Idén év elején a Nintendo bejelentette, hogy érkezik a Pokémon Shuffle 3DS-re, és *{1} lesz. Innentől kezdve pedig elszabadultak az indulatok a rajongók körében. Hogy miért? Mert a Nintendo olyan játékformátumot merészelt kipróbálni, ami eddig rá nem volt jellemző. Alapvetően a Nintendo mindig dobozosan kiadta a nagy gonddal elkészített játékait, a vásárló pedig megvette és játszott vele, majd feltette a polcra. Természetesen a Nintendonak is lépést kellett tartania a technológiával és hamarosan megjelentek az eShopban a digitális letöltések, ami már alapból megosztotta a dobozos gyűjteményhez szokott rajongókat. Nem sokkal később elkezdtek a Nintendo címekhez szállingózni a cégre addig szintén nem jellemző fizetős DLC tartalmak is. És most kérem szépen elértünk ahhoz a ponthoz, hogy a Nintendo kiad egy Free to Play/Freemium játékot, mely IAP-os/Mikrotranzakciós (azaz játékon belüli vásárlást tartalmaz) és ismét minden a feje tetejére állt.
Hát mégis mi az, hogy Free 2 Play?!
A F2P játékoknak alapból nagyon rossz a megitélése, ami legfőképpen a mobilos és facebookos F2P csodáknak köszönhető.
Kezdjük ott, hogy egy F2P játék 3 féle lehet:
Ami rákényszerít, hogy fizess
Ami annyira nem kényszerít, hogy sokkal érdekesebb a játék, ha nem fizetsz
Aminél örülsz, hogy fizethetsz
Az első fajtát senkinek se kell bemutatni szerintem, aki valaha játszogatott a zynga cég facebookos gyöngyszemeivel. "Hívj meg 2800 ismerőst a játékba, vagy fizess 10 dollárt, különben sajnos minden tehened meghal a random vírusban, amit most találtunk ki" - sok opciód nem marad, vagy fizetsz vagy hagyod az egészet a fenébe.
A második játékok ugyan élvezetesek lehetnek és kihívást is adnak, de a legtöbb esetben ezekből formálódik a Pay To Win játék. Azaz, ha fizetsz, akkor elveszik a kihívás, instant nyersz. Ez főleg akkor rossz, ha multiplayer funkciói is vannak az adott játéknak, mert így a fizetős játékosok lényeges előnyre tehetnek szert az ingyen játszókkal szemben.
A harmadik kategória, bár nagyon hihetetlennek hangzik, de létező dolog. Vannak bizony olyan F2P játékok is, amiknél a játékos nem érzi kényszernek a fizetést és ha fizet, azt önként teszi és utána még örül is neki. Ilyen példa mondjuk a méltán népszerű League of Legends játék is, ahol a játékosok championokat, vagy hozzájuk különféle skineket/kinézeteket vásárolnak. Nem borul fel a játék egyensúlya attól, mert valaki fizet és nem is kötelez rá a Riot, hogy vegyél tőlük bármit.
Hogy hová sorolnám a Pokémon Shuffle-t? Véleményem szerint a 2. kategóriába tartozik. Mert hiába a F2P pánik, a Shuffle nem kényszeríti a játékosokat vásárlásra és nem hagy maga után üres pénztárcát és rossz szájízt se, ha mégis megtesszük.
A játék maga
A Shuffle a Pokémon Link spin-off sorozat harmadik tagja. Az őt megelőző DS-re megjelent Pokémon Link(Torozei) és a 3DS-es csak letölthető Pokémon Link: Battle! játékok nagyon hasonlóak, ám mégis mások. Mind a három játék a Match-three, azaz párosíts 3 azonos ikont stílushoz kötődik, de a Pokémon adalék miatt ezen kicsit tovább megy. (A Bejeweled vagy Candy crush is ilyen stílusú puzzle játékok vagy a hamarosan Marios újragondolásban érkező Puzzles&Dragons játék is.)
A játékban az összepakolandó ikonokat 1-1 pokémon feje jelképezi és amennyiben sikeresen összeteszünk legalább 3 azonos Pokémon ikont, az adott Pokémon típusának megfelelő támadást mérünk a felső képernyőn látszódó ellenfelünkre. A felső képernyős vad Pokémon szintén rendelkezik egy típussal, aminek a Pokémon eredeti játékaival megegyezően vannak gyengéi vagy ellenállásai. Ha az alsó képen 3 Charmandert pakolunk össze, akkor egy tűz támadást mérünk a felső képernyőn levő Bulbasaurra, ami így lényegesen többet sebez, mintha 3db Squirtle ikon párosításával támadtunk volna egy vizi típusú támadással.
Ha elegendőt támadunk a felső képernyőn levő Pokémon életcsíkja elfogy és győzünk. Ám botorság lenne azt gondolni, hogy csak ennyi az egész.
A Shuffleben ugyanis minden Pokémon ellen limitált mennyiségű lépésünk van és ha az adott lépésszámmal nem tudjuk úgy pakolni a Pokémon ikonokat, hogy nyerjünk, akkor az ellenfelünk elmenekül. És hát mégis miféle Pokémon mester az, aki csak úgy futni hagy egy vad Pokémont?
Ha győzünk, akkor esélyt kapunk a vad Pokémon elkapására. Más-más Pokémonoknak más-más az elkapási esélye, melyet a játék %-okkal fejez ki nekünk. Ha maradt felhasználatlan lépésünk, akkor ez növeli az elkapási százalékunkat. Az elkapott Pokémont pedig felhasználhatjuk ikonként a következő pályákon más vad Pokémonok ellen.
Emellett minden pokémonnak saját képessége is van a támadáson kívül, melyeknek a megfelelő kombinációja sokat segíthet egy-egy pályán az ellenfél legyőzésében.
Ne higgyük továbbá azt sem, hogy a vad Pokémon, aki ellen küzdünk csak áll és bambán tűri a rá mért csapásokat. A Link: Battle! játékkal ellentétben itt ugyan nem minket támadnak, hanem a pályát nehezítik. Néhány ikont befagyasztanak, mozdíthatatlan blokká változtatnak, vagy kicserélnek másik Pokémonra.
És akkor még nem is beszéltünk a Megafejlődésekről! Mert bizony néhány Pokémonnak ilyene is van. Ha egy Pokémonhoz már sikerült beszerezünk a megafejlődéséhez szükséges követ, akkor használatakor megjelenik az alsó képernyőn bal oldalt egy mérce. Minél több ikont párosítunk az adott Pokémonból, annál jobban megtelik a megafejlődéshez szükséges mérce, végül az ikonja formát vált és új képessége is lesz a Pokémonnak, amik jelentősen erősebbek, mint egy átlagos Pokémon ikoné.
Továbbá annak megfelelően, hogy jól használjuk-e a típusokat egymás ellen, hogy mennyi ikont pakolunk össze vagy hogy a leomló ikonok összekombóznak-e további támadásokat a játék pontokkal jutalmaz minket. Így minden pályán elérünk egy pontszámot is, aminek köszönhetően kapunk egy osztályzatot. Az osztályzatunk D-től S rank-ig terjedhet. Minél több pályán érünk el S osztályzatot, annál több Expert pálya nyílik meg, ahol már nem a lépéseink száma, hanem a pályára szánt idő van korlátozva.
Mert, ha nem lenne elég a 150+ normál pálya, 20 Expert pálya és naponta/hetente változó Special pálya várja még a játékost, hogy véletlen se unja el magát.
Hogy jön mindehhez a vásárlás?
Freemium játékoknál bevált formula, hogy a játék játszhatóságát lekorlátozzák a készítők, így nem ülhetünk le és játszhatunk zavartalanul a végtelenségig. A Pokémon Shuffle esetében ez egy időhöz kötött életben/szívekben mutatkozik meg. Minden pálya kipróbálása 1db szívbe kerül a játékosnak és alapból 5 szívvel indulunk. Amint egy szívünket felhasználjuk, elindul egy számláló, hogy visszatöltse idővel a szívet. 1db szív visszatöltődésének ideje 30 perc. Így ha egyhuzamban használjuk fel az 5 szívünket, az első pálya elkezdésétől számítottan 2 és fél órát kell várnunk rá, hogy ismét legyen 5 játékra esélyünk.
Így leírva gonosznak hangozhat a dolog, de a limitációra a shuffle esetében szükség is van, hiszen bár rendkívül sok a pálya és meg kell szenvedni míg minden Pokémont elkapunk és mindenhol elérjük az S osztályzatot, ha egyhuzamban játszanánk az egészet, hamar belefáradnánk és kevésbé maradna a játéknak szavatossága. Így viszont, amennyiben türelmesek vagyunk (vagy smucigok), két és fél óránként 5-10 perc játékunk lesz, ami mondjuk iskola vagy munkahely mellett is egy vállalható szórakozás.
A Shuffleben két(technikailag 3, de ne kukacoskodjunk) bolt van: Egy, a valós pénzes tranzakciókból vásárláshoz és egy a játékon belüli pénzzel való vásárláshoz. A Pokémonok legyőzéséért ugyanis Coin-okat kapunk. Egy-egy pálya elsőre 100-300 coint ad, de többszöri legyőzésnél már csak 30-at. A speciális pályákon pedig néha 5000 coint is bezsebelhetünk egy legendás legyőzése után.
Az ingame érmékből különféle tárgyakat vásárolhatunk a harcok előtt, amik megkönnyíthetik a dolgunkat. Ilyenek pl a Mega start, ami a játék kezdetén megafejleszti a pokémonunkat, vagy a Complexity -1, aminek köszönhetően nem 4, hanem csak 3-féle pokémon ikonunk jelenik meg a pályán, így jelentősen nagyobb az esélye a kombóknak is.
A valós pénzes boltban ékköveket vásárolhatunk, amiket tetszés szerint beválhatunk érmére vagy szívre. Amennyiben egy harc végén kifutunk a lépésekből vagy időből, a játék felajánlja, hogy egy teljes ékkőért cserébe kapunk még plusz időt/lépést. Ez nem túl előnyös számunkra, kivéve, ha egy rendkívül nehéz pályán vagyunk és szinte biztos, hogy csak extra támadás kellett volna a győzelemhez.
Mégse gonosz?
Ahogy korábban is írtam, a Shuffle nem igazán erőlteti, hogy vásároljunk. Sőt, rengeteg jutalmat osztogat az ingyen játékosoknak is. Legyőztél egy megapokémonos pályát? Nem csak a megakő jár neked, de nesze itt egy ingyen ékkő is. Elértük az 1 millió letöltést? Mindenki aki bejelentkezik netre ajándékot kap, függetlenül attól, hogy vásárolt-e valaha valamit a pénzes boltban vagy sem.
A menüben találhatunk egy Passcode részt is, ahová egy 8 számjegyű kódot lehet beírni. Eddig összesen 1db kódot tettek közzé, az is a japán Pokémon Smash! TV műsorban hangzott el, majd később kikerült a játék hivatalos oldalán minden nyelven. A passcode beírása 2db ingyen Megastart tárgyat adott a játékosoknak.
A játékban továbbá a streetpass is bekapcsolható. Minden 10. streetpass után +1 szivet visszatölt a játék, ha pedig egy másik játékossal egyhuzamban többször is streetpassolunk, további +2 szívet kapunk.
Minden reggel 7 órától be lehet jelentkezni a Check in gombbal a netre. Ekkor a játék letölti a frissítéseket, az új napi vagy heti special pályákat és a bejelentkezésért további 500 érmét is ad. Minden 10. check in után pedig 1000 érme jár.
Csak azért népszerű, mert Pokémon...
Bevallom, mikor először bejelentették a Shuffle-t, mint első mikrotranzakciós 3DS játék, bizony én is felhúztam a szemöldökömet és azt mondtam: Ez egy teszt. A Nintendo rácsapja a Pokémon Franchise-t egy bevált sémára és megnézi mennyire működik. Mivel Pokémon, így tuti lesz rá érdeklődés.
Azóta viszont, hogy megjelent és naponta játszok vele, a fenti mondatnak a felét visszaszívnám. Továbbra is úgy gondolom, hogy a Shuffle egy teszt volt a Nintendo részéről, hogy működik-e a 3DS-es játékosoknál a F2P formula (főleg, hogy a Shuffle sikereit követően a cég bejelentette, hogy okostelóra is elkezd játékokat fejleszteni), de hogy csak ráhúzták volna a Pokémon nevet egy létező játékra, az abszolút nem igaz. A shuffle rendkívül igényes lett és remekül át van gondolva. A korábbi Pokémon Link játékokhoz képest, ennek van a legélvezhetőbb harcrendszere és minden pálya változó. Egyes pályákon fix megoldás vezethet sikerre, itt gondolkodnunk kell, melyik lépés hozza el a sikert és melyik pokémonokat használva lesz a legtöbb pontunk, más pályákon pedig a vakszerencse dönti el, hogy mi lesz a sorsunk, de minden esetben sokat befolyásol, hogy melyik pokémonokat használjuk, milyen típusuk van és milyen képességeik. Ez a játék nem csak egy pokémonnak nevezett candy crush, ami gonosz módon szeretne pénzt kunyerálni tőlünk, ez a játék önálló és egyedi. Nincs okod nem kipróbálni, hiszen ingyen van, ha nem tetszik, nem veszítesz semmit a letöltésével!
Pozitívumok:
Hosszú szavatosságú, de kis időigénnyel rendelkezik
Nem kényszerít vasvillával a vásárlásra, sőt még osztogat is ajándékokat
Negatívumok:
- Egyes Mega pályákánál nagyon fel teszik a mércét és csak a mázli segíthet.... vagy a pénz