Nintendo Switch 2 hardverteszt: a népkonzol újratöltve

Nintendo Switch 2 hardverteszt: a népkonzol újratöltve

kevinyCsángó Kornél2025.06.07. 23:00

Mindig izgalmas egy új gép beköltöztetése a kis életünkbe, főleg ha egy olyan makacs, kiszámíthatatlan és unortodox céggel van dolgunk, mint a Nintendo. A Wii U sajnálatos bukása és a 3DS felemás sikere utána a nagy N mindent egy lapra tett fel (szó szerint: hisz mivel ők vegytiszta videojátékos cég, nem nagyon számíthattak arra, hogy egy másik üzletáguk majd megmenti a popsijukat ha ez is bedől), és előálltak a Switch-csel, na meg a hibrid konzol koncepciójával. Volt akkoriban egy olyan tévelmélet, hogy a handheld géming halott, felzabálta a mobil géming és az ötforintos “játéknak” felmagasztalt applikációk - ezt igyekezett alátámasztani a 3DS mérsékelt sikere és a PS Vita sajnálatos bukása. Így miután a handheld piacot egy kövér sóhajjal mindenki elengedte, a Nintendo egy kristálytiszta kék óceánba hajózott be a Switch-en. Az eredmény: 150 millió eddigi eladással simán versenyben van még a valaha legtöbbet eladott dedikált videojáték konzol titulusért a PlayStation 2-vel (160m) és a Nintendo DS-el (154m) szemben.

A többi platform holder óvatosan piszkálgatja bottal a témát, érdemi reakciók inkább nem várt helyekről érkeztek (Valve, ASUS, random kínai unbranded kézipécék) - de mindezek összesen sem érnek a Switch látótávolságába. És hát ami az igazán izgalmas: most, hogy a Switch a kenyere javát már bőven elfogyasztotta és (mivel ekkora piacot senki nem hagy szívesen egy szereplőre) gyülekeznek a felhők (handheld Xbox, huh? PSVita2, he?) - mit lép minderre a Nintendo?

Ezt a cikket már vagy 3 éve meg akarom írni, ha a gép méltóztatott volna megjelenni - és hát iparági szereplőket is legalább ennyi ideje nyektetek, amióta az első pletykák megjelentek, hogy mondják már meg tisztelettel, hogy mivan. És az a nagyon érdekes, hogy nem tudtak nagyon érdemi válaszokat adni, sőt, ami a legdurvább, hogy már talán az első teaser is kiment és még akkor se nagyon voltak egyes paraméterek tiszták. Ez arra (az egyébként nyilvánvaló következtetésre) mutat, hogy a Nintendot is kihívás elé állította a hogyantovább. Persze az egyértelmű, hogy míg a többiek maradnak az “építsünk uniformizált pécé alternatívákat kedvező áron” vonalon, ők a handheld/hibrid Switch brand-et erősítik tovább. De a Nintendo-ra mindig is jellemző volt a picike vagy nem is annyira picike plusz hozzáadott innováció vagy különutas megközelítés… és hát nyilván erre lettem volna kíváncsi. És ha most picit előre szeretnénk rohanni, akkor azt is mondhatom: a végkimenetel szempontjából a minimális innováció és a biztonsági szintet emelés jellemzi a Switch utáni Nintendot.

Node most már kellőképp körbetáncoltam a témát, a premiert követő tizenkettedik órában felidéztem az egykoron kicsiny oldalunkon nagyot ment “ne vásárolj ittmegottnéha “ frázist, majd boldogan bontogattam a szerencsére tűzőgéppel nem betámadott masinámat. Az első benyomás, hogy “hű de nagy”. Valóban: ha csak annyi vágyad volt, hogy megkapd a Switch XL-t, már célba is értél - ezzel a lendülettel: ezt aztán a legnagyobb jóindulattal sem fogod zsebkonzolnak becézni. Vizsgálgatva az anyaghasználatot, az egésznek sokkal “prémiumabb” (létezik ilyen szó?) érzete van, főleg miután visszapillantok a 8 éve hűséges Switch alapmodellemre, ami az új gép mellett kici-occó-műanyag hatást kelt. A JoyCon-ok gyönyörűen, mágneses segítséggel pattannak a gép két oldalára, nem lafognak, nem lötyögnek. Az analóg karok picit lágyabbak talán a korábbiakhoz képest, nekem személy szerint jobban működik ez, mint ha feszesebbek lennének. A gombok talán picit keményebbek, továbbra sem kattognak hangosan alattuk mikrokapcsolók, jól van ez így. A dokkoló hátoldalánál éreztem egyedül, hogy spóroltak az anyaghasználattal, cserébe végre kaptunk UTP csatlakozót. Meg remek minőségű kábeleket, ami a mostani mobileszközök után felüdülésként alapból jelen vannak a gép dobozában.

És hát ugye a kijelző. Ez volt az a pont, ahol ugye (részben) visszalépést könyvelhetünk el a Switch 1 OLED modelljéhez viszonyítva, de azért a teljes képet nézve szó sincs nagy visszalépésről. Mert, bár valóban, a feketék nem olyan feketék mint az OLED-esetében, cserébe viszont a mérleg másik serpenyőjében ott integet a HDR, a VRR és a 120 Hz-es képfrissítés is. Az LCD 400-500 nits közötti fényerővel ragyog, kipróbáltam, a nyári nap sugarai mellett is élvezhető vizuált nyújt. És hát az az egy inch-el nagyobb képátló elég látványosan megdobja a handheld élményt, bár a káva mérete most sem elhanyagolható.

Az egér funkció talán a legnagyobb újítás amit a gép kínál, de sajnos ezt még érdemben és bő tapasztalatot szerezve nem tudtam kipróbálni. A dashboard-on sima kurzorként egyelőre az az érzésem, hogy nem a legfürgébb mojzi a városban, de ettől még simán lehet, hogy játékon belül fluid élményt tud kínálni. (Cserébe a kanapé szövetén is simán működik.) Az audioélmény is teljesen rendben van, bár az audiofil tapasztalásokat gyaníthatóan senki nem handheld módban fogja keresni. Az gép Bluetooth 5.2 támogatást élvez, a mélyen third party kanócmentes fülesem azonnal megbarátkozott a helyzettel.

A HARDVERRŐL
Technikai Mumbo-Jumbo

Megpróbálom technikai oldalról úgy bemutatni a gépet, hogy lehetőleg ne köpjetek homokot ebben a remek időben: a “mellkas” alatt egy módosított Tegra T239 szív dobog ami a DLSS 2.2-t is tud. Röviden ez annyit tesz, hogy az Nvidia által alkotott GPU alacsonyabb felbontáson rendereli a vizuált, majd egy AI rásegítéses felskálázásnak hatására, hasonló eredményt lehet elérni, mintha natívan magas felbontáson futna. Ennek köszönhetően rengeteg erőforrás megspórolható, aminek köszönhetően korrekt képminőséget kapsz és mellette nem olvad rá a vonaton a géped a térdedre. Dokkolt módban akár 4K-ra is feltupírozódhat a látvány, amit természetesen a “pixelekkel táncolók” és “lefekvés előtt a benchmark értékeket párnába sóhajtók” nulladik lépésben kikezdhetnek, de őszintén: a Nintendo gépek sosem voltak híresek arról, hogy hozzájuk kellett mérni a másik gépek teraFLOPS-ait.

Ahogy ígérték, a gép visszafelé kompatibilis a Switch szinte teljes portfóliójával. A megoldás egyfajta hibrid keveréke a szoftveres emulációnak és a hardveres futtatásnak, de remekül működik. Egyes címekhez már a megjelenés napján elérhető volt javításcsomag, ami a régi vason döcögő kódot ráereszti az új gép plusz erőforrásaira. A Mario Odyssey-t, 3D World-öt és a Zelda Link’s Awakeninget néztem meg. Igazából az utolsó kettőre voltam kíváncsi, mert a régi vason rendesen köhögött, prüszkölt a motor alattuk: mindamellett, hogy mindegyik észrevehetően nagyobb felbontásban tündököl, kikezdhetetlen 60 fps-el száguldanak, mindenféle riccenés nélkül. Nagyon remélem, hogy folytatják ezt a szép kezdeményezést, mert a például Xenoblade 3 / Bayonetta 3 esetén az élvezhetőség határán táncolt a performansz - jó volna végre teljes pompájukban élvezni őket. Szerencsére third party oldalról is látunk jó példát: a Hello Games egy ingyenes patch-el örvendezteti meg a No Man Sky tulajdonosokat. És ha már visszafele kompatibilitás: a Switch 1-es JoyCon-okkal is kiválóan lehet irányítani a Switch 2-es játékokat.

Bár a Switch 2 akkumulátora 5220 mAh kapacitású, ami nagyobb, mint az eredeti Switch 4310 mAh-s akkumulátora, az üzemidő mégis rövidebb lett. A Nintendo hivatalos adatai szerint a Switch 2 kézi üzemmódban 2 és 6,5 óra közötti játékidőt kínál, míg az eredeti modell 4,5 és 9 óra közötti időtartamot biztosított. Ez a csökkenés a megnövekedett grafikai teljesítmény és a fejlettebb hardver erőforrásigényességének tudható be. A nulláról való teljes töltés körülbelül három órát vesz igénybe, de az se mindegy, hogy alvó állapotban töltöd vagy közben nyúzod a gépet. Sokan hiányolják az achievement rendszert és a natív voice chat lehetőségét - GameChat ide vagy oda, a lelkem már egy ideje a Discordé.

MÁS SZEMSZÖGBŐL
Mit lelt a maci a málnásban?

A Switch 2 nem mindenki számára lesz ugyanakkora ugrás, mert sokan befrissítették a gép hosszú életciklusát menet közben egy Steam Deck-kel. Ami egyből szemet szúr majd, hogy a gép nagy, de közel sem olyan testes mint a Deck. Az anyaghasználat tényleg jobb, de például a hátrafelé hajtós támasztékot félsz kimozdítani, nehogy reccsenjen a töve. Szóval előrelépés, de még mindig nem high end. Ami kifejezetten üdítő, hogy a menü és a játékok általános betöltése gyors, reszponzív, egyszerre ismerős és egyszerre éles, a nagyobb felbontás és a kijelző miatt. A cartridge foglalat simán fogadja a korábbi generációs játékkártyákat, a hangfal minősége meg annyival jobb, hogy a prevgen Switch játékok próbálgatása közben először hallottam meg handheld módban egyik-másik cím agyontömörített audio-mivoltát.

A gép 50+ Wattos tápkockája is már a laptopok világát idézi, ebből is látszik, hogy a töltések bizony kellenek a teljesítmény kipasszírozásához. A Joy-Conok konok módon nagyot fejlődtek, nem csak a bepattintásuk, de használatuk is talán jobb, érzetre fogásuk komolyabb. Nem mondható el ez akkor, ha helyükön vannak. Handheld módban FPS-ezni a Switch 2-n komoly feladat lesz az ujjainknak, nehezen állnak kézre az analógok, főleg a bal. Ami az asszimmetria miatt nagyon közel van a fenti ravaszokhoz, így vagy a karakter terelgetése lesz nehezebb, vagy random mód nyomod le az L1 gombot a mutatóujjaddal. (Mindkettő megtörtént a gyakorlatban.) Szóval a lapos, szexi design hátránya, hogy kézben fogva nem minden műfajhoz passzol majd jól a leosztás. Sebaj, a dobozban most is ott a keret a kézbenfogós gamepad módhoz, illetve a Nintendo Switch 2 Pro Controller is elérhető azok számára, akiknek ez az alap egy ilyen masinánál. Ajánlott továbbá egy külső, minimum Express kategóriájú SD kártya is a géphez, mert a 256 GB-s belső memória hamar be fog telni, pláne, ha migráljuk a régi gépről az adatainkat.

HOZD A RÉGIT!
Így migráld a profilodat és a virtuális game kártyádat!

Szinte be se kapcsolod még a gépet, máris a régi profil migrálásának lehetőségénél jársz majd. Újként nyilván csinálsz egy friss fiókot, a régit viszont nem is olyan nehéz áthozni, ha már majd’ évtizedes múltad van az előző generáción. A lépésekhez szükséged lesz egy mobilra, amin kvázi kettős autentikáció után (és a profilodba való online belépést követően), valamint a régi Switch felkészítésével (firmwmare update) indulhat is az áttöltés. A két gépet ilyenkor közel kell egymáshoz tenni, és onnantól átszaladnak vezeték nélküli adattovábbítással, pillanatok alatt a beállítások és mentések. A játékok telepített állományait már a netről szedi le a gép.

A virtuális kártya koncepciója is új. Ennek az a lényege, hogy a fiókod érintetlenül marad a régi gépeden is, de egyszerre ugyanazzal a játékkal nem nyomulhatsz két vason. Amikor például migráltál és visszamennél a régi gépre játszani, ott (a firmware update után) először is a játék futtatásánál a gép jelzi neked, hogy az új gépedre lett áttöltve a virtuális kártya. Gombnyomásra átkerül ilyenkor a régi gépedre a futtatás lehetősége (mintha áttennél egy valós cartridge-t a két gép között), és természetesen ugyanezt a lépéssorozatot végig kell csinálnod, ha a régi gép után ismét az újon játszanád a játékokat… Apropó kettős autentikáció, az eShop belépésnél már default a telefonos azonosítás. Szóval elő a QR kód olvasóval…

Kiknek szól most ez a gép? Hardcore rajongók? Új belépők? Gyerekek? Valahol mindhárom csoportnak. Elvégre az évek során ebből is népkonzol lesz, az szinte garantált. Hogy érdemes-e váltani rá Switch 1-ről? Mindenképp, még ha az exkluzív portfóliója jelenleg kvázi láthatatlan, már az upgrade-ek, az új fícsörök miatt is remek alkalom, hogy lecseréld a régi géped. Hogy valódi generációváltás-e? Nehéz kérdés, mert inkább tűnik egy “supercharged iteration”-nek mint valami tényleges új dolognak. De 2025-ben talán már nem is érdemes konzolgenerációkról beszélni. Amikor még 12 éves gépeket is vidáman támogatnak, amikor két számozott gép között PRO verziók jelennek meg, amikor a tényleges innovációt manapság már csak a teraFLOPS-ok számolgatásában lehet mérni, lehet ideje elengedni ezeket az inerciákat. Ez a konzol talán nem új korszakot nyit, de egyértelműen lezár egyet: azt, amikor a Switch „kompromisszumos” gép volt.

Hamarosan folytatódnak Switch 2 tartalmaink. Megnézzük, hogyan muzsikál az új gépen a két korszakos Zelda cím, betáraztuk a csőbe az új Shin’en játékot, a Cyberpunkot, a Welcome Tour-t, a Puyo Puyo és Tetris kombinációját, valamint a Mario Kart-ot, jövő héten (ha visszatérünk a melóba’ a whitebox környékére) pedig saját képgalériával is készülünk, valamint ránézünk a hardveres kiegészítőkre is. A Street Fighter 6 cikkünket itt találod!

Ha lassan te sem tudsz eligazodni a Switch 2 megjelenések és tartalmaink között, itt megtalálsz mindent egy helyen!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 órája
3

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

11 órája
3

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2014-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

1 napja
7

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

1 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

1 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

2 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

3 napja
2

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

3 napja
45

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

4 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

4 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

4 napja
73

Heti megjelenések

5 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

7 napja
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

7 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

7 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

8 napja
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

8 napja
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

9 napja
44

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

9 napja
1

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

9 napja
11