p34c32022.01.12. 18:10

Lemeztelen igazság

Az előző generáció kezdetén 5-10 %-ra becsülték az elemzők a konzolos digitális eladásokat, a generáció végére már 50-50 % volt az állás.

Érdekes, hogy a videojátékok terén mennyire tudok ragaszkodni ahhoz, hogy a kezemben tarthassam azokat, a polcon végig simíthassam ujjaimat a gerincükön, és megigazítsam, ha nem állnak szép katonásan. A világ pont ellenkező irányba tart, és talán több érv szól a digitális terjesztés mellett, mint ellene, de én továbbra is rendíthetetlenül úszom az árral szemben.

Biztos nem véletlen, hogy tavaly oly sokan várták a Diablo II Resurrected és a Psychonauts 2 fizikai változatának megjelenését, hiszen egy 21 és egy 16 éves játék mindkettő esetében a kiindulási pont. Igen, arra célzok, amire gondolsz, ahogyan Roger Murtaugh őrmester is mondta:

I'm too old for this sh*t!

Digitálisan bármikor vásárolhatunk egy játékot, és az internetünk sebességének függvényében már indíthatjuk is. Sőt, az új technológiáknak köszönhetően, akár a vásárlás után néhány másodperccel, ha megelégszünk a streamelt változattal (akár csak arra az időtartamra, amíg a háttérben le nem töltődik a natív változat a gépünkre). A lemezt kell mennünk előbb megvásárolni, vagy megvárni amíg megérkezik a rendelésünk...no meg persze ugyanúgy letölteni sokszor a játék méretével megegyező első napos patch-et.

Ha ez nem lenne elég, még helyre is szükségem van a tárolásukhoz, költözésnél még több "felesleges" lom, amivel meg kell küzdenem. Por, nedvesség, ujjlenyomat, karcok, szakadás, gyerek és kisállat: érzékeny jószággal van dolgunk. Valahol mégis megvan a birtoklás élménye, amelyet nekem nehezebb megélnem a digitális vásárlással. Az inkább olyan, mintha csak egy jogot vennék, hogy használhatok valamit, de bármikor elvehetnek belőle, vagy akár az egész megszűnhet egyik pillanatról a másikra. "Megveszem az autót" vs. "használhatom az autót".

Sajnos a PS4/XOX generációban beköszöntött a kapkodás, az ígérgetés és a kapzsiság kora: nem akkor jelenik meg egy játék, amikor elkészül, hanem amikorra be van tervezve. A megjelenés napja nem a fejlesztés végét jelenti, egyre inkább csak egy "ajánlás" a kiadó részéről, egy újabb mérföldkő a fejlesztő részéről, mely szerint azon a napon a kód már játszható állapotú, esetleg „meglepően jól fut”. A lemezes játékok sokszor egyet jelentenek a béta...rosszabb esetben alfa verzióval, hosszú hónapok és gigabájtok vezetnek ahhoz a játékhoz, amelyet a lemeznek kellett volna megjelenésekor tartalmaznia. Ehhez az új trendhez tökéletesen illeszkedik a digitális értékesítés, a PlayStation 5 esetében jelenleg csak egy semmitmondó verziószámot látunk, de már a frissítési előzményeket sem tudjuk megtekinteni.

Thief of Kiflis

A játékok ára sem egy utolsó szempont. A magyarországi árakat nem követem, de itt nem találkoztam még soha olyan ajánlattal, amikor a normál lemezes változat többe került volna a digitálisnál. Az előző generációban egy teljes árú játék eleve 69,99 €-t jelentett a Store-ban, és 59,99 €-t a videojáték boltban. Ebay-en ráadásul elég gyakran be lehet kattintani az új, bontatlan játékot első héten 50 €-ért is. Ha ezzel mérem össze, akkor elgondolkodtató, miért is fizessek ugyanazért a játékért 40%-al magasabb összeget.

Ha a PlayStation Store-ban vásárolok egy digitális játékot és egy óra játék után rájövök, hogy bár nagyon rendben van, de nem az én világom...akkor így jártunk Béláim. Ha ugyanezt a lemezes kópiával teszem, akkor egy kis veszteséggel tovább adok rajta és beforgathatom az összeget egy újabb kiszemeltbe. Ugyanez elmondható az olyan játékokra is, amelyek tetszettek, végigjátszottam őket, de elhanyagolható a valószínűsége, hogy valaha újból elő fogom azokat venni. Akárhogy is próbálom magam áltatni, az előző évek tapasztalatai alapján ez az állítás a polcomon sorakozó játékok 90%-ra igaz. Annyira sok cím van most is a backlogomban, annyi sok új megjelenés jön hozzá minden évben, hogy hiába tervezem, még a legnagyobb kedvenceimet sem tudom újra játszani idő hiányában.

Csak egy egyszerű példa: PlayStation 5-re tavaly megvettem a Demon's Souls és a Ratchet & Clank: Rift Apart játékokat. Hamar világossá vált, hogy a DS nem az én világom, a R&C klassz volt, végigjátszottam, de nem estem hanyatt tőle. Ha digitálisan vásároltam volna meg a játékokat teljes áron, akkor jelenleg 160 €-val lennék rövidebb, de mivel használt lemezes játékot vettem, az egész kalandot megúsztam talán 5 €-ból, mivel pár hét után tovább is adtam rajtuk majdnem ugyanannyiért, amennyibe kerültek. És ez csak két darab játék volt az első hónapból, mennyit spórolhatok meg 50 játékon egy generáció alatt? Ha csak azt a néhány darabot tartom meg, amelyek valóban megérdemlik, amelyek esetében legalább a szándék megvan, hogy talán egyszer újra játszani fogok velük...akkor elég szép summáról beszélhetünk az évek folyamán.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nagyon kevés játékot veszek meg megjelenéskor, egy kezemen meg tudom számolni, évente hányat. Nem azért mert sóher vagyok, hanem mert olyan sok bepótolni valóm van mindig, hogy az a néhány hónap, esetleg év, mire sorra kerülne, már semmit nem számít. Addigra legalább kikupálják, de akkorára a digitális változat is közel annyiért beszerezhető, mint egy lemezes.

Világok harca

Az élet egyéb területein hozzászoktam a digitális javak, jogok, szolgáltatások vásárlásához, semmi bajom nincs velük. Észrevétlenül váltak a mindennapjaim részéve:

  • a Netflix és az Amazon Prime streamingszolgáltatás a sorozatokhoz

  • a Spotify vagy a YouTube Music zenehallgatáshoz

  • egy-egy igazán jó applikáció. pl. kalóriaszámláláshoz vagy képregényolvasáshoz

  • termékkulcs az operációs rendszerhez, védelmi programhoz vagy egy VPN előfizetés

  • előfizetés a független online sajtóra

  • de Steam-em is megvettem már retrózni a régi kedvencek jó részét fillérekért (GTA sorozat, Unreal játékok, Valve összes, Age of Empires széria és még sok-sok klasszikus)

A 2020-ban megjelent PlayStation 5 Digital Edition és az Xbox Series S előtt is próbálkozott már mindkét gyártó kizárólag digitális vásárlást kínáló konzollal, de visszatekintve azok inkább csak kísérletezésnek tűnnek. (PSP Go - 2009, Xbox One S All-Digital Edition - 2019)

Az első digitálisan vásárolt videojátékom az Oddworld: New 'n' Tasty! volt 2014-ben, PS4-re nem lehetett akkor fizikai változatban megvásárolni és nagyon szerettem volna visszatérni Abe csodálatos világába. (Fun fact: 3 hónap múlva berakták PS Plus-ba is. "Féldigitális" vásárlások voltak már korábban is PC-re, a Half-Life 2 már 10 évvel korábban megértette velem, miért nem ér semmit egy PC-s játék, miután felhasználtuk a kódot valami „Steam” nevezetű programban, ami egy örökkévalóságon át aktiválta a játékot 56k-s modemmel.) Ezután vettem pár játékot akciósan, de szerencsére hamar rájöttem, hogy felesleges pénzkidobás felhalmozni a soha sorra nem kerülő címeket a könyvtáramban, bőven elég, ha a Plus "ajándékokkal" nő a lehetőségek száma.

A PSVR megjelenésétől kezdtem csak el főleg digitálisan vásárolgatni az engem érdeklő VR játékokból. Itt sok esetben nincs is más választása az embernek, de ha meg is jelenik lemezes formában egy PSVR játék, a kis példányszám miatt ugyanannyiba kerül, mint az amúgy sem teljes áras (10-20€) digitális kópia. A VR kifejezetten egy olyan terület, ahol rövid időn belül elindítasz több címet is, ezért különösen kényelmes, hogy nem kell a lemezeket cserélgetni, illetve a pár gigabyte-os letöltés sem gond lassabb internettel sem.

A legnagyobb "bűntudatom" talán az általam okozott felesleges környezetszennyezéssel van. Nem is maga a műanyag és papír a probléma, hiszen mindkettőt újrahasznosítják, hanem a szállítással keletkező CO kibocsájtás, ami a digitás vásárlás esetében ha nem is nulla, de nagyságrendekkel alacsonyabb... és ezzel szimpatikusabb is. Mentségemre legyen mondva, hogy az összes műanyag és papír, amit ezen hobbi gyakorlására vásároltam az elmúlt években, kevesebb, mint egy háztartás egy havi átlagos termése. A CO kibocsájtás meg egész életemben nem éri el azt a szintet, amit egyetlen repülőút egy nyaralás alkalmával.

Maradok diszkelettel

Biztos van jelentősége, hogy korábban nem engedhettem meg magamnak az eredeti játékok beszerzését, és most azért okoz nagyobb örömet, ha a kezemben tarthatom az áhított példányt. Főleg ha az arra érdemes darabok egy gyönyörűséges SteelBook-ban vannak biztonságba helyezve.

Ez nem a birtoklásról szól, legalábbis nem abban az értelemben, amit a Gyűrű jelent Gollamnak...vagy Gallának. Tisztában vagyok vele, hogy nem értéket halmozok fel, hiszen az évek múlásával a videojáték gyűjteményem pénzbeli értéke a nulla felé konvergál. Néhány kiváló állapotú ritkább darab talán képvisel majd némi értéket a magunkfajtáknak nyugdíjas éveinkben, de nem számottevőt. A gyűjtői változatokba most nem megyek bele, de azok is leginkább bontatlanul megőrizve képezhetnek nagyobb értéket, ami tekinthető egyfajta modern egy újszerű befektetésnek, viszont nem összetévesztendő a hobbival!

Tökéletesen megértem azokat a hardcore játékostársakat, akik „zabálják” a videojátékokat, megjelenési naptárjaik vannak, jellemzően havonta több videojátékot vásárolnak, mint én egész évben. Számukra valóban inkább csak egy nyűg már a lemezekkel való bajlódás, én azonban továbbra is szeretek egy videojáték boltban böngészni, vagy szeretek a munkából úgy hazamenni, hogy izgatottan nézem azonnal a postaládát, vajon megérkezett e már a rendelésem. (Bár ez az izgalom sem olyan már mint régen, hiszen e-mailben folyamatosan tájékoztatva vagyok a csomag helyzetéről.)

Néhanapján kölcsönadom a lemezt a szomszéd srácnak, vagy az egyik kollégám passzolja át egy próba erejéig az éppen végigjátszott rétegjátékát.

Fogalmam sincs, meddig tart még ez a korszak, de attól tartok elkerülhetetlen ezen a területen is a változás, a régi berögződések elengedése. A könyveket már húsz éve temetik, de mégsem tűntek el, csak kihasítottak egy jó nagy szeletet a piacból az ebook-ok. A zeneipar és a filmipar viszont teljesen átalakult és a videojátékok is ebbe az irányba tartanak inkább. Ha a teljes videojátékipar bevételeit vesszük ma alapul DLC-vel, mobiljátékkal, online játékkal, mikrotranzakciókkal, havidíjas szolgáltatásokkal, stream-el, akkor szinte elenyésző a fizikai példányokból keletkező bevétel. Lassan hipszternek számít, aki fizikai formátumban megvesz egy mindenféle letölthető tartalom nélküli, teljesen kész single player videojátékot. De akármennyire nem mainstream, ma is van egy szűk réteg, aki bakelit (vinyl) lemezeket vásárol, rockzenét hallgat vagy képregényeket gyűjt.

Ti milyen formátumban, honnan, mikor szerzitek be a játékokat?

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Need for Speed Carbon

6 napja
8

Necroman Mk2
The Playroom

2024.09.25.
7

Necroman Mk2
Dragons Lair 1-2

2024.09.03.
8

p34c3
A 10 legdögösebb gádzsi

2024.09.01.
7

CHASE
A 25 legjobb pillanat..

2024.08.30.

p34c3
Ákos und Papa: Das Gamescommando

2024.08.25.
13

Stadia HUN
Top 5 fura handheld

2024.07.31.
10

p34c3
Én vagyok Vasember

2024.07.26.
6

Necroman Mk2
Giana Sisters Twisted Dreams

2024.07.25.
3

Malleus
ANNO: Mutationem (纪元: 变异)

2024.07.11.
8

mcmacko
Crashlander: Impostor Syndrome (single) - Phoenix Wright által jóváhagyva

2024.07.10.

p34c3
Batman: Arkham Shadow előzetes

2024.06.29.
7

Necroman Mk2
Where is Carmen Sandiego?

2024.06.28.

fcsaba
Star Trek - Captain's Chair

2024.06.26.

maktub
Destiny 2 - The Final Shape

2024.06.23.
28

axl
GTA III - Definitive Edition?

2024.05.31.
7

p34c3
Red Dead Redemption kollekció

2024.05.18.
12

Necroman Mk2
WVG Hall of Fame 2024 nyertesek

2024.05.09.
4

thedgames
Drug Lord 2 - Mafia Empire

2024.04.27.
4

p34c3
VR Kukkolda 2024

2024.04.27.
7

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==