Star Wars rajongó vagyok közel 30 éve, bár ezzel nem árulok el semmi újat magamról, hiszen a Live-os, és a fórumos nevem is ebből az univerzumból származik. Ez már a harmadik STAR WARS-os írásom lesz a blogsorozatomban, elvégre ennek a nagyszerű univerzumnak, mára már kultikussá vált játékáról írtam legelőszőr. Viszont eddig még sosem írtam platform játékokról, most eljött végre az ideje, hogy megtegyem ezt a lépést.
A LEGO-ról mindenki halott már, a LEGO-t mindenki ismeri, vagy legalábbis
ezt mondja nekem minden ember, akit megkérdezek. De vajon valóban
ismeri-e mindenki, hogy honnan származik, és mit is jelent a LEGO szó valójában? Ha ennek kialakulását akarjuk kutatni, akkor egészen vissza
kell mennünk az 1930-as évekig a ködös Dániába. 1932-ben Oleg Kirk Christiansen megállapította saját vállalkozását, ami gyerekeknek készült fajátékokra specializálta magát. Két évvel később vette fel a cég a LEGO
nevet, ami valójában egy összetett szóból a Dán ”leg godt” azaz a
”játssz jól” szóból állt végül össze. A LEGO mint ma ismert termék
1947-ben indult hódító útjára, azonban a kezdeti elképzelések igencsak problémásak voltak és sokáig nem fogadta el a piac, mert még mindig a fa
volt a legfontosabb játékgyártási alapanyag. A problémát végül az alapító
fia Godtfred Kirk Christiansen vetette fel és vizsgálta felül, aminek eredményeként, 1958-ban kialakult a LEGO ma ismert formája. 1990-ben
Euróra legismertebb és legnagyobb játékcégévé választották a LEGO-t.
Gyárai pedig ma már a világ minden pontján megtalálhatóak, köztünk
hazánkban Magyarországon is.
A LEGO legfontosabb alapja és lényege a kezdetek óta, az elemek
egymással való összeilleszthetősége, amit szó szerint lehet érteni, mert
minden eddig legyártott elemet össze lehet illeszteni bármely másik LEGO elemmel. Ez pedig magával hordozta az a nagyszerű lehetőséget, hogy a gyerekek fantáziáját, kreativitását, és kézügyességét remekül fejlessze.
Az 1958-ban megjelent első készlet simán kompatibilis egy mai 2011-es készlettel. Az 1958-as igazi indulás óta, hihetetlenül sok termékcsalád
jelent meg a piacon LEGO név alatt. A gyártó a legkisebbektől, a néhány hónapos korúaktól (Duplo), egészen a legnagyobbakig (Technik) gondolt,
és gondol mind a mai napig. Persze a ma már ismert termékcsalád nem
volt elérhető még a legelején, ezek az elmúlt 50 év folyamán, érvről évre folyamatosan jelentek meg. A 90-es évek végére jött létre az a szerződés
a LEGO és a Lucasfilm között, aminek köszönhetően megjelentek az első
LEGO STAR WARS készletek, amikből mára már több száz készlet jelent
meg, felvonultatva ezzel a teljes STAR WARS univerzumot. Eme nagy
siker eredménye vezetett ahhoz az úthoz, hogy végül megszülethessen videojáték formájában is a LEGO STAR WARS.
A LEGO játékok megvideojátékosítása persze nem új keletű dolog, elvégre
már a 90-es évek végén is voltak a témában játékok - mászkálós,
autóverseny -, de azok minősége a középszerűnél is gyengébbek voltak,
és szó szerint elhasaltak a kasszáknál. Azonban jött a Traveller's Tales,
és mindent újragondolt a LEGO témában, ami csak szóba jöhetett. Az első
LEGO STAR WARS játék még 2005-ben jött ki, ami még az első trilógiát az
Episode I-II-III-at dolgozta fel. Ennek a folytatása 2006-ben jelent meg, ami
már a klasszikus trilógia az Episode IV-V-VI legfontosabb pillanatait
elevenítette fel. A két játék pedig egyesítve is megjelent a jelen generációs gépekre. A játékok egyik legfőbb vonzereje a STAR WARS univerzumon
kívül, a remekül összerakott és néha napján gondolkodást is igénylő pályák voltak, amik egytől egyik hamisítatlanul adták vissza a filmek hangulatát.
Ezen felül pedig a humor volt az, amiért érdemes volt vele akár többször is játszani. A játékban a humor igencsak sajátságos volt, és néha nagyon le
tudott tőle fáradni az ember. Aki látta esetleg a régi Zucker testvérek által prezentált paródiákat az Air plane, Nagy durranás, Csupasz pisztoly stb.
filmek sokaságát, az tudhatja, hogy az átvezető jelenetek értelmezése
honnan származik valójában. A humor itt is hasonló. Nincs szinkron vagy
felirat, ezáltal csakis és kizárólag a képi poénok vannak jelen az átvezető kisfilmecskékben. Persze a vicc csak akkor üt igazán, ha érti is az ember,
azaz ha valaki nem látta volna a filmeket - van köztetek ilyen ember? -,
akkor nem biztos, hogy le fog minden esetbe esni neki, hogy mi is a poén.
A Traveller's Tales fiúk nagy valószínűséggel hatalmas PUB rajongók
lehettek, mert mindkét résznél egy kocsma a játékok központi helyszíne. Az
első játékban a II. részes Dexter, míg a második játékban a IV. részes Mos
Eisley kocsmája, szolgál kiindulópontként a kalandozásainkhoz. Ezek a helyszínek, mármint a kocsmák, egyébként tényleg fontos helyek, mert
innen érhető majd el az összes pálya, és itt lehet majd megvásárolni az összegyűjtött tárgyakat és szereplőket is, amik megkönnyítik a későbbi előrejutásunkat. Az egész úgy néz ki, hogy van a kocsma központi helye,
ahol megvehetjük majd a könnyítéseinket és a játékban szereplő
karaktereket, és ebből a fő helységből nyílnak az egyes Episode-ok
szobái. Ezekből, a szobákból pedig az egyes részek hat pályára - minden
rész hat pályából áll - lehet eljutni. A kocsmából ki is lehet menni, és ha
szépen körbejárjuk, akkor meg lehet tekinteni az eddig összegyűjtött LEGO elemekből álló tárgyakat is. Ráadásul, ahogy haladunk előre a storyban és
sorra vesszük szépen a szereplőket, úgy telik meg egyre nagyobb élettel
a kocsma is. Nem egyszer alakultak ki ilyenkor vicces dolgok, amiknek az eredménye végül az lett, hogy vagy 10-12-en szépen legyilkolták egymást.
A játékot, vagyis az egyes pályákat elindítva először mindig a Story módra
van lehetőségünk, azonban ha újra játszunk egy-egy pályát, akkor már a
Free Play módra is lehetőségünk lesz. Eme két játékmód között az a
különbség, hogy a Story módban fix, azaz kötött karakterekkel kell menned, ahogyan az aktuális helyzet éppen megkívánja. Például, nem győzheted le
Jar Jar-al Darth Maul-t. De a Free Play módban már bárkit magaddal vihetsz
a pályákra. Erre szükség is van, hiszen minden pálya sokkal nagyobb, mint
amit látni lehet a Story módban. Rengeteg olyan része van a pályáknak,
amit csak a már megnyitott plusz karakterekkel lehet elérni. Ebből kifolyólag
pedig a sok-sok karakter egymástól teljesen eltérő képességekkel és tulajdonságokkal rendelkezik, amiket érdemes, sőt ki is kell használni. A
Jedikkel például tárgyakat lebegtethetünk, a robotokkal eszközöket használhatunk, a gyerekekkel kis helyekre is bebújhatunk, a nyúlánk karaktereinkkel pedig magas helyekre is felugorhatunk.
A pályák, vagyis az Episode-ok egytől egyig, csak úgy árasztják magukból
a hamisítatlan igazi STAR WARS hangulatot. Ez talán az egyik legnagyobb vonzereje a játéknak, hiszen nagyon kevés olyan STAR WARS játék van
még manapság is a piacon, amik ennyire visszaadják a moziban látott
filmek helyszíneit és hangulatát. Ráadásul egyfajta csatolt áruként, a
sokszor igencsak gúnyos humor is annyira ott van a szeren - hihetetlen,
hogy mennyire illik a játékhoz -, hogy nem egyszer le kellett tennem a
kontrollert, mert röhögő görcsöt kaptam. Minden egyes Episode, minden
egyes pályája felismerhető a filmből, ezáltal láthatjuk majd a Naboo bolygót,
a Kamino-t, a Tatooine-t, a Halálcsillagokat és az összes olyan bolygót,
ahol a hat film főhősei akárcsak 5 perc erejéig is megfordultak. De nem
csak a filmből ismert helyszikekkel fogunk találkozni, hanem kitaláltakkal is, hiszen egy-egy pálya nem csak a filmből már ismert helyszíneket fogja tartalmazni. A Traveller's fiúk nagy szerencsénkre elég kreatívak voltak
ezen a téren, és annyi mindent hozzáálmodtak a pályákhoz, aminek a végeredménye az lett, hogy az utóbbi évek egyik - a Nintendo-t most nem számolom bele - legkiválóbb platform játékát alkották meg.
A játékok menete a klasszikus mászkálós és akció játékok keveréke.
Azonban lesznek majd olyan pályák is, amikor majd egy járműbe kell bepattanunk, és úgy kiosztanunk a nekünk nem tetsző ellenfeleket. Ennek köszönhetően pedig repülhetünk majd a III. rész nagy űr csatájában, ott
lehetünk a Halálcsillagok elleni támadásoknál, és a Hoth bolygón is
szanaszét lőhetjük az AT szériás lépegetőket. A mászkálós részeknél,
ahogyan már fentebb említettem, rengeteg szereplőt irányíthatunk
- kb. 50-et részenként - majd, amik bizonyos részeknél kötött lesz, de a
legtöbb helyen ránk van bízva, hogy kivel teljesítjük éppen az aktuális
feladatot. Mint a legtöbb mászkálós játékban, úgy ebben a játékban is van
rá lehetőség, hogy ketten egyszerre játszunk. Ez pedig igencsak jó móka,
hiszen nincs is annál kitűnőbb szórakozás, minthogy ketten egymásnak vállvetve teljesítsük a ránk váró feladatokat. Ráadásul ilyenkor nem kell
állandóan azzal foglalkoznunk, hogy cserélgessük a karaktereinket a
pályán az éppen aktuális feladatokhoz, és azzal sem kell foglalkoznunk,
hogy mit csinál az ostoba gépi társunk.
A játék grafikája, ha nem is kiváló, de mindenképpen kiemelkedő a stílusán
belül. Minden egyes szereplő, jármű és helyszín könnyen felismerhető. Sőt pontosan minden úgy néz ki, mint amit kiadtak a bolti LEGO készletekben is.
Az animációk és a mozgások folyamatosak, és a legnagyobb csata közben
sem lassulnak be. Számos helyen, például a Halálcsillagon és a nagyobb űrhajókon, nagyon szépen láthatóak a tükröződések. A szereplők egytől
egyik hihetetlenül cukik tudnak lenni, ahogyan mozognak a pályákon. A
hangok és a zenék természetesen egytől egyig mind a filmekből
származnak, és nagyon megemelik a játék hangulatát. A lézerkardok és a lézerlövések tényleg úgy hangzanak, mintha a filmből származnának, és ugyanez elmondható az űrjárművekről is. A zene pedig adja magát,
ahogyan azt egy STAR WARS játéktól elvárjuk. Miközben szépen
komótosan járkálunk a pályákon, megy a zene, és ha megjelennek az
ellenfelek, akkor indul be csak igazán, mint ahogyan a filmekben is láthatjuk, amikor elkezdődőik egy-egy nagyobb akció.
Sajnos akárcsak a legtöbb játék, úgy ez sem tökéletes. A kamerakezelés
az egyik legnagyobb baj, mert nem mindig követi a karaktereinket és a történéseket a pályán. Ugyanakkor számos alkalommal fordult elő, hogy
az adott karakterünk nem éppen azt csinálja, mint amit mi terveztünk.
Például össze akartunk rakni valamit, helyette pedig előkapta a fegyvert, miközben mi építeni akartunk, illetve miközben építünk, a semmiből elkezdtek
ránk lőni, és emiatt haltunk meg. Ez leginkább a 2. részben volt zavaró,
ahol rengeteg helyen kellett építeni, de közben jöttek az ellenfelek is. A
mellettünk lévő gépi karakter meg csak nézet ki bután a fejéből, ahelyett,
hogy harcolt volna. A másik zavaró dolog a nehezen elérhető cuccok felvételénél fordult elő. Volt, hogy 40 élet is elment, mire végre fel tudtam
venni az igencsak elrejtett bónusz tárgyat, mert a karakterem nem úgy
lépet vagy ugrott, ahogy én akartam. Ezen kívül, amit mind a mai napig
hiányolok, az a LEGO játékokban az Online co-op lehetőség. A régi
részeknél még elment volna ennek a hiánya, hiszen a ps2/xbox online
lehetősége még gyerekcipőben járt, de a Complete Saga, vagy a még
újabb LEGO játékoknál, ezt már igencsak nagy hibának tartom. Egyszerűen
nem értem, hogy ez miért nincs benne, a mostani játékokban, pedig a két
játékos online co-op téma simán adná magát, és a játékélményen is dobna
még egy alaposat, csak hát a kiadó nem adta még meg nekünk ezt a
lehetőséget.
A LEGO STAR WARS 1-2. része bebizonyította, hogy igenis lehet egy
könnyed szórakoztató mászkálós játék is örök érvényű, és nemcsak a NINTENDO mászkálós játékai azok. A játék talán legnagyobb erénye, hogy egyetlen percig sem veszi magát komolyan, és csupán csak szórakoztatni
akar. Én nagyon örültem annak, hogy ismét kicsiny gyereknek érezhetem magamat, amikor ezekkel a játékokkal játszottam. Én csupán csak annyit sajnálok, hogy a mászkálós stílus mára szinte meghalt a jelenlegi gépeken,
és csupán csak a mostani mozi rajzfilmek gyenge átiratait élvezhetem, ha
eme stílussal akarok játszani. Mert akárki akármit mondhat, de sajnos a
jelen generáció egyik legnagyobb hibájának tartom eme stílus hiányát.
Maradok annak, aki vagyok, a játékosnak, aki szeret játszani
Arcade Game's Forever