Oldern2008.10.29. 12:23

Napi Szubjektív

Változó trendek, a márkanév ereje - és egyéb érdekességek

Elöljáróban kezdeném egy vallomással: az elmúlt időszakban azért nem volt friss bejegyzés, mert egyre monumentálisabb írásokat szerettem volna ide elkészíteni: a legutolsó éppen tizensokezer karakter környékén járt szövegszerkesztőmben, amikor rádöbbentem, hogy ez a formátum nem való ide.

A megoldás? Napi, kétnapi dózisok következnek, amelyekben több kisebb-nagyobb téma egyaránt helyet kap majd. Kezdjük is egy nagyobb elmaradással, az elmúlt hetekben ugyanis több olyan "játékbejelentés" történt, amelyhez muszáj hozzáfűzni egy komolyabb megjegyzést.

>>> A téma: a Név Hatalma.Az emberek szeretnek márkanevekért, sorozatcímekért, vagy éppen egy vállalatért rajongani. Az alapelv mindig ugyanaz: valamilyen oknál fogva megszeretünk egy terméket, az okot pedig a fejlesztőkkel vagy a termékkel magával azonosítjuk: így a jövőben a szeretett élményhez hasonlót várunk. Ilyen helyzetekben pedig nem meglepő, ha egy MMO-Kotor, egy MMO-Halo, egy nem-annyira RE-hangulatú Resident Evil 4 bejelentésekor az emberek szomorúak, és ennek hangot is adnak. Megmondom őszintén: magam is rajongok bizonyos nevekért, a mai napig alaptalanul. A Sonic Adventure 2 után minden új Sonic bejelentésekor fellelkesülve várom az eredményt, ami eddig sosem kényeztetett el - ennek fejében kénytelen voltam átértékelni az elvárásaimat.

Szerintem a recept egyszerű: a márkaneveket, a franchise-okat nehéz sikeressé tenni, de ha ez egyszer megtörtént, a kiadók ragaszkodnak ezekhez. A fejlesztők is ragaszkodhatnak - a lényeg pedig az, hogy két eset fordulhat elő. Az első, hogy egy egyre csökkenő népszerűségű sorozatot megpróbálnak megreformálni: ezzel még mindig könyebb bármit kezdeni, mint a nulláról kezdeni mindent. Ilyen volt a Resident Evil 4, vagy a Tomb Raider Legend példája: nyugodtan mondhatjuk, hogy a fejlesztők sikerrel jártak, és nem csupán a név maradt meg, de új rajongók is születtek. A másik eset, amikor egy bejáratott névhez (Kotor, ha már az Old Republic került szóba) szeretnének valami egyedit, valami újat készíteni, anélkül, hogy az előző részek kötnék a fejlesztők kezét. Ekkor történik meg az, mint hogy bejelentenek egy MMO-t: a fejlesztők szeretnének maguktól változtatni, kipróbálni valami új dolgot, és ebben a saját rajongóikra is, és a már kiépített franchise erejére támaszkodnak. Lényeg a lényeg: nekünk, játékosoknak, meg kell tanulnunk elvonatkoztatni. Ha az új Kotor egy MMO, és nem szeretjük az MMO-t, akkor szomorú, de máshol kell megkeresni a single player-élményt: ott van a Mass Effect, ott van az Oblivion - és valószínűleg lesznek még ilyen játékok más fejlesztőktől is. Vagy ott a Dragon Age. Sokszor rengeteg fájdalomtól és felesleges vitáktól kímélhetjük meg magunkat is, ha egy picit elgondolkozunk: "mit adtak nekem ezek a játékok?". Ha tudjuk, hogy ezt nem kapjuk meg a következő résztől, és a fejlesztők útját bizony nem változtathatjuk meg, akkor egyszerűbb továbbállni, és kipróbálni új, eddig ismeretlen játékokat. Személyes példa: legutóbb a Soul Calibur fórumon olvastam egy remek összefoglalót a sorozat eddigi epizódjairól, ahol a komment szerzője kimutatta, hogy az újabb részekben egyre nagyobb szerepe van az air kombóknak (amikor a levegőben lévő tehetetlen karaktert püföljük) - és ha ez az ötödik részben esetleg zavaró mértéket öltene, akkor más játékot kell keresnem: ez a kombózás a Tekken sajátja, nem pedig a Soul Caliburé - én nem ezért szeretem a sorozatot.

>>> Hogy mennyire kőkemény az ősz, azt mi sem mutatja jobban, hogy már most süvítenek a kilenc, tíz pontos játékok: kezdődött mindez a Fable 2-vel, most az Eurogamer adott egy 10-est a Fallout 3-ra, az IGN pedig 9.5 ponttal jutalmazta a Resistance második részét. 2008 - a year to deliver? A podcastben is szó esik majd erről, de tény, hogy a fejlesztők kezdenek ráérezni a helyes receptre, már idejét sem tudom annak, mikor volt ennyi jó játék egy negyedévben.

>>> Gyakran visszatérő ígéret a konzolos valósidejű stratégiákat szállító fejlesztőknél, hogy "teljesen kontrollerre optimizáljuk az irányítást". Nos, bár némileg radar alatt van, de a pc-n viszonylag jó fogadtatásban részesült hazai fejlesztésű Warhammer: Mark of Chaos Xbox 360-ra is ellátogatott, Battle March címen.Az irányítás pedig magas szinten bár bonyolultnak mondható, mégis: szinte tökéletesen működik. Nincsenek egységtermelő épületek, minden csatába fix mennyiségű csapattal érkezünk: a csapatokat pedig nagyobb mennyiségben, "unit"-okra bontva irányítjuk: ez a módszer remekül működik konzolokon. Nem kell túlzottan sokat szöszmötölni az egység kijelölésével, nincsenek elszórt katonák: a konklúzió az, hogy a Warcraft III / SC szintű hadviselés még nem, az afölötti, csapatokat és egyéni katonákat NEM harcoltató háborúk azonban működőképesek lesznek konzolon - már csak az építkezést kell megoldani. Ami nem annyira nehéz feladat, mint amilyennek elsőre tűnhet.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
12

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==