macewindu742011.03.31. 11:23

25 év 25 játéka egy videojátékos életéből. Gran Turismo 3 A-Spec /16. év 2001/

A 2001-es év azért fontos a számomra, mert ebben az évben szakítottam végleg a PC-k világával, és tértem ismételten vissza a konzolokhoz. Ebben az évben vettem meg a PlayStation 2 gépemet, ami a későbbiekben, számos éven keresztül okozott nekem, megannyi feledhetetlen kikapcsolódást és emléket, amire mind a mai napig szívesen emlékszem vissza.

Biztosan sokan emlékeztek még rá, hogy anno az egyik mese csatornán,

este volt egy videojátékokkal foglalkozó TV műsor. Jó magam szinte

minden este leültem, és néztem ezt a műsort, mert rengeteg olyan dolgot

is láthattam benne, amiről a hazai játékokkal foglalkozó újságok egyáltalán,

vagy csak jóval később számoltak be. A műsor, vagyis a TV neve Game

One volt, és az egyes adásaik közel két órásak voltak, amit viszont sajnos

elég gyakran kb. két héten keresztül ismételtek, bár sokszor ezt én

egyáltalán nem bántam. A csatorna maga Francia volt, de ha az emlékeim

nem csalnak, akkor az adásaik egy részéhez volt Magyar alámondás is.

Bár sokan szidták ezeket az adásokat a tartalmuk miatt - ami valamiért

trendi volt -, de mégis mindenki tudta, hogy mi volt a legutóbbi adásban.

Ugyanis őszintén megvallva, egy igazi hiánypótló műsor volt akkor, amihez hasonlót, még manapság sem látni a Magyar TV-ben. Sajnos 2002

januárjától jött a T-com, és elérhetetlenné tette nálunk ezt a kis műsort.

Az egyik ilyen műsorukban, a 2001-es E3-ról volt egy hosszabb, közel

egy órás videó beszámolójuk, amiben láttam egy nagyon érdekes játékot.

A videóban - amit minden alkalommal megnéztem - összesen hat

hatalmas képernyő volt egymás mellé téve, és mindegyik előtt egy-egy kasztniban emberek ültek, akik egy filmszerű, már-már a valóságot

meghazudtoló grafikájú autós játékkal játszottak, amitől még nekem is

leeset az állam. A játék prezentálása, vagyis a körítése, annyira

Arcade-os volt, hogy én már előre dörzsöltem a kezeimet, hogy mivel is

fogok hamarosan játszani a játéktermekben. Ebben a videó beszámolóban viszont nem volt Magyar alámondás, a franciát meg nem értettem, ezért

csak a végére esett le nekem, hogy nem egy új Arcade játékot látok,

hanem egy konzolét. A konzol neve PlayStation 2 volt, a játék pedig a Gran Turismo 3 A-Spec névre hallgatott. De gondolom, nem árulok el vele semmi

újat, ha azt mondom nektek, hogy ez bizony szerelem volt első látásra.

A gép, a memóriakártya, és a játék, közel 140 ezer forintomba került. De

ezt egyetlen pillanatig sem bántam, mert ahogyan már a bevezetőben is

írtam, számos feledhetetlen kikapcsolódást és emléket nyújtott nekem, az elkövetkező évek folyamán eme gép, és a rá készített játékok sokasága. A

Gran Turismo 3, már az előtt elvarázsolt, hogy egyetlen percet is játszottam volna vele, mert már a játék intrója is olyan hangulatosra sikeredet, amihez hasonlót PC-n sosem láttam. A videó egy gyönyörű versenyautót mutatott

meg kívülről, és belülről egyaránt, ami aztán átcsapott egy fantasztikusan összevágott videó montázzsá. A TV-m képernyőjén, hihetetlen

mennyiségű versenyautó kezdet el száguldozni fel és alá, mintha csak

egy évad összefoglalót látnék valami versenyből, amihez egy nagyon

zúzós zene is párosult. A zene, - amit a Feeder-től licenseltek - és a

videó mondhatni egymásra talált, és egy elképesztően tökéletes párost

alkottak, de ez így volt már a 2. részben is, amivel csak jóval később

futottam össze.

Gondolom Kazunori Yamauchi-t, és az általa fémjelzet Polyphony Digital-t

nem kell senkinek sem bemutatnom. Minden embernek vannak álmai,

amiket szeretne megvalósítani, és ez alól Yamauchi sem volt kivétel. Neki

is voltak álmai, de az ő álmai nem voltak egyszerűek, sőt, leginkább

merészek voltak ezek az álmok. Ugyanis a fejébe vette még a 90-es évek második felében, hogy megalkotja a legtökéletesebb autós játékot konzolra, amihez a Poliphony Digital volt az eszköze. Az álmát végül sikeresen

megalkotta, és megajándékozta a játékosokat 1997-ban egy olyan játékkal,

ami rögtön etalonná és történelemmé vált Gran Turismo néven. De a siker

sosem elég egy olyan elmének, ami a tökéletességre törekszik. Mert olyan,

hogy tökéletes, legfeljebb csak fogalom formájában létezik. Az álmát ezért

tovább szőtte, hogy megalkossa a lehetetlent, és ez által elégítse ki a

vágyainkat, nekünk játékosoknak.

A Gran Turismo eltért minden addig megszokott trendektől, amit autós játék néven ismertünk. Ugyanis a játék nem csak egy egyszerű autós játék volt, hanem egy igazi ”szimulátor”, amiből mind a mai napig sokat lehet

tanulni. Itt nem csak azzal találkozott az egyszeri játékos, hogy beszállt a kocsiba, aztán már csak a gáz gombját kellett orvérzésig nyomni, hanem

olyan lehetőségekkel is, amihez már komoly szakértelemre volt szükséges.

Az autókban ugyanis olyan szinten lehetett állítani jó szerével bármit, hogy

némi jóindulattal, akár autószerelői szakképzettséget is kaphattunk volna

érte. A kocsi lökhárítójától egészen a legvégéig, meg volt a lehetőségünk

az autó szó szerinti testre szabására. Állíthattuk, a kerekeket, a féket, a felfüggesztést, a váltót, a motort, és még kismillió egyéb dolgot. De ezeket

nem csak úgy összességében állíthattuk, hanem akár egyenként,

részenként is, ráadásul akár több részletből is állhatott egy-egy beállítás. Szerencsére minden beállítás szépen és közérthetően volt leírva a játékban, legfeljebb csak egy szótárra volt szükségünk a végső boldoguláshoz.

A játék tulajdonképpen egymástól elkülönítve két fő részre volt osztva, az

egyik az Arcade mód, a másik a Simulation mód volt. Számomra az első órák-napok a Gran Turismo Arcade módjával teltek el, ami nagyon érdekes

és élvezetes volt. Már a legelején tucatnyi autó közül választhattam minden kategóriában, amit ahogyan nyertem sorra a versenyeket, egyre csak

bővült a választékuk, ráadásul a nehézségtől is függőt, hogy mennyi autó

volt a versenyek végén a jutalmunk. Viszont az egész Arcade mód nem

tartott tovább egy hétvégénél, és az itt elérhető autókat sem vihetted át a Simulation módba, és az autókat sem tuningolhattad, vagy állíthattad kedved szerint. Ezek a lehetősségek, csak és kizárólag, a Simulation módban voltak elérhetők. A játék Simulation része olyannyira összerakott, és tartalommal

teli volt, hogy nekem majdnem három teljes hónapnyi elfoglaltságot adott,

mire a végére értem. Mielőtt komolyabban belelendültem, szükségem volt

holmi jogosítványokra is, ami szintén újdonság volt a számomra, hiszen a

SEGA Rally-hoz és a Daytona USA-hoz nem kellettek ilyen papírok. :-)

A jogosítványok akárcsak az autók, külön kategóriákra voltak osztva, és mindegyikhez számos feladat volt hozzárendelve. Ezek a legegyszerűbb feladattól kezdve - gyorsulás és lassítás -, a legnehezebbekig

  • esős időben teljes kör kicsúszás nélkül - terjedtek, ráadásul minden

feladat időre ment. Viszont ha jó csináltunk mindent, akkor nem csak a

jogsikat kaptuk meg, hanem autókat is kaptunk, amivel már belekezdhetünk

a versenyekbe is.

A versenyek száma pedig kis híján megközelítette a csillagos eget, hiszen

közel 100 verseny volt benne. Ráadásul ezek több bajokságra voltak

felosztva, és azon belül is, nagyon sok kisebb bajnokság állt a rendelkezésünkre. Ezek a versenyek általában valamilyen kritériumok

alapján voltak kiírva. Voltak itt egyszerű vasárnapi versenyek, ahová szinte bármivel bemehettél. Első vagy hátsó kerék meghatású versenyek, ahová

már szükség volt a megfelelő jogsira is az induláshoz. Aztán ott voltak

még a különféle márka vagy régió versenyek is, de a vége felé már tuning, indycar és endurance versenyek is voltak. A kisebb bajnokságok általában három versenyből álltak, amit ha megnyertél, a végén egy autó volt a

jutalmad. Viszont a nagyobb versenyek már 5-10 pályán zajlottak, ahol a nyereményünk szintén egy autó volt. Itt már a játék, négy lehetséges autó

közül sorsolt nekünk, ráadásul ezeket a versenyeket bármikor

újrajátszhattuk, mert mindig kaptunk nyereményként egy autót és persze

mellé egy rakat pénzt is, ami elég jól jött, ha minden autót össze akartunk

gyűjteni.

A pályák mennyisége és minősége, szintén újdonság volt a számomra,

hiszen az eddigi tapasztalataim - pusztán csak 15 év - során egyetlen

játékban sem találkoztam ennyi pályával. A felhozatal itt is elég gazdag

volt, akárcsak az autók terén. Voltak itt bőségesen a valóságban is létező,

és fantázia pályák egyaránt. Jó néhány pályáról - ami csak ebben a

játékban elérhető - nem tudtam eldönteni, hogy létező, avagy valós

pályával van e dolgom, mert annyira profin lettek megalkotva. Az egyik személyes fantázia pálya kedvencem, a Tokyo R246-os volt, ami ebben a részben debütált. Ez a pálya olyannyira profin lett összerakva, hogy a

későbbi autós játékokban amivel játszottam, mindig hiányérzetem volt,

amiért nem volt bennük elérhető. Persze a többi pálya is megérte a pénzét, hiszen a Grand Valley, az Apricot Hill, a Trial Mountain, a Deep Forest és

szinte mindegyik pálya, annyira élethűen nézet ki, hogy szinte lemásztak a képernyőről. Egyedül a rally-s pályákkal voltam elégedetlen, annak ellenére,

hogy ezek is nagyon szépen néztek ki. De valami oknál fogva, mindig volt

egy hiányérzetem, amikor rajtuk mentem. Ez a hiányérzet pedig állandóan

azt sugallta nekem, hogy ez nem rally pálya, ez valami más, sőt van nála

jobb is.

A játékban az autók minősége és mennyisége szintén elképesztő volt. Az

autók kidolgozottsága grafikailag már-már olyan szintű volt, hogy akár egy komolyabb autós magazinban is megállták volna a helyüket. De nem csak

a kidolgozottságuk volt top kategóriás, hanem az irányíthatóságuk is. A

vezetési élményt egyszerűen nem lehetet semmihez sem hasonlítani, mert

nem volt a piacon addig egyetlen olyan játék sem, ami ennyire reális lett

volna. A reális szót pedig akár csupa nagybetűvel is írhatnám, mert az

autók irányítása, különösen, ha volt az embernek kormánya is hozzá,

hihetetlenül megközelítette az igazi autókét. Éppen ezért cseppet sem vol

túlzás a fejlesztők részéről, hogy a játékban alcímnek a ”the real

driving simulator” megjegyzést írták. A játékban található autók széles

választéka szintén példa nélküli volt. Addig nem ismertem egyetlen olyan

játékot sem, ahol az egyszerű népautótól kezdve megtalálhatóak voltak a sportos, a sport, a rally, a versenyautók, sőt még az indycar autók is. (Az indycar autók egyébként az EU-s kiadásban valamiért polyphony 01-02-es jelzést kaptak, míg az US-JPN kiadásban F-90-94-el jelölték meg.) Az autók szépen kategóriájuk szerint vannak beosztva a játékban, amiket a C-B-A-S

stb. osztályokba sorol, így nem fordulhat elő, hogy a rally versenyeken

például egy Toyota Yaris-al, vagy egy GT-One-al indulj. Összességében

179 autó volt megtalálható a játékban, és én olyannyira belelendültem a versenyekbe, hogy szépen mindegyik kocsimat maximumra tuningoltam.

Ahogyan már fentebb írtam, nincs tökéletes játék, és bizony itt is vannak

hibák. Még a 2. rész tesztjénél fordult elő, amit egyébként Endrédy Tibor

írt az 576 konzolban, hogy lemerte írni a leplezetlen véleményét a játékkal kapcsolatban, amiben hibákról is beszélt. Azt pedig, hogy hiba is van a

játékban, sok ”kockarajongó” nem volt képes megemészteni, sőt a

94%-os értékelése, annyira kiütötte a biztosítékot, hogy hónapokig erről

szólt az újság levelezési rovata. Ez pedig magával hozta azt a hozzáállást

az újság részéről, hogy az elkövetkező tesztekben, TILOS volt írni

bármilyen negatívumot is a játéksorozattal kapcsolatban. Ez a negatív

hozzáállás az 576 konzol részéről a tesztelésekkel kapcsolatban, amúgy szépen kezdet egyre gyakoribbá és rendszeresebbé válni, mert

”Martin” úgy gondolta. Pedig a Gran Turismo 3 sem volt tökéletes, csak

hát az újság cikkében egyetlen dolgot mertek ezek közül megemlíteni, hogy kevesebb az autó, mint a 2. részben. De ezen kívül voltak más hibák is,

ami az autók fizikájában volt leginkább tetten érhető. A vezetési élmény

bár kiváló volt, de ahogy lementél az útról, vagy ütköztél valakivel, a valós

fizika rögtön búcsút intett neked. A többi autóval való ütközéskor ugyanis

az a helyzet jött elő, amit a vidámparkban is tapasztalni lehetett a

dodgem-ben ha nekimentél valakinek. Az autónk szépen megpattant, aztán

meg ment tovább, mintha mi sem történt volna. A következő hiba, a

sebesség érzetének a pontatlansága volt. 100 mérföldes sebesség alatt egyszerűen nem jött le azaz érzés, hogy valójában mennyivel is mész,

ami kanyarodáskor sok problémát okozhatott, és bizony szokni kellett a

játék eme részét. A játék rally részét is sokszor emlegették hibaként,

elvégre az igazi rally egészen másról szól, mint amit a játékban

tapasztalhatunk. Bár őszintén megvallva, engemet ez egy cseppet sem

zavart, mert a legendás SEGA RALLY-t jutatta eszembe. Ezen kívül pedig,

az időjárási változások nem léttét rótták még fel hibaként.

A Gran Turismo 3 A-Spec egy olyan autós játék volt, amire minden

PlayStation 2 tulajdonos joggal büszke lehetet, mert olyan dolgokat

tartalmazott, amit más gépeken, 10 játéknak is az erényére vált volna. A PlayStation 2 ma már több mint tíz éves múltra tekint vissza, és soha

egyetlen fejlesztőnek sem sikerült az, hogy a Gran Turismo sorozat

babérjaira törjön, vagy akárcsak hozzá hasonlott alkosson. A PlayStation gépeken a Gran Turismo volt a király, és aki ezt a tényt esetleg vitatná,

azt csak sajnálni tudom.

Maradok annak, aki vagyok, a játékosnak, aki szeret játszani

Arcade Game's Forever

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

8 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==