Dude2023.10.23. 14:26

Harc a 41. évezredben

Mindenkinek van olyan hobbi, amibe beleugrana. Csak ott az a fránya idő, meló, meg persze pénz, amit bele kell ölni az indulásba. Van, ahol ez sok. Számomra az asztali Warhammer ilyen. Mindig akartam. Ám kell egy sereg, kell akivel rendszeresen lehet játszani, kitartás a felek részéről. Mert bizony nagyon összetett játék, rengeteg szabállyal. Igen. Az új egyszerűsített 10. kiadás is. Ezen segített a 2021-ben újragondolt Kill Team. Maroknyi csapatok, emészthetőbb szabályok és rövidebb játékidő.

Gondoltam mivel, ha nem ezzel a megjelenéssel vágjak bele az asztali WH40K világába két évvel ezelőtt.

A játék alapvetően egyszerű alapokra épül. Itt nem te rakod össze a sereged. Itt csapatokat, osztagokat kapsz, akik egymás ellen vannak hangolva. Készen, egyben. Kettőt is szettenként. Amikor a figurákat építed össze, akkor van persze variációs lehetőséged. „Egyedi” csapatokat is össze lehet hozni kvázi bármely frakcióból, figurákból a WH40K világán belül bizonyos keretek között. Ezen keretekhez van egy külön könyv. Természetesen különböző Kill Team szettekből már be lehet szerezni külön az egységeket is, azokból kreálni egy kicsit más csapatot. Ha nem tetszik az adott nagy doboz és csak az egyik osztag kellene belőle különösen jó lehet. Egy-egy ilyen egység amúgy általában 4-12 figurát jelent.

A hobbi azon részére nem térnék ki részletesebben, hogy a játékot össze kell építeni és kifesteni. Utóbbi nem kötelező, de aki Warhammert játszik az bizony kifesti a komponenseket. Még ha nem is rögtön. Számomra ennek terápiás jellege is van.

Szóval egy-egy Kill Team doboz tartalmaz 2 frakciót, terepet, jelölőket, kártyákat és egy könyvet. A könyv tartalmazza az osztagok leírásait, karakterek szabályait, kampány módot, az ehhez tartozó és külön missziókat is. Plusz általában elég sok hátteret a konfliktusról, amiben a két fél részt vesz éppen. Emellett nem is rossz kis történeteket. És egy szabálykönyvet. Ezen Core Book viszont nem minden szett tagja! Csak az adott idény első dobozához jár. Természetesen külön megvásárolható bármikor, vagy a lelkes hobbistáknak hála máshogy is beszerezhető.

Ez nem az első verziója a játéknak. A Kill Team első kiadása anno ott rontotta el, hogy (mondhatjuk) a nagy játék akart lenni kicsiben. Nos ebből tanult a Games Workshop és Wade Pryce designer vezetésével újra értelmezték a játékot. Siker is lett.

Na de hogyan is zajlik a játék. Itt majd minden apró szabályra és lehetőségre nem térnék ki, inkább a játék működését, hangulatát, érzését szeretném átadni.

Négy körből áll egy meccs (Turning Point), négy véres és taktikus körből. Ahol a stratégia változik, helyzetről helyzetre.

Azzal kezdünk egy ilyen összecsapást, hogy kiválasztja mindenki melyik osztaggal lesz és kit tartalmaz majd a Kill Teamje. Bizony van egység, ahol nem vethető be mindenki egyszerre. Felépítjük a pályát és kiválasztjuk a missziót. Ez fontos. Ezen missziók adnak célokat, amiket el kell érni. Ugyanis eddig nem mondtam, de a játék pontra megy. A megadott megbízatásokat teljesítve körönként és/vagy a játék végén kapjuk ezen pontokat. Ezeket még szerezhetjük a saját kis csapatunkhoz tartozó, az ellenfelünk számára titkos (amíg fel nem fedjük) küldetéseken keresztül is. Itt jó pár kártyából választhatunk. Ezek az ék egyszerűektől a bonyolultabbakig terjednek. Például: öljük meg az ellenfél vezérét, vagy legyen egy figuránk az ellenfél induló térfelén. De olyan is, hogy helyezzünk egy jelzőt az adott helyre és ha bizonyos feltételek teljesülnek, akkor kaphatunk ekkor és ekkor pontot vagy pontokat. Nehézségre viszont nem igazán van köztük különbség. Aki próbált már Káosz mutánsokat kinyírni az tudja. A feladat nem bonyolult, de ó anyám!

Ezek után kiválasztjuk ki a Védő és Támadó. Ez alapján felhelyezzük a karaktereket a térképre a saját zónánkba (Drop Zone) a Védekező játékossal kezdve és egyenként adunk nekik parancsot.

Ebből kettő féle lehet: Conceal és Engage. A Conceal akkor jó, ha nem akarunk támadni vagy olyan akciót csinálni amihez aktívabbnak kell lennie a karakternek. Fedezék esetén is jobban védve vagyunk. Tematikusan ilyenkor nem kukucskál ki a karakter, hogy lerobbantsák a búráját. Nehezebb lelőni magyarul. Az Engage parancs akkor szükséges, ha támadni akarunk, egyes akciókhoz kellhet, vagy esetleg bizonyos direktívák teljesítéséhez. Vannak kivételek. Viszont általában így működnek.

Minden új körben (elsőt kivéve) az adott karakter aktiválásánál kell majd eldönteni Conceal vagy Engage parancsot adunk-e neki.

Ha ez kész kezdődhet a harc. Vagyis majdnem. Elhitted mi? Még dobunk egy hatoldalas kockával és aki a nagyobbat dobja válaszhat ki legyen a kezdő játékos. Ez minden kör elején így fog működni. Majd mindenki elkölthet Command Pointokat (CP), hogy adjon arra a körre bónuszt az osztagának vagy egy karakternek.

Alapból hárommal kezdünk és minden körben kapunk legalább egyet. Ezt még használhatjuk a harci fázisban kocka/kockák újra dobására és más frakció specifikus képességekre harc közben. Szóval érdemes néha-néha beáldozni egy-egy CP-t. Főleg, hogy a játék végén nem ér semmit. Még lehelyezünk plusz barikádokat, megy egy kockás titkos licitálás kör eleji bónuszért és végre indulhat a harci fázis.

A harci fázisban történik a csihi-puhi. Mozgatjuk az egységeket és teljesítünk feladatokat. Legtöbbször ez erőszakkal jár. Ölünk, belezünk, robbantunk. Mészárolunk na. Különben minek a Heavy Bolter és a Chainsword az Űrgárdista kezében, amit egy órán keresztül festettünk?! Csakhogy szépen csillogjon? (igen) De mindez hogyan is működik. Kezdjük.

Minden figurának van egy karakter lapja. Ezen rajta van mennyi akciót csinálhat, ha aktiváljuk csak ő mozog-e (túlnyomó részt igen) és milyenek a harci képességei, egyéb különleges adottságai. Mozoghatunk, mászhatunk át és fel tereptárgyakon, feladatokat teljesíthetünk/foglalhatunk el jelölőket, aktiválhatunk tárgyakat, ráronthatunk az ellenfélre vagy amennyiben van távolsági fegyver, akkor rá is durranthatunk.

A játék, ahogy jeleztem taktikus. Egy-egy közelharcot vagy Engage parancsot nagyon meg kell fontolni, ugyanis gyorsan fordulhat a kocka. A kocka, ami tud mókás pillanatokat okozni. Lövés esetén egyszerű a dolog. Az adott karakternél meg van adva a fegyver által mennyi kockával dobhat és melyik jelenti a találatot. Plusz egyéb bónuszokat (általában hatos esetén, ami kritikus találatnak számít). Utána a védő dob a saját kis karakterisztikája alapján a kockákkal mennyit tud kivédeni. Egy sima kisebb karakter általában egy ilyen sikertelen védekezésbe bele is pusztul, de mondjuk egy Astartes akár egy-két rossz dobó szériát is átvészelhet. A mókás része, amikor annyira jót dob az ellenfél és te olyan rosszul, hogy egy bandzsa Ork is kinyírja a te Deathwatch veteránodat… de hát Orkok. Ha nagyon jól dobnak, akkor bárkiből hús pépet csinálnak. Asszony párszor elpicsázott velük. Kedvencei. Persze, mert jól dob velük valami Káosz mágia folytán.

A közelharc kicsit érdekes mechanika. Mindenki dob, és egyenként döntik el a felek kockánként (támadóval kezdve), hogy melyik sikeres dobást használják támadásra és melyiket védekezésre. És ezt azonnal megcsináljuk! Tehát a találat rögtön betalál és előfordulhat ezután már az ellenfél nem választhat kockát. Ugyanis az első találatba belehal. Általában azért izgalmas egy ilyen közelharc, mert sokat jelenthet sikerül-e kitisztítani a terepet vagy állva maradni és feltartani az ellenfelet. Némely esetben a meggondolatlan támadót felszeletelni. Jó érzés, amikor mondjuk egy ember méretű bárddal rendelkező Káosz Űrgárdistával lemészárolod a kis egyszerű katonát, de az is amikor a kis katonaként megúszod a találkozást és megakasztod az ellenfél tervét vele.

A mozgás egyébként itt is hüvelykben van megadva. De egyszerűsítve. 4 színes alakzatra van bontva. A fekete háromszög 1”, a fehér kör 2”, a kék négyzet 3” és a piros ötszög 6”. Itt fő dobozonként kapunk is ilyen segédeszközöket, amiken ezen méretek vannak. Ezek kellenek mozgáshoz, egységek és jelölök távolságához, feladatok miatt és sokszor a fegyverek hatótávolságát is velük kell mérni. Tudsz gránátot dobni, bombát lehelyezni, csapád állítani és Overwatcholni is és még jó pár egyedi dologra van lehetőség.

Oda-vissza megy 4 körön át a harc vagy addig amíg valakinek el nem fogynak a harcosai. A nyertes az, aki több pontot szerezett.

A játékhoz rengeteg minden beszerezhető hivatalosan és a közösség által is. Vannak nem hivatalos programok, amibe beletáplálhatod az egyedi Kill Teamed és csinál belőle egy hivatalosnak tűnő sheetet. Akár a te figurád fényképével. Letölthetőek a könyvek, vannak akik az egyes frakcióknak megcsinálják zanzásítva a szabályait, egy fogyaszthatóbb, könnyen nyomtatható formában.

Rendkívül tematikus. És ez a szabályokból fantasztikusan átjön. Aki ismeri a világot rögtön felismeri. Nagyon jó komponensekkel rendelkezik. A figurák a legjobb minőségűek a világon. Elképesztően részletesek és élmény festeni egy alap katonát is. GW ugye. Ritkán van ott baj a minőséggel.

A játék képes annyira működni, hogy akinek van egy kis angol tudása az tud vele szórakozni. Persze kell valaki, aki tudja, ismeri a játékot. Feleségemmel imádjuk. Legtöbbet ketten játszunk vele. De volt olyan, hogy poénból olyanokkal is játszottuk akik életükben nem láttak még hasonlót sem. És működött. Élvezték. Néha komolyabban is vették (főleg egymás ellen), ami érdekes. Azóta még játszottunk velük is. Mert jó. Amikor 10 kockából egyetlen találat sem sikerül és az erre adott másik oldalon lévő ujjongás azért elindít egy érzést. Vagy az elégedettség amikor látod lehervadni a vigyort a következőnél, amikor 5-ből 4 kocka kritikus hatos lesz és Necron mesterlövészed leszedi azt a mocskos kis Tau gránátost, aki 2 kör óta az idegeidre ment.

A negatívum, hogy a játék nem olcsó. Sőt, egyesek szerint nagyon drága. Szerintem a 70-80 dolláros videojátékok korában nem az. Sajnos a festék és a hozzá tartozó szükséges kiegészítők sem az olcsó kategóriát erősítik. Viszont szinte minden hobbi ilyen. A FOMO-t meg itt is le kell győzni, különben tele lesz a szekrény kis szürke katonákkal, akik sose lesznek színesek.

Nem vagyok a legjobb Kill Team játékos. Olyan tízből hétszer veszítek benne. Néha benéz az ember egy-egy szabályt vagy elfelejti azt a játék hevében. Mert azért összetett. Viszont rossz Kill Team meccsem még nem volt az elmúlt 2 év alatt. Mindegyiken volt egy vagy több emlékezetes pillanat. És azt hiszem ez a lényeg.

Köszönöm, ha elolvastad és remélem kicsit fel is keltettem érdeklődésedet a Warhammer és a játék iránt.

Akinek nem kenyere a WH40K nézzen rá a Warcry-ra. Az Age of Sigmar. Fantasy. Ugyanez a koncepció, csak más szabályrendszerrel. Elég népszerű ő is.

(a játékról készült képek a stock fotókon kívül sajátok)

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Need for Speed Carbon

8 napja
8

Necroman Mk2
The Playroom

2024.09.25.
7

Necroman Mk2
Dragons Lair 1-2

2024.09.03.
8

p34c3
A 10 legdögösebb gádzsi

2024.09.01.
7

CHASE
A 25 legjobb pillanat..

2024.08.30.

p34c3
Ákos und Papa: Das Gamescommando

2024.08.25.
13

Stadia HUN
Top 5 fura handheld

2024.07.31.
10

p34c3
Én vagyok Vasember

2024.07.26.
6

Necroman Mk2
Giana Sisters Twisted Dreams

2024.07.25.
3

Malleus
ANNO: Mutationem (纪元: 变异)

2024.07.11.
8

mcmacko
Crashlander: Impostor Syndrome (single) - Phoenix Wright által jóváhagyva

2024.07.10.

p34c3
Batman: Arkham Shadow előzetes

2024.06.29.
7

Necroman Mk2
Where is Carmen Sandiego?

2024.06.28.

fcsaba
Star Trek - Captain's Chair

2024.06.26.

maktub
Destiny 2 - The Final Shape

2024.06.23.
28

axl
GTA III - Definitive Edition?

2024.05.31.
7

p34c3
Red Dead Redemption kollekció

2024.05.18.
12

Necroman Mk2
WVG Hall of Fame 2024 nyertesek

2024.05.09.
4

thedgames
Drug Lord 2 - Mafia Empire

2024.04.27.
4

p34c3
VR Kukkolda 2024

2024.04.27.
7

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==