Az egykoron mindent megnyerő Ferrari istálló immáron több mint egy évtizede csak halovány árnyéka önmagának az autósport királykategóriájában, akik legalább annyiszor válnak bohózat tárgyává, mint ahányszor ünnepelni lehet a pillanatnyi fellángolásaikat. Mi sem példázza ezt jobban, mint hogy néhány éve képesek voltak építeni egy olyan versenyautót, ami egyszerre volt alul- ÉS túlkormányzott. Na, a Formula Legends pontosan ugyanilyen.
Mivel természetesen nem egy hivatalos F1-játékról van szó, ezért a fejlesztők legfeljebb arra törekedhettek, hogy ilyen-olyan megoldásokkal megpróbálják megidézni a sportág meghatározó korszakait. Nos, ahogy a bevezető is mutatja, nálam ez maradéktalanul sikerült – igaz, talán nem feltétlenül úgy, ahogyan ők ezt szerették volna. Hiába van ugyanis egy sajátos bája a valódi pályarajzok elkorcsosított változataira építő, de még így is rögtön beazonosítható helyszíneknek, valamint a hasonlóképp eltorzított csapat- és pilótaneveknek, amikor tényleges versenyzésre kerül a sor, sajnos pillanatok alatt darabjaira hullik ez a vidám miliő.

Ne kerteljünk tovább: a vezetési modell rettentő gyenge. Bár a játék kinézete nem feltétlenül erre utal, a Formula Legends a “simcade” megközelítés mellett tette le a voksát, amivel önmagában még nem lenne gond, csak éppen a 3D Clouds csapata totálisan elveszett az árkád és a szimulátor jellegzetességek útvesztőjében. Ami a legfájóbb, hogy a versenygépek még a legmodernebb érában sem bírnak a formulaautók legfőbb tulajdonságával, avagy a brutális lassulással a féktávokon, de a fordulékonyságuk is egészen zavarba ejtő. És ha már kanyarok, itt kanyarodnék vissza én magam is a bevezetőhöz, soha nem találkoztam még ugyanis hasonlóval versenyjátékban: az autók iszonyatosan alulkormányzottak a kanyarbejáratoknál, aztán az érintőpont közelében hirtelen iszonyatosan túlkormányzottá válnak, ami miatt komoly kihívás optimálisan eltalálni az apexet. Ebből adódóan azzal járunk a legjobban, ha amolyan elnyújtott, “esős” íveket autózunk, ami totálisan szembemegy mindenféle intuícióval, amellett, hogy a legkevésbé sem szórakoztató – és ez tulajdonképpen a legnagyobb baj. Merthogy a Formula Legends autóit egész egyszerűen nem élvezetes vezetni, ráadásul a játék nem úgy simcade, mint például egy Codemasters-fejlesztés, amik tényleg igyekeznek belőni maguknak egy nem túl primitív, de nem is túl gépészkedős vezetési modellt. Itt szimplán egymás mellé lettek téve rendkívül elnagyolt (autók úttartása) és kifejezetten szimulátor hatású (blokkoló kerekek a féktávokon, kitörő hátsó tengely a kigyorsításokon, gumikezelés, szélárnyék) megoldásokat, melyek a legkevésbé sem alkotnak egységes egészet.

A rendkívül rossz első benyomásokat tetézte, hogy az első versenyemet ötször (!) indítottam újra az első kanyart követően. A helyszín Spa-Francorchamps temus kiadása, a jól ismert éles visszafordítóval a rajtot követően, ahol az ellenfelek úgy vetődtek be, amihez képest Romain Grosjean 2012-es ottani ámokfutása említésre sem érdemes semmiség. Próbáltam az ideális ívet, próbáltam belül, próbáltam kívül, próbáltam óvatos féktávval, próbáltam mélyen beesve, de egyszerűen nem tudtam befordulni úgy a kanyarba, hogy valaki ne torpedózzon meg (mindezt az élről startolva). Hatodjára végül beadta szerencsére, de hamar egyértelművé vált, hogy az ellenfelek a legkevésbé sem foglalkoznak a pályán elfoglalt pozíciónkkal, ami azért szomorú, mert ezt már valahol a Formula 1 97 környékén meg tudta ugrani a megboldogult Bizarre Creations. (De hiányoznak ők a simcade palettáról, nemde?) Az ilyen szituációk miatt nemcsak vezetni rossz élmény a Formula Legendsben, de maga a versenyzés sem élvezetes sajnos.

Nem állíthatom, hogy a 3D Clouds csapata nem tette bele a szívét a játékba, mert tényleg igyekeztek megidézni az egyes F1-érákat, évtizedekre bontott sztori móddal, több verzióban létező pályákkal és a sportág majdnem teljes történelmét átölelő autópalettával. Csak éppen szórakoztató játékot nem sikerült mindezek köré építeni – kár érte, mert magában a koncepcióban nem volt hiba.
PLATFORM PC, PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ 3D Clouds FEJLESZTŐ 3D Clouds
MEGJELENÉS 2025. szeptember 18. ÁR 6 900 Ft / €19,99