Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.
Kevés valószínűtlenebb dolog volt annál, mint hogy a teljesen agyament (jó értelemben) FPS-eiről híres horvát csapat, a Croteam egyszer csak előrukkol minden idők egyik legjobb logikai játékával, most azonban ez már nem feltételezés, hanem történelem. A The Talos Principle ugyanis 2014-ben jött, látott és sikert aratott, olyan élményt nyújtva, amire legfeljebb Jonathan Blow remekműve, a The Witness tudott rálicitálni bő egy évvel később a puzzle műfajon belül. Utóbbi nekem óriási személyes kedvencem, a zsánert is szeretem, ennek tükrében pedig különösen fájó, hogy a The Talos Principle viszont szégyenszemre kimaradt számomra idáig. Annyi baj legyen: így legalább olyan szemmel tudom bemutatni számotokra a frissen megjelent, Reawakened alcímmel futó újrakiadást, hogy az első rácsodálkozás élményéről is be tudok számolni nektek.

Sokat nem is kellett várni arra a bizonyos rácsodálkozásra, a Reawakened kiadás lényege, az Unreal Engine 5 által biztosított felturbózott látvány ugyanis tényleg olyan érzést nyújt, mintha egy frissen megjelent címmel játszanánk. Az ókori és a középkori történelmi korszakokat megidéző helyszínek bombaerős atmoszférát teremtenek, köszönhető a dús növényzetnek, a részletes panorámáknak és a kiváló bevilágításnak, de a környezet futurisztikus elemei is még markánsabbak az új motor alatt futva. Nem túlzás tehát azt állítani, hogy a játék több lett a modernizálás hatására – még úgy is, hogy az általam tesztelt PS5-verzió itt-ott azért képes volt beröccenni, de egy puzzle címnél szerencsére ez kevésbé kizökkentő, mint egy intenzív gameplay-jel operáló játék esetében.

A rejtélyes szimulációban fellelhető fejtörők egy központi világból nyílnak, így az egyes feladatok mind fizikailag, mind a rendelkezésre álló eszközök tekintetében jól körülhatárolhatóak. Ez utóbbiakból eleinte nincs sok: kezdetben például egyszerű zavaróberendezéseket kell csupán ide-oda rakosgatnunk, hogy kiiktassuk a zárt kapukat és a halálos gépágyúkat. A végigjátszás előrehaladtával azonban fokozatosan megnyílnak a további “képességek” is, melyek értelemszerűen a feladványok komplexitását is egyre növelik. Ez mindig egy kritikus pontja a hasonló címeknek, a The Talos Principle nehézségi görbéje azonban szinte tökéletes: egy kezemen meg tudom számolni, hogy a nagyjából 120 pályából mennyi volt az, amit nem sikerült abszolválni első nekifutásra, és később kellett visszatérnem. És ami miatt tényleg azt mondhatom, hogy a Croteam játéka egy zseniális érzékkel összerakott alkotás, hogy a fejtörők nemcsak abszolválhatóak és logikusak, hanem mindeközben gyönyörűen oktatják is a játékost – az első pár percet leszámítva nincsenek szájbarágós momentumok, nekünk kell rájönnünk mindenre, hogy aztán továbbvigyük magunkkal a tudást. Ez azért fontos, mert így nem az az érzésünk a végigjátszás során, hogy egyre komolyabb és komolyabb mentális teljesítményre van szükségünk (részben persze így van), egyre magasabb és magasabb IQ-plafonokat áttörve, hanem a korábbi feladványokban tanultak gyakorlati alkalmazása és kombinálása kerül előtérbe, ahogy mi magunk is fejlődünk. Megvannak persze a kötelező “think outside the box” megoldások, de ez a puzzle műfaj sajátja – nagyrészt ezek az agyafúrt feladványok adják meg a friss ízt és a változatosságot a játékmenetnek.

Mindez nem jelenti azt persze, hogy ne lenne kihívás. Egyrészt már az alapjátékban is vannak olyan opcionális feladatok, amiken az átlagosnál többet kell morfondíroznunk általában, az igazi sokkélmény azonban engem a Road to Gehenna, illetve az In the Beginning kiegészítőknél ért el. Mert hogy az új kiadás ezeket is tartalmazza, utóbbi ráadásul egy teljesen új előzmény, vadonatúj pályákkal, melyek már az első pillanattól kezdődően maximális nehézségen pörögnek. Nagyrészt ennek a két extra csomagnak köszönhető, hogy a tartalom összességében bőségesen rászolgál az árcédulára: már az alapjátékba is simán bele lehet tenni 15-20 órát, ha mindent meg akarunk csinálni (nem is beszélve a háromféle befejezésről), a két kiegészítő pedig összesítve még egyszer ennyit hozzátesz mindehhez. Ja, és a PC-verzióba még egy pályaszerkesztő is bekerült, így aztán végképp kijelenthető, hogy a Reawakened nemcsak a látvány miatt szól nagyot, hanem ténylegesen is hozzátesz egy már amúgy is kiváló játékhoz.

Ami miatt végképp nem kérdőjelezhetjük meg ennek a kiadásnak a létjogosultságát, az az, hogy a The Talos Principle nemcsak szebb és tartalmasabb, hanem jobb játék is lett általa, köszönhető az apró kényelmi újításoknak. Ezek közül a legfontosabb a “felvevős-lejátszós” mechanika újragondolása, ez ugyanis az eredetiben nem volt túlságosan elegáns, hiszen esetenként akár fél percet is egy helyben kellett állnunk, ha biztosak akartunk lenni abban, hogy képmásunk jókor lesz jó helyen. Ezt a kényelmetlenséget most egyetlen egyszerű húzással semmissé tették: a felvétel során kijelölhetünk pontokat, ahol a lejátszás automatikusan megáll, így most már csak térben kell precíznek lenni, időben nem, ami valljuk be, nem volt reális elvárás. A végigjátszás utolsó negyedében így is akadt néhány feladvány, ahol nem voltam teljesen biztos abban, hogy azt csináltam, amit kellett, és nem csak brute force-oltam a játékot, de ez inkább annak tudható be, hogy a “helyükre kattanós” (értsd: csak jól vagy rosszul tudod csinálni, “majdnem jól” nem) feladványok helyére egyre több olyan jön be, ahol a dinamikus elemek plusz változókat hoznak be. Az iterálás mindenesetre szintén könnyebb lett, bekerült ugyanis egy idővisszapörgetés opció is, amivel könnyen módosíthatunk, illetve a véletlen bezáródások esetén sem kell így az egész pályát elölről kezdenünk.

És hogy mitől igazán maradandó a The Talos Principle? Attól, hogy a kiváló puzzle-játék mögött ott húzódik egy egyszerre izgalmas, hátborzongató és gondolatébresztő történet, ami úgy tesz fel mély kérdéseket a létezés filozófiája és az ember-gép határvonal kapcsán, hogy közben nem foglal álláspontot, csupán tükröt tart eléd, hogy aztán ráeszmélj arra, hogy bizonyos dolgok, amiket egyértelműnek hinnél, valójában közel sem azok. Ami viszont egyértelmű, hogy a Reawakened kiadás minden fillért megér: ha eddig kimaradt, akkor most egy egészen kiemelkedő logikai címet pótolhatsz be általa, ha pedig az elmúlt tíz évben már megvolt, akkor most egy minden téren fejlettebb és jobb verzióban élheted át újra.
PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), Xbox Series
KIADÓ Devolver Digital FEJLESZTŐ Croteam
MEGJELENÉS 2025. április 10. ÁR 14 990 Ft / €39,99