Invi2009.02.07. 00:17

ESPORT itthon

Ebben a bejegyzésben nem a magyarországi profi játékosok érdemeit szeretném méltatni, sokkal inkább arra szeretnék kitérni, hogy hogyan is működik az ESPORT anyagi, szervezési szempontokból és hogyan gondolkodnak/gondolkodhatnak a cégek a szponzorációról.

Szinte nap, mint nap előkerül az örök téma a pro gamerek részéről, hogy Magyarországon milyen szemetek a cégek, milyen szemetek a LAN szervezők (különösen a WCGnél) és tulajdonképpen milyen rossz az egész ESPORT dolog itthon és milyen élhetetlen számukra ez a helyzet. Ez részben igaz is, mármint az, hogy a hazai lehetőségek nem nyújtanak valami széles tárházat a játékosok számára, főleg ha csapat sportokról vagy nem éppen a stratégia játékok megszállottjairól van szó, de lássuk is miért alakult vagy alakulhatott így a helyzet!

Már az elején le kell szögeznünk, hogy egy játékos szponzorálása vagy éppen egy rendezvény megszervezése, rendezvénysorozatokhoz való csatlakozás a legkevesebb esetben alakul pusztán a jó szándékon és segíteni akaráson. Mint a világon mindennek, ennek is megvannak az anyagi vonzatai. Miért is küldenek itthonról FIFA, War3 és egyéb játékosokat külföldre, mondjuk a WCGk alkalmával, mint a CS playereket?! Gondolkozzunk csak egy kicsit… Hányan is vannak egy CS csapatban? 5-en. Akkor most hányan játsszák az előbb említett játékokat? 1-1 ember. Na és itt a lényeg, egy-egy ember kiutaztatása olcsóbb, mint az 5fős csapatoké valamint ha CS csapatunk részt vesz a nagy döntőkön, az csak 1 reklámspot nekünk, hiszen nem dalolnak majd a bárdok minden egyes játékosról, míg ha az egy CS csapat helyett kinyomunk 5db 1 játékost igénylő program képviselőit, az már kapásból 5 reklám spot és gazdaságilag ez a lényeg. Eme gyors eszmefuttatás után el is érkeztünk az egész szponzoráció lényegéhez a REKLÁMhoz.

Nem csak az Esportban, de a hagyományos értelemben vett sportok alapja is a szponzoráció és a nyereségesség. Gondolt már rá valaki, hogy egy-egy Olimpia mennyi pénzt hoz a rendező országnak, városnak? Mondhatnánk, hogy nem sokat, hiszen a borsos belépők sem fedezik a létesítmények felépítését és a költségeket, de a profitot nem is ez hozza. A pénzt a rendezvény ideje alatt oda látogató turisták hozzák és azok, akik az Olimpiát követően jutnak el a rendezvény színhelyére. Belőlük pedig akad majd szép számmal, hiszen amíg a „sport ünnep” tart a csapból is a rendezvény folyik és majd minden műsor ha nem is magát a sporteseményeket mutatja be, de valamiképpen kötődik a rendező országhoz, városhoz. Egyszóval hatalmas reklám.

Reklám pedig nem csak a rendezvény, de maga a sportoló is. Ha nyersek akarunk lenni, akkor a cégek és államok számára a sportoló egy hatalmas élő, mozgó reklámfelület és itt nem csak a ruhákra tonnaszám felvarrt hirdetésekre gondolok, hanem a sportoló személyiségére is. Ha Cseh Laci valahol megszólal, rögtön mindenkinek beugrik, hogy Magyarország, sőt manapság gamer körökben már az is, hogy XBOX. Ha a Dunaújvárosi kézilabda csapatra gondolunk, annak már neve önmagában is reklám és így tovább… De mit kell ahhoz tenni, hogy értékes reklámfelületekké avanzsáljunk? Először is le kell tenni valamit az asztalra. Ez a felkapottabb klasszikus sportoknál viszonylag egyszerű. Kell egy jó edző, egy komolyan tehetséges fiatal és minimális sportszer. Ha igazán jó a játékos, akkor előbb utóbb a sportágban már amúgy is aktív szponzori feladatokat betöltő cégek majd felkarolják.

Mi a helyzet azonban, ha valami extrémebben szeretnénk támogatásra szert tenni legyen az mondjuk valamiféle esport vagy éppen a tenisz, mint jó példa. A teniszezők saját tudásukból sosem vállnak naggyá, csak nézzük meg hazánk szülöttjeit vagy a világ élmezőnyében tartózkodó Williams lányokat. A tenisz nem egy olcsó sport. A felszerelés sem két fillér (mint ahogyan egy jó gép sem) és a versenyekre is komoly nevezési díjak vannak, hogy a kiutazást már ne is említsük, mert amíg valaki nemzetközileg nem lesz híres ebben a sportágban, addig nem nyújt nagy reklám értéket (megint csak, mint az esportnál). Ehhez pedig sok-sok pénz kell. Szegény gyerekből sosem lesz komoly teniszező, mindig kell a család avagy a barátok részéről érkező komoly anyagi hátszél.

Tehát az első lehetőség a kitörésre az, hogy tehetségesen jó helyre kell születni, mert ekkor saját pénzből oldhatjuk meg részvételünket a neves külföldi rendezvényeken, amelyen nyerés esetén szinte biztos, hogy a horgunkra akadhat néhány támogatói ajánlat. A pénz kérdése persze megoldható másképp is, de ehhez vagy nagyon sok munka (nem játék) és hatalmas áldozatok kellenek (megint csak önfinanszírozás), amit az önjelölt pro gamerek nem hajlandóak elfogadni, vagy komoly hazai community, amely kitermeli a támogatókat kicsiben, hogy aztán egy szinttel feljebb lehessen lépni. A továbbiakban erre szeretnék kitérni.

A hazai community építés alapjaival komolyabb gondok itthon sincsenek. A szerverek adottak, a jó játékosok szintén, akik nap, mint nap tömörülnek klánokba, csapatokba és egymás között lebonyolított versenyeket mérik össze erejüket és fejlesztik tudásukat. A személyi és technikai háttér tehát adott. Akkor mi hiányzik mégis? Természetesen mai világunk „mozgató rugója” a pénz. Internetes selejtezőkkel és baráti lanokkal azt még csak-csak el lehet dönteni, hogy ki a legjobb játékos a faluban, városban, térségben, de hosszú és kemény munkával talán még azt is, hogy ki a legjobb az egész országban, de ezek a lanok csak ritkán alkalmasak kvalifikációs célokra. Arra pedig, hogy kitermeljék az esetleg selejtezők után a külföldi döntőkre jutást, arra pedig egy-egy kivételtől eltekintve teljesen alkalmatlanok. A lanok beugró pénze (nevezési összegek) általában csak aprópénznek számítanak, még akkor is, ha a 3-4-5-6 ezer forint egy-egy résztvevő számára soknak számít. Ha kis rendezvényt csinálunk, akkor 20-30x 5k HUF nem elég egy kiutaztatásra egy csapat számára és akkor még nem is beszéltünk a lan költségeiről (áram, reklám - ha van, és ha nem nonprofit, akkor még a szervezői díjakra is gondolnunk kell). Nagyobb rendezvények esetén pedig az áram után vagy éppen előtt az egyik legkomolyabb összeget az infrastruktúra bérlése jelenti, valamint az hogy esetleg ingyen találjunk elég és megfelelő munkaerőt a rendezvény zavartalan lebonyolításához. Komolyabb rendezvények további velejárója még a HW infrastruktúra kiépítése is, hiszen senkinek sincsen otthon sok száz méter UTP-je elfekvőben valamint 10db switch-e meg egy rakat szervere és ezek bérlete is pénzbe kerül.

Hogyan lehet akkor mégis eredményesen csinálni? Reklám pénzekből, amit itthon nagyrészt a szponzor cégek hoznak. El kell érni, hogy a happening a játékosoknak nyújtott kvalifikációs rendezvényen kívül reklámfelületet is képezzen a cégek számára. A hazai amúgy nagyon értékelendő próbálkozások, mint amilyen az Infinity LAN vagy a GODY pont itt véreznek el. Költségvetésük a beugrókkal kb arra elég, hogy magát a LANt megrendezzék és még a rendezők se kapnak érte semmit, ami nagyon tiszteletre méltó, de nehéz olyan embereket találni, akik pusztán szenvedélyből csinálnának rendezvényeket. A lényeg pedig, hogy olyan rendezvények, amelyek nem nyújtanak megfelelő reklám spotot a nagy cégek számára. A hazai piac nem valami nagy, a cégek többsége ezért nem is nagyon invesztál az itthoni esport-ba, de végképp nem invesztál akkor, ha a támogatandó LAN nem kap nagy nyilvánosságot, csak éppen egy kisebb település kultúrházában verődik össze néhány ember és a helyi újság ír róla egy oldalban. Az ilyen rendezvények a helyi érdekeltségű cégeket vonzzák maximum reklám szempontjából. Egy-egy számtech bolt, egy-egy pizzéria szokott beszállni a költségekbe, mert számukra még valamilyen módon megtérülhet a dolog. Az országos támogatáshoz országos méretű hírverés kell. Amíg ezek a lanok nem szerzik meg országos napilapok, havilapok vagy TV-k támogatását egy-egy hír erejéig, ahol a falakon hátul vagy éppen a sorok között fel nem tűnik a cég logója vagy neve, addig ez nem reklám, mert mennyien látják a vásárló rétegből 200-an? 1000-en?

Azt kell megértenünk, hogy a szponzoráció nem pusztán jó szándék, ez keményen üzlet. Az esportoló, mint ahogyan a hagyományos sportoló is, a teljesítményével kiérdemelt hírnevét bocsájtja áruba a támogatásért, amellyel így a támogató cégek egy ideális és nagy értékű reklámarcot, rendezvények esetében reklám felületet vásárolnak maguknak. A dolgok nehézsége pedig csak fokozódik, ha konzolos Esportról van, szó, mert itt az egyetlen lehetséges komolyabb szponzor maga a konzol gyártója, de követ hiszem, hogy a hazai Sony vagy MS nagy pénzeket kapna az anyavállalattól az esport támogatására. Így sajnos amíg PCs játékok esetében a hardver gyártók számára értékes lehet egy esportoló (én is olyan egeret akarok, amelyiket ő használ vagy ajánl, mint pl Fatal1ty), ez konzolnál nem működik sajnos.

A hazai esport legnagyobb esélyét abban látnám, ha az igazi pro gamerek verbuválnának magukból egy a MeSE-hez hasonló egyesületet, akik képesek lehetnének szépen lassan pusztán szenvedélyből létrehozni rendezvényeket és ezeket a megfelelő reklámfelületek által szponzorokat nyerve országossá fejleszteni. Addig is Magyarországon a legnagyobb lehetőség a WCG-ben van, amelyen a cégek még mindig nem ismerték fel megfelelő képen a reklám lehetőségét és amíg ez így marad, addig a pénz nem lesz több és a kiutaztatható játékosok száma sem bővül, ezáltal a meghirdetendő versenyszámok sem fognak gyarapodni kis hazánkban. Én személy szerint annak is örülök, hogy még van itthon WCG, mert annak hazai megszűnéséről is hallottunk már pletykákat. Reméljük, hogy a WCG-n induló sportolóink eredményeket tudnak elérni külföldön is és így eredményesen tudnák reklámozni hazánkat, amely így előbb-utóbb kitörhetne hanyagolt piaci pozíciójából, hiszen országunk IT gazdasági tájolása a legtöbb helyen még mindig ROEA, azaz Rest of Europe and Africa.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

8 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==