casper0072016.07.08. 19:03

Kulcsok tengerében

Megállíthatatlanul dübörög a digitális disztribúció. Sokan szeretik a polcon tudni a játékaikat, mert kedvüket lelik a dobozok látványában, fizikai formában ténylegesen maguknak érzik a kollekciójukat, nem bíznak a digitális tartalom „szavatosságában”. Viszont ez a jövő, rengeteg ember már főként digitálisan fogyasztja a szórakoztató médiát. Én például a zenehallgatáshoz a Spotify oldalára látogatok, előfizetek a Netflix-re, és játékokat is online vásárlok. Az alábbiakban a alapján veszem górcső alá a kulcsokat és játékokat közvetlenül árusító felületeket. Mivel erre az írásra hagyatkozom, ezért több hiányzó is lesz a listán, mint a saját kínálatukat közvetlenül kínáló UPlay, Origin, Battle.net, de kellő információ hiányában kimarad az Amazon is. Mindenesetre úgy vélem, a PC Gamer kellően áttekinthető tudástárat rántott össze és végül mindenki tisztábban fogja átlátni a digitális disztribútorok szerepét.

Steam

A bolt típusa: eladó, a legtöbb kulcs innen származik

A profit megosztása: 70% a kiadóé, 30% a Steam-é

DRM: Steam account szükséges, előfordulhat másodlagos védelem is (Denuvo, Uplay)

Offline: a játékokat először online szükséges elindítani, utána már offline is működnek, ez azonban nem vonatkozik azokra a játékokra, ahol harmadik féltől származó védelem is van.

A kulcsok forrása: a kiadók generálják őket a Steamworks platformon keresztül.

A digitális disztribúcióról mindenkinek a Steam jut eszébe először. A Valve a kétezres évek közepén indította útjára a „gőzgépet”, ami azóta a digitális játékvásárlás meghatározó, egyben legfőbb szereplője lett. Sokan kritizálják a felületet, mert drágának tartják az áraikat, a Valve-t nyerészkedéssel vádolják, és a nagy leárazásaik sem olyan varázslatosak, mint régen, de abban mindenki biztos lehet, hogy itt semmilyen „okosságba” nem fut bele.

A Steam jelenleg a legnagyobb PC-s platform, nagyjából 173 millió felhasználójával, kínálata pedig közel 10000 játékot számlál. A Steam online felülete mellett a piac legteljesebb és legtöbb lehetőséget nyújtó kliensét is magának tudhatja. Bár állandóan fejlődik, már most is teljeskörű tevékenységet biztosít. A felhasználó saját kívánságlistát hozhat létre, bizonyos játékokat letilthat, amik aztán nem jelennek meg az áruház főoldalán. Minden játék saját szekcióval rendelkezik, ahol lehet beszélgetni, rajongói alkotásokat megosztani, segédleteket olvasni, kritikát írni. A Workshop-on keresztül a Valve még hivatalos és átlátható felületet is biztosít a mod-oknak, ráadásul stream-elésre is van lehetőség, bár ez a jelek szerint sosem fogja elérni a Twitch vagy a Youtube Gaming szintjét.

A Steam piacvezető státusa elsőként ide vonzza a kiadókat, akik a Valve-vel együttműködve a Steamworks rendszeren keresztül állítják elő a kulcsokat, amiket aztán vagy a Steam saját áruházában teszik közzé vagy más partnereiket keresik fel (pl. Humble). Bár a Valve-nek elévülhetetlen érdemei vannak a digitális disztribúció elterjedésében, és ezért nem is sajnálom tőlük a hatalmas bevételeiket, mégsem tartom követendő példának, hogy a 70/30%-os megoszlás a leárazásokra is érvényes. Azaz, ha egy 50 eurós játék kap egy 50%-os akciót, akkor a kiadó a 25 euró 70%-át kapja meg.

GOG

A bolt típusa: eladó

A profit megosztása: 70% a kiadóé, 30% a GOG-é

DRM: nincs, a GOG egyik legfőbb vonzereje, hogy minden játékát DRM mentesen kínálja

Offline: minden játék offline is játszható

A kulcsok forrása: a legtöbb játék esetében vásárláskor megkapjuk a telepítőt, de más oldalakon kifejezetten GOG-on beváltható kulcsokhoz juthatunk (pl. Humble, de több sikeres Kickstarter projekt is ad GOG kulcsot)

A GOG üzemeltetője a lengyel CD Projekt, ennek a része a Witcher játékokat fejlesztő CD Projekt RED. A GOG kezdetekben régi, klasszikus PC játékok terjesztőjeként pozícionálta magát, amelyek a DOSBox emuláción keresztül a mai operációs rendszereken is gond nélkül futtathatók. A retro szerelmeseinek erősen ajánlott a GOG látogatása, mert olyan örökzöldeket találnak meg itt, mint a Planescape: Torment vagy a Theme Hospital. Az indulás óta a GOG jelentősen megnövekedett, ma már a friss megjelenések is megtalálhatók, ráadásul a közelmúltban saját klienst is készítettek GOG Galaxy néven. Sajnos még béta fázisban leledzik, koránt sem kínál annyi lehetőséget, mint a Steam, de a dinamikus fejlődés szemmel látható.

Itch.io

A bolt típusa: eladó

A profit megosztása: a kiadó dönti el

DRM: változó, bizonyos játékokhoz Steam kulcs tartozik, mások telepítőt adnak vagy a böngészőben játszhatók

Offline: a Steam kulcsok értelemszerűen Steam account-tal aktiválhatók, de minden játék játszható offline

A kulcsok forrása: a Steam kulcsok közvetlenül a fejlesztőtől és a kiadótól származnak

Az Itch.io a kis költségvetésű, a legtöbbször független, sokszor kísérleti jellegű játékok Mekkája. Akik a videojátékok világának ezt a szegletét nem érzik közel magukhoz, azok óvatosan közelítsenek, mert a legnagyobb címek olyan játékokat takarnak, mint a Nuclear Throne vagy a Gone Home. A felület kellően egyedi, a régi, flash játékokat gyűjtő oldalakat idézi, és még egy saját kliense is van, ami azonban gyakorlatilag egy telepíthető áruházként funkcionál.

A kiadók és fejlesztők különösen kedvelik a szabad profitmegosztást, ami a Steam kulcsokra is vonatkozik, azaz egy itt vásárolt, de a Steam-en aktivált játék árából valószínűleg többet láthat a kiadó. A játékok önerőből történő publikálása is sokkal egyszerűbb, nincs szükség külön elfogadtatási folyamatra, és olyan egyszerű szolgáltatásokkal is elvégezhető, mint a Dropbox vagy a Goggle Drive. Nemrég indul el a Refinery, ami a Steam Early Access-hez hasonló, elősegíti a közösségépítést és a flexibilisebb fejlesztést. Ez a jövőben még több szereplőt csábíthat el.

Humble

A bolt típusa: eladó, több játékokból álló csomagokat (bundle) is vásárolhatunk

A profit megosztása: 75% a kiadóé, 15% a Humble-é, a további 10%-ot jótékony célokra fordítanak. A bundle-k esetében a vásárló dönt az elosztásról.

DRM: változó, kapható Steam és UPlay, ahogy DRM mentes játékok is

Offline: az offline játék a kulcstól függ

A kulcsok forrása: a Steam és a UPlay kulcsok közvetlenül a kiadótól származnak.

A Humble egy játékcsomagokat kínáló szereplőként kezdte pályafutását, és az emberek ma is erre a szerepére asszociálnak. Bár exkluzív játékaik nincsenek, de eladásaik 10%-át jótékony célokra ajánlják fel, ami a szememben a piac legszimpatikusabb szereplőivé teszi őket. Mindenki jól jár, mert a Humble profitot termel, a kiadó nagyobb részesedést kap, mint a Steam-en, és a vásárló is úgy érezheti, nemcsak magának tett jót a vásárlással. A kezdeti játékcsomagok mellett már megjelentek az e-book és képregény csomagok, és egy teljeskörű boltot is találunk.

A bizonyos időközönként egymást váltó csomagok vásárlásakor eldönthetjük, mekkora részt szánunk a kiadónak, a Humble-nek, és a jótékonykodás aktuális kedvezményezettjének. Sajnos ezek a csomagok sokszor a lopott kártyákkal operáló csalók célpontjai, de a Humble alaposan kidolgozott, jól működő rendszerrel védekezik a csalások ellen. A kiadók ráadásul a Humble widget-jén keresztül a saját weboldalukon is árulhatják a játékaikat, amiért a Humble 5%-os kezelési költséget számít fel.

GreenManGaming

A bolt típusa: eladó

A profit megosztása: 70% a kiadóé, 30% a GMG-é, de leárazásokkor a leértékelést a GMG a saját profitjából ollózza ki.

DRM: leginkább Steam és UPlay kulcsokat lehet vásárolni

Offline: a kulcsoktól függ

A kulcsok forrása: a Steam és a UPlay kódok is a kiadóktól származnak.

A GMG-t alacsonyabb árai miatt sokan viszonteladónak tartják, de ez nem igaz. Ahogy fent is írtam, leárazásokkor a GMG a saját bevételét áldozza fel, a kiadók bevétele nem csökken, és szinte minden kulcs közvetlenül a kiadóktól származik. Mivel a korábbi szereplőktől eltérően a GMG egy kisebb felületnek számít, sokszor nem tudnak megfelelni a keresletnek, és bizonyos játékok kulcsaiból kifogynak. Bár korábban néhány esetben felmerült, hogy a kódok nem legális forrásokból származnak, a GMG még mindig a jogilag megbízható oldalak közé tartozik. A főoldal az aktuális megjelenéseket teszi közszemlére, így mindenki megtalálja az újdonságokat, ráadásul a GMG szinte szünet nélkül vásárlásonként felhasználható szabad kuponokkal is kedveskedik, azonban csak konkrét céllal érdemes felkeresni az oldalt, mert a böngészés élménye még fejlesztésre szorul.

G2A

A bolt típusa: viszonteladó, piactér

A profit megosztása: 89,2% a kulcs eladójának, 10,8% a G2A-nek

DRM: a kulcsoktól függ (Steam, Uplay, Origin, Battle.net)

Offline: az offline játék a kulcsoktól függ

A kulcsok forrása: a kulcsokat regisztrált harmadik felek árulják, a Steam kulcsoknak eredetileg a Steamworks rendszerből kell származniuk

A Hong Kong-i központú G2A a korábbi szereplőkkel ellentétben nem eladó, hanem egy piactér, ahol a regisztrált felhasználók árulják a kulcsokat. A legnagyobb baj, hogy a G2A nem akadályozza meg a lopott bankkártyákkal vásárolt, és a később visszafizetett kulcsok árusítását, pedig több botrány is kirobbant ezzel kapcsolatban, legutóbb a TinyBuild ügy. A visszafizetések pedig a kiadónak és a fejlesztőnek ártanak, hiszen nem láttak profitot a játékaikért, ellenben az eladóval és a G2A-vel. Bár a G2A a felhasználási feltételeiben kötelezővé teszi a kulcsok legális származását, a gyakorlat azt mutatja, mégsem tesz érdemi lépéseket a szürkezónából való elmozdulás érdekében.

Még ha nem lopott kulcsokról beszélünk, a G2A-n keresztül történő vásárlás akkor sem jelent bevételt a kiadóknak. Ez ebben az esetben nem probléma, hiszen akkor már megkapta a kiadó a részét, de a kulcsok tetemes része lopott kártyákkal kerül beszerzésre. Bár ritka a kulcsok letiltása, semmire sincs garancia, gondoljunk csak a Ubisoft botrányára. A Steam bármikor letilthatja a G2A-n vásárolt kulcsokkal aktivált játékokat, ha azokat nem a mi régiónkban szereztük be. Akik kevésbé szeretnek kockáztatni, azok (ne vásároljanak itt) igénybe vehetik a G2A Shield szolgáltatást, mely letiltás esetén megtéríti a játékok árát, de ez egy újabb bevételi forrás az oldalnak.

Személy szerint az oldalon való böngészést sem kedvelem, reklám-reklám hátán, a játékokat nézegetve olyan érzése van az embernek, mintha bármelyik percben benyelhetne egy vírust. Ráadásul szinte semmilyen hasznos információt nem találunk a játékokról (fejlesztő, kiadó, vélemények, stb.)

Kinguin

A bolt típusa: viszonteladó, piactér

A profit megosztása: 89% az eladóé, 11% a Kinguin-é

DRM: a kulcsoktól függ (Steam, UPlay, Origin, Battle.net)

Offline: a kulcsoktól függ

A kulcsok forrása: a kulcsokat regisztrált harmadik felek árulják, a Steam kulcsoknak eredetileg a Steamworks rendszerből kell származniuk

A G2A-hez hasonlóan a Kinguin is egy Hong Kong-i központú piactér, ami hasonló elven működik. Az ún. Kinguin Mafia program pedig részesedést ajánl azoknak, akik reklámozzák a Kinguin-on való vásárlást. A Kinguin ugyanúgy kétes ügyeknek ad teret, mint a G2A, a gyakorlatban nem akadályozza a lopott bankkártyákkal beszerzett kulcsok értékesítését. A Kinguin a G2A-vel karöltve kihasználja a regionális árazásból fakadó felhasználói elégedetlenséget, hiszen a drágább régiók (pl. Ausztrália) játékosai bármikor beszerezhetnek olcsóbb USA vagy orosz kulcsokat is. A vásárló legalább azt megtudja, hogy a más régióból származó kulcsát melyik kliensekben tudja aktiválni.

A weboldal nem hazudtolja meg piactér mivoltát, tele van reklámmal, nehéz átlátni, és a legnagyobb eladók kiemelt figyelmet kapnak, sokszor háttérbe szorítva a kisebbeket.

CDKeys

A bolt típusa: viszonteladó

A profit megosztása: nincs információ

DRM: a kulcsoktól függ (Steam, UPlay, Origin, Battle.net)

Offline: a kulcsoktól függ

A kulcsok forrása: a CDKeys szerint a kulcsok „hivatalos disztribútoroktól” származnak

Bár a CDKeys olcsóbb árakkal operál, mint pl. a Steam vagy a Humble, mégsem sorolható a G2A és a Kinguin közé, hiszen nem egy piactérről van szó. Ha itt vásárolsz, akkor a kulcsot magától a CDKeys-től kapod. Szinte minden eladásra kínált kulcs globálisan beváltható, nem kell tartani a régiók közötti trükközésből fakadó gondoktól. A PC Gamer kérdésére a CDKeys annyit árult el, hogy a kulcsok nem közvetlenül a kiadóktól származnak, de a kapcsot jelentő disztribútorok legálisan végzik tevékenységüket. Az alacsonyabb árakat valószínűleg azért engedhetik meg maguknak, mert olcsóbb régiókból szerzik be a globálisan aktiválható kulcsokat. Bár ez az üzemelés teret engedhet a nem éppen legális megoldásoknak, a PC Gamer kutatása alapján a játékok letiltása még nem érintette az oldalt.

A weboldal bár nem olyan professzionális, mint a teljesen hivatalos versenytársaié, de könnyebben átlátható, és reklámoktól kevésbé terhelt, mint a G2A és a Kinguin.

Összefoglaló

Hogy ki hol vásárol, ahhoz nekem semmi közöm. Magyarország kimagaslóan árérzékeny piac, sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy havonta súlyos ezreket költsenek játékokra. Mégis, a felhasználó érdeke is egyben, hogy a kifogásolható működésű, legjobb esetben is szürke zónában mozgó oldalakat elkerüljék. Ha nem is kell elszenvedni egy játék letiltását, engem személy szerint bántana tudat, hogy a kulcsomat lopott kártyával szerezték be, és a kicsengetett forintjaimból semmit sem lát a kiadó és a fejlesztő. Ha élvezek egy játékot, akkor az anyagiakkal a készítőket szeretném támogatni és nem azt, aki így-úgy beszerezte a kódokat. Ráadásul a Humble-n keresztül még ha minimális mértékben is, de segíthetek a rászorulókon. A magam részéről mindenképp maradok a hivatalos eladóknál.

Necroman Mk2
Mutropolis

A lelet azonosítása: old school kalandjáték a XXI. századból

1 napja
1

Cash Bacsi
Forge of Empires - Teszt (iOS)

Annyit és olyan régóta jött az arcunkba a reklám, hogy most már ki kellett próbáljuk!

2 napja

p34c3
Drága hobbi a videojáték?

- Tényleg léteznek olyan emberek, akik eredeti, dobozos játékokat vesznek? Akik megengedhetik maguknak ezt a méregdrága úri huncutságot? Gondoltam magamban, miközben vágyakozó pillantásokkal néztem a kirakat túloldalán díszelgő protoss csábító sárga szemeibe.

3 napja
24

pendrivedealer
Stardew Valley és aniMonológ!

Sziasztok! A mai bejegyzés egyik jelmondata, hogy online kertészkedni igenis jó!

8 napja

elvis
Monza Action (GT Sport)

Volt pár izgalmas verseny a hétvégén, de ezt az akciót ki kellett emeljem!

9 napja
6

Stadia HUN
Cyberpunk 2077 (Stadia)

Good morning, Night City! Megérkezett a Stadia legjobb játéka?

2021.02.20.
5

vem
Retro PC #12: HD 6450 vs 9600 GT

Mire képes egy gép, ami olcsóbb mint egy AAA játék? És vajon hogy teljesít a 9600 GT a HD 6450 ellen? Mennyit dob ez a konfigon? Nézd meg a videót és kiderül!

2021.02.16.
2

Necroman Mk2
HuniePop 2: Double Date

NYERTESSEL FRISSÍTVE! Szeretnéd megmenteni a világot, miközben a két nős randi és a hármas szex mesterévé válsz? (18+)

2021.02.14.
35

Stadia HUN
Baljós árnyak

A Stadia jelenlegi helyzete és jövőbeli kilátások

2021.02.12.
19

Stadia HUN
Reigns (Stadia)

Király király-szimulátor, tinder-stílusban.

2021.02.09.

CHASE
Az Évtized filmjei - 10-6.

Az utolsó előtti etap következik.

2021.02.07.
8

Necroman Mk2
Strike Suit Zero

Ace Combat az űr hidegében

2021.02.02.
1

CHASE
A kétezres évek legjobb filmjei

Úgy gondoltam, az Évtized filmjei felsorolás - természetesen soha el nem készülő - finisébe érve, fokozva a várakozásokat és az elvárásokat kiblogolom, hogy sztem mik voltak a 2000-es évek ugyanezen mérföldkövei.

2021.02.02.
19

elvis
TimeCop1983

Synthwave/electro gyöngyszem! Füleljétek, hallgassátok!

2021.02.02.
4

Cash Bacsi
Giblins - Teszt (iOS)

Az ötlet nem eredeti, de a játék nagyon!

2021.02.01.
3

carville
A Gamestop részvények bohócai

Hosszú és szakszerű(bb) ellenvélemény a címlapi cikkel kapcsolatban.

2021.01.31.
16

p34c3
Pod előttem, pod utánam

Sok éve már, hogy a napjaim jelentős része podcast hallgatással telik, azok közül is talán a videojátékokkal foglalkozóak a legkedvesebbek számomra.

2021.01.23.
17

Necroman Mk2
Surgeon Simulator 2013

Orvost! De ne azt az egybalkezest!

2021.01.21.
2

axl
Tükörország peremén...

...hitem újra meglelém.

2021.01.21.
15

Stadia HUN
Stadia Premiere Edition

Mi kell a teljes Stadia élményhez? Hivatalos kontroller és Chromecast Ultra. Hardverbemutató!

2021.01.19.
7