A kilencvenes évek francia úttörői rengeteg neves videojátékot tettek le az asztalra. Frederick Raynal például az Alone in the Dark után a Little Big Adventure-rel igyekezett megreformálni a kalandjátékok műfaját, Didier Chanfray-jel az oldalán az Adeline logó alatt. Twinsen története tényleg pionír volt, hiszen a kalandozás mellé behozta az akció és a túlélés, valamint a felderítés mechanikáit. Tette mindezt a korra jellemző kevert, CG-hátteres/3D-karakteres megközelítéssel, valamint izometrikus nézőponttal. A Microids és a möszijő Chanfray vezette 2.21 stúdió újragondolta az első epizódot, és grafikai tuning mellett alapos áramvonalasítást, egyszóval komplett remaket kapott az LBA. Lássuk, mire számíthatunk!
Az LBA visszatérése amúgy sem mai ötlet. A DotEmu már 2014-ben kiadta mobilra az eredeti játékot, a mostani kiadás előtt a 2.21 pedig egy jelentősen másképp kinéző felújítással dobta be újra a köztudatba Twinsen nevét. Raynalék közben újraindították az egyszer már elhasalt harmadik rész fejlesztését, de hogy ezen a téren mi az újság, arról nem hallottunk mostanában.
Őszinte vallomásomban azt is a világ tudtára adom, hogy a Little Big Adventure-t mindig tiszteltem és vadul bólogattam, ha baráti beszélgetésekben előkerült, de soha nem voltam képes végigjátszani. Mi több, szerintem órák hosszát töltöttem vele, de az első 1-2 szigettől tovább nem jutottam gyerek fejjel. A Twinsun bolygón eluralkodó diktatúra amúgy sem gyerekeknek való témákat feszeget, az elnyomás által sanyargatott Twinsen karaktere pedig távol állt a halivúdi ábrándos hősökétől; ebben a játékban a happy end szinte esélytelennek tűnt. Maga a világ sem volt barátságos, mi több, az LBA kalandjai során alig van zsebkendőnyi hely, ahol nincsenek katonák, őr-klónok, a riasztógomb felett reszkető besúgók, vagy más negatív karakterek. Na, ilyen közegben kellett egy hatalmas tehetetlenséggel, tank-mozgással lótó-futó lófarkas alien dudát irányítani, aki harci képességeivel sem tört át komolyabb gátakat.
Az LBA amúgy a színes-furcsa francia-belga sci-fi sztorik vonalára illeszkedik, és videójátékként is ezt az iskolát idézi. Látványa és zenéje teljesen egyedülálló. A mixtúrában ott van az a vonal, amitől a Beyond Good and Evil is kultikus lett. Tetten érhető benne az, amitől az Outcast is szokatlan az átlag fogyasztónak. De esküszöm a Babar meg a Tintin is eszembe jutott lépten-nyomon a játék során (már a maga korában is). Ennek megfelelően a furaság a játékmenet tekintetében, bizony, integrális elem! Keresgélő, atletikus és harcias pózok váltogatásával tudtuk Twinsent irányítani. A bolygót átívelő kaland során pedig utaztunk, templomok labirintusait túrtuk, városokban próbáltunk eligazodni sok-sok NPC és még több ellenfél között.
Kezdeném a remake pozitívumaival, mert hogy van belőlük bőven. A játék például hű és kifejezetten tisztelettudó az eredetivel szemben. A változások szerintem elengedhetetlenek a mai közegben, Twinsen húgának szála jópofa, a modernizált hangzású zene szerintem alap, bár tudom, ez az ős-rajongókat kellemetlenül érinti. A mai szemmel vállalhatatlan mozgáskultúra is rengeteget javult, nincs tank-forgolódás, simább a terep bejárása. A darabokra szabdalt eredeti izometrikus térképet itt közös 3D-térre szövik a remake-t készítő grafikusok, ez szintén jót tesz a játék flow-jának. Emellett szerintem jó a szinkron, és még mindig erős az atmoszféra. A hű rajongótábor szeretetét ezzel meg is nyerték szerintem, elég csak a remek Steam értékelésekre kattintani.
Sajnos a kettős nap (Twinsun) egyben azt is jelenti, hogy a jó dolgok mellé érkezik egy adag sötétebb árnyalat is. A játék nem fogja a kezed, amin még túl is tennéd magad, de a "signposting" (a következő feladat organikus jelölése) nem sokat fejlődött az elődhöz képest. A harc továbbra is borzasztó. A varázslabda dobása lassú és nem túl sok játékélménnyel kecsegtet, a közelharc pedig súlytalan. Mindezt tetézi a bekapott találatok utáni "idle", azaz tétlen, bukdácsoló animáció, amivel sebzés-hurokba kerülünk, ha épp úgy jön ki a lépés. Akárcsak régen. Mindennek tetejébe pedig egy riasztóan fapados felhasználói felületet kínál a játék, például olyat, ahol a mentés sikerességére nincs egy vizuális visszajelzés. Vagy említhetném azt is, hogy lépten-nyomon teljesen fix, statikus menük fogadnak, bárhová is kattintunk. Légyszi, ezt az első patchek között addresszálja a csapat - az első elriasztó tényező a játék teljesen merev főmenüje.
A folytatás valahogy a léptéket, csúnya angolsággal élve, a "scope"-ot is szűkíti. Vagy csak nekem tűnt hatalmasnak gyerek fejjel az LBA világa. Itt a tér sokszor inkább visszafogottnak hat, bár legalább nincs túl sok felesleges rohangálás. A szűkebb layoutot az ellenfelek szűk látókörével és rövidlátásával kompenzálják a készítők, ami örvendetes. Amúgy is eleget szívat a játék, a "peril" (azaz a veszély) érzet folyton a nyakadban liheg. Ezt egy idő után megtanulod kezelni, de a játék első 1-2 órájában át kell lépni ezt a küszöböt, és félek, sokan itt le is fogják majd tenni a játékot.
Korábban azt írtam a harmadik epizód felbukkanása, és a 2.21 összeállása kapcsán: "Az első reboot egy kb. 12 fős fő produkciós csapattal készül majd, amolyan indie alapokon. A költségvetés fajlagosan kevesebb lesz, mint az LBA2 létrehozásához használt összeg. De az a terve a csapatnak, hogy a megfelelő emberek felvételével, okos döntések meghozatalával és az új technológiák felhasználásával a reboot helytáll majd a videojáték piacon." Hát igen, az LBA újragondolása abszolút indie-projekt, és félek nem is lett elég ahhoz, hogy a franchise ismét a saját lábára álljon.
A Little Big Adventure tehát egy felemás újragondolás, amely egy kult játékot modernizál, de miközben hű marad az eredetihez, sok-sok régies, darabos megoldást is átemel. Pedig a játékban és a franchise-ban benne lenne egy fullos, nagyobb szabású kép. De annak a léptékét teljesen más alapokon kellett volna kezelni. Csorba nem feltétlen esett a szűk rétegben kultjátékként kezelt Little Big Adventure titulusán, de hogy új játékosokat így nehéz lesz behúzni a franchise mélységeibe, az is biztos.
PLATFORM PS5, Series S/X, PC (tesztelve), Nintendo Switch | KIADÓ Microids | FEJLESZTŐ 2.21 | MEGJELENÉS 2024. november 14. | ÁR 30 EUR