Invi2013.02.20. 22:21

Konzol VS PC: generációs körforgás

Az előző generáció lezárulásával és az új kezdetével egyre többször előkerülő téma, hogy a PC vagy a konzol az erősebb. Melyik jobb játékra vagy akár melyik érheti meg jobban. Aki csak a generáció egy pontján teszi fel magának a kérdést és ott vizsgálja meg az erőviszonyokat, az sokszor ferde, kicsavart helyzetet láthat, mivel a két "platform" viszonya folyamatos körforgásban van.

Az alábbi kis írásban erre a körforgásra és az erőviszonyokra térnék ki, amelynél nálam alapul az elmúlt két generáció, 20 évnyi PC gaming, 5 évnyi kurrens generációs konzol gaming valamint PS2-SNES-GC-PS1 tapasztalatok szolgáltak.

A játékos pályafutáson felül rendelkezem 10+ évnyi IT munkatapasztalattal, dolgoztam boltban, helpdesken, IT infrastrukturális csoportnál, rendszergazdaként, 2 évig dolgoztam vezető hazai Gamer havilapnál külsősként és végül jelenleg IT mérnökként foglalkoztatnak többek között K+F projekteken, szoftverfejlesztéssel és beágyazott rendszerekkel. Így remélem nem csak gamer, de technológiai oldalról is konyítok egy kicsit a témához.

Konzol: egyen hardver - elviekben tökéletes optimalizáció lehetséges, amellyel egy a névleges teljesítménnyel megegyező PC kepésségeinél jóval több látvány, kinyerhető a vasból. Gondoljunk csak bele, az XBOX360-ban 512MB Ram van (a VGA is ebből gazdálkodik). Mit lehet kezdeni egy 512MB ramos géppel? Gaming szempontjából?! Gyakorlatilag semmit, örülünk ha a Windows XP SP3 stabilan fut rajta... Eközben pont az optimalizálás, a cél OS és egyebek miatt mégis mire képes ez az öreg vas...

PC - nincs optimalizáció, mivel számtalan iteráció létezik (ugyanez a helyzet árnyaltan az android-nál is optimalizációs szempontból), nem ismert a futtatási környezet (hardver változik, OS változik, háttérben futó alkalmazások változnak, szabad memória változik)....

Mindezek miatt a PCnek mindent erőből kell megoldania a konzollal szemben.

Akkor miért van az, hogy most mégis szebb minden PCn? A generáció végét írjuk, ami nem is akármilyen hosszú generáció volt, így a PCk hardveresen jóval túlhaladták a konzolokat. Térjünk vissza a RAM példájához ismét. XBOX360 512MB ram, egy átlagos irodai gép 2-4GB ram, ha gaming akkor 4-8GB +1GB RAM a videokártyán...

Na már most, generáció elején a konzol az optimalizálás miatt sokkal jobb látványt képes a kijelzőkre csalni, mint a PC. Példának okáért az inflációval számolva az utóbbi két generáció váltásnál egy cca 300-400ezer forint értékű PC nyaldosta a konzolos látványt, gyakran csak alulról. De ahogy a fejlesztők kezdték kiismerni a gépet és ahogy az egyre szebb grafika egyre nagyobb nyers erőt kovetelt meg a PCtől (ami a konzolon az egyen hw miatt könnyebben volt kicsalható ), igy az egyre erősebb gépek vásárlására volt kényszerítve a PC játékos, ami általában alkatrészek cseréjében valósult meg, hozzávetőlegesen 8-12 havonta kellett VGA-t, Ramot vagy CPUt bővíteni. Persze mindez csak akkor volt igaz, ha az ember korlátozások nélkül akarta évezni a konzolos látványt. Sokaknak nem adatott meg az a pénzmag, amiből a fejlesztést finanszírozni tudták volna, így maradt a grafikai részletesség csúszka balra mozgatása illetve a felbontás lejjebb vétele. A generáció közepe felé a konzol felett eljár az idő és a PCnek már nem kell annyira erőlködnie a konzolos látvány eléréséért az új hardvereknek köszönhetően, így a PC behozza az optimalizáció hiányából fakadó hátrányát. Az iméntiek miatt, egy generáció közepén vásárolt közepes PC (kb 200k) már hozza a konzol szintet és megszűnik a kényszeredett hardver fejlesztés is, pár év múlva egy újabb 200k-s gép már veri is a konzolt.

És hogy minek a képességeire fejlesztik a játékokat? Arra amiből a befektetéshez képest a legtöbb pénz nyerhető és ez mindig a konzol... Ez azt eredményezi, hogy a generáció elején a szebb grafikát könnyebben hozó gépre történő fejlesztés miatt egy egy átlag PCn küszködni kell a teljesítménnyel, a generáció végén viszont a konzolokat jóval túlhaladó csúcs PC teljesítménye még az optimalizálás hiánya mellett is kihasználatlan marad (továbbra is nagy többségben a konzolra optimalizálnak, egy-egy kivételtől eltekintve maximum nagyobb felbontású textúrát kap a PC port), és egy közepes PCn is minden elmegy szebben, mint a konzolon.

Ez persze nem biztos, hogy a következő generációban is így lesz, de ne csodálkozzon senki, ha esetleg az alig egy éves gépe, amelyet viszonylag "olcsón" 150-200ezerből vásárolt és most mindent maximális beállítások mellett visz, az egy év múlva esetleg köhögni fog a játékok alatt és egy kompromisszum mentes gép árából az összes konzolt megveheti majd. Hiszen most egy 7-8 éves fejlesztéssel kell csak megverekednie.

Valamint remélem ezzel a kis írással sikerül végre megszüntetnem azt a tévhitet, hogy egy 1000MHz-cel gyorsabb és 2GB rammal többel rendelkező PC törvényszerűen gyorsabb kell legyen egy konzolnál. A cél HW és az univerzális HW között nem igaz az 2MHz jobb teljesítményt nyújt, mint az 1MHz képlet.

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

p34c3
Maestro PSVR2

17 órája

Comedian
Superman halála

7 napja
3

Necroman Mk2
The Swapper

2025.06.25.

Fabri
Japán gamer szemmel

2025.06.21.
11

p34c3
VR Kukkolda 2025

2025.06.09.
5

Necroman Mk2
Suicide Rachel Foster

2025.06.03.
4

Comedian
Pókember: Kék

2025.05.31.

Necroman Mk2
Mixed-Up Mother Goose

2025.05.26.

p34c3
Commandos: Origins

2025.05.20.
7

Necroman Mk2
Diablo III

2025.05.13.
5

Malleus
Realm of Ink (墨境)

2025.05.09.
4

Necroman Mk2
WVG Hall of Fame 2025 nyertesek

2025.05.08.
3

Comedian
Fenegyerek: Újjászületés

2025.04.18.
2

p34c3
HITMAN PSVR2

2025.04.11.
8

Necroman Mk2
Remains of Edith Finch

2025.04.10.

Comedian
Pearl

2025.03.12.
5

Necroman Mk2
Mythwrecked

2025.03.12.
2

Comedian
X

2025.03.08.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2025 - az idei döntősök

2025.03.07.
10

Necroman Mk2
Vanishing of Ethan Carter

2025.02.28.