konzolcowboy2010.01.11. 13:22

Konzolcorténelem 7.rész

Elmúltak az ünnepek, így épp itt az ideje, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult a játékpiac a 90-es évek elején.

SNK Neo-Geo (AES)

Kiadás éve: 1990

1989-ben a Shin Nihon Kikaku (SNK) sikeresen belépett az árkád piacra egyedülálló 2D -s gépével, melyet MVS-ként, vagy Multi Video Output-ként ismertek. A gép szíve a Z80-as mikroprocesszor volt, és egyedülálló grafikus processzora mellett 330 Mbit ROM-al is rendelkezett. A Neo-Geo AES (Advanced Entertainment System) a MVS árkád gép otthoni változata volt, és ugyanazokat a játékokat kínálta, mint a játéktermi nagytestvér, de ezen felül azt is lehetővé tette, hogy a gamerek elmentsék a játékinformációkat (akár memóriakártyára is).

A gép egyik legnagyobb gyengéje az igen magas piaci ára volt. A játékokat igen borsos 200$-os árcímkével árulták, a gép ára pedig 650$ volt. Mindazonáltal árkád stílusú kontrollere, és a játéktermi játékok tökéletes portolása igen vonzóvá tette a magas ár ellenére is. Egy speciális kábel (Multi-Link) segítségével össze lehetett kötni két Neo-Geo konzolt, így támogatva a coop játékmódot két különálló televízión.

A gépről, és a játékokról bővebben itt olvashattok:

Click!

Super Nintendo Entertainment System (SNES)

Kiadás éve: 1991

A SNES volt a Nintendo második otthoni konzolja, mely közvetlenül a NES-t követte a piacon. A gépnek nem volt könnyű dolga, mert a 16 bites szférában a Sega Genesis igen nagy előnyre tett szert. A Genesis népszerűsége, és a relatíve kései start ellenére a SNES nyerte a versenyt a 16 bites konzolok világában. Ebben nagy szerepe volt annak, hogy a konkurens Sega figyelme egyre jobban a 32 bites konzol piac felé irányult.

A gép nyitó ára 200$ volt, és az amerikai piacra szánt csomagba a cég a Super Mario World programot is bele tette. Angliában, és Írországban 1992 áprilisában jelent meg 150 fontos nyitó áron, majd ezt követte a németországi megjelenés néhány héttel később. Koreában Super Comboy néven lett ismert a gép, a Hyundai cégnek köszönhetően.

A SNES igen nagy korszakot jelentett a videojátékos múltamban, bár ezzel szerintem nem vagyok egyedül. Ezért arra gondoltam, hogy leírok néhány speciális hardveres tulajdonságot a géppel kapcsolatban, bár ez sok embernek nem igazán lesz érdekes, mert kissé száraz, ám a műszaki beállítottságú játékosokat bizonyára érdekelni fogja.

CPU:

  • Típus: Nintendo 5A22

  • Speciális tulajdonságok: külön interfész a kontroller portokhoz, NMI megszakítások generálása a függőleges képernyőtörlési periódusban; IRQ megszakítások a képernyő pozíciókban; A DMA két különböző működési módot támogat, az egyik a központi DMA az adatblokkok szállításához (2.68 MB/Sec), a másik a vízszintes törlő DMA (Horizontal blanking DMA), mely a képernyőn kívüli adatokat frissíti a vízszintes törlési periódusban;

Cartridge:

A gép hagyományos cartridge mérete 2-32 MB között mozgott, és két üzemmódot támogatott ('SlowROM', 'FastROM'). Voltak olyan játékok, amelyek nagyobb méretet igényeltek (Star Ocean, Tales of Phantasia), ezért egy speciális dekóder segítségével a cartridge mérete 48 MB-ra növelhető.

Hang:

  • Hangvezérlő lapka: Sony 8 bites SPC700 CPU 1024 MHZ-es órajellel.

  • Központi lapka: 8 csatornás Sony S-DSP hardveres ADPCM dekompresszióval.

  • Hang ram: 512 kilobit, melyet az SPC700, és az S-DSP közösen használtak.

  • PCM: 16-bites ADPCM (a 4 bites tömörített ADPCM mintákat 15-bitre interpolálta a Gauss módszerrel).

Videó:

  • Kép processzor: 15-bites

  • Video RAM: 64 KB a háttér rétegeknek, és az objektumoknak; 512+32 byte OAM (Object Attribute memory) kizárólag az objektumok számára; 512 byte CGRAM a színpaletta adatoknak.

  • Paletta: 256 különböző szín, 15-bites színmélységgel (BGR555), ez összesen 32768 darab színt jelent, amely a képernyőn egyszerre megjelenhetett. Az áttetsző effektekhez külön aritmetikát alkalmaztak.

  • Felbontás: 256X224 és 512X448 intervallumban mozgott. A legtöbb játék a 256X224-es felbontást használta, mert a magasabb felbontáson csökkent a megjeleníthető színek, és rétegek száma.

  • A képernyőn megjeleníthető objektumok maximális száma: 128

Nec TurboDuo

Kiadás éve: 1992

1992-ben a TII (Turbo Technologies Inc.) bemutatta a japán Duo észak-amerikai változatát a TurboDuo-t. A rendszer a TurboGrafx-16, és egy továbbfejlesztett CD-ROM meghajtó kombinációja volt. A rendszer a következő szabványokat ismerte: audio CD, CD+G, CD-ROM2, Super CD, HuCard. A konzol csomagolása tartalmazta a gépet; egy irányító padot; egy AC adaptert; a kábeleket; egy CD-ROM2 játékot; egy Super CD-t a következő játékokkal: Bonk's Adventure, Bonk's revenge, Gate Of Thunder, és a Bombernam egy titkos változatával, mely tartalmazott több konzol specifikus 'easter egg' -et is. A gép mellé csomagoltak egy HuCard játékot is, mely csomagolásról csomagolásra véletlenszerűen változott. (Általában a következő címek váltogatták egymást: Dungeon Explorer, Ninja Spirit, Final Lap.)

És néhány játék:

Bonk's Adventure

Bonk's Revenge

Gate of Thunder

Bomberman

Dungeon Explorer

Final Lap

Sega CD for Genesis

Kiadás éve: 1992

A rendszer a Chicago-i CES-en mutatkozott be 1992 novemberében. A megjelenés előtti korai beszámolók szerint a hardver több színt képes megjeleníteni a képernyőn, mint a Genesis, vagy a SNES. A játékosokat végül nem sikerült meggyőzni, mert a gép előállítási költségei magasak voltak, és így nem volt arányban a gép teljesítménye az árával.

Ha mindez nem lenne elég, a hardver is erősen megtréfálta a játékos társadalmat. Az egyszeres CD sebesség jelentősen megnövelte a töltési időt, valamint a 64 szín, és a rosszul kihasznált processzor miatt néhány 'full-motion' alapú játék szörnyű képet festett. Tipikus példa erre a Mortal Combat CD, ahol a különböző fázisú mozgás animációk között, jelentős lagg figyelhető meg a 'fatality' során. Erről a videót megtaláljátok lejjebb.

Mortal Kombat CD lagg

Panasonic 3DO Interactive

Kiadás éve: 1993

A 3DO egy fogalom. Egy tervrajz a következő generációhoz. Egy gép, mely 32 biten tud mindent, bővíthető, és hardvere tartalmazza az összes nagyobb elektronikai cég licencét. Ez a 3DO. Trip Hawkins a 3DO alapítója, Rj Mical, és Dave Needle összefogtak, hogy megalkossák a kilencvenes évek szórakoztató központját. Kedvenc mottójuk: 'Audi-o, Vide-o, 3D-0'. A gyártók azt remélték, hogy a 3DO az lesz a játékiparnak, ami filmiparnak a VCR. A terv nagyon szépen hangzott, a kivitelezés azonban már kevésbé volt szerencsés.

Megjelenéskor a gép, a kor legnagyobb elektronikai cégek licenceit tartalmazta: Sanyo, Goldstar, Samsung, AT&T, Creative Labs, Matshusita/Panasonic, és 700$-os árcímkével került forgalomba 1993-ban.

Amiga CD32

Kiadás éve: 1993

Az Amiga CD32 volt az első, nemzetközileg is forgalmazott 32 bites, CD-ROM alapú videojáték konzol.

Az Amiga CD32 (röviden CD32) az ún. ötödik generációs konzolok közé tartozik, a Commodore International adta ki Nyugat Európában és Kanadában 1993-ban. Először a londoni székhelyű Science Museum-ban mutatták be 1993. július 16-án, és piacra ugyanazon év szeptemberében került.

A CD32 architektúrája a Commodore Advanced Graphics Architecture (röviden AGA) chipkészletén alapul, specifikációja hasonló az Amiga 1200 személyi számítógépéhez. Bizonyos külső gyártóktól származó eszközökkel lehetőség nyílt a CD32-höz olyan perifériák csatlakoztatására, mint például billentyűzet, floppy meghajtó, merevlemez, egér, ilyen módon a konzol átalakíthatóvá vált Amiga személyi számítógéppé. A CD32-höz elérhető volt továbbá egy hardveres MPEG dekóder modul, amely alkalmassá tette a konzolt Video CD-k lejátszására is.

Az Egyesült Királyságban az 1993-as és 1994-es években a CD32 birtokolta a CD-ROM piac több mint 50%-át, túlszárnyalva olyan versenytársakat, mint például a Sega MegaCD, Philips CD-i, sőt, még a PC-t is.

A CD32 Kanadában jelent meg, és az Egyesült Államok-ban is piacra akarták dobni, viszont egy törvénytelenül meg nem fizetett szabadalmi jogdíj miatt az egyik amerikai szövetségi bíróság megtiltotta a Commodore-nak, hogy termékeit az USA-ba szállítsa. A Commodore a Fülöp Szigeteken lévő gyárában egy raktárat épített fel a CD32 Egyesült Államokbéli premierjére, de mivelhogy lehetetlenné vált ezen konzolok eladása, ez a készlet a Fülöp Szigeteken maradt mindaddig, amíg az ottani gyártóterület tulajdonosa felé a Commodore a tartozásait ki nem fizette. A Commodore ezt követően nem sokkal csődöt jelentett, így a CD32 hivatalosan soha nem került boltokba az USA-ban. Ennek ellenére egy bizonyos számú, a Kanadai határon átjutott készülék megvásárolható volt az Egyesült Államokban is, leginkább csomagküldő értékesítést is végző kereskedéseknél. A hosszadalmas csődeljárási folyamat alatt a Commodore UK is ellátta az amerikai piacot különféle hardver komponensekkel és szoftverekkel. Ezek közé tartozott például az MPEG Video modul, amely egyébként a Commodore International által hivatalosan soha nem jelent meg.

Megjelenésekor a CD32-t, mint a világ első 32 bites, CD alapú konzolját hirdették. Habár Európában és Amerikában valóban ez volt az első ilyen konzol, viszont a Fujitsu FM Towns Marty elnevezésű játékgépe, amely kizárólag Japánban volt elérhető (a CD32 megjelenésekor már két éve), már rendelkezett ezen tulajdonságokkal.

A Commodore végül is nem volt képes világszinten jelentős példányszám értékesítésére. Ez egyrészt az alkatrészellátás problémáira, de leginkább a konzol szoftverellátottságára vezethető vissza. Zömében korábbi, Amiga 500/1200 játékok átiratai jelentek meg rá, elenyésző volt azon játékok száma, amelyek kihasználták a hardver és a CD tárolókapacitása adta lehetőségeket. A CD32 Európában, főleg Nagy Britanniában viszonylag sikeres volt, de ez nem bizonyult elegendőnek a súlyos anyagi gondokkal küzdő Commodore megmentéséhez. A cég 1994 áprilisi csődje után a CD32 gyártása - mindössze pár hónappal a megjelenést követően- befejeződött.

Atari Jaguar

Kiadás éve: 1993

Habár a Sega, és a Nintendo 16-bites konzoljával versenyzett, a Jaguar 64-bites konzolként került be a köztudatba, és ez egy kicsit az előnyére vált. Régen a bitszélesség olyan „versenytulajdonságnak” számított, mint ma a poligon mennyiség. A rendszer valójában nem egy darab 64 bites processzorból állt, hanem egy olyan processzor csoportból, melynek adatbusza kibővíthető volt 16-ról 64-bitre. A gép bitszélessége még ma is vita tárgya, de létezik egy megegyezés a hardverszakértők között, miszerint a processzorok központi adat sínjei közül néhány 64 bites, ezért a rendszert 64 bitesnek tekintik. A teljesítményt tekintve azonban a rendszer valójában 32 bites

Habár technikailag fejlettebb volt 16 bites versenytársinál, az Atari próbálkozása a játékosok visszahódítására sikertelen volt. A gépre kevés játék jelent meg, ezért a cég 1996-ban véglegesen kihúzta a konzol dugóját a falbol.

Nintendo Entertainment System (NES) Model 2

Kiadás éve: 1993

1993-ban a Nintendo megjelentette a NES második „felültöltős” modelljét. Ez az elnevezés igen találó egy mosógépnek, de egy konzol számára kicsit furcsának tűnik. A felülről töltés mindössze annyit jelent, hogy elődjével ellentétben a cartridge gépbe helyezése felülről történt, és nem előröl vízszintesen, mint a régebbi modellnél. Az új dizájnnak köszönhetően a gép fele akkora lett, mint a NES, valamint ellátták egy 'Reset', és egy 'Eject' gombbal. A kontroller formáját a SNES kontrolleréhez igazították. A gép nyitó ára 45$ volt, de a cég leállította a gép támogatását a megjelenés után egy évvel.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

9 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==