[Teszt] Arctic Awakening

Arctic Awakening

siklaraSimon Klára2025.09.17. 18:00

Egy közeljövőben, az Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Az Arctic Awakening papíron olyan remekül hangzik, hogy gondolkodás nélkül rávetettem magam, és bár nem egészen azt kaptam tőle, amit vártam, alapvetően nem csalódtam.

A GoldFire Studios bemutatkozó játékában egy Kai nevű pilótát alakítunk, akinek egy alaszkai városba készleteket szállító rutinrepülése rossz véget ér: a gép egy semmiből támadt vihar következtében lezuhan, a társának nyoma veszik, ő pedig ott marad a fagyos széllel és a ronccsal, de legalább nem egyedül. Társaságnak ott van neki a bíróság által mellé kirendelt terápiás bot, Alfie, a készítők pedig talán maguk sem gondolták, mennyire aktuális lesz a robot pszichológus mellékszereplő 2025-ben, amikor egyre-másra arról szólnak a hírek, hogy sokan az AI-hoz fordulnak a mentális problémáikkal. Persze mi ezen a ponton még nem ismerjük Kai előéletét, ahogy azt sem tudjuk, miért rendeltek el neki kötelezően terápiát, de a ránk váró 5 fejezetre osztott, bő 10-12 órás kaland során mindez többé-kevésbé kiderül.

Az Arctic Awakening a Firewatch-hoz hasonlóan egy „szép tájon sétálok és közben beszélgetek” típusú kaland egy érdekfeszítő sci-fi szállal, a történet ugyanis 2062-ben játszódik, ami a robot pajti mellett a szépséges sarkvidéki tájat itt-ott pöttyöző futurisztikus építményeket is magyarázza. Miközben próbálunk nem éhen halni és halálra fagyni, valamint kideríteni, hogy hol vagyunk és hogyan vehetnénk fel a kapcsolatot a külvilággal segítségért, rádión az eltűnt segédpilótánk is életjelet ad magáról. Az ő, illetve saját hazajutásunk módjának keresése közben egyre bizarrabb dolgokra bukkanunk a hóban, kezdve egy elhagyatott kutatóállomással, majd egy jéggel körbevett toronnyal, az olykor utánunk kémkedő éjszakai látogatókról nem is beszélve. Idővel más, szintén a váratlan időjárás következtében lezuhant túlélők nyomait is felfedezzük, akik sorsa gyanúsan sok párhuzamot mutat saját nyomorult helyzetünkkel, így hősünket egyre inkább foglalkoztatja az a kérdés is, hogy tulajdonképpen mi okozhatta a balesetet.

Narratív kaland révén a játékmenet során a túlélés viszonylag kevés szerepet kap: elég néha az elhagyatott táborokban és rejtélyes épületekben talált tartós ételt-italt fogyasztani, és ha még ezek után is homályosan látunk, akkor zakatoló elménket lecsitítani. Utóbbit kilátópontokon elhelyezett kőhalmok mellé letelepedve, a festői tájat csodálva tehetjük meg légzőgyakorlatok elvégzésével, amely tulajdonképpen egy egyszerű gombnyomkodós QTE. Ami számomra furcsa volt, hogy viszonylag sok felvehető tárgyat találunk a világban, amelyeknek azonban csak egy kis része használható. Az ajtókat nyitó kulcskártyákat még értem, de a sosem használt feszítővas, vagy csákány elgondolkoztatott, ahogy a könyvek és más holmik céltalan tárgymenüben hurcibálása is. Egyetlen valóban „csak” gyűjtögethető csetresz van: bögréből a stáblistáig a szemfülesek 15 darabot szedhetnek össze, és őszinte meglepetésemre nekem talán csak 8 lett meg, pedig úgy éreztem, hogy minden kő mögé benéztem.

Igaz, hogy az egyes fejezetek során olykor több napot felölelő utunk esetenként választás elé állít, amikor is például eldönthetjük, hogy figyelembe vesszük-e robot társunk véleményét arra vonatkozóan, merre menjünk tovább. Érzésem szerint ezeknek a döntéseknek a legtöbbször nincs valódi jelentősége, mert pár esetben direkt bejártam mindkét útvonalat, amely rendszerint ugyanoda vezetett, legfeljebb a társunkkal való párbeszéd alakult másképp. Nincs ezzel baj, mert a remekül megírt és szinkronizált beszélgetések legalább annyira lekötöttek, mint az egyre több rejtély megfejtésének a vágya, de kicsit azért bosszantott. Az egymásra utalt ember-robot páros hol vicces, hol pedig meglepően mély eszmefuttatásainál már csak a segédpilóta Donovan beköszönésein szórakoztam jobban, aki szerintem el is lopja a showt Alfie-tól.

A maga módján szintén beszédes világ is beszippantott, még ha néhol úgy is éreztem, hogy bár a méretes terület szükséges az elveszettség érzés megteremtéséhez, lehetett volna kevesebb az üresjárat. A szép és eszméletlenül hangulatos, de olykor azért kicsit ingerszegény tájjal szemben kárpótolt különösen az utolsó fejezet fő helyszíne, ahol jópofa easter eggekkel is jutalmazták a kényszeres minden szobába benézésemet. A Unity motort használó játék stilizált, kissé festményszerű látványvilága szemkápráztató és nem is követel erőművet, valamiért azonban elképesztő hangosan zúgott tőle a PC-m ventilátora, és egyszer váratlanul le is fagyott. Ezt leszámítva csak pár kisebb buggal találkoztam, a lebegve közlekedő Alfie például előszeretettel megy neki mindennek, két esetben pedig nem csinálta, amit kellett volna neki, ezt azonban a jelenet újraindítása opció megoldotta. A befejezést illetően maradt bennem némi hiányérzet: a fő rejtély megoldását elég közhelyesnek éreztem, így a rendkívül érzelmesnek szánt és morális dilemmát okozó Végső Döntés nem igazán érintett meg, viszont az odáig vezető utat borzasztóan élveztem.

Az Arctic Awakening az a fajta kissé tökéletlen, de magával ragadó indie játék, amelyről lerí, hogy egy szerelem projekt eredménye, és amelynek a kisebb hibáit bocsánatossá teszi, hogy lelke van. Bár történetét tekintve próbál kevésbé lineárisnak tűnni, mint amilyen, a legfeljebb eltérő válaszokhoz vezető döntés illúziója nem vesz el a megmagyarázhatatlan jelenségeket felvonultató, és a sarkvidéki környezet felfedezésének az izgalmából. A szórakoztató párbeszédek és a remekül adagolt információ morzsák legalább ugyanennyire a képernyő elé szegeztek, és remélem, hogy a GoldFire Studios bemutatkozó sci-fi története nem csak nekem fog kellemesen borzongós estéket okozni.

PLATFORM PC (tesztelt), PS5, XSX KIADÓ GoldFire Studios FEJLESZTŐ GoldFire Studios MEGJELENÉS 2025. szeptember 18. ÁR 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

2 órája

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

4 órája

Heti megjelenések

9 órája

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

18 órája
1

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

2 napja

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

3 napja
5

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

3 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

4 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

5 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

5 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

6 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

6 napja
3

Heti megjelenések

7 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

7 napja
23

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

9 napja
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

9 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

9 napja
3

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

2025.10.24.
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

2025.10.23.
5