Fogalmam sincs, mit lehetne írni egy olyan VR játékról, amiről mindent elárul a borítóján szereplő két mondat: Lőj, hogy ölj. Ölj, hogy mozogj.
Mégis valamiért úgy érzem, néhány sort írnom kell eme méltatlanul alulértékelt sleeper hitről, talán még némi aktualitása is van a májusi Steames megjelenés kapcsán. Az nDreams név ismerősen csenghet a virtuális valóságban otthonosan mozgóknak (az idén októberre várható Reach mellett a Fracked vagy a PSVR2 szemkövetését játékmenetében alkalmazó Synapse alkotói), de a Vendetta Forever esetében csak kiadói feladatokat láttak el egy aprócska indie stúdiónak. Pontosabban Zander Dejah egyszemélyes projektjébe segített be három barátja 3D modellekkel és zenével, egy nDreams-es producer támogatásával kiegészülve, mint ahogyan azt megtudtam a MeatSpace Interactive alapítójától.
Már az első képkockák láttán beleszerettem a játék minimalista art designjába, ami első látásra két korábbi VR sikercím szerelemgyerekének tűnik: Pistol Whip apuka és Superhot anyuka le sem tagadhatná az aktust, hát még ha meg is mozdul a gyerek! A Vendetta Forever a (VR) játékok azon szegmenséből érkezik, ahol nincs történet, átvezetők és dialógusok, nem ébreszt bennünk gondolatokat vagy érzéseket, de a nyers, erőteljes flow-élménybe csomagolt gunplaytől elszédülve nem is érezzük egyetlen pillanatra sem ezek hiányát. A "Lo-Kill-Motion" névre keresztelt - néhány másodperc alatt elsajátítható - rendszer egy lassított elemekkel operáló rail shooter játékmechanika, ami a 6DoF kontrollerek és a 360°-os játéktér kombinációjaként csakis a virtuális valóságban értelmezhető. Nem tudunk szabadon helyzetet változtatni, az ellenfeleinket likvidálva, azok helyére ugorva átvesszük aktuális fegyvereiket és így haladunk a relatíve gyorsan teljesíthető pályákon ellentől-ellenig. A nagy akcióhősködésben elrejtett logikai fejtörő teszi teljessé a kihívást, a hosszabb pályákon likvidálásuk optimális sorrendje és a villámgyors, hibátlan kivitelezése egyaránt fontos. A játékidő néhány órától több napig terjedhet, attól függően mennyire kattan rá az ember a több mint 60 - néha pár másodperces, néha 1-2 perces - pályák minél tökéletesebb, akár hibátlan teljesítésére. Normál nehézségi szinten már jócskán előfordulnak izzasztó küldetések is, de kezdőknek sem kell izgulnia, mivel a bekapcsolható mutatorok egy része cheatként is értelmezhető segítséget biztosít.
A térben forgás és lövés, a lövedékek előli kitérés, a tereptárgyak eldobása egyvalamit kér a játékostól: helyet. Egy 3x3 méteres szabad tér elengedhetetlen az önfeledt, adrenalindús utazáshoz, de egy vezetéknélküli headset is igen ajánlott, ha a szabadság legmagasabb fokát akarjuk átélni. A számos eltérő bióm - western, távol-kelet, maffia, kalóz - változatos világokat biztosít és gyakran inspirálódik ismert filmekből, jelenetekből. Nincs is magas ára a látványnak, a Quest 3 könnyedén elbír vele, egyetlen pillanat egy futam újraindítása. Néha elhalálozásunk nélkül is kénytelenek vagyunk az újraindításra bökni, mivel egy bizonyos idő után eltűnnek a rosszarcok elejtett fegyverei, és ha nem teleportáltunk oda időben, nem tudunk továbbhaladni. Ez ugyan egy megkérdőjelezhető dijázneri döntés is lehetne, de hajlandó vagyok felette szemet hunyni, mivel a nyúlfarknyi viadalok érezhetően az egy szuszra végig küzdhető flow-runokra vannak kihegyezve. Az alkotó számos apró újítással és szituációval dobja fel az újabb és újabb pályákat, a játék egyik legemlékezetesebb momentuma egy teljes sötétségbe burkolózott helyszínen úgy végigszáguldani, hogy csak a torkolattüzek fényéből tájékozódunk. Céljaink is gyakran váltakoznak: egy konkrét célszemély kiiktatása, mindenki likvidálása, egy tárgy megszerzése, a menekülés vagy a túszok megmentése nem hagyja egyhangúvá válni a játékmenetet.
Hogyan is tehetné, hiszen semmi mása nincs a Vendetta Forevernek! Az elődökből merítő, de saját egyéniséget felmutatni képes akcióorgia a mintapéldája annak, hogyan lehet a virtuális valóság jelenlét-érzésére alapozó jó ötletre, mindössze néhány gombot használó egyszerű játékmenettel operáló, szórakoztató és kellemes kihívást nyújtó, pörgős akciójátékot felhúzni. A stilizált látványvilágot egyetlen percre sem éreztem kevésnek, a letisztult játékmenetnek kifejezetten jó tesz, hogy nem veszünk el a vizualitás részleteiben, hanem hagy minket elveszni az "ott vagyok" érzésben. Üzleti szempontból talán nem volt jó ötlet a tavalyi év legkiemeltebb VR megjelenésével, a Batman: Arkham Shadow-al egyszerre indítani, de az Edge magazin 2024 legjobb VR játékának választotta, ami elismerésre méltó vigaszdíjként is felfogható.
PLATFORM [2024] PS VR2, Quest 2/3 (tesztelt), [2025] PC | KIADÓ nDreams | FEJLESZTŐ MeatSpace Interactive | MEGJELENÉS 2025. május 8. | ÁR 19,99 EUR