Yip Man2011.02.02. 22:58

5-2. (múzíká)

Elnézést, amiért ily soká várattam kedves -2 (mínuszkét) főt számláló rajongótáborom, a vizsgaidőszak kiszívja az ember lelkét, s a szavak helyes egymásutánba helyezésének képességét is az emberből, amit sürgősen orvosolnom kellett egy hét semmittevéssel, hogy ha nem is a zenét megillető, de talán nem kritikán aluli stílussal írhassam le véleményemet ez alkalommal. Így hát az alvás, pihenés, fetrengés, alvás, evés, internet előtt semmittevés, alvás, kislányölelgetés, alvás nemes tevékenységeit végeztem gyors egymásutánban, s különböző kombinációkban egyszerre. Mondjuk a bejegyzéseim kísérte ignorancia mértékét látva elgondolkodtató, vajon sikerül-é bárkinek is átrágnia magát a gondolataimon. S nem lenne-é egyszerűbb, ha csak mindenhová azt írnám, a Halo szar, a Halo szar... akkor legalább valami visszajelzést is kaphatnék... no mindegy. Leírtam, s nem olvastam vissza, mit írtam, talán jobb is lesz így. Ha valahol értelmetlenség jött ki, akkor az úgy marad. Majd elfelejtém leírni, hogy mi is emelte ki a top 5-öt a többi közül igazán. A jó dalokon felül természetesen az egész munkát árfogó egység az, ami külön dicséretet érdemel. Amikor mind a dalok tematikája, mind a sound megteremtése során egységes, vagy épp azért nem egységes, hogy az a lemez funkciójának megfelelő dalokat hozhasson létre, ahol minden szám a lehető legjobb helyen található, hogy a történetben betölthesse szükségszerű funkcióját, ezáltal fenntartva a kellemes kontinuitás-érzetet és abba különböző íveket is szelhessen. Nem kell feltétlen stílusteremtőnek lennie (Operation Mindcrime), vagy hatcsavaros, bármilyen mozifilmet megszégyenítő történetet bemutatnia a lélekvándorlás és az álomvilág rejtelmeiről (Metropolis part 2.), csak legyen egyben. Legyen jobban egyben, mint...

Oceansize - Self Preserved While the Bodies Float Up

Az Oceansize összehozta eddigi legsötétebb és ezzel együtt legsúlyosabb lemezét. A hangzás mocskos és nehezen emészthető elsőre. Aztán feltekertem a hangerőt a duplájára és bámulatosan kinyílt, érthetővé vált az egész. A hangszerek zúgnak, morognak, az agresszívan csattogó akkordok közé a túlvezérelt erősítők zaja, a húrok nyikorgása és ismeretlen eredetű mechanikus eszközök kattogása, ketyegése vegyül. Az ének először csak a kétségbeesett üvöltözés-ordibálás, ami számról számra egyre tisztábbá válik, amivel együtt a konvencionálisabb dallamok is egyre gyakrabban tűnnek fel.

A számok a szokásosnál jóval rövidebbre lettek fogva, 3 és 5 perc között mozog a többségük, ami lehetőséget ad a rendszeres hangulatváltásokra. A negyedik számra egészen letisztul a dolog. Innentől kezdve pedig egyértelművé válik, hogy a megszokott Oceansize minőséget fogjuk kapni, a recept pedig továbbra is a régi: a töredezett ritmusképletekre ráimprózott témák vázára épül fel minden szerkezet. Fölösleges volt tehát bármiféle negatív előítélettel közelíteni felé.

A kezdeti pörgés után egymást váltják a lassú és gyorsabb számok, amelyek egészen éles kontrasztban állnak egymással. A húzós, punkosan agresszív, mégsem éretlen, valamint a dzsesszesen megfontolt, mégsem puhány dalok állnak egymás mellett. Mindkettő a jól bevált alkotóelemekkel, a post-rockra jellemző riffekkel, az alteros bontásokkal és a rafinált harmóniákkal megfűszerezve.

Minden alkalommal megfelelően előkészítik a terepet a pofánvágós részekhez, majd amikor abszolút felpörgette a hallgatót, leültetik és megnyugtatják a mindég hatásos zongorával és a csellóval, esetleg a tiszta gitárokkal.

Morcheeba - Blood Like Lemonade

A trip-hop oszlopos képviselőit már csak kötelező rutinként tettem fel lejátszó-listámba, lévén az előző lemez színvonala után már nem vártam semmit sem tőlük. Egyrészt azért, mert nem tudtam elképzelni, hogy az Enjoy the Ride-tól jobb dalt fognak még valaha is írni, másrészt az ominózus dalt leszámítva szinte minden próbálkozás erősen felejtős volt a 2008-as felhozatalból.

Meglepett hát, hogy már a csodás nyitány után a harmadik szám személyében találkoztam is az újabb örökérvényű muzsikával. A címadó tétel helye ugyanis bőven a legkellemesebb, legszebb zenék listájára kell, hogy kerüljön nálam. A szokásos, egyszerű, lassú dobokat könnyed akusztikus gitár, helyenkénti scratch, minimális billentyűkíséret és Skye Edwards varázslatos hangja teszi gyönyörűvé.

Béke és nyugalom hatja át az összes kompozíciót, melyek a legfinomabb módon követik egymást. A Blood Like lemonade zsenialitása okozta sokkot egy könnyed instrumentális tétel oldja fel, minimális blues-figurákkal és szájharmónikával. Ezt egy óvatos akusztikus ballada követ, melyben gitáron és éneken kívül semmi sincs. Jöhet tehát egy újabb erős atmoszférájú blokk, a latinosan lüktető, közben pedig kísérteties hangokkal, háttérvokálokkal dúsított Recipe for Disaster képében. Őt követő párja is kellően fogós és erőteljes dallamokkal operál. Majd újfent kapunk egy vokál-mentes darabot, ahol már érződik egy kis Hendrix-hatás is, valamint a scratch-elt hangminták száma is nő. A Self Made Man már érezteti, hogy hamarosan vége az utazásnak és habár kicsit gyengén fénylik a zárótétel, a Beat of The Drum előtt, de nem érezteti egy pillanatra sem, hogy töltelékként került a korongra. Az egész anyagra jellemző, hogy alkotói nagyon óvatos módon kezelik az elektronikus eszközöket. Alapvetően az elektronikus zenében rejlő potenciált, s míg több dal alapja a modern zeneszerkesztésből adódó lehetőségekből indul ki, sokszor csupán finom színezésnek tűnik a háttérben.

A mostani, szoktalanul organikus, élő hangszer alapú megközelítés hibátlanra sikeredett, amit Skye hangja igazi ékkővé csiszol. A helyenként óvatosan lehelt, helyenként finoman kitartott és a magabiztosan megközelített hangok kavalkádjával szembesül a hallgató. Valahogy képes volt az egész lemez eltölteni azzal a kellemes belső melegséggel, miközben helyenként a szőrt is felállította a karomon egy-egy jéghideg fuvallatot okozó momentuma.

(Külön plusz a fantasztikus Blood Like Lemonade fantasztikus videoklippje, ami képes volt egy tizenkettőegytucat bosszúállóhősszerelmes történetét leíró dalszövegből kihozni talán a legtöbbet, amit a témából ki lehet.)

Pain of Salvation - Road Salt one

A zeneileg mindig változó, mindig új utakat kereső Daniel Gildenlöw újabb útja az önmegismerés és az emberi devianciák oltárán. Számomra a minimalista, több hangulatot, mint konkrét zenét tartalmazó, a világ teremtését és a benne élő hanyatló emberiséget központba helyező Be korong jelentette a belépőt, ami után a különböző korok slágerzenéivel való fúziót mutató, erős társadalomkritikai éllel megáldott Scarsick-et épp úgy imádtam, mint a régebbi műveket. Valamiért azonban minden egyes alkalommal sikerül megosztani a rajongó közönséget az újabb korongokkal, s ez most sem volt másképp.

A mostani célpont a 60-as 70-es évek bluesrock-os világa volt, mely magával hordozza a sokkal nyersebb, kimunkálatlanabb hangzást, előtérbe helyezve magukat az invenciózus hangszeres megoldásokat. Elő tehát a régi billentyűkkel, a szar torzítókkal és piszkos, csörgő-rezgő hangszerekkel, ami remek táptalajt ad a mindig is kaotikus számoknak. Az első pillanattól átjárja a zenét az a fajta ősiség-érzet, amit a betegesen csapkodott zongora ritmusa hordoz magában.

Őserővel berobbanó, vagy épp nagyon finoman megpengetett riffek, vacak csörgő hangszerek színesítik a kínálatot.

Csak egy kis affinitás kell hozzá, hogy átvegye a lábam azt a dübörgést, ami a hangszórókból jön a No Way alatt. A She Likes to Hide aztán sokkal pajkosabb vizekre evez, feszesen húz magával, majd lazán enged el a sorok végén, fájdalmasan gyorsan ugrálva határozottság és bizonytalanság közt. A Sisters lassan felépített, filmzenés témái közé beépül a valaha halott legszebben megfogalmazott „most már inkább a húgodat dugnám helyetted” témájú szöveg. Egy korábbi nagy kedvencem, a Nauticus világát idéző csendes kavargás lép előtérbe az Of Dust alatt, amit kicsit felold a következő dal putter-egyszerű blues-os témája. Többször is érezzük Tom Waits szellemét, mely leginkább a Sleeping Under the Stars gonoszan kavargó karneváli keringőjében hallható meg. Gonosz zajok és morajlások következnek, részegesen előadott énekkel, majd meg is érkezünk a Limoleumhoz. Tökéletes darab. Ha lehetséges, önmagában reprezentálja a lemez teljes tematikáját, miközben a legegyszerűbb, idegenkedők számára is a legkönnyebben fogyasztható dalt is képviseli. Még egy adag pörgés és leeresztés párosa hallható a következő számban, hogy elérkezzen a gyönyörű önvallomás a Road Salt képében. Ezután már csak a feneketlen sötétségbe kavargás következik az Innocence alatt.

Szerelemről szóló utazás ez, de semmiképp sem a szokványos, popzenei klisékben fürdő, olcsó dalszövegek köré dobált szólamokat hallunk. A harag, düh, kétségbeesés, elkeseredettség, önámítás, elgyengültség és őrület állomásait végigszánkázó érzelmi hullámvasút ez azokból az időkből, amikor nem a hangszerek minősége, a zenészek tökéletes játéka, neadjisten a producerek tökéletesen fogyaszthatóra csiszolt munkája lett volna a hangsúlyos, hanem a mélységesen emocionális és őszinte játék.

Anathema - We're Here Because We're Here

És el is érkeztünk a dobogó második fokára. Az ilyen alkotások után gondolkodom el azon, hogy 20-30 év múlva mi a fenét fogok még felfedezni a zene világában és vajon mi a frászt fogok hallgatni, ha nem azt, amit most? Mert az ember ízlése folyamatosan formálódik, egyes elemei szubsztitutív, vagy additív módon változnak, s minden alkalommal úgy érzi, most végre találtam valamit, ami jobb, okosabb, szebb, tökéletesebb, mint a korábbi.

Most is elragadott a szubjektivitás, bevallom, ilyenkor nem tudom, létezhet-e érettebb, kiforrottabb és intelligensebb módja a zenélésnek, mint ami itt történik. (persze, van első hely is, de a mentalitás ott is ugyanez lesz) Mit kell tudni az Anathemáról? A kilencvenes évek elején indultak az urak a doom metál zászlaját hordozva, aminek két lemez után, az eredeti énekes távozásával már csak a csonkját tartották meg.

Vincent Cavanagh gitáros-zeneszerző előrelépésével előtérbe került a tiszta ének és a finomabb hangszerelés is az Eternity albumon, ami önmagában is különleges darabra sikeredett, de az Alternative 4 során vált egyértelművé, hogy itt valami igazán nagyot akarnak alkotni. Vincent hangjának kimunkálásával együtt a zene is egyre finomabbá vált évről-évre, s jobb szó híján mondjuk azt, megindultak az elpinkflojdosodás útján. A recept roppant egyszerű. A doom gyökerekre jellemzően minden szám hosszú, ami pár egyszerű témát ismételget újra és újra egészen addig, míg bele nem rágja magát a hallgatóság fülébe, hogy közben percről percre, aminek minden momentuma azt az érzetet kelti az emberben, hogy az ismert világ pár pillanat múlva darabjaira hullik. Erre az alapra építkezik rá óvatosan a többi hangszer, hogy észrevétlenül egyre dúsabbá, teltebbé váljon az egész massza, előkészítve a nagy megsemmisülés pillanatát. '99-ben megtalálták a lehető legtökéletesebb arányokat, hogy azután a női ének varázsával és a még kevesebb torzított gitár használatával tegyék egyre finomabbá és éteribbé a stílusukat.

2003-ban aztán megszakad a sor, szünet, semmi, üresség. 7 év telt el (most már 8) a legutóbbi stúdiólemez óta, s bevallom őszintén, nem éreztem szükségét az új anyagnak. Mert amit eddig alkottak, az tökéletes volt úgy, ahogy volt, már így is jár nekik a halhatatlanság. Szerencsére azonban rácáfoltak az én hülye véleményemre. Még bőven van mit kihozni a témából. Ha lehetséges még hátrébb kerültek a gitárok, s még kevesebb torzítást használnak, s már szinte nincs is hova finomítani a receptet.

Lehetetlennek tartom dalonként kiértékelni a történetet, mert hihetetlen egység, egyformaság uralkodik a korongon. Minden alkalom a mennyekbe repít, nincsenek mélypontjai, vagy felesleges részei. Csupán egy órányi utazás a felhők közt, mely során néhányszor megérint a nap melege is, az egyes dalok csúcspontjai képében. Mert lassan, komótosan, időnként egész dagályosan építkezik minden szám, hangról hangra precízen felépítve minden történetet, hogy végül eljuttasson a katarzis gyönyörűséges állapotába. Bármelyik filmzeneszerzőnél eredetibb módon használják a vonós-szekciót, ami a finom ritmusokra úszik rá.

A hangzás az eddigi legtökéletesebb, ami sokat köszönhet Steven Wilson keverésének is (aki nem ismerné a mestert, elég róla annyit tudni, hogy arról a fajta félistenről van szó, aki a szeméttelepi rozsdás kacatokból is aranyrepülőgépet épít minden alkalommal.)

Sokat beszéltem, de nem mondtam végeredményben semmit sem a zenéről, igaz? Helyes, fedezd fel magad, s jöjj rá, miért is olyan jó, mert ez itt kérem szépen a zeneszerzés non plus ultrája, amit lehet nem szeretni, de nem elismerni lehetetlen.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
13

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==