azért is, mert akadnak kamu-HDR játékok is, melyek SDR-ből „generálódnak” éssem színre nem többek, sem fényerőre, sőt akár rosszabbak is. Természetesen az is hozzátartozik, h ogy ha jobb is HDR-ben egy játék, az még nem jelent automatikusan látványos szép színeket/fényeket, mint ahogy filmeknél sem garancia a (4K és) HDR formátum a top minőségre.

TRÜKK HDR JÁTÉKNÁL (SONY) LED ESETÉBEN

Mint írtam feljebb, az SDR képet teltebb színűnek, kontrasztosabbnak és egyszerűbben kezelhetőnek éreztem. HDR-nél ezzel szemben természetesebbé váltak a színek, de alaposan át kellett állítanom, hogy a színek itt is teltek legyenek, és kellően kontrasztossá váljon a kép. Jó pár játéknál, pl. a The Last of Us-nál fórumokon is olvastam, hogy a HDR „washed out”, azaz „kimosott”, amit én leginkább úgy írnék le, hogy fehér fátyolos, ratyi kontrasztú alapból, ami pláne sötét jelenetben számomra IGEN zavaró.

Egy egyszerű barba-trükk ezt az utóállítást még jobban megkönnyíti, Sony LED-eknél (és akár pl. Pana OLED-nél is) legalábbis működhet.

HDR-ről van szó!! A PS4-et vagy Pro-t állítsuk Unlimited, tehát nem korlátozott RGB Range-re, míg Sony LED-en állítsuk a HDMI tartományt (tehát nem a HDMI sávszélességet) Korlátozottra. Ez a klasszikus 0-255-ig terjedő RGB skálát levágja 16-235-re. Tulajdonképpen (szigorúan véve technikailag) HIBÁS képet ad, így ellenőrizzük tetszik-e az eredmény, de mindenesetre én teltebb színeket, kontrasztosabb képet kaptam, és mélyebb feketét. Kipróbáltam például a The Last Guardiannél, direkt barlangban, és ugyan veszítettem Shadow Detailból, de közel sem annyit, hogy ne lássak MINDENT.

Persze akit ez zavar, az ne nyúljon az RGB Range-hez, és az trükközhet gammával, a színek feltolásával és a klasszikus fényerő lejjebb vételével is, ha nem elégedett a képpel.

Határozottan állítom viszont, hogy Sony LED esetében GAMINGNÉL (és sokszor filmnél is) úgy láttam, hogy amíg SDR-nél elsőre is IDEÁLIS A KÉP, addig HDR-nél BE KELL JÓL LŐNI!

Az az igazság, hogy meglepetésemre ez Pana OLED-en is igaz. Annak ellenére, hogy HDR filmeknél legtöbbször elsőre minden passzolt, addig HDR gamingnél ott is javasolt a további beállítás… de ami még jobban meglepett, hogy SDR-ben is, amivel a kövi fejezetben foglalkozom.

TRÜKK SDR (VAGY HDR) JÁTÉKNÁL (PANA) OLED ESETÉBEN

Az előbbihez hasonlóan ugyanezt SDR-nél ajánlanám, mert bizony nem mindig éreztem elég teltnek a színeket. Be kell valljam, a PS4-féle HDR-t itt sem éreztem olyan teltnek, ám itt óvatosabban használnám az RGB jel csonkítását, mert bár itt is teltebbé teszi a színeket, és kontrasztosabbá a képet, itt valamivel hangsúlyosabb lehet a shadow detail veszítés, mint Sony LED-en. Ettől függetlenül SDR-ben - , de akár HDR-ben is - megér egy próbát, ám mindenképpen nézzük meg nem veszítünk-e el az adott játékban fontos részleteket. Egy autós játéknál például bátrabban lehet.

Ezen kívül persze ugyanúgy lehet színekkel, fényerővel, gammával stb. is trükközni a jobban tetsző kép érdekében, de valahogy nem érnek el mindig olyan hatást.

Nézzük meg példának a GTA 5-öt. Ilyen alapesetben normál beállításokkal SDR-ben. Sajnos a mobil kontrasztosabbnak és színesebbnek fotózta, így manuálisan igyekeztem utószerkeszteni, hogy jobban hasonlítson az élőben látottaknak, de kb. ilyesmi, fakó és fehéres a kép:

Ha megcsinálom az RGB Range trükköt, érezhetően teltebb és kontrasztosabb lesz a kép (itt sem fotózta akkurátusan a mobil, de igyekeztem kicsit szerkeszteni):

Elégedett azonban még így sem voltam, így kicsit még trükköztem az OLED színeivel, és akkor már perfekt szaturált lett a kép számomra (itt sem fotózta akkurátusan a mobil):

Na most joggal adhat okot aggodalomra, hogy akkor a sötét pályákon semmit sem lehet majd látni(?)… Nos ez szerencsére nem így van, ugyanis direkt csekkoltam éjszakai fényeknél is, és az RGB korlátozás ellenére is jól látható minden.

Nézzünk egy másik példát az SDR Driveclubnál. Most nézzük fordítva. Kezdjük el milyen „szerintem” ideális képpel, avagy korlátozott RGB-vel és feltolt színekkel (itt sem fotózta akkurátusan a mobil, de igyekeztem kicsit szerkeszteni):

Ilyen lesz, ha megvonom azt RGB korlátozást, de még meghagyom a további beállításokat. Kevésbé telt és kontrasztos lesz a kép (it t sem fotózta akkurátusan a mobil, de igyekeztem kicsit szerkeszteni):

És végül ilyen, ha abszolút alapbeállításokkal nézem. Szerintem fakó és fehéres (itt sem fotózta akkurátusan a mobil, de igyekeztem kicsit szerkeszteni):

Ami viszont először kiverte nálam a biztosítékot, az a The Last of Us HDR-re sötétben. Ez sajnos OLED-en is ugyanolyan, mint LED-en, pedig LED-el ellentétben pl. a The Last Guardian HDR-ben nem ilyen rossz alapbeállítással OLED-en. Nézzük milyen alapból, szerintem joggal olvashattam fórumokon (keressünk rá bátran google-ön), hogy a HDR „washed out”, azaz „kimosott”, amit mint említettem én leginkább úgy írnék le, hogy fehér fátyolos, ratyi kontrasztú alapból, és ilyen sötét jelenetben nagyon nem tetszős (itt valamivel akkurátusabban fotózta a mobil, de azért igyekeztem még hitelesebbre szerkeszteni):

Az RGB korlátozással jelentősen jobb lesz (itt valamivel akkurátusabban fotózta a mobil, de azért igyekeztem még hitelesebbre szerkeszteni):

Viszont az is igaz, hogy mintha LED-hez képest egy picit jobban tudtam volna itt szimpla trükkökkel (fényerő megvonás és színek feltolása) ideálisabb képet kreálni RGB korlátozás nélkül:

kép132

Egyébként igen, a képek bal alsó sarkában látszik, hogy bizony OLED kijelző is tud tükröződni, erre figyeljünk oda. Ablak semmiképpen ne legyen mögöttünk, és mindenképpen használjunk sötétítő függönyöket, ha erősen süt a nap.

Felmerül újra a kérdés, hogy nem vesznek-e el fontos infók(?)… Nos, játéka és kijelzője válogatja. A The Last of Guardiannél HDR-ben például „nem” ajánlom FZ800-on az RGB korlátozást, míg ZD9-en simán. A barlangban túl sötétté vált a kép FZ800-on, míg ZD9-en még bőven látható maradt, csak kontrasztosabban. A The Last of US-nál HDR-ben meg mindkét kijelzőnél ajánlom az RGB korlátozást. Ez az egyik legsötétebb pálya, és direkt leteszteltem minden látható-e, és szerencsére igen, a lámpa fényén kívül is, így nem kell attól félni, hogy valami fontos felvehető eszköz elkerüli-e a figyelmünket.

TUDOM ugyanakkor, hogy egyesek mennyire felhördülnek ilyen változtatások által, mivel technikailag valóban némi információvesztésről van szó, akár az RGB skála csonkításával, akár a fényerő megvonásával, ám ha nincsen jól optimalizálva egy játék, akkor vagy elfogadjuk a képet, vagy manuálisan nekünk tetszőt állítunk be, és végső soron ez csak egy opció, amit szívesen javaslok, mert szerintem sokszor meglepően jól működik, amit mindenki bátran kipróbálhat, és nem kötelező ezt választani.

Azt határozottan állítom mindenesetre, hogy számos esetben NEM az alapbeállításokkal fogjuk a nekünk tetsző legszebb képet kapni!

HDR OPTIMALIZÁLÓ UPDATE PS4

Pont a napokban ütötte fel a fejét egy frissítés PS4-re, amely segít jobban optimalizálni PS4-en a HDR élményt. Jó pár játéknál található saját fényerő beállító, noha sajnos pl. The Last of Us-nál még minimumra állítva is „washed out” a HDR szerintem, azt meg le sem fotóztam milyen fátyolos, ha még ez a brightness beállítás is alapértéken van.

Az új optimalizáló általánosan minden játékra kivetíthető lesz, és alapvetően remek koncepció, ugyanis három ponton segíti megközelíteni a helyes árnyalati megjelenítést, mivel minden TV másképp viselkedik Tone Mappingre és Shadow Detailra.

Először is azt lehet beállítani, hogy „teljes képernyős” fényességnél mi az az érték, ahol még „épphogy” látszódik a logó:

A következő ábra a „10%-os ablaknyi” fényerőnél segít beállítani a helyes árnyalatokat:

A harmadik beállítás pedig a „Shadow Detail”-ra figyel:

Reményeim szerint a jövőben minél több játék fog ezekre a beállításokra építeni, mert ez a három érték jelentősen optimálisabbá teheti minden TV HDR performance-át sötét és világos jelenetekben is. A témával ebben a HDTVTest videóban foglalkoznak bővebben: KATT

A beállításokkal kontrasztosabbá válhat a kép, és pl. napos felhőrendszert is részletesebben láthatunk (pl. Horizon Zero Dawn), míg korábban nagyritkán csak annyit adhattunk meg legfeljebb (pl. Assassins Creed-ben), hogy hány nitig mastereljen a játék, de az vajmi keveset árul el Tone Mappingről vagy pláne Shadow Detail minőségről.

Ugyanakkor ez sem művel csodát, mert a 3 értéket helyesen beállítva, és újra megsasolva a The Last of Us-t, teljesen minimumra állítva a belső fényerőbeállítását, alapbeállításnál még mindig „kimosott”-nak érzem a képet:

Ugyanakkor javult is, tehát a fehéres kép szimplán a játék hibája, noha nem egyedüli példa sajnos.

A frissítésben viszont én egy új lehetőséget is látok! Ha például az RGB jel korlátozásával szeretnénk optimálisan kontrasztos telt színes képet kapni, akkor megcsinálhatjuk a 3 beállítást korlátozott RGB-vel is, vagy éppenséggel csak csökkentett fényerővel. Mivel minden játék más beállítást igényel - noha ezzel a beállítással idővel talán egységesebbek lesznek a játékok külcsínre - , ezeket a beállításokat talán érdemes lehet játékonként váltogatni, beleértve a HDR optimalizálót. Ám ha hetekig ugyanazzal a játékkal játszunk, akkor nem ér meg 5 percet tesztelgetni játékonként?

Én filmeknél amúgy is szinte mindig végzek pár rövid „személyre szabott” optimalizálást az adott képhez, hiszen filmeknél PLÁNE nem állítható be egységes fix beállítás, amely mindegyikhez perfekt lenne.

Fontos ugyanakkor hozzátennem, hogy ez az új optimalizáló PS4-en csak HDR-re alkalmas, SDR-nél nem változtat sajnos semmit.

GAMING FÉNYERŐ(PROBLÉMA)

OLED VS LED

Filmeknél FÉNYERŐ TEKINTETÉBEN abszolút előnyben vannak OLED-ek játékokhoz képest, több okból is:

1 - Filmeknél legtöbb esetben mozis fekete sávok takarják el a kép negyedét, tehát (99%-ban) alapból előnyt jelent OLED-nek, hogy nem 100%-os, hanem maximum 74%-os képterületet kell csak megvilágítania.

Egy OLED teljes területen kb. 150 nites fényességre képes fehér képpel. Mivel 50 %-os területen a maximum fényesség már 300+ nitre ugrik, a 74% már valahol közel 250 nit körül lehet.

Tehát a mozis szélesvásznú filmeknél egy OLED alapból minimum 250 nites fényességre képes, ha a teljes filmes képterületet full fényességgel kell megküldeni.

Ezzel szemben a játékok teljesképernyősek, így ott nagyon fényes fehér képek 150 nitre esnek vissza OLED esetében, tehát ott csupán minimum 150 nites fényességről beszélhetünk, aszerint, hogy a képnek mekkora területét kell megcélozni fényekkel.

2 - Filmeket sötétben hangulatos nézni, mely az OLED maximum fényerejét még látványosabbra növeli, tehát a környezethez viszonyított fényesség sötétben sokkal jobb.

Játékokat azonban sokan (köztük én is) minimum enyhe lámpafényben szeretünk tolni, vagy nappal (függönnyel elhúzott) fényes szobában, ez pedig gyengíti a fényerőt a környezethez mérve, és a relatív fényesség is csökken optikailag. (Fényes szobában nincsen akkora jelentősége a full fekete OLED képnek, így egy rajta megjelenített kis objektum sem lesz olyan élénk, mint sötétben.)

3 - Filmek jelenetei, pláne HDR filmek esetében sokszor csak pár 100 nitesek (direkt ilyen értékre lettek masterelve), ami tökéletesen passzol OLED-hez, és inkább az élénk fényes képsorokból van kevesebb.

Egy játék ezzel szemben szinte végig élénk lehet, vagy legalábbis sokszor annak kéne lennie. Persze ott is lehetnek bőven sötét helyszínek.

4 - SDR filmekhez elegendő, amit egy OLED fényerőben nyújt sötétben. Átlagban 300-400 nit, maximum 400-500, ami megegyezik egy modern fényes OLED panel (pl. LG vagy Pana) maximum SZÍNFÉNYEREJÉNEK. HDR filmeknél el lehet érni fényesebbet, akár dupla akkorát is, ám csak a fehér alpixel ingerlésével, de ilyenkor a telt színek veszítenek szaturációból.

Kontrasztvezérléssel pl. Pana vagy Philips OLED esetében SDR-ben is jóval 500 nit fölé lőhetünk, de itt is a fehér alpixel segítségével, tehát inkább a kevésbé színes objektumok esetében, mint pl. lámpa.

Játékoknál a HDR játékok elég fényesek OLED-en (az említett szaturáció vesztéssel persze), ám A LEGTÖBB JÁTÉK SDR, ezt ne felejtsük, és ott bizony a maximum fényesség csak fele akkora. Sötétnek SDR-t sem mondanám, csak nem olyan élénkek.

Ahogy a képen is látszik (digitalfernsehen és rtings), az OLED-ek a színek teltségétől függően maradnak el fényességben LED-ektől. Kevésbé telt színeknél képesek - OLED-hez képest- egész fényes képre, ám teltebb színeknél már jobban elmaradhat a színfényerő LED-ektől. Az OLED a relatív fényességtől tűnik ilyen fakónak LED „mellé téve”, élőben önmagában nézve (/fotózva) NEM ilyen lenne!

rtings:

(Az amerikai -US - FALD Q8FN megfelelője nálunk a FALD Q8DN, mely később jelent meg közkívánatra. A nálunk megjelent - EU- Q8FN sajnos csak Edge LED.)

digitalfernsehen:

Sötét jelenetekben viszont az OLED képe kontrasztosabb és harmonikusabb, mint LED-nek (digitalfernsehen):

Ha a jelenet kedvezőbb is OLED-eknek, avagy sötét jelenet, fehéres fénnyel, a csúcsfényesség akkor is érezhetően elmaradhat prémium LED-től, hiába tűnne önmagában az OLED-et nézve HDR-esnek a kép (digitalfernsehen):

LED-NÉL:

  1. Amíg OLED-nél teljes képernyőn a maximum fényerő kb. 150 nit, addig például Sony XF90 LED-nél kb. 650 nit, SDR-ben és HDR-ben is.

2-3. Komolyabb LED-ek nappal és SDR-nél is bőven élénkek maradnak. Sötétben még zavaróan fényesek is lehetnek.

  1. Egy RGB LED színyfényereje sokkal erőteljesebb, mint OLED esetében. Mint írtam, OLED-nél maximum 400-500 nit lehet, míg LED-eknél HDR-ben és SDR-ben is elérhetünk 1000 nit feletti RGB értékeket, és ugyanolyan telt színekkel, tehát szaturációvesztés nélkül.

Folytatás a 4. részben...

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

8 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==