Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy divatosabb szóval élve "tie-in" játékprogramnak. Ez a trend talán az Xbox360-PS3 korszakig bezárólag igen pezsgő kínálatot eredményezett, igaz, felemás címekkel. És szomorú belátni, de manapság mintha tényleg kevesebb ilyen átirat születne. A Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard egy itthon is elérhető CG-mesesorozat második részének adaptációja - és épp a régi emlékek végett ugrottam rá a teszt-lehetőségre. Hallottatok már Pipiána Hoppszról és a Sötétség Hörcsögéről? Ne nézzetek bután: a Chickenhare nem is akárhonnan jön, hanem Chris Grine képregényéből, amit a Dark Horse kiadó gondozott. Pipiána első kalandja még a magyar mozikat is megjárta, a második filmről, az októberben debütált Chickenhare and the Secret of the Groundhog-ről viszont még nem láttam magyar vonatkozást. A film videojátékos átirata viszont itthon is elérhető, szóval lássuk, mit tud a Tüskeszakáll Kincse!
Ahogy fentebb is említettem, az Xbox 360 korszak rengeteg érdekes, de a közepestől nem jobb filmes adaptációval bírt. A készítők ekkortájt kellően meg tudták közelíteni már a CG mesék látványát, és az elérhető technológiáknak köszönhetően már-már szájtátósan pörgős és látványos játékokat tudtak alkotni. De ezek az átiratok tartalomban és játékmechanikai minőségben rendre elmaradoztak az ős-hősök, Ratchet, Crash, vagy Mario mellett.
És igen: a Chickenhare is tökéletesen illeszkedik ebbe a sorba, mi több, rendesen elkapott az X360-as nosztalgia már az első percekben is. Emlékeztek még a hatodik-hetedik generációs Crash játékokra? A Kung Fu Pandára? A Spiderwick Chronicles-re és társaikra? Na, a Chickenhare mintha csak ezeknek szellemében készült volna, csak épp az Úr 2025-ös évében. És tökéletesen passzol a fentebbi megállapítás is a játékhoz: tele van a program jópofa ötletekkel, egyedi karakterekkel, korrekt licensz-használattal, na meg botladozós-jankós bénázásokkal.
A gameplay egyértelműen a Crash játékokat idézi. 3D-s a tér, de a pályák vagy előre-hátra haladnak, vagy oldalnézetre váltanak. Igazi nyitott terekre tehát senki se számítson. Három karakter között válogathatunk menet közben: Pipiána az ugróbajnok, akinek tollas füleivel suhanhatunk is a levegőben (a'la Dixie Kong). Jön a sorban Abe, a teki, akinek páncélja nem csak védekezésre használható, de csövekben való suhanásban és romos pályaelemek lerombolásában is segítségünkre lesz. És ott van Meg, a bűzösborz, aki lerúgja az ellenfelekről a korpát homloklebenyileg' ((c) RockFater), plusz, ha kell, óriási fingásával (!) egyszerre több ellenfelet is kiüt.
Sajnos hiába a tarka körítés, ha a játékmenet szinte minden fontos részébe bele lehet kötni. Az ellenfelek, bár az indie platformerekhez képest változatosak, súlytalan akadályokként jelennek meg. Nincs animációs dinamikája, húzóereje sem a fejreugrásnak, sem a komolyabb támadásoknak, így a harc légies és üres. A platforming bár nem rossz, de vannak pontatlanságok, és a tereprendezés bejárható része sem különül el mindig vizuálisan. (Lásd például, amikor olyan helyen kell átugrani egyik teremből a másikba, ami máskor csak egy díszlet-résnek tűnik a háttéren.) Úgy látom, hogy a készítők próbáltak figyelni arra is, hogy akár egy-egy karakterrel is végigvihető legyen a terep, de sokszor arra eszméltem, hogy a pontatlan mozgások miatt túl szűkös mondjuk Abe-el egy ugrás, és hát a csúszda-szakaszoknál is mindenképp váltani kell a teknőslajosra.
Amiben viszont jó a Chickenhare, az a változatosság és a flow. A játék négy-öt óra alatt végigvihető, de az egyes biomokhoz tartozó szakaszok korrekt ívet járnak be, van dinamikájuk és a feladatok jól el is különülnek egymáshoz képest. Pályánként három kincset gyűjthetünk be, és ha az érméket is összeszedtük, és kevésszer haltunk meg, úgy öt csillag lesz a jussunk a szint végén. Acsivadászoknak sem feltétlen rossz választás a program; a relatíve laza flow miatt pár estére engem is kikapcsolt az ugrabugra és a gyűjtögetés.
Semmi extra nincs tehát a Chickenhare játékmenetében, sőt, az apró pontatlanságok, és a töketlen harc miatt közepestől nem lehet jobbra értékelni. De kétségkívül van egy bája a licenszen túl is. Egy olyan kort idéz, amit tudom, sokan fejben már a "modern gaming" skatulyába teszünk. Amikor mertek egyszerűbb, lazább rajzfilmátiratokat csinálni az Outright Games birodalmon túl is. És amikor pofátlanul bevállaltunk szabadidőnkben egy-egy ötpontos játékot a könnyű 1000 GS reményében. Ismerősen csengnek ezek a szavak? Akkor pontosan tudod, mit is várhatsz Pepihopi kalandjaitól!
Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard | Kiadó: NZone Production | Fejlesztő: N-Zone | Platformok: PC, Xbox (tesztelt), PlayStation, Nintendo Switch | Megjelenés: 2025. október 15. | Ár: 30 EUR
