[Teszt] Gradius Origins Collection

Gradius Origins Collection

StingerCsere Krisztián Gábor2025.09.13. 20:00

Vagy mi öregszünk túl gyorsan, vagy a játékok, de egy biztos: az elmúlt években rendkívül megszaporodott a különböző helyekről érkező, de vészesen nagy évfordulókat ünneplő gyűjteményes kiadások száma. Az árkád shooterek nagy öregjei a 80’-as években élték első aranykorukat, így az összes jelentősebb szereplő eléri szép lassan a negyvenesek csarnokát: így történt, hogy a Gradius játékok ikonja Vic Viper is elfogalta méltó helyét a negyvenesek csarnokában. A jubileumi eseményre az anyavállalat a Gradius Origins Collectionnal ünnepelt, amelyre bizony érdemes rárepülni, ha csíped a kicsit lassabb, ámde technikásabb lövöldék világát.

Miért?

Mert amellett, hogy a Gradius Origins Collection hozza a prémium gyűjteményekre jellemző múzeumi sétát, a legendák közül a hat legjobbat mutatja be elismerő alapossággal, a Gradius, Life Force és Salamander sorozatokból. A választás nem véletlen, ugyanis a trió tagjainak mindegyike hozzájárult valamilyen formában az árkád shmup evolúcióhoz. Vagy azért, mert korábban még nem ismert mechanikákat hívott életre, vagy azért, mert bizonyos játékokból egy-egy átvett formulát sikerült jobbá és hatékonyabbá tennie. Az első Gradius, az 1985-ös ős epizód például azért volt rendkívüli, mert elsőként alkalmazta az ún. “fegyver sáv” koncepciót, ami annyit jelent, hogy ha ellenfél pusztulásakor power-upot dob, azzal többféleképp is erősíthető a játékos űrhajója. Ha a felvett bónuszt nem használjuk fel, hanem tovább gyűjtögetjük, az alsó ún. “weapon bar”-on a csúszka eggyel tovább ugrik, ahol egy másik fegyverbővítés található. Ha itt aktiválunk, akkor az adott fejlesztés azonnal felkerül a járműre, a kurzor pedig ismét alapállásba áll. A dolog érdekessége, hogy ugyanazt a fegyvert is bővíthetjük szintről-szintre, ehhez mindig ugyanabba a slotba kell eljutni. Ez a módszer '85-ben elég nagyot lendített a szabad űrhajófejlesztésen és a játék dinamikáján, hiszen a játékos eldönthette, hogy az adott helyzetben a stílusának melyik opció fekszik jobban. A játékban emellett két fő fegyverkaszt volt amúgy- az egyik a dupla lövés, a másik pedig a lézerfegyver - az irányításhoz pedig mindösszesen három speciális gombot kellett használni: a lövést, a rakétát és a power-up aktiválását. A Gradius főként ezekkel operált, és külön segítség volt az is, hogy a főellenségek gyenge pontjának sérülékenységét más színnel jelezte a játék.

A Salamander széria - habár szintúgy Konami elme szüleménye - abban különbözött a Gradiustól, hogy a power-upokat a játék automatikusan felcsatolta felvételkor, de a pályák elrendezése vízszintes és függőleges térben is kiterjesztette a játékteret. A későbbi pályák közt akad ugyanis néhány olyan, ahol a Salamander perspektívát váltott, és az eddigi horizontális lövöldözés helyett vertikális játékmódra váltott. A variancai mellé ugyanakkor az ellenséges objektumok mozgásában is történt változás, gyakorlatilag bármelyik irányból érkezhettek, sőt! Kihasználták a tereptárgyak mozgását, így akár egy-egy záródó falon besurranva igencsak megnehezítették játékos dolgát. Persze volt, amit szét lehetett (és kellett) lőni, vagy ki lehetett kerülni, de az igencsak meleg pillanatokban felettébb hasznos volt a kooperatív mód miatti második játékos jelenléte is. A Salamander volt ugyanis az egyik első olyan árkád shooter, amely lehetővé tette a co-op két játékos üzemmódot, ez korábban a Gradiusban sem volt elérhető opció. A Salamander ráadásul sokkal pörgősebb, impulzívabb és kiszámíthatatlanabb volt, a váratlan helyekről felbukkanó ellenségek miatt sokkal inkább a memorizálásra épített a játék, mintsem az improvizációra. Az első játékos Vic Vipert, a legendás űrpuszítót, a második pedig egy F16 Falcon utánérzést, az ún. Lord British névre keresztelt űrhajót irányíthatta. Ránézésre egyik sem az az űberbrutál csillagromboló gyilkológép, ráadásul a Salamander sokkal konvencionálisabb fegyverzetet használt, mint elődje. Az is számottevő különbség a két játék között, hogy míg a előbbi egy sokkal gépiesebb világot ábrázol, a Salamander valójában organikus és biomechanikus felépítésű - a pályák kialakítása, az építőkövei mind-mind valami biológiai lényre, szervekre hasonlítanak és az ellenségek is élőlény-szerűnek hatnak (gondoljatok csak az R-Type második pályájára és megérkeztetek).

No, de akkor miért ez a sok epizód ?

Azért, mert a Gradius Origins Collection bár hat fő játékot tartalmaz (és egy kakukktojást), ezek számos variációban megjelentek az évtizedek során a játéktermekben és az otthoni konzolokon egyaránt. A gyűjtemény ezért nem csak az alap epizódokat, de prototípusokat, a régiók sajátságos változatait és különböző alternatív iterációit (sőt! még demó verziókat) is nyújt a pénzünkért - összesen tizennyolc-félét. Bevallom őszintén, ezek néha alig-alig különböznek egymástól, de felbukkan köztük például a Life Force is, amely az eredeti Salamander átdolgozott változata (az USA-ban ezen a címen futott a széria), és azért is érdekes, mert ebben keresztezték a Salamander sajátosságait a Gradius power-up rendszerével, így létrehozva egy teljesen alternatív játékélményt. Na de lássuk, miből is áll a felhozatal! Az olyan alapvetésnek számító epizódok mellett, mint az eredeti 1985-ös Gradius epizód, kipróbálhatjuk a Gradius II: Gofer no Yabo-t (1998), és a Gradius III-at (1989) is. Sajnos a PS1-es Gradius Gaiden, illetve néhány MSX epizód jogi okokból nincs a palettán, bár előbbi szerepelt már egyszer a 2006-os PSP Gradius Collectionban és illetve a PS1 mini japán verziójában is helyet kapott. Az igazi meglepetés azonban a Salamander III, amely teljesen új befutóként van jelen a virtuális korongon.

Ez a játék ugyanis egy kifejezetten ehhez a gyűjteményhez készült vadiúj epizód a Konami M2 csapata által, telis-tele akcióval, látványos helyzetekkel, fegyverekkel és izgalmas bossokkal, sőt! A mezei lövöldözés mellett menekülős szekvenciát is tartalmaz, ami szintúgy újnak számít ebben a sorozatban. Vizuális tekintetben abszolút retró, de a sprite-ok és az effektek kidolgozása, az egész játékmenet inkább már XXI. századi stílust képvisel - akárcsak a zene, vagy a hozzá fejlesztett powerup rendszer, amellyel a még az opciós formák is variálhatóak és testreszabhatóak, ami újfent stratégiai minőséget kölcsönöz a játéknak.

Picit a műszaki megvalósítás mögé kukkantva elmondható, hogy az egész kompiláció nagyon rendben van, már ami az árkád emulációt érinti:a Konami nem csak bevágta az egész rom dump gyűjteményét a MAME alá, gondoskodtak róla, hogy a Motorola 68000 tűpontos stabil futtatási minőséget nyújtson, így ezen a téren gyakorlatilag kikezdhetetlen ez a gyűjtemény - ahogy úgy is, hogy mennyire testreszabható és kusztomizálható az egész. Az olyan alap dolgoknak számító apróságok, mint a variálható gombkiosztás, az autofire, a különböző gyűjteményekből már megszokott CRT filterek, illetve háttér-bezelek mellett bizonyos epizódoknál ki-bekapcsolhatóak az ismert árkád gépek hardveres hibái, vagy a mai, modern játékokhoz szokott kezek számára segítséget nyújtó gyors mentés, és visszatekerés lehetősége. Külön plusz, hogy a Gradius Origins Collection rendelkezik egy ún. oldalsó segédpanellel is, amely képes mutatni az aktuális power-upokat, a pályák elrendezését és egyéb hasznos infókat. Ha ez nem lenne elég, természetesen elérhetőek különböző játékmódok is, úgymint az edzés mód, amit kifejezetten gyakorlás céljából érdemes elindítani, vagy a könnyű és ún. sebezhetetlen opciók, amelyek tényleg az abszolút kezdők számára nyújtanak segítséget.

A Salamander III új belépő révén valamiért nem tartalmazza ezeket, de talán kárpótol érte a Múzeum és a Trófea opció, amely töménytelen, lexikális mennyiségű információt ad azok számára, akik olyanok, mint én: hosszú időt töltöttem el az eredeti, árkád gépekhez tartozó instrukciós kártyák átnyálazásával, a concept-artokkal, a karakterek korai terveinek nézegetésével, vagy a tervezők mechanikai leírásaival. Ezek minden szempontból kiemelkedő minőségben vannak jelen, persze ezeken felül hallgathatjuk a játékok trackjeit, böngészhetjük a fotókat, vagy akár igazi hardcore szellemiségben gyűjthetjük a trófeákat is, amelyek nem csupán az elért eredményeink után járnak, de - akár az achievmentek - kihívásokat is tartogatnak.

Lehetnénk elégedetlenek a hiányzó játékokkal (az alap-ős Scramble, vagy a Gradius IV-V, Neo, stb. nincs a virtuális korongon) - de ne legyünk: a Gradius Origins Collection még ebben a formájában is ékes példája annak, hogyan lehet és hogyan kell(ene) bánni a hasonló gyűjteményekkel, a hagyaték ápolással és retro értékekkel. Ha a stílus kedvelője vagy és szívesen bogarászod a különböző változatok sajátosságait, akkor ez a te csomagod. Kiváló darab!

PLATFORM PC, XB, PS5, Switch | KIADÓ Konami | FEJLESZTŐ Konami | MEGJELENÉS 2025. augusztus 7. | ÁR ~40 EUR

A tesztkódot a game.press-en keresztül kaptuk, köszönjük!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Gradius Origins Collection

2 órája

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

13 órája
13

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

1 napja
4

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

1 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

1 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

2 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

3 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

3 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

4 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

4 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

5 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

6 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

7 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

7 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

8 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

8 napja
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

8 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

9 napja
10

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

9 napja
6