A PlayStation VR2 megjelenése kapcsán azt vettem észre, hogy a vele kapcsolatos diskurzusok jelentős részének az eszköz ára képezi a gerincét.
Tokyo, Tokyo, puccos VR ami jó
Korábban nem is értettem, miért kötelező újságírói panel minden egyes PSVR2-vel kapcsolatos cikkbe beleírni ezt, a 100 eFt-os játékvezérlők, fél millió forintos telefonok, egymillió forintos videokártyák korában.
Random magyar gamer site első PSVR2 játékteszt:
"A PS VR 2 exkluzív nyitó címeként debütál a Horizon-széria virtuális valóságban játszódó spin-offja, a Call of the Mountain, amire igen nagy feladat hárult: meg kell mutatnia, hogy miért is érdemes beruházni az amúgy borsos árú új kütyüre."
Another random magyar gamer site első PSVR2 játékteszt:
"Egyértelműen ezt szánta a PlayStation a platform húzócímének, ennek kellett volna megmutatnia, mekkora generációs ugrás történt épp, mennyi mindenre képesek a fejlesztők a headsettel - vagy lehet, hogy annyi volt a feladata, hogy egy jól bejáratott franchise-ot bővítve csábítóvá tegye az egyébként nem kifejezetten olcsó kiegészítőt."
Már csak azért is meglepő számomra a "hisztéria", mert 2016-ban egy első generációs PlayStation VR, a használatához elengedhetetlen PlayStation Camera, illetve az opcionális, de erősen javallott Move páros együttes ára megegyezett a mindezt egyetlen dobozban kínáló PlayStation VR2 árával. Az igaz, hogy a 7 éve nem volt még standalone Oculus Quest, amely egy jóval kedvezőbb árú alternatívát kínált volna a virtuális valóság kapujában sorban állóknak.
De hogy mennyire borsos ez az ár, az nagyon sok mindentől függ.
I going to bankba
Milyen eszközök állnak jelenleg a rendelkezésedre? Vannak akik rögtön azzal indítanak, hogy a PS5+PSVR2 fél milliós ára borzasztóan magas (a pontosság kedvéért azért jegyezzük meg, hogy egy digitális PS5 és hozzá egy PSVR2 jelenleg kb. 440 000 Ft körül beszerezhető), de ők hajlamosak figyelmen kívül hagyni, hogy mások esetleg már rendelkeznek a konzollal, így csak a HMD-t kell hozzá beszerezni. Egyesek - kiemelten az IT területen dolgozó PCVR buborék - alapvetésnek veszik, hogy mindenki háztartásában ott ketyeg egy mai játékok futtatására alkalmas PC, közben meg a konzolok és a mobil eszközök annyira népszerűvé váltak az évek során, hogy ez ma már egyáltalán nem triviális. Szinte senki nem játszik már PC-n abból a társaságból, akikkel az ezredfordulón még együtt grafitoztuk a Duron-okat, meg háromnapos LAN-partikon toltuk a pofánkba a pizzát két cs_italy között.
Hol élsz jelenleg és mekkora jövedelemmel rendelkezel? Sajnos ezt a fontos kérdést nem csak a VR-nál, hanem nagyon sok más hobbinál is fel kell tenni magunknak. Egyesek szerint Magyarország a legjobb hely Európában, mások szerint valamennyivel kisebb terhet jelent egy VR headset a családi költségvetésre, ha háromszor-négyszer annyi jövedelemből kell gazdálkodni. A videojátékok bizonyos szegmense luxushobbinak számít, ezzel semmi mást nem tudunk tenni, csak elfogadni. Mindig van egy nagyobb hal, ahogyan az iPhone 14 Pro Max vagy a Tesla Model Y, úgy a PSVR2 sem mindenki számára elérhető, megfizethető. Ha nem elég vastag a buksza, akkor még mindig ott van a használtpiacról ma már olcsón beszerezhető PS4/PSVR kombó, viszonylagos elavultsága ellenére is csodálatos élményt tud nyújtani a VR-al ismerkedőknek, további spórolással egy Quest/Quest 2 sincs már elérhetetlen messzeségben vagy várd meg, amíg olcsóbb és számodra is elérhető lesz az újabb generáció, a döntés a Te kezedben van!
Mennyit fogod az eszközt a jövőben használni/kihasználni? Négy éve vettem magamnak egy akkor menőnek számító okosórát, csak mert az volt a trendi, az első hónap letelte után kb. négyszer volt a karomon...nem hordok egyébként sem órát a mobiltelefónia korszak kezdete óta. Ez így egy rohadt drága óra volt. Nyolc éve beruháztam egy akkor viszonylag menőnek számító tabletbe, azóta is használom minden nap legalább egy órát, néha többet is. Kicsit lassúcska már, bár hibátlanul működik, de lassan megérett a cserére. Ez így 3000+ óra használat után egy rohadt olcsó tablet volt. A legdrágább kütyü mindig az, amit nem használsz. Ha beruházol most egy PSVR2-re, az első hónapban elszórakozol vele pár órát, majd utána a háztáji por vastagságából lehet csak megállapítani a korát vagy az eredeti formáját, akkor az valóban egy viszonylag drága hóbortnak tekinthető. Ha viszont a következő években több száz, esetleg több ezer órányi felhőtlen kikapcsolódást kapsz a vételáráért cserébe, akkor nem biztos, hogy annyira rossz boltot csináltál, ugye? Én egy pillanatig sem bántam meg a PSVR-t, megszámlálhatatlan fülig érő szájat és felhőtlen órát okozott az egész családnak, rokonságnak, barátoknak.
Mekkora igényeid vannak, mennyire akarsz A kategóriás játékokkal játszani, grafikabuzi e vagy? Bár volt már Meta Quest 2 headset a fejemen, de nincs hosszútávú és gyakorlati összehasonlítási alapom, mennyivel szerényebb a prezentáció színvonala egy nyers számítási teljesítményében a PS5 tizedét nyújtó - még a 10 éves PS4-nél is gyengébb - eszköz kijelzőjén. A számok alapján mondjuk annyival, hogy a Meta Quest 2-n a Resident Evil 4 eredeti 2005-ös változatát élvezhetjük teljes pompájában, míg a PSVR2-re a 2023-ban érkező remake érkezik a szart is megfagyasztani a beleinkben. Vagy ott van a Gran Turismo 7 teljes VR támogatása, ha te szeretni gyors autó, ha te szeretni autóverseny, akkor neked stabilan meglenni program következő 5 év. Ha viszont nem hiányoznak neked az ismertebb, nagyobb címek, esetleg Sony exkluzívok, akkor meglehet, hogy drágának érzed a japók újdonságát, de ebben az esetben teljesen érthető is.
Nekünk nem ad a papa
Tehát ha egy kevésbé szerencsés helyre született, alacsony jövedelmű, kizárólag PC-vel rendelkező játékos vagy, akit úgy annyira nem is érdekel a VR, csak ki szeretné próbálni és bohóckodni vele kicsit, teljesen mindegy milyen játékkal...akkor neked a PSVR2 kifejezetten drága. Ha viszont egy koppenhágai pedagógus vagy, akinek már régen ott figyel a nappalijában a PlayStation 5, szenvedélyesen szereted a VR játékokat és szándékodban áll komolyabb A kategóriás címekkel is kikapcsolódni, akkor egyenesen neked készítették. Meg ennek a két végletnek van még tengernyi árnyalata, és csak rajtad múlik, hová helyezed el magad a skálán! A PSVR2-t egyébként a nemzetközi sajtó jelentősebb képviselői (pl: Digital Foundry) is drágának találták. A bemutatók alapján mindenki tisztában van vele, hogy ennyiért ez egy igényesen összerakott, kiváló minőségű hardver, innovatív újdonságokkal...amely megéri ugyan az árát, de mégis túl magas ahhoz, hogy tömegtermékké váljon, meggyőző ütemben növekedjen a felhasználói bázisa és további komolyabb címek érkezzenek. Legalábbis van egy ilyen jogos félelem, de aki egy kicsit is jobban benne van a témában, az tisztában volt/van ezzel, amikor bekattintja magának az eszközt.
Voltam olyan szerencsés helyzetben, hogy megengedhettem magamnak az előrendelést, de maximálisan tisztában vagyok vele, hogy például szülőhelyemen, Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében még egy havi átlagjövedelemnél is többe kerül egy ilyen kütyü, ami azért valljuk be kendtek, elég meredeken hangzik egy szinte csak kizárólag videójátékokhoz, azoknak is egy parányi szeletéhez használható, bizonytalan jövő előtt álló kiegészítőért. Mivel rendelkeztem már a használatához szükséges konzollal, de VR játékra alkalmas számítógéppel nem, ezért különösebben nagyot akkor sem bukhatok vele, ha nem lesz kirobbanó siker, és "csak" a PC/Quest platformokon is megjelenő multiplatform játékokkal tudom majd használni, hiszen alig többet kellett egy Quest 2 áránál beleinvesztálnom, egy teljesítményével egyenértékű PCVR rendszernél viszont jóval kevesebbet. Abban biztos vagyok, hogy azért a Sony tarsolyában is van még néhány készülőfélben lévő system seller, még ha nem is lehetne velük Dunát vrekeszteni. Szabadidőmben gyakran szeretek elveszni a virtuális valóságokban, viszont annyi szabadidővel már nem rendelkezem, hogy a már meglévő PSVR mellett el tudjak mélyülni mondjuk a nyitott PC platform végtelen mélységeiben, ebből kifolyólag a realitások talaján maradva nincs is semmilyen hiányérzetem. Aki viszont rendelkezik jelenleg is egy masszív PCVR szettel és nem érdeklik az exkluzív PS címek, azoknak egyértelműen drága és relatíve értelmetlen befektetés lenne egy ilyenbe beruháznia. A Meta Quest 2 platformon lábukat megvetőknek akkor lenne érdemes elmerengeni a lehetőségen, ha érdeklik őket az exkluzív címek és a jobb grafika, meg persze ha el tudják engedni a már jól megszokott és kényelmes, egyértelműen a VR jövőjének tekinthető vezeték-nélküli szabadságot (ez nyilván az Air Link-es számítósokra is igaz).
Azt hiszem mindenki egy valamivel szerényebb árcédulára számított a PlayStation VR2 kapcsán, érezhetően jót tett volna a VR iparág fejlődésének egy újabb, szélesebb közönség számára hozzáférhető, pofonegyszerűen használható családtag. De abban is biztos vagyok, hogy a Sony-nál alapos mérlegelés, költségelemzés, piackutatás és hasonlóan komolyan hangzó üzleti fogalmak mentén hozták meg a végső döntést, figyelembe vették a jelenlegi potenciális felhasználók számát, és a tervezett növekedést, nem beszélve az eszköz fejlesztésének és gyártásának költségeiről. Az idő és a játékosok majd eldöntik, mennyire pontosan céloztak vagy mennyire lőttek mellé Tokióban.