Sokszor előfordult már velem, hogy egy játékra egyáltalán nem voltam kíváncsi, és még csak hallani sem akartam róla. De a videojátékos életem sokszor megcáfolt már, és számtalan alkalommal fordult már elő velem, hogy egy-egy játékkal való találkozást, a puszta véletlennek köszönhetek, vagy ahogyan mondani szokás ”Ő” maga kereset, és talált is rám. Az ilyen véletlen találkozások pedig, számos alkalommal szolgáltak már egy életre szóló kalanddal, ahogyan a jelenlegi játék is tette velem mindezt 2003-ban.
Grand Theft Auto, vagy ahogyan a köztudatban igazán megmaradt, és
ahogyan manapság is emlegetjük mindannyian: GTA. Ez a név ma már fogalomnak számít, mert a sorozat a megjelenése pillanatától kezdve
hihetetlenül népszerűvé, és ez által sikeressé vált. A sorozat első része
még 1997-ben láttam meg a virtuális napvilágot PC-n, ami később szépen átköltözött a PS1 világába is, hogy ott is rajongókat szerezzen magának.
Az akkori DMA Desing, egy igen érdekes lehetőséggel csábította el a
játszani vágyó játékosokat. Egy gengszter bőrébe bújva kellett kismillió törvénytelen bűncselekményt végrehajtanunk, hogy az alvilág első
emberéve küzdjük fel magunkat. Autót lophatunk, lövöldözhetünk
kedvünkre, gyilkolhatunk, és ha kedvünk tartotta, akkor akár boltot is
rabolhatunk, a különféle feladatok mellett. Az ilyen felállás pedig bejött a
játékos kedvű embereknek elvégre, ha bármi hasonlót csináltunk volna a
való életben, akkor azért vagy sok éves börtönbüntetés járt volna, vagy
pedig simán laposra vertek volna érte, a hasonló érdekeltségben utazó
üzlettársak.
Ennek köszönhetően hamarosan jött egy második rész is a GTA-ból, sőt
London néven még egy kiegészítő is napvilágot látott, ami szintén sikeres
lett. Azonban az igazi sikert a 3. rész hozta meg, ami 2001-ben jelent meg,
és végre szakított a korábbi részek felülnézetes 2D-s játéknézetével - bár
ez a lehetőség is választható volt -, és végre átköltözött a játék teljesen
3D-be. A korábbi részek hangulatát és lehetőségeit, amit már
megszerettek a játékosok, egytől egyik áthozták az új 3D-s világba, sőt jelentősen hozzá is tettek, ami hihetetlenül megdobta a játékkal töltött időt.
Egy igazi élő lélegző virtuális várost hoztak létre, amiben ránk köszöntött
az igazi szabadság érzete, és a csupa nagybetűs bűnözés lehetősége.
A dimenzióváltás hihetetlenül jó hatással volt a játékra, hiszen ki ne akart
volna egy ilyen hatalmas - a valós New Yorkról mintázott - városban felfedezőútra indulni. Mindezen lehetőségek igencsak megdobták az
eladásokat, és a manapság sandbox néven futó ”játékstílus”
népszerűsége olyannyira népszerű lett mára, hogy az egyes játékok, akár
a nagyobb mozifilmek bevételével is vetekednek.
A 3. rész még meg sem jelent, amikor már belefogtak az új rész
munkálataiba, hiszen már akkor tudták, hogy a játék az új 3D-s
megjelenítésnek köszönhetően, bombaként fog robbanni a játékpiacon. A
Vice City nem a 3. rész közvetlen folytatása lett, mint ahogyan azt sokan remélték, hiszen annak története a napjainkban játszódót, hanem sokkalta
inkább az előzménye, elvégre a történeti száll sok évvel korábban, a 80-as
évek közepén játszódik. A két játék között, csak néhány mellékszereplő
által van egy igen laza kapcsolat, ami semmilyen befolyással sincs a történésekre. A 3. rész városát Liberty City-t, New York nem túl impozáns részeiről - amit mindig kihagynak a képeskönyvekből - mintázták, ahogyan
azt már fentebb megemlítettem. Azonban az új helyszínt, Vice City városát, Miami napfényes homokos tengerpartjai és toronyépületei ihlették, ahol mindennapos látványnak számítanak a legújabb sportkocsik, a gyönyörű
nők, a motorcsónakok, a töménytelen mennyiségű pénz, és megannyi
egyéb apróság, ami egy ilyen nagyvárostól elvárhatunk.
Ugyanis Vice City igenis nagyváros, sokkalta nagyobb, mint ami Liberty
City volt. Hiába áll csak két szigetből, mert ezek önmagukban csak akkorák,
mint az előd három szigete együttvéve. Csak maga a reptér akkora, mint
Liberty City egyik szigete. Az ilyen nagyváros pedig rengeteg új
lehetőséggel csábit minket arra, hogy minden titkát felfedezzük. Az
elődben is volt mit felfedezni, hiszen ott is rengeteg apró feladat várt ránk,
de ami itt Vice City-ben vár ránk, arról csak a legnagyobb elismeréssel
tudok nyilatkozni. Már a 3. részben is ott voltak a hidden pack-ok és az
ugratok, amik elég nagy kihívást adtak az egyszeri játékosoknak.
Mindezeket Vice City-ben is megtaláljuk, azonban ehhez még hozzájönnek
a különféle autó-motor és motorcsónak versenyek is, amiket a szigetek különböző pontjain lesznek szépen elrejtve. Emellett pedig ott lesznek még
a Rampage és egyéb gyilkolós feladatok is, amik elég szép pénzt fognak a konyhánkra hozni. És ha mindez nem lenne elég, akkor ott lesznek még a mentős, tűzoltós, taxis és a rendőrös feladatok is. Ráadásul még azt is megtehetjük, hogy a rendőrök, elöl menekülő bűnözőket, leverjük, sőt még
a prostik szolgáltatásait is igénybe vehetjük. De nem csak a feladatokért
lesz érdemes felfedeznünk a várost, hiszen a városban rengeteg látnivaló
vár majd ránk, amit mindenképpen érdemes lesz megtekintenünk. Ugyanis
egy igazi élő és lélegző város fog ránk várni Vice City-ben, amiben
hatalmas élvezet lesz közlekedni.
A mellékfeladatokról és a lehetőségekről ugyan már beszéltem, azonban
a játék történeti részéről, még nem tettem említést. A 3. rész néma és
névtelen hősével ellentétben, itt végre van neve is a hősünknek, akit
Tommy Verceti-nek hívnak, és egy drog üzlet miatt jött Vice City-be.
Viszont az üzlet nem úgy sült el, ahogyan kellett volna, és emiatt a drogra
szánt pénz elveszik. A feladatunk az lesz, hogy kiderítsük, hogy ki és miért
tett nekünk keresztbe, és hogy visszaszerezzük a pénzt, amivel végül átvehetjük Vice City alvilága felett az uralmat. A történeti szállón
végigmenve rengeteg szereplővel fogunk majd megismerkedni, akiknek
java része ismerős lesz azoknak, akik látták már a 70-80-as évek híresebb gengszter és maffia filmjeit. Itt van mindjárt az örökké aggodalmaskodó
társunk Rosenbergs, aki a Carlitó útja filmjéből lett megalkotva. Aztán ott
van Cortez is, akinek a karaktere a Sebhelysarcúból és a Donnie Brasco
filmből származik. Ricardo Diaz az örökké ideges gengszter pedig a Casino,
a Nagymenők és a Miami Viceból lehet ismerős. Egyébként a játék neve a
Miami Viceból lett megalkotva. Lance aki a társunk lesz - ő fog minket a
játék végén elárulni - szintén a Miami Viceból származik. A Kubai és Haiti
bandák pedig szintén a Sebhelysarcú filmből lesznek ismerősek.
Sorolhatnám még a filmcímeket, hogy ki, és honnan származik, ami a
játékban megjelenik, de jó néhány film közülük sosem jutott el hozzánk.
Viszont ha már a szereplőkről beszélek, akkor érdemes a szinkronról is
egy kicsit beszélnem, mert bizony ezzel sem takarékoskodtak a Rockstar North-nál. A főhősünk hangja Ray Liotta, aki játszott már gengsztert nem
is egyszer a filmekben, de Tom Sizemore, Dennis Hopper, Burt Reynolds,
Robert Davi, Phillipe Michael Thomas, Bill Ficher neve is ismerős lehet a
80-as évekből, hiszen ezek a színészek számos filmben bizonyították már
a tehetségüket.
Viszont nem csak a szereplők, hanem a küldetések végrehajtása is
ismerősek lesznek jó néhány filmből, hiszen itt is megtapasztalható lesz a 70-80-as évek filmterméseinek az erőteljes hatása. Az utolsó küldetés a Sebhelysarcú fináléja például, de felismerhetőek lesznek majd a Donnie
Brasco, a Casino, a Carlitó útja, a Szemtől szemben, a Gotti, a Miami Vice,
és még sok egyéb gengszter film elhíresült jelenetei is. A korábbi 3.
részhez képest, közel a duplájára nőttek a ránk váró feladatok. Több mint
70 küldetés fog ránk várni, mire Vice City uraivá válhatunk, ami a kezdeti pofozkodástól egészen a szabályos ostromig fog terjedni. Az elején
persze még csak egyszerű kis feladatokat fogunk kapni, mint például, meg
kell fenyegetni valakit, vagy el kell lopnunk valamit, esetleg lelőni egy nem kívánatos tanút. Aztán később, ahogy haladunk előre a játékban, jönnek
majd a bandák közötti gyilkolós, robbantós és testőrködös feladatok is. A
játék második felében pedig már egészen durva, feladatok fognak ránk
várni. Lesz itt épület és kocsirobbantás, rendőrségi épület ostrom, túszszabadítás, bandák közötti háború, üldözés és menekülés, politikai gyilkosság, sőt még a hadsereg bázisát is meg kell majd támadnunk, hogy
az ingatlan küldetésekről már ne is beszéljek. Az utolsó küldetést pedig szerintem senki sem felejtette még el, aki végigjátszotta a játékot. Egy
biztos a játék storyjában egy percig sem lesz majd üresjárat.
Az egyik kedvenc küldetésem például az épületrobbantás volt, ahol egy
kis távirányítós helikopterrel kellett a bombákat bevinnem, miközben a
munkások folyton a gépre támadtak, ráadásul mindezt időre kellett
végrehajtani. Viszont kárpótlásképpen a helikopter rotorjával legalább
irthattam őket. A másik pedig a bankrablás volt, ami egy nagyon összetett, kemény és hosszú küldetés volt, és bizony jó néhányszor neki kellett
esnem mire sikerült befejeznem. A küldetésekhez viszont fegyverekre
is szükségünk lesz, amiből szintén igen széles a választék. A
legegyszerűbb természetesen maga az öklünk lenne, ami viszont édes
kevés lesz a boldoguláshoz. De szerencsére van itt minden, amit a
szemünk megkívánhat, mert lesz molotov koktélunk, kézigránátunk, késünk, kardunk és láncfűrészünk is, ami a Doom játék megjelenése óta mindenki kedvence. Viszont ha lövöldözni támadna kedvünk, akkor még ennél is
nagyobb választékból csemegézhetünk majd, hiszen a különféle
pisztolyoktól kezdve, a puskákon keresztül, még a gépfegyverekkel is nyomulhatunk majd, ráadásul mindezekből igen széles választék van a
játékban. Akik viszont mindezzel nem elégedettek, azoknak ott lesznek a mesterlövészpuskák, a rakétavetők és még az egyéb igen durva
gyilkolásra alkalmas eszközök. Annyit, viszont muszáj lesz
megjegyeznem, hogy a legtöbb fegyver nem lesz megvásárolható a
játékban, ezekért sajnos alaposan fel kell felfedezni a város rejtett zugait.
A GTA játékok egyik legfontosabb hangulati része mindig is a rádió
csatornák, és a benne meghallgatható zenék voltak. Ez így volt már az egy
évvel korábbi 3. részben is, és így van ez most a Vice City-nél is. Sőt a
később megjelent részekben szintén hatalmas jelentőséggel bírtak a zenék
a GTA játékokban. Sok év távlatából az utódokat is ismerve, nyugodt
szívvel kijelenthetem, hogy valamennyi GTA játék közül a Vice City-nek lett
a legjobb a zenéje, és ez által a hangulata is. A játékban a 80-as évek közepének a legjobbjaiból lettek összeválogatva a zenék. Szinte minden
stílus képviselteti magát, amit kilenc különböző csatornán élvezhetünk, bár
ebből kettőn csak talk show van. Van itt minden, amit kívánhatunk Lionel
Richie, Michael Jackson, Blondie, Nena, Cutting Crew, Kim Wilde, Bryan
Adams, Slayer, Iron Maiden, Megadeth. Egyszóval minden itt van, ami ért is valamit, vagy menőnek számított a 80-as évek közepén. A személyes kedvenceim a Flash FM és az Emotion 98.8 voltak. Ennek köszönhetően
persze meg is nyerte a legjobb zenei díjat 2002-ben a videojátékok
világában. Én igazából csak egyetlen dolgot hiányoltam a kínálatból, aminek szerintem itt lett volna a helye a játékban, ez pedig a Queen, ami szerintem csupán, a jogdíjak meg nem állapodása miatt maradt ki a kínálatból.
Amit még mindenképpen érdemes megemlítenem, azok a különféle
járművek, amik a játékban megtalálhatóak, elvégre itt is tetten érhető a
jelentős javulás a 3. részhez képest. Mivel a város igen hatalmas, ezért a gyalogos közlekedés igencsak problémás lenne, ráadásul sok ideig is
tartana, meg ha már GTA játékról van szó, akkor igenis illik minden járművet kipróbálni vagy szépen ellopni. A vezethető kocsik száma, valami
elképesztően széles választékot tár elénk a játékban. A már megszokott gépkocsikból, kapásból kétszer annyi van, mint a korábbi részben, de
ehhez hozzájönnek még a különféle szállítókocsik is. Van itt pizzás,
jégkrémes, tejes és egyszerű hűtőkocsi, és amellett még ott vannak a kis küldetésekhez is a különféle kocsik, no és persze a katonai járművek. De a legjobb közlekedési eszközök a motorok, amik ebben a részben debütáltak. Motorozni pedig az egyik legnagyobb élmény a játékban, arról nem is
beszélve, hogy ezekkel lehet a legkönnyebben megcsinálni az ugratós feladatokat, amik igen szép pénzt fognak hozni a konyhánkra. De nem csak
a földön lehet vezetni, hiszen itt vannak a kikötőben a különféle hajók és csónakok, amik java részét szintén vezethetjük. És ha ez még mindig nem
lenne elég, akkor akár a levegőbe is felszállhatunk, hogy Vice City-t a
harmadik dimenzióból, az égből is bejárjuk és felfedezzük. Ez utóbbihoz
viszont elengedhetetlen lesz a szigetek teljes megnyitása, mert csak a
túloldalon találhatóak meg a helikopterek - a rendőrség tetejéről is ellophatjuk akár - és a hidroplán bázis.
A GTA Vice City egy igazi etalon, a PlayStation 2 generáció elejének egyik legmeghatározóbb játéka volt. Számos olyan újítást hozott be a stílusba,
amit ma már természetesnek, vagy alapdolognak tekintünk, de akkoriban
óriási jelentőséggel bírtak. Az elmúlt évek folyamán, számos GTA játék
jelent meg a különféle gépekre a Rockstar-tól. Volt köztük szebb /GTA IV/,
volt köztük tartalmasabb /San Andreas/ is, de egyetlen résszel sem tudták felülmúlni, de még csak megközelíteni sem az a hangulatot, amit a Vice
City nyújtót a játékosoknak, és köztük nekem is. Aki anno játszott vele
biztosan nem felejtette el, akinek pedig kimaradt, annak csak egyetlen
dolgot tudok javasolni. Sürgősen pótolja.
Maradok annak, aki vagyok, a játékosnak, aki szeret játszani
Arcade Game's Forever