Tair2014.01.18. 17:41

MOBA, avagy „I like Potatoes”.

Ezen irományom a mára már populárissá vált játék műfajról fog szólni, a Multiplayer Online Battle Arena-ról(MOBA). Annak történelméről, mai helyzetéről, és röviden a tapasztalataimról és élményeimről.

Az előzmények!

Írtam már a '98-ban kiadott Starcraftról anno, de akkoriban nem tértem ki egy nagyon fontos részletre, ami a játék része volt. Ez pedig a Pályaszerkesztő. Rengeteg nagyon jó pályát alkottak, melyekkel volt szerencsém Battleneten időt mészárolni. Olyan pályákat alkottak, melyekkel külön Játék kategóriákat szültek, mint például a Tower Defense(ami akkoriban csak Turret Defense volt), a Hero Arena, és az Instant War. Volt egy pár pálya, amikhez sajnos nem volt szerencsém. Ilyen volt az Aeon of Strife, amit Aeon64 készített. Egy modder, aki a Future Cops: LAPD, Precinct Assault játékmódjához hasonlót szeretett volna integrálni a stratégiai játékba. Eredmény? Az egyik legjátszottabb Starcraft map a Big Game Hunter után.

Aeon Of Strife pálya képe

Történetünk tovább folytatódik, mikor a blizzard kiadja, a Warcraft immáron harmadik részét, és vele együtt az új funkciókkal ellátott MapEditort. Ez az új Mapeditor rengeteg lehetőséget biztosított. Olyan szintű moddolhatóságot adott a játéknak, hogy már találkoztam FPS pályával is. Mai napig rengeteg olyan ötletes pályákat készítenek, hogy eldobom az agyam. Vannak 8-10 órás játékidővel rendelkező, nagyon jó RPG-mapok, RPG-Tower Defense Hibridek, eszméletlen nehéz Túlélő horror mapok, és persze a témához vágó MOBA pályák. Az első MOBA pályát Eul alkotta, aki az Aeon of Strife-t akarta az új motorra felhúzni. Ez volt a Dota. Kezdetleges pálya volt akkoriban, kevés hőssel, de kihasználta a Warcraft3 által nyújtott Tárgyalkotási lehetőségeket. Miután elkészült a pálya, feladta a projektet, és megannyi Moddoló vette át a helyét rengeteg új hőssel, ötlettel, de ezek mind különálló pályák lettek. Miután kijött a The Frozen Throne, megjelent egy modder, Meian. Ő fogta, és az összes Dota Variánsból összeszedte a legjobb ötleteket, Hősöket, Tárgyakat, és egy közel az eredeti Dotához hasonló Pályára építette azokat. Ez volt a Dota: Allstars. Annak a Dotának a prototípusa, amit sokáig játszhattunk. Meian hamar átadta a staféta botot Guinsoo-nak, aki a mapot a Battlenet egyik legdominánsabb játékává tette a pályát. Még váltott egy gazdát a pálya(pár hétre, változtatás nélkül…) míg végül IceFrog kezében állapodott meg végleg. Olyan taktikai lehetőségeket, mechanizmusokat integrált a pályába, hogy az magasabb szintre emelte a kompetitív játékmódot. Külön Versenyeket, Bajnokságokat hoztak létre erre a játékra, és megannyi játékos neve lett ismert azok közt akit hosszabb ideig játszottak a pályán(ez pedig rengeteg ember). Így tehát a Dota megtette az első lépéseit az E-Sportok világába, és biztos léptekkel menetelt a cél felé. Fórumát milliónyi ember leste, és írt bele hosszú ideig.

A Dota:allstars 6.63 betöltő képernyője

A játék műfaj fejlődése.

Miután a Dota masszívabb körökben lett ismertebb, elkerülhetetlen volt, hogy pár cég legyártsa a saját „dotáját”. Így volt ez az első kezdeményezéssel, a Minions-al. Ezt a Flash/Böngésző alapú Mobát a Casual Collective gyártotta le 2008-ban. Mellékesen megjegyezném, hogy ez a kis cég, alkotott már pár replikációt Warcraft3 pályák alapján, mint például a Flash Element TD. A Minions 2011-re, csak 1 oldalon 1 millió játszottsággal bírt, ami szerintem egy kis projekttől elég szép teljesítmény. Hozzá teszem, hogy Díjat is kapott a cég a kis Flash játék miatt. 2009 áprilisában került ki az első önálló Dota variáns, a Demigod, a Gas Powered Games által. Bár az alapötletük jó volt, a kivitelezéssel rengeteg probléma ütött be. A játék védelme napokkal a kiadás előtt fel lett törve, és kikerült a torrent oldalaktra. A játék hivatalos szerverei szörnyű állapotban voltak, és a kapcsolat folyton szakadozott. Végül, ha mondhatom ezt, a játék megbukott, hiába pontozták fel a Review oldalak. Ugyan ezen év Októberében, a Riot Games elkészítette, a saját Variánsát, a League of Legends-et.

A játék, ami aktív felhasználói számban veri a World of Warcraftot

A játék merített az Eredeti Dotából, de a játéktechnikai részeken sokat változtattak, annak érdekében, hogy az Eredetivel szemben, a játék fortélyai könnyen elsajátíthatóak legyenek. A League of Legends, mai napig a legpopulárisabb a műfajában, és rengetegen játszanak vele világszerte, hisz teljesen ingyenes. Szeretném megjegyezni, hogy a League of Legends hozta be a MOBA megnevezést a műfajba. Még ugyan úgy 2009 októberében, Icefrog kiadván az utolsó Dota pálya módosítást, bejelentette a fórumon, hogy a Valve felvette vele a kapcsolatot, hogy alkossa meg a játékot a cég Source2 motorjára. Ez a Dota játékos bázisnak jó hír volt, hiszen a játék felkarolásával, és megújításával, egy masszívabb ajtó nyílik az Elektronikus Sportok felé. Később a cég be is jelentette a Dota2-t, és a Valve le is védette a Dota jogait végleg. Később 2010-ben, az S2 megalkotta a Heroes of Newerth nevezetű Mobáját, melyet próbált teljesen a Dota képére alkotni, a lehető legkevesebb változtatással. Eleinte a játékot megkellett venni, és bár sikeres volt a League of legends szép lassan elkezdte legyűrni aktív felhasználói bázisban, ezért a cég végül ingyenessé tette, majd nyitott a Mikrotranzakciók felé. Hozzá teszem, hogy hiábavalóan, hisz a LoL továbbra is tartotta magas fölényét. 2011-ben a Dota2 megkezdte a zárt béta fázisát, és a Bétás bázis visszajelzései erősen pozitívak voltak. A Játékos bázis tagjai közt voltak híresebb Dota játékosok, és kezdők is egyaránt. 2013-ig tartott ez a fázis, majd kiadták hivatalosan is Ingyenesen. 2013-ban pedig elnyerte az év E-sport játékának díját. A Dota2, csak Steamen keresztül érhető el.

De ezek csak a híresebb játékok történetei voltak. Manapság, rengeteg új Moba műfajú játék jelenik meg a piacon. Ezek például az Airmech, Solstice Arena, Smashmuck Champions, Bloodline Champions, Smite, a nemrég bejelentett Heroes of the storm, és az új, épp zárt béta fázisban járó Dc: Infinite Crisis.

Én nagyon régen egy online haveri társaság által találkoztam az eredeti dotával, de megkell hogy mondjam, nagyon szörnyű játékos voltam, és mivel a haverjaim gyorsabban belejöttek, így hamar azzal az anomáliával találtam magam szemben, hogy mindig lealáztak. Hamar elment tőle a kedvem. Nem láttam át a játék mechanikát, és elvesztem a legalapabb dolgokban. A Heroes of newerth-et ki szerettem volna annó próbálni, mert jó dolgokat hallottam róla, de mivel nem volt pénzem így maradt a LoL. Itt már a könnyített rendszer miatt szép lassan kezdtem beletanulni a dolgokba. A szép lassan-t kihangsúlyoznám. A Dotához képest egyszerűsített tárgy és vásárlási rendszer, a rúnák által kínált testreszabhatóság nagyon tetszett. Továbbá egy egyszerűsített mechanikába könnyebb beletanulni, és a sok random ember ellen élvezetesebb harcolni mint haverok ellen(számomra legalább is). Lolban talán egy vagy két évet játszhattam a barátaimmal, majd picit beleuntunk. Később jött a Dota2 béta, és vissza tértünk a Mobákhoz. Azóta is játszunk vele. Én elég kommersz dotás vagyok, mert van, hogy hetekig nem játszok, és van, hogy haverokkal át dotázunk egy egész napot. Jelenleg 690 órám van a játékban. Persze az újabb Mobákat ki szoktam próbálni kíváncsiságból, és megkell mondjam, hogy a DC: Infinite Crisis, most bétában nem is rossz. Még természetesen bugos, és a szerverek gyorsan murdálnak, de maga a játék élvezhető lesz, ha raknak bele majd több pályát is. Személyes véleményem, hogy Jobban hasonlít a játék a LoL-ra, mint a Dotára, és első pályának is egy, számomra a LoL-ból ismert, terület foglalós pályát tettek be, amit én speciel nem szerettem. Jelenleg nálam a kipróbált Mobákból a Dota2 tartja a biztos első helyet, bár a legnagyobb hibája a játéknak, a játékos társadalom. A sértegetések azok még teljesen várhatóak. De amikor jönnek a sértődések, instant kilépések, értelmetlen retardoskodások, azok egy időre megölik a kedvemet. A jelenlegi Matchmaking system pedig nem tudom, hogy válogatja össze a társakat vs ellenségeket, de néhol kissé igazságtalannak hat. De ez mindenhol megtalálható szinte, tehát nehéz ezeket egyéni hibának felróni. Személy szerint viszont nagyon várom a Heroes of the stormot, ami a BLizzard gyereke lesz. Lényegében a Blizzard játékok hőseit, és ellenségeit fogja egymás ellen engedni. Szívesen látnám benne a Lost Vikings három hősét is, de ezt elfelejhetjük szerintem :D

Valójában, nagy dolognak tartom, hogy egy picike kis moddolásból vagy szerkesztésekből mik születhetnek, mert a MOBA az csak egy példa

Ti mit gondoltok a Műfajról? Melyik Variánsal játszottatok, vagy esetleg játszotok még mindig?

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Diablo III

1 napja
5

Malleus
Realm of Ink (墨境)

5 napja
4

Necroman Mk2
WVG Hall of Fame 2025 nyertesek

6 napja
3

Comedian
Fenegyerek: Újjászületés

2025.04.18.
2

p34c3
HITMAN PSVR2

2025.04.11.
8

Necroman Mk2
Remains of Edith Finch

2025.04.10.

Comedian
Pearl

2025.03.12.
5

Necroman Mk2
Mythwrecked

2025.03.12.
2

Comedian
X

2025.03.08.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2025 - az idei döntősök

2025.03.07.
10

Necroman Mk2
Vanishing of Ethan Carter

2025.02.28.

Necroman Mk2
NFS Undercover

2025.02.20.
8

p34c3
2 éves a PlayStation VR2

2025.02.16.
5

Doberman
Út a Semmibe..

2025.02.14.
2

CHASE
25 legjobb/kedvenc jelenet..

2025.02.09.

Necroman Mk2
20 Days to Find Amy

2025.01.29.
3

keviny
Feltörekvő zenés blog

2025.01.06.
22

Doberman
Thy Catafalque

2025.01.01.
4

Necroman Mk2
2024. év dala

2024.12.31.
3

p34c3
Alien: Rogue Incursion

2024.12.29.
6