1992-ben sem volt időm unatkozni a játékok világában. Sőt ebben az évben vettem meg az első számítógépemet is, egy Amiga 500-ast, ami három teljes havi fizetésembe /47.500ft/ került. De nem csak otthon játszottan, hanem továbbra is jártam a különféle játéktermeket, ahol sora gyártottam, a különféle játékokban a rekordokat. A most következő játékban szintén kimagaslóan jeleskedtem e téren.
1991-ben mutatták be a mozikban a Terminator 2: Judgment Day filmet,
ami az akkori korhoz képest, rekord gyorsasággal jutott el a hazai mozikba.
Alig 3 héttel az amerikai premier után, a Budapesti Vörösmarty kertmozi
játszotta először a filmet 150ft-os áron, a következő héten pedig már az
összes mozi játszotta. Ez a 150ft, ma kb. egy duplarétegű lemez ára, amire
ki lehet íri egy játékot, de 20 évvel ezelőtt még nagyon sok pénz volt egy mozijegyért, de ennek ellenére mindenki látni akarta a filmet a mozikban. A
film szalagjait akkor, példátlan biztonsági intézkedések mellett szállították,
és játszották a hazai mozikban. Minden vetítésnél és szállításnál
biztonságiörök voltak jelen. Minderre azért volt szükség, mert az amerikai forgalmazók kijelentették, amennyiben a film kijut a ”kalózpiacra”, akkor a
további amerikai gyártású filmek nem kerülhetnek a Magyar mozikba. Ezt a ”fenyegetést” pedig nagyon is komolyan kellett venni, és bizony vették is. Ugyanis a 90-es évek elejére, oly mértékű volt már a kalózkodás
Magyarországon, hogy egyes becslések szerint, közel 98%-ban voltak
jelen a másolt példányok a piacon. Bár ennek okához az is hozzájárult,
hogy az akkori legális bolti filmpiac, még igencsak gyerekcipőben járt,
elvégre a Jávor-Karády-Kabos stb. dokumentumfilmek a kutyának sem
kellettek. A film mondanom sem kell, hogy sikeres lett, mégpedig olyannyira,
hogy még azon mai fiatalok többsége is ismeri, akik koruknál fogva, nem
láthatták ezt a filmet a mozikban.
A játék a filmmel egy időben érkezet meg 1991-ben a játéktermekbe, és ha
a filmre azt mondom, hogy sikeres lett, akkor a játék is az volt. Pontosabban
a játékok is, ugyanis nemcsak videojáték készült belőle, hanem flipper is,
ami akárcsak a játék, szintén sikeres, és ennél fogva roppant népszerű lett. Persze miért is ne lett volna népszerű, elvégre ki ne szeretett volna a
lázadók oldalán, a sötét jövőben Terminator-okra vadászni, és a Skynetet elpusztítani, hogy az emberiség megmentőjévé váljon. No persze nem
csak a játék menete, hanem a játék, mint stílus is nagy népszerűségnek örvendet, elvégre a különféle fénypisztolyos játékok, ekkor élték az első aranykorukat a játéktermekben. A játék hazai népszerűségét pedig mi sem igazolta jobban, minthogy a legtöbb játékteremben, megtalálható volt ez az automata. Sőt talán azt is kijelenthetem, hogy ahol ez a gép nem fordult
elő, az csak egy lepukkant teremnek számíthatott.
A film sikeréből adódóan, természetesen hamar elkészültek a különféle számítógépes és konzolos átiratok, de ezek sok mindenben eltértek
egymástól. A számítógépekre, mint a C-64-re és az Amiga-ra, teljesen
más játék jelent meg, mint a konzolokra. Számítógépekre egy ügyességi verekedős játék jelent meg, amik kifejezetten jóra sikerültek, de konzolra
egy nevetséges borzalom jött ki Terminator 2 címszó alatt. Az Arcade
változat átiratára, valamiért két évet várni kellett, de ez már a 16 bites
konzolon kívül, csak PC-re jelent meg. A két éves késés okát a mai napig
sem tudtam megfejteni. Bár nekem az a gyanúm, hogy az akkoriban
felmerült jogi viták miatt volt ez a tetemes késés.
A játék cseppet sem volt könnyű, és ebből eredően, nagy étvággyal fogyasztotta az emberek zsebéből az érméket. Ez is, akárcsak a többi fénypisztolyos korabeli társa szabályosan kirabolta a játékosok zsebeit.
A Continue felirat, szó szerint szabályos visszatérő - átlag kétpercenként - vendég volt a játszani vágyó embereknek, még kétjátékos módban is. De természetesen ez a játék is úgy volt a legélvezetesebb, ha egy baráttal
vállvetve irtottuk a különféle robothadsereget. A játék storyja két részre
volt osztható, az első részben a sötét 2029-es jövőben kell John Connort megtalálnunk és elkísérnünk, hogy a Skynetet elpusztíthassuk. A második szakaszban, a film cselekményeit követve, a Cyberdyne-ben kellett, szó
szerint széjjellőnünk mindent. Majd onnan elmenekülve, az olvasztó
üzemben végül megküzdenünk, a folyékony fémből készült robottal, a
T-1000-el. Érdekes módon a legtöbb futurisztikus fénypisztolyos játékban,
volt egy lényeges eltérés a hagyományos társaihoz képest, ami nagyban befolyásolta a játékmenetet. Ez az eltérés a végtelen lőszerben és a
gépfegyver erejében mutatkozott meg. A hagyományos játékokban,
például az Operation Thunderboltban, a tárcserére és ezek begyűjtésével folyamatosan foglalkoznod kellett. Viszont itt nem kellett az esetleges lőszerhiánnyal bajlódnod, a végtelen mivoltából adódóan, de ennek az
volt az ára, hogy a fegyvered ereje folyamatosan csökkent, ha nyomva
tartottad a ravaszt. Itt nem húzhattad orrvérzésig a ravaszt, mint egy
Stalone vagy Schwarzenegger filmben, mert ellenkező esetben, egy idő
után a fegyvered már csak üresen kattogott.
Mivel a játékban a lőszermennyiséggel nem kellett foglalkoznod, ezért a felszedhető bonuszok némileg módosultak, az eddig megszokottakhoz
képest. A felszedhető tárak helyett ezért a fegyver erejét növelő cuccok
voltak a leggyakoribban. De természetesen itt is megtalálhatóak voltak
még a különféle gránát, pajzs, és energianövelő cuccok is. Sőt még az
első pályán voltak elrejtve ”smart bombák” is, amik mindent kiirtottak a
képernyőn. A játékban ugyanakkor volt még egy másik újítás is, amit én
sehol máshol nem láttam, vagy tapasztaltam volna. Ez az úgynevezett
”felezés” volt, ahogyan én egyszer elneveztem. Ez azt jelentette, hogy a
átéktér ketté volt választva, azaz ha az egyik ellenséges gép lőtt az egyik oldalon, akkor az a másik oldalt nem sebezte. Ez szerencsére mind egy, és
mind kétjátékos módban működött, viszont a 16 bites gépeken /MD, SNES/
ez a lehetőség már nem élt. Ugyanakkor lemerném fogadni, hogy ezt a lehetőséget csak kevesen ismerték. :-)
A pályák, ahogyan már fentebb említettem, két fő részből állnak, de
nézzük csak őket szép sorjában. A legelső pályát, bár még csak
bemelegítésnek szánták, de már itt is fel kötni alaposan a fehérneműt, mert
szó szerint, egy egész hadosztállyal kell megküzdenünk. Számtalan
mennyiségű HK-val és Terminatorral kell majd harcolnunk, ráadásul még
az ellenállás katonáit is meg kell védenünk, akik a lehető legrosszabb
helyen vannak, mert annyi Terminator veszi őket körül. Ugyanakkor
érdemes lesz rájuk vigyázni, mert a pálya végén 50.000 pontnyi levonás
jár, minden egyes lelőtt ellenállóért. Menet közben a ládákból tudjuk a
gránát és a fegyvernövelő cuccokat felszedni. A nagyobb bombákkal
”smart bomb” viszont érdemes lesz taktikázni, mert ezekkel nagyok sok
bónuszt lehet begyűjteni, ráadásul a robbanás után lesz egy néhány másodperces szünetünk is, amíg kifújhatjuk magunkat. A pálya végén egy gigantikus méretű robottal kell majd megküzdenünk, akit ha szétlőttünk,
akkor a belsejéből, csak úgy ömleni fognak, az ezüst és aranyszínű Terminatorok.
A második pálya nagyon rövid lesz. Itt az emberek bázisának a megvédése
lesz a feladatunk, amit a Schwarzenegger típusú Terminatorok, és a
színes gömbökből felszálló repülő robotok veszélyeztetnek. A civilekre
és az ellenállókra, itt is nagyon kell figyelnünk, mert akárcsak az első
pályán, úgy itt sem halhatatlanok. A következő feladatunk John Connor megvédése lesz, aki egy kocsival fog Skynet bázisához elmenni, ami talán
a legnehezebb pálya az egész játékban. Egyszerűen az ellenséges HK-k
olyan agresszíven támadnak, hogy az finoman szólva is brutális. Nem
ritkán már a képernyőn kívülről lövik a kocsit, ami ellen egyszerűen még védekezni sem lehet. A lövészed életben maradására ráadásul nagyon
kicsi az esély, ha ö meghal, márpedig az esetek többségében meghal,
akkor onnantól teljesen védtelen a kocsi, ami jó néhány esetben a GAME OVER-el lesz egyenlő. Ennél a pályánál biztosan elmegy mindenkinek
legalább 2-3 Continue, mire végigmegy rajta, ugyanis ezt a pályát egyetlen életből kell teljesíteni, azaz ha meghalunk, akkor a pályát újra az elejétől
kell végigvinni.
Ha mindezzel megvagyunk, akkor egy hosszú és nehéz utunk lesz
Skynet-ig, telis tele kismillió ellenféllel, akiknek egyetlen célja, a mi megsemmisítésünk lesz. Ez talán a játék legélvezetesebb és leghosszabb pályája. Itt jön elő leginkább az a hangulati elem, amit a Terminator 2 film
elején, a sötét jövőből láttunk. Ezen a pályán irgalmatlan mennyiségben
támadnak ránk, a különféle gyilkoló gépek, ráadásul ez az a pálya, ahol a
legtöbb bonuszt lehet összeszedni. Engemet például vagy tucatnyi
játékteremből tiltottak ki, mert nem voltak képesek elviselni azt a tényt, hogy
10 millió pont feletti eredményre is képes vagyok a játékban. Menet közben összefutunk majd az első pálya testvérével, aki szintén elég kemény dió
lesz, de ő csak egy gyenge kezdőnek számít, az utána következő
Skynet-hez képest. A pálya legvégén, természetesen maga Skynet vár
ránk, aki ahhoz képest, hogy csak egy számítógép, rengeteg fegyverrel rendelkezik. Szó szerint minden nyílásából, minden paneljából, a halált
árasztja felénk. Itt garantáltan el fog megint menni legalább 2-3 Continue,
mire megadja magát.
A következő pályán már a jövőben vagyunk - most már ez is a múltnak
tekinthető - és a Cyberdyene-ben vagyunk, amit szó szerint szét kell
lőnünk. Ebben a SWAT kommandó tagjai fognak megakadályozni
bennünket, John és Sarah, pedig fel alá rohannak a pályán folyamatosan,
de a legnagyobb szerencsénkre ők itt halhatatlanok. Ők fogják a fegyver
és a bomba bonuszokat letenni, amikre óriási szükségünk is lesz, mert
ezen a pályán, szó szerint egyetlen másodperc szünetünk sem lesz a
rengeteg célpont miatt. A pálya végére érve, a laborban is szét kell lőnünk mindent, amit csak látunk. Itt már a vegyvédelmi ruhába öltözött egységek
fognak minket fogadni, akiknek a támadása roppan gusztustalan módon
fog minket sebezni. A legvégén Johnnak kell segíteni, hogy magához
vegye, a régi robot alkatrészeit.
Most ismételten egy autóvédős pálya jön. A helikopter ellen elég könnyű védekezni, mert elég csak odalőni neki egy rövid sorozatot, de sajnos ezt
elég sokszor kell megtennünk, mire felrobban. A kamion viszont már
keményebb dió lesz, itt muszáj lesz 1-1 gránátot is odalőnünk ha nem
akarjuk, hogy a kocsink felrobbanjon. Ha mindezzel megvolnánk, akkor jön
a T-1000-el az első küzdelem, akit szó szerint le kell fagyasztanunk. Itt a
legjobb taktika, ha egy gránátot belé lövünk, aminek következtében elterül,
és körülötte lövünk még 2-3 gránátot a tartályba, hogy rá hulljon a
folyékony nitrogén. A fagyasztás végén szét kell lőnünk, majd
Schwarzenegger benyögi a ”hasta la vista baby” monológját. Ha ez
megtörtént, akkor jöhet végre a végső leszámolás. A lényeg az lenne,
hogy többször fejbe lőjük, aminek következtében szétnyílik a feje. Ha ez megtörtént, akkor hátrébb újra összeáll, és itt kell egészen a peremig eltántorítanunk. Itt a képernyő két szélén esik majd le egy fegyver, amit
sajnos kötelező felvennünk, mert csak ezzel tudjuk a T-1000 robotot
lelökni az izzó kohóba. Ezek után már csak az igen béna megnyerésben gyönyörködhetünk.
Vannak játékok, melyek már a megjelenésükkor legendává válnak. A
Termiator 2: Judgment Day rászolgált erre a titulusra, mert mind a film,
mind a játék képi világa, olyan intenzíven hatot az emberekre, hogy
elfelejteni lehetetlen volt őket. Szerintem nyugodt szívvel kijelenthetem,
hogy ezek a produkciók beírták magukat, a film és a játéktörténelem nagykönyvébe.
Maradok annak, aki vagyok, a játékosnak, aki szeret játszani
Arcade Game's Forever