[Teszt] Hirogami

Hirogami

dracoo2025.09.20. 08:00

Ha a címről nem ugrik be elsőre, a képekre tekintve egészen biztosan elmosolyodunk: színes papírokból, hajtogatás útján alkotott állatkák, szamurájok, sőt, teljes flóra és fauna képezi a játék egészét. A műfaj 3d platform-akció, a megvalósítás pedig... szép. Valahol mélyen további két szó viaskodik. A „jó“ és az „átlagos“. Mikor először megláttam, azonnal rámozdultam, pedig kis stúdió(k), forgatagban elveszni látszó gyermeke, és mint olyan, kicsit csiszolatlan, esetlen. De kezdjem az elején, lapozzunk!

SZÓ SZERINT

Hiszen a világtérkép egy hatalmas nyitott könyv, ahonnan az egyes pályákat kiválasztjuk. A választott esztétikum telitalálat, a játék minden egyes szeglete papírból lett hajtogatva (képletesen persze, manapság minden digitális) és nagyon hasonlít például a zseniális(an gyönyörű) Tunic vizualitására. Főhősünk Hiro, a hajtogatott szamuráj, a szokásos videójátékos betegséggel. Emlékezetkiesés, elvesztett képességek, tulajdonképpen a körülmények áldozata. Tudjátok, aki azért válik hőssé, mert nincsen senki más, aki vállalkozna a feladatra. Ami újabb klisé - egy titokzatos kór terjeszkedik a mesevilágon, ami megszállja az állatkákat, valamint kopár és veszélyes hellyé alakítja a környezetet. Hiro lévén origami, pusztán egy darab papírlappá tud alakulni kezdetekben, aztán a történet során újabb transzformációkat is visszaszerez: lehet tatu, béka, orángután és daru! Utóbbi csak meghatározott pályarészeken, de annyi baj legyen, a többi forma bőséges variációs lehetőségeket kínál.

HAJTOGATÁS

Hiro átalakulásai segítségével elsősorban kisebb-nagyobb ellenfelekkel küzd. Az első pár pályán ugyan az alapfelszereltség legyező, mint fegyver, bőségesen elegendő, de amint legyőzzük a tatut, az alakját felvéve kimondottan sok összecsapás nyerhető. Talán túlságosan is sok. Ebben az alakban képesek leszünk labdává gömbölyödni, áthatolni akadályokon, ellenfeleken, egy későbbi upgrade-nek köszönhetően akár tüzes golyóbisként felégetni dolgokat - naná, minden papírból van! Nicsak! Egy magasabb platform, ahova eleinte elképzelhetetlen feljutni? A megoldás kézenfekvő, hajtogassuk magunkat békává! Sőt, így még a nehezebb ellenfeleket is megtaposhatjuk. Vagy kis kék gombákat használhatunk trambulinként. Egy hatalmas kőtömb állja utunkat (és most tekintsünk el attól, miből van)? Gorilla formában könnyedén tologatjuk, vonogatjuk a megfelelő pozícióba. Ráadásul lián(szerű dolgo)kat mászhatunk. A Hirogami ezekkel a furfangos ötletekkel bőkezűen bánik, csak sajnos a második felében már inkább elkezdi vegyíteni őket, mintsem újakkal előhozakodni. Az utolsó pályákon szabályosan úgy éreztem, nincsen elég kezem / ujjam ahhoz, hogy tempósan vegyem az akadályokat. De jó irányba mozdultak a fejlesztők, és szerencsére a játék nem olyan hosszú, hogy nagyon megunjuk teszem azt, huszadszorra megmászni a szakadékot.

GYŰRŐDÉS

Elérkezett az ideje, hogy megemlítsem a két legbosszantóbb főgonoszt. Egyikük az irányítás, másikuk a kamera. A platformerek hajnalán bizony azok a játékok alkottak maradandót, ahol eltalálták a főhős mozgását, illetve annak a játékosokhoz való kapcsolását egy szimpla periférián keresztül (nyilvánvaló). Így emlékezhetünk most is például a múlt évezredbeli Marióra és Sonicra. Az irányítás reszponzív volta olyan fontos, hogy egy apróbb pontatlanság is homlokráncolást eredményez. A Hirogami, valljuk be, meg sem közelíti a fentieket. Rengeteg időt töltöttem azzal, hogy bambán nézzem a képernyőt, vajon miért nem ugrik a karakter, miért máshova ugrik, miért késve kapaszkodik - azazhogy nem kapaszkodik, mert már nincsen ott az inda. A banális beakadásokat, bezuhanásokat nem említem, mert szerencsére ritkán fordulnak elő. De az irányítás bizony esetlen, és egyre bosszantóbb tud lenni, ahogy haladunk a végkifejlet felé.

SZAKADÁS

És a kamera, hát az saját életet él. Szinte semmilyen befolyásunk nincsen rá, néha egyenesen visszafelé kell haladnunk a terepen, hogy újra próbálkozva helyére kerüljön. Természetesen értem, miért nem kapunk fölötte hatalmat (kiderülne, hogy az egész színjáték csupán papírmasé díszlet), viszont tény, hogy az AstroBothoz szokott lelkem (és néha ott is izzadtam rendesen, mert megtréfált a tér(nem)érzékelésem) nehezen viseli, amikor konkrétan eltakarja egy tereptárgy a főszereplőt. Ha kimegyek mosdóba, szeretném tudni, hol hagytam a karaktert, mikor visszajövök. Sőt, néhány pályaszakasz önkényesen átvált kétdimenziós platformingba, amit csak onnan veszünk észre, hogy megváltozott parányit az irányítás.

Amúgy remek ötlet ez az egész, ha nem rángatná a középszerűség felé a fenti két bestia, valamint egy kicsit tovább kitartott volna az újdonságok szikrája. Illetve most, hogy így belegondolok, a többi aspektus meglehetősen sablonos. A zenei aláfestés is kezdetben kellemes, később azonban picit önismétlő és leginkább elmosódik a háttérben. A sztorit ezerszer láttuk már, másféleképpen, de ugyanazt. A játékmechanika szintén ismerős, a gyűjtögetnivalók, fejlesztések javarésze pláne felesleges (ki akar screenshotokat megnyitni manapság, amikor pár gombnyomás az egész?), a kihívások inkább bosszantóak. Minden pályán három adott feladatot egy-egy origami daruval jutalmaz a játék, de amikor a következő pályát elzárja előlünk, ha nem gyűjtöttünk / teljesítettünk belőle eleget, az bizony nem tervezés, hanem hiba. Szerintem. Különösen, ha ennyire kevés van belőlük, és ezzel a döntéssel próbálják a játékidőt kinyújtani. Ha akarok még extra dolgokkal bíbelődni, oké, engedjen, de ne legyen kötelező. A Sonic 2-t tizenévesen kb. két óra alatt végigjátszottam egy idő után. És másnap megint. Nem untam. A Hirogami-t kicsit igen, mert kényszerít ugyanazt a pályát addig újra és újra teljesítenem, amíg adott idő alatt érek célba, ahhoz, hogy még egy papírdarum legyen, ahhoz, hogy haladhassak tovább. Lehet bármennyire fantasztikus az alapötlet, ha keserű szájízzel tekintek rá vissza, akkor nem lesz maradandó, csak egy a sok közül.

PLATFORM PC (Steam), PS5 (tesztelt) KIADÓ Kakehashi Games FEJLESZTŐ Bandai Namco Singapore & Bandai Namco Malaysia MEGJELENÉS 2025. szeptember 3. ÁR 10890 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Csendes nap - ez történt pénteken

Benne: Hyperfunk, Dragon Ball: Sparking! Zero, Stellar Blade, Sonic Racing: CrossWorlds.

1 órája

Hirogami

Színes papírokból, hajtogatás útján alkotott állatkák, szamurájok, sőt, teljes flóra és fauna. A Hirogami egy 3d akció-platformer, melynek legfőbb vonzereje a stílusos látványvilág. Mi kell még? Tesztünkből kiderül!

2 órája

The Rogue Prince of Persia

Herceg újra itt van velünk egy másabb, kompaktabb kalandban. Tesztlaborunkban a The Rouge Prince of Persia.

18 órája

Ninja Gaiden 4 demonstráció - ez történt csütörtökön

Továbbá: Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2, Tangerine Antarctic, Unyielder, Finding Paradise, Dying Light: The Beast.

1 napja
12

Próbakör és megjelenések - ez történt szerdán

Benne: Little Nightmares III, Lollipop Chainsaw RePOP, Alien: Rogue Incursion, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Arkheron, Blood of Mehran, Strange Antiquities.

2 napja
2

Arctic Awakening

Egy Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Tesztünk!

2 napja
3

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

2 napja
7

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

3 napja
10

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

3 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

3 napja
3

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

4 napja

Heti megjelenések

5 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

5 napja
5

Gradius Origins Collection

6 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

7 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

7 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

7 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

8 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

9 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

2025.09.10.
2