[Teszt] The Alters

The Alters

fcsabaFarkas Csaba2025.06.12. 23:00

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

Ha egy idegen bolygón bányászol, minden eltökéltségedre és tudásodra szükséged lesz, viszont mi lenne, ha azt mondanám, hogy ezúttal nem csak az átélt tapasztalataidra, de a soha meg nem hozott döntéseidre, és az abból következő virtuális életutadra is erősen támaszkodnod kell?

"Elképzelhető, hogy nem követett el hibát, mégis veszített. Ez nem gyengeség, ilyen az élet." - Jean-Luc Picard

Amikor Jan Dolski úgy dönt, hogy az összes dilemmáját hátrahagyja a Földön, még nem is sejti, hogy a komplikált életproblémái - melyek olyannyira a fejére nőttek - minden eddiginél intenzívebben köszönnek majd vissza. A küldetésnek már az eleje is kész pokol: Dolski egy ismeretlen és barátságtalan helyen szenved hajótörést, társai pedig egytől-egyig életüket vesztik. Magára maradt emberünk saját maga kell, hogy kezébe vegye a kitermelés irányítását, a feladat azonban reménytelen, a szerteágazó teendők ugyanis lehetetlenné teszik, hogy a munka és a hosszú távú túlélés egyedül is kivitelezhető legyen.

Ezen a mélyponton hősünk felfedezi, hogy a támaszpont kvantumszámítógépe zavarba ejtően sok információt tárol róla, olyannyira, hogy a lehengerlő adatmennyiségből Dolski teljes életvonala kirajzolódik. Ha ez nem lenne elég furcsa, a nagyteljesítményű processzor arra is képes, hogy a sorsfordító pillanatokból új életutakat ágaztasson ki, amelyek különböző személyiségekhez, soha meg nem történt, szimulált emlékekhez, valamint változatos szakképzettségekhez vezetnek. A The Alters legnagyobb csavara azonban csak ezután jön: a generált életutak nem maradnak virtuálisak, a gépparkban működő “keltetőszoba” ugyanis arról is gondoskodik, hogy a kalkulált személyiségeket megfelelő klóntestbe is át lehessen ültetni. Bár nyilvánvaló, hogy jószántából senki sem alkotna magáról másolatot, Dolski kétségbeejtő helyzete, illetve a Földről érkező “sugalmazás” egyaránt ahhoz vezetnek, hogy nincs más választása.

De hogyan is működik az alteregók létrehozása? Ha például Dolski a 20-as éveiben nem a jobban fizető állást választja, hanem PhD fokozatot szerez - bevállalva a szűkösebb életkörülményeket - máris kapunk egy pragmatikus tudóst, aki számos fejlesztésben és kutatásban lesz majd a segítségünkre. Ha viszont múltunk egy másik pontján hősiesen kiállunk valakiért, Dolskiból empatikus orvos válik, aki nem csak a csapatunk testi, de bizonyos szempontból lelki egészségén is sokat tud emelni - kitűnően ért például a főzéshez, ami az ízetlen fejadagok egysíkú választékában hatalmas moráljavító hatással bír. A klónok viszont nem csak képességeikben, hanem lelki világukban is teljesen mások. Mindenkinek meglesz tehát a maga örömforrása és a maga nyűgje, az egyéni hullámvölgyeket pedig kiemelt gondoskodással kell kezelni, mert a rohamosan zuhanó hangulat tragikus következményekhez vezethet.

Az eddigi betekintőkből és a demóból már kiderült, hogy a The Alters hallatlanul érdekesen és szórakoztatóan tálalja a másolatokkal történő interakciókat, amik időnként mély lelkizéseket, időnként pedig vicces és felemelő momentumokat hoznak a felszínre - de nyilván a kezdeti sokkhatásokra is figyelmet kell szentelni, különböző énjeink ugyanis mind-mind máshogyan reagálják le, hogy megannyi emlékük csupán egy szofisztikált adathalmaz. A játék az etikai vonatkozásokat sem veszi félvállról, hiszen a klónozással súlyos és soha nem látott határátlépés történt, ezt a balhét pedig egyik érintett sem viheti el szárazon (és úgy tűnik, hogy még az életéért küzdő főhősünk sem képez kivételt). Az elszámoltatás viszont a jövő homályába vész, és nem csak azért, mert figyelmünket jóval hétköznapibb kihívások fogják lekötni (pl. a mindennapi túlélés), de a felelősség kérdésköre is folyamatos szürkezónákba vezet. A Földről titokzatos, obskúrus alakok veszik fel velünk a kapcsolatot, így a kemény és megterhelő munka mellett még a féligazságok és manipulációk sorában is folyamatosan el kell igazodnunk. A nyugtalanító kérdések mindvégig velünk maradnak: vajon kinek állt érdekében ez az egész emberkísérlet, vajon véletlenül alakult-e úgy, hogy az expedíciónak csupán egyetlen túlélője maradt, és vajon mi történik az alteregókkal, ha a kimenekítés sikeres lesz?

Az egész felhajtás egyébként egy ritka és felbecsülhetetlenül értékes nyersanyag, a Rapidium kitermelése miatt alakul ki. A szóban forgó érc már önmagában is elég misztikus, mert stabil formáját nagyon nehézkesen őrzi meg, előfordulása pedig kifejezetten egzotikus környezetben figyelhető meg - jellemzően olyan bolygórendszerekben, ahol a gravitációs és sugárzási hatások extrém körülményessé teszik a bányászatot. (Nem mellesleg ez az az alapanyag, ami a klónozási technológia szövetreprodukciójához is nélkülözhetetlen.) Miután meghal a kapitány, Dolski egy mobilbázis irányítását örökli meg, ennek pedig az a feladata, hogy egy adott területen a lehető legtöbb Rapidiumot beraktározza. Amikor a kozmikus időjárás úgy alakul, hogy a naptevékenység miatt (szó szerint) forró lesz a talaj, a bázisnak készen kell állnia, hogy még időben tovább tudjon állni a következő területre.

A cél érdekében többféle nyersanyagról is gondoskodnunk kell (fémek, ásványok, kőolaj), az infrastruktúra kiépítése mellett pedig alapos felfedezésre is lehetőség nyílik. Bizonyos akadályok leküzdéséhez eszközöket kell fejlesztenünk és gyártanunk (pl. mászófelszerelés a meredek sziklafalakhoz, vagy lézerfúró a kőtorlaszok lebontásához), az idő előrehaladtával pedig egyre több téranomáliával fogunk összefutni - ezeket szintén speciális eszközzel kell hatástalanítanunk. A térképeken számos hajóroncsot is felkutathatunk, a megmentett személyes tárgyakat pedig felajánlhatjuk egy-egy alteregónak, abban bízva, hogy az így előhívott szentimentális emlékek enyhíteni fogják a lépten-nyomon felbukkanó reménytelenséget. A roncsokból chipeket is zsákmányolhatunk, melyek a fejlesztésekhez lesznek szükségesek, az itt-ott elszórt mozifilmeket pedig meg is tekinthetjük a csapattal (ehhez viszont egy rekreációs szoba is kelleni fog). A térképek nem nevezhetők gigantikusnak, de ha minden kő alá be szeretnénk nézni, a ketyegő óra és az elburjánzó teendők egyaránt kihívás elé fognak állítani. A bolygó egyébként művészileg és kivitelezés szintjén is tisztességes látványvilágot kapott, emellett pedig a bázis belsőépítészete is elnyerte a tetszésemet, de az atmoszféra megteremtésében leginkább a zene ragadott magával.

Bár az ökoszisztéma finomságaiba és az optimális üzemeltetésbe könnyen belerázódunk, hamar érezni (mi több, tapasztalni) fogjuk, hogy a játékidő nem csupán kellemes űrbányászattal fog telni. A mikromenedzsment és az egyre vadabb “tányérpörgetés” lehet, hogy ideig-óráig fenntartható, de amikor kicsit is érezni kezdenéd, hogy végre nyeregbe kerülsz, a környezeted válogatott csapásokkal töri le a szárnyaidat: hol egy mágneses vihar ébreszt rá, hogy a rendszeres karbantartást és az alapfeleszerelést mindig szinten kell tartani, hol pedig egy elhanyagolt és sértődött alteregó vágja a fejedhez, hogy részéről ennyi volt, “betelt a cérna” (jó esetben csak közli, rosszabb esetben orbitális hülyeséget csinál). Az ember persze mindig tanul és törekszik (néha még a játékállást is visszatölti), de jelen esetben az a helyzet, hogy a “padlóra kerülés” kőkeményen a történetmesélés része. Ez a lecke kétségkívül a The Alters legnagyobb ereje és zsenialitása: mivel az összes gürizést és emberfeletti energiát te teszed bele az építkezésbe, a hatalmas zakók, a kegyetlenül fájó kudarcok sokkal átélhetőbbek, a narratíva pedig tökéletesen leföldelődik a játékmechanikába.

Nem titok tehát, hogy számos párbeszéd, szimbólum vagy “mókuskerekes” megoldás a sziszifuszi erőfeszítésnek állít interaktív emlékművet, így az eszmefuttatások nagy része az “élni vagy túlélni”, illetve a totális megreccsenés és újbóli nekirugaszkodás körül zajlik. Megesik, hogy szakmailag, emberileg, vezetőként egyaránt lenullázod magad, de ha elég kitartó vagy, azok a pillanatok is eljönnek, amikor újult erővel tudsz felemelkedni, menet közben pedig arra is ráeszmélsz, hogy nyomasztó és százszor megbánt döntéseidnek nem csupán lesújtó, de ugyanannyi előremozdító következménye is van. A The Alters számomra a legjobb értelemben vett sci-fi, ami a sokszor látott klónozást, valamint az “ismerd meg önmagad” és a “mi lett volna, ha…” toposzokat is újszerű energiával tölti fel, emellett pedig azt is alaposan a fejedbe veri, hogy nem éltél igazán, amíg nem jutottál el a holtpontra, és hogy összeomlás nélkül újjászületés sincs. Utóbbit egyébként többször is megtapasztalhatjuk, az összes lehetőség megismeréséhez ugyanis egyetlen végigjátszás nem lesz elég.

The Alters | Kiadó: 11-bit studios | Fejlesztő: 11-bit studios | Platformok: PC (tesztelt), Xbox Series, PlayStation 5 | Megjelenés: 2025. június 13. | Ár: XX EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

1 órája

Heti megjelenések

14 órája
7

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

1 napja
5

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

1 napja
9

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

2 napja
3

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

3 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

3 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

4 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

4 napja
6

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

4 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

5 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

5 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

6 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

7 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

7 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

9 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

2025.10.31.
6