Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje egészen különleges darab. Az ausztráliai fejlesztő debütáló alkotása ugyanis a természetjárás és tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni az utóbbi években elterjedt sétaszimulátor szubzsáner kereteit használva. A legújabb Unreal technológia ehhez már a teljes feature szett nélkül is kétségtelenül kiváló alapot biztosít. A kérdés csak az, hogy mennyire sikerült élvezetessé tenni a magányos túrázást és hitelesen szimulálni egy DSLR kamera működését.
Szögezzük le, hogy az sem jelent feltétlenül problémát, ha valakinek soha nem járt még tükörreflexes fényképezőgép a kezében. A játék igyekszik némileg az edukációs vonalat is képviselni, rövid és érthető módon magyarázza el mi is az apertúra, fókusztávolság, zársebesség, a TTL vagy éppen az ISO érték. Megfelelőbb alkalom pedig nem is lehetne a gyakorlásra, hiszen itt nem pörög közben az expo szám. Gépünk működésének megértésére viszont feltétlenül szükségünk lesz ahhoz, hogy értékelhető képeket készítsünk, mert teljesen automata mód nincsen, a körülmények fokozatosan egyre nagyobb kihívást jelentenek és a rendszer mögött egy elég pontos szimuláció húzódik meg. Ez persze azt is jelenti, hogy az előzetes tapasztalat könnyedén kamatoztatható a virtuális térben.
Nem is akármilyenben! Az olasz Dolomitok lenyűgöző völgye csupán változatos túránk első állomását jelenti. Később eljuthatunk többek között Ausztrália sűrű erdők és sziklák közé zárt homokos partjaira, a francia Alpok végeláthatatlan virágos mezőire, a Jamadera varázslatos japán pagodái vagy éppen a Fusimi Inari-nagyszentély cinóbervörösre festett torii kapui közé is. Izland, Nepál, Kína? A fokozatosan megnyitható tíz tenyérnyi helyszín mindegyike kiváló úti cél! Ráadásul ezekhez minimum két-három gondosan kiválasztott napszak és időjárás variáció is feloldható lesz később. Bármerre elindulhatunk. Nincsen rossz irány. Kitaposott kötelező útvonal. Ez sem lenne elég? Akkor teljesíts minden kihívást a pályán és a god mode abszolút szabad kezet ad a környezet manipulálásában!

Na de mégis milyen kihívást? Bár a fejlesztő tudatosan egy kimondottan stresszmentes, felesleges kontextus nélküli, nyitottan hagyott játékmenetet célzott meg, az újabb lokációk eléréséhez két fő feladatra kell majd figyelnünk. Egyrészt minden területen el van szórva adott számú gyűjtögetni való totem, ami a környezet tematikájához illeszkedik - például szobrok, kancsók vagy sütemények. Másrészt megadott fotókat kell lehetőségeinkhez képest a legpontosabban reprodukálnunk, amelyek általában a fontosabb látványosságok felé irányítanak. Gyakorlatilag mindkettő felfedezésre és a táj gondos megfigyelésére ösztönöz, ami kiválóan simul bele a túrázás és tájfotózás alapkoncepcióba.
Ráadásul ha elég alaposak vagyunk, számos egyéb hasznos vagy jópofa tárgy is a kezünk közé kerülhet. Régebbi fényképezőgépek, videokamerák vagy akár egy drón is különleges felvételek készítéséhez. Csónak, evezős deszka vagy kerékpár a nehezen megközelíthető területekhez. De dobálhatunk papírrepülőt a kilátók magasából vagy eregethetünk sárkányrepülőt is a füves lankákon. A leginkább hasznos eszközünk persze a GPS lesz, ami a megszerzése után mindig velünk marad és segíthet az eldugott totemek keresgélésében. Ki tudja? Talán még furcsa természetfeletti anomáliákhoz is képes lesz esetleg elnavigálni minket...
Bár az én szerény fotózási képességem messze nem demonstrálja megfelelően a játék lehetőségeit, a fenti galériába bedobáltam néhány kezdetleges próbálkozást a saját képeim közül kedvcsinálónak. Ezzel együtt ejtsünk is néhány szót még gyorsan a technikai háttérről! Ahogy korábban említettem, a játék alatt a legújabb Unreal motor dolgozik, de a Lumen és Nanite technológiákat nem használja a program a könnyebb optimalizáció érdekében - némi traversal stutter így is észrevehető. Ugyancsak meglepő lehet, hogy a helyszínek nem fotogrammetria segítségével érik el a realisztikus hatást, hanem teljesen az alapoktól építette fel őket kézzel Matt Newell, nagyrészt a korábbi utazásai során készített fotók alapján. Az eredmény talán nem mérhető össze a százmillió dollárokat elégető AAA projektekkel, de kellően változatos, részletes és kidolgozott ahhoz, hogy a koncepciót maximálisan kiszolgálja.
A Lushfoil Photography Sim nyilván egy rendkívül szűk réteget lesz csak képes megszólítani. Számomra azonban hosszú ideje dédelgetett álom volt egy hasonló projekt, aminek szerencsére minden képkockáján érződik a törődés és a témája iránt érzett rajongás. A meglepően szerény árcímke miatt könnyedén ajánlható bárkinek, akit csak egy kicsit is megmozgat a virtuális természetjárás és tájfotózás. A lelkes Discord szerver nyüzsgése alapján úgy tűnik megtalálta azért a kis közösségét és remélhetőleg még számos más országba eljuthatok később a segítségével. Legalább virtuálisan.
PLATFORM PlayStation 5 (tesztelt), Xbox Series X|S, PC KIADÓ Annapurna Interactive FEJLESZTŐ Matt Newell MEGJELENÉS 2025. április 15. ÁR 13.99 USD