[Könyv] Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

VegaNagy-Sz. Ferenc2025.04.28. 08:00

A Fighting Fantasy sorozat első periódusának kétségkívül Ian Livingstone volt a legtermékenyebb szerzője, főleg az 1983 és 84 közötti időszakban ontotta magából a könyveket. Ezek közül A Végzet Erdeje volt az első a sorban.

Az évtizedek során számtalan rajongói rangsor született, és annak ellenére, hogy A Végzet Erdeje szinte mindenki számára emlékezetes élményként maradt meg, a többségnél a legtöbbször mégis az alsó harmadba szokott kerülni, a megítélése tehát nem túl pozitív. Az újraolvasás után a bennem kialakult kép sokkal árnyaltabb volt ennél, habár valóban vannak hibái, egyértelműen látszik, hogy miben és hogyan szeretett volna újítani Livingstone, és ezeknek a törekvéseknek egy része valóban beépült több későbbi kötetbe - mások pedig vakvágánynak bizonyultak.

A Végzet Erdeje a Fekete-erdőt takarja, amelynek déli végén helyezkedik el a neves varázsló, Yaztromo tornya, északról pedig a törpék által lakott Kőhidafalva szegélyezi. Eközött a két pont között játszódik a történet, amelynek a háttere sokkal izgalmasabb és érdekesebb, mint azt a sorozattól megszokhattuk. A törpék hosszú ideje háborúban állnak a trollokkal, viszont törzseik képtelenek szövetségre lépni egymással, a széthúzás közöttük pedig az egységüket is jelképező legendás harci pöröly eltűnése óta még erősebb. A fegyvert valójában törpe lopta el törpétől, de az eltűnt a rengetegben. Két együgyű goblin találta meg, akik nem tudtak megegyezni, melyiküké legyen, ezért szétszedték azt két darabra, majd elváltak útjaik. A gyakorlott olvasó fejében máris megszólal a vészcsengő: bizonyára nagyon csúnya halál lesz a vége, ha a két darabka valamelyike nélkül érkezik meg Kőhidafalvára. De ennél nagyobbat nem is tévedhetne.

A cél persze valóban az, hogy a kalapács nyelét és fejét is megtaláljuk, ehhez az első fejezetpontokban jelentős segítséget is kapunk a varázslótól, elénk szór ugyanis tizenhét különböző tárgyat, amit meg tudunk venni, de természetesen a felére sincs elegendő keretünk. A vásárlás, mint a történéseket befolyásoló játékelem itt jelenik meg először, a megvehető tárgyak mindegyikét egyetlen szituációban fogjuk tudni használni, de első nekifutásra persze nem tudhatjuk, hogy melyikre lesz szükség, szóval nyugodtan válasszuk ki véletlenszerűen azt, amelyik tetszik. Mondjuk amikor egy ilyen listában feltűnik a fokhagymagerezd, akkor azt nem annyira érdemes otthagyni, legrosszabb esetben megesszük a végén, ha vámpír épp sehol nem jött szembe...

Megvannak a tárgyak, nekiindulunk az erdőnek, és néhány perc múlva egyértelművé válik számunkra, hogy bár a setting itt a hegyek belsejéből átkerült a szabadba, pontosan ugyanolyan labirintussal van ezúttal is dolgunk, mint amilyet más könyvekben megszokhattunk. Talán túlságosan is. A legnagyobb kritika ugyanis, ami érheti A Végzet Erdejét, hogy a különböző helyszínek valódi kapcsolódás és koncepció nélkül vannak egymás mellé hányva, egymástól teljesen különálló pontokat látogatunk végig, amennyire erős a háttértörténet, annyira nincs értelmes íve annak, ami összeköti az elejét és a végét. Az mondjuk egyértelmű előnye az erdő rácsszerű felépítésének, hogy A Skorpiók Mocsara után ehhez a legkönnyebb szabályos és jól követhető térképet rajzolni, olyan az egész felépítése, hogy a kilencven fokos kanyarok és a szabályos elágazások miatt a kockás füzet szinte könyörög azért, hogy használjuk. De ha ehhez nincs kedvünk, rövid kereséssel csodás alaprajzokat találhatunk a neten, néhány szebben néz ki, mintha hivatalos kiadvány lenne.

Rendszerint érdemes kitérni arra, hogy egy-egy Fighting Fantasy történet mennyire nehéz, és A Végzet Erdeje ebből a szemponból is kitűnik, ugyanis szerintem (legalábbis az általam ismert könyvek közül) magasan ez a legkönnyebb szinte minden szempontból. Az ellenfelek nem túl emlékezetesek, és egy-két kivételtől eltekintve viszonylag gyengék is, valamint az is ritka, hogy egymás után több váratlan összecsapás akadályozza meg azt, hogy gyorsan regenerálódjunk. Ugyanígy viszonylag alacsony az ügyesség- és szerencsepróbák száma, az elején vásárolható tárgyak pedig sokat segítenek bizonyos szituációkban. Ha valahol kellenének, de nincsenek nálunk, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy szinte azonnal halálközeli állapotba kerülünk, csak azt, hogy jobban meg kell izzadnunk a sikerért (na jó, a pöröly fejéhez pont kötelező, hogy nálunk legyen egy bizonyos valami). A legnagyobb könnyítés - egyesek szerint egyenesen cheatcode - a könyv végén érkezik meg, ott, ahol a leginkább fel vagyunk készülve arra, hogy kapunk még egy nem várt gyomrost. Ha ugyanis úgy érünk ki az erdőből, hogy nincs nálunk a pöröly mindkét darabja, ahelyett, hogy kalandunk véget érne, felajánlják, hogy megkerülve az erdőt, kezdjünk bele még egyszer az átfésülésébe. Persze könyvet újrakezdeni eddig is bármikor lehetett, itt az az óriási különbség, hogy megtarthatjuk a tárgyainkat, illetve a menet közben gyűjtött aranyból újra bevásárolhatunk Yaztromonál, és kipróbálhatunk új útvonalakat. Ráadásul a legtöbb helyszín úgy van megírva, hogy felajánlja nekünk a könyv, hogy azonnal továbbmenjünk, tehát második-harmadik nekifutásra már sokkal célirányosabban tudunk haladni, így akár egy fél órás menetben letolható az újabb loop, amit addig lehet ismételni, amíg meg nem halunk, vagy sikerrel nem járunk.

Habár ennek a kötetnek van az egyik legszebb és legemlékezetesebb borítója, a belső illusztrációkról sajnos nem lehet ugyanezt elmondani. Néhány rajz simán csak gyenge, de van néhány, ami egyenesen kínos, a nyolcvanéves, birtokát védelmező házaspárra emlékeztető hobgoblinok és a párducbundás macskanő se nagyon járul hozzá a megfelelő hangulat megteremtéséhez. Pedig nagy szükség lenne arra, hogy legalább a képek emlékezetesek legyenek, mert maga a kaland főleg a háttértörténet és az érdekesnek szánt (és részben annak is bizonyult) játékelemek miatt vált sokak által kedvelt, mások által utált klasszikussá.

Minden kritika ellenére egyébként ennyi évvel később újraolvasva azt gondolom, hogy kimondottan egyben van A Végzet Erdeje, nálam ritka, hogy egy este alatt lendületből többször is nekifutok egy történetnek, itt ugyanakkor egy percig sem volt ez kérdéses. Egy boss a végén sokat segített volna, de így is van nekünk Yaztromónk, tárgyvásárlásunk és könnyű újrajátszási lehetőségünk - soha ennél rosszabbat!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

18 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19