[Teszt] Croc: Legend of the Gobbos - HD Remastered

Croc: Legend of the Gobbos - HD Remastered

mcmackoGéczy Attila2025.04.06. 23:55

Nagyon divatos mostanában visszakanyarodni az ötödik konzolgenerációhoz. Nem mondom, hogy 32-bites, hiszen az N64 más számokkal operált, de talán hívhatjuk a korszakot a 3D hajnalának is. Ekkor költözött a nappaliba az árkád színvonal, ekkor próbált minden addig bevált műfaj az XYZ térbe költözni, és ekkor (pontosabban a Mario 64 eljövetelével) jött a platformer-forradalom is. Manapság pedig könnyen hivatkozunk erre az időszakra. Elég csak a mostanában megjelent Glover-re, a Rare Replay óta könnyen elérhető Banjoékra, a most újramelegített Twinsenékre, vagy a Tomba!-ra gondolni.

Nos, a Croc-ot én sosem tartottam jó játéknak, legalábbis nem a Mario 64-es mércével. Előbb láttam Mario-t a kastély körül szaladgálni, és az amúgy a Starfox munkálataiért is felelős Argonaut csak a bajszos kalandozás után egy évvel tudott előrukkolni a krokóval, igaz a bővebb kereteket adó PlayStation, Saturn és PC platformokon. (Állítólag az első koncepció egy Yoshi játéknak indult egyébként!) Egy évvel vagyunk kábé a Spyro megjelenése előtt, szóval tényleg a kísérletezés közepére cseppenünk, ahol az a fő kérdés, hogy miként kell térbe áthelyezni a jump and runt.

Nos, Croc játékában tényleg kicsit más az összkép, mint amit Marionál láthattunk. A pályák leginkább apró csövekben játszódnak, nincs organikus pályadesign, látszik, hogy egy editor korlátai között alkottak a készítők. Croc mozgása annyira nem precíz (pl. a platformok szélén könnyebben leesik, támadásai és ellenfél-interakciói súlytalanok), de a mozgásai egész jó dinamikával és animációval vannak felvértezve, és könnyen tanulható az egész. Kétségeim voltak afelől, hogy a Croc-élmény ma hogyan is fog működni, de baromira kíváncsi is voltam egyben, hogy hátha valami régi jó dolgot tudok majd az lazulásokhoz felfedezni. Nos, az emlékeim nem hagytak cserben, mert szinte minden érzet most is pontosan ugyanúgy manifesztálódik a Croc kapcsán, mint amikor kiskamaszként próbálgattam vele játszani. Ugyanakkor mégis sokkal jobban szórakoztam, mivel az elvárásaimat nem az azóta is ÖRÖK TOP 10-es listán emlegetni szokás Mario 64-hez igazítottam. Lehet akkoriban is csak ez volt a hiba a képletben?

Összegzőleg: a Croc tehát ma is egy komoly korlátok között mozgó, de ötletes, és a kihívás tétjét is jól emelő platformernek hat. A szintek több „szobára” oszlanak, nincs összefüggő terep. A szobákban gyémántokat gyűjthetünk, ezek pedig sérülésre szétszóródnak, a’la Sonic. Egyes gyémántok színes drágakövekké válnak, ahogy felvesszük őket, melyekből ötöt összekaparva a pálya végi bónuszajtó megnyitható. Ja, és majd elfejetettem, a címben szereplő Gobbo-kat, is meg kell mentenünk, akik ládákban, magaslatokon, vagy kulcsra nyíló rácsok mögött hesszelnek. Négy pályánként boss vár ránk, nyolc pályánként új világba kerülünk. És ennyi a recept! Ennyi? Pont elég. Be kell valljam, kicsit csömöröm is van mostanában a túlbonyolított mechanikáktól, így jól esik egy ilyen egyértelmű és direkt módon kommunikáló programban elveszni. A pályákat elsőre ritkán tudjuk 100%-osra teljesíteni, általában a furfang csak akkor könyököl ki, amikor már végigrongyoltunk a terepen. Vagy még akkor sem. Így minimum két kör vár ránk a pályákon, de van, hogy több is, főleg amikor kezd bonyolódni a készítők ötlettára. Ezt az egészet vidám, bár korlátos grafikai körítés követi, és azon is meglepődtem, hogy mennyire jól szólnak a Croc nótái. Itt még figyeltek a megjegyezhető dallamokra és stílusok között bátran váltogató zenei háttérre.

A felújítás sem sikerült rosszul; olyan az összkép, mintha a régi Croc-vizuál nyomdai szinten lenne simára keverve. Van retró mód is, sőt, tök jól variálhatunk shaderek meg felújított modellek, textúrák között is. Fura amúgy a retro mód, mert szerintem nem a régi látványt kapjuk vissza (amiből a felfelé skálázás is történt), hanem az új látvány visszabutítását. (Remélem értitek. De lehet nagy tévedésben vagyok ennek kapscsán.) Három megjelenítés között váltogathatunk amúgy menet közben gombnyomásra, amiből, ha jól értettem, a harmadik az, amit a menüben magunknak összeállítottunk. Series X-en érzésre 120 frémmel szaladt az akció, annyira fluid minden. Emellett sok finomság is helyet kapott a főmenüben, a Krokipédiában korabeli felvételek, teszt-animációk, de interjúk is helyet kaptak a játék múltjával kapcsolatban.

Egy dologról ejtsünk még szót. A Croc életekkel (1UP) operál, ráadásul nem is olyan könnyű mondjuk 100 gyémántot összeszedni (még ha a pályák között kumulatív módon szuperál is a számláló). Vannak pontok, ahol baromira könnyű fűbe harapni, mondhatni pikk-pakk elmegy 4-5 élet, mire észbe kapsz. Így a Croc magával hozza az időnként frusztráló érzetet, ami a korszak játékaira oly jellemző volt. Viszont ez sem annyira szembeötlő, mint a maga korában. Talán én lettem ügyesebb, talán a játék készítői hangolgattak még kicsit a nehézségen. Crashtől mindenképp lazább az összkép, a mai platformerekhez képest talán nagyobb lesz majd a belső feszkó.

Hihetetlen izgalommal, szinte tűkön ülve vártam a játék tesztkódját, ráadásul még a spamszűrővel is megjártam idő közben a bekérő procedúrát. De mire voltam ennyire felpörögve? Magam sem tudom, mert a Croc-ról nem a legjobb videojátékos élményeim ugrottak be az elmúlt években. Mégis, valamit jól érzékelt a radarom, mert a Croc: Legend of the Gobbos játékmenetével nem csak nosztalgiát, de egy egyszerűségében, és mégis, rafináltságában élvezetes platformert kaptam. Főleg azoknak ajánlott, akik szeretnének egyet időt utazni, de akár kisebb gyerkőcöknek is ajánlom kedves stílusa és visszafogott tempója miatt.

Croc: Legend of Gobbos | PLATFORM Xbox (tesztelve), PC (csak GoG), PlayStation, Switch | KIADÓ Argonaut Games | FEJLESZTŐ Argonaut Games | MEGJELENÉS 2025. április 02. | ÁR 29 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

21 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19